haarscheurtjes in remschijf,wat te doen??

psychopatje

MF veteraan
21 apr 2007
1.502
0
alsje een harscheurtje in je remschijf hebt wat is dan verstandig??
meteen vervangen of houden ze t nog wel ff uit???

t gaat om een miniscuul scheurtje tussen 2 van die ventilatie gaatjes.

jullie mening graag
 
ok dus mn schijven zullen niet in ene uit elkaar spatten wat een verkoper bij de motorzaak wel beweerde??

kijk ik snap ook wel dat hij weer voor 5 meier handel ruikt maar t gaat tog om je veiligheid zie je
 
Meteen vervangen. Voor hetzelfde geld klapt die remschijf uit elkaar als je een keer echt moet remmen.

Maar weet je zeker dat het een haarscheurtje is ? Het kan natuurlijk ook een groefje zijn, en da's dan weer niet gevaarlijk.
 
Met remmen zou ik geen risico nemen, als het fout gaat bij een noodstop (dan komt er vaak de meeste kracht op) dan kan het wel eens zijn dat je er juist letsel door oploopt i.p.v. voorkomt.... of erger :X
 
Als het echt een scheurtje is, gelijk vervangen.
De rest van de schijf heeft aan dezelfde krachten bloot gestaan, en een noodstop is
niet te plannen en wat gebeurd er dan.
2e hands zoeken misschien optie voor je.
 
Voor 1 haarscheurtje tussen 2 gaten in gelijk alles vervangen?
Degenen die dat roepen zijn meestal de non-technici, dat scheurtje kan anders geen kant op hoor.

Snap best dat je voorzichtig wil zijn met je remmen, maar overdrijven is ook een kunst.
Ik hoor altijd de meest onmogelijke rampenscenarios als het op remmen aankomt, maar enige technische onderbouwing blijft meestal uit.
De eerste die met een concreet aantoonbaar voorbeeld van 'uit elkaar klappende remschijven' als gevolg van een haarscheurtje komt krijgt een kratje bier van me, dat heeft namelijk een hoog mythbusters gehalte.... ;)

Het is voorgekomen met een vroege serie van Braking, maar dat was domweg een constructiefout.
Gewoon in de gaten blijven houden, en zeker niet domweg gaan vervangen.
 
Voor 1 haarscheurtje tussen 2 gaten in gelijk alles vervangen?
Degenen die dat roepen zijn meestal de non-technici, dat scheurtje kan anders geen kant op hoor.

Snap best dat je voorzichtig wil zijn met je remmen, maar overdrijven is ook een kunst.
Ik hoor altijd de meest onmogelijke rampenscenarios als het op remmen aankomt, maar enige technische onderbouwing blijft meestal uit.
De eerste die met een concreet aantoonbaar voorbeeld van 'uit elkaar klappende remschijven' als gevolg van een haarscheurtje komt krijgt een kratje bier van me, dat heeft namelijk een hoog mythbusters gehalte.... ;)

Het is voorgekomen met een vroege serie van Braking, maar dat was domweg een constructiefout.
Gewoon in de gaten blijven houden, en zeker niet domweg gaan vervangen.

Je hebt gelijk als je stelt dat mensen die roepen dat de schijf uit elkaar spat dit niet kunnen hardmaken. Ik neem echter aan dat jij daarintegen niet met 100% hard kan maken dat er niets zal gebeuren in geval van een extreme situatie. Alleen een gedegen onderzoek kan uitwijzen of deze schijf gevaarlijk is. Een haarscheur onstaan nl niet voor niets, hier is reden voor die wellicht met de constructie of het gebruikte materiaal te maken heeft.

Persoonlijk vind ik het ook een verstandige keuze om zo'n schijf te vervangen is. Heeft helemaal niets met wel of geen gelijk hebben te maken maar met de keuze om geen compromis aan te gaan wanneer het om je veiligheid gaat.
 
Laatst bewerkt:
Tja, dan zijn gebruikte schijven ook geen optie, en nieuwe schijven ook niet tenzij je die elke 6 maanden met rontgen door laat meten!
Garantie dat er geen constructiefouten in zitten heb je namelijk helemaal nooit.

Het risico op een kapotte remschijf is zo extreem klein dat er ook hier weer niemand aan kan komen met een concreet voorbeeld.
Na lang zoeken is er vast wel ergens een Youtube filmpje te vinden, maar is dat representatief?
Op dat filmpje hierboven kan ik nergens vinden dat de schijf zelf het begeeft, tussen alle herrie door, stoppies zijn gewoon risicovol.
Haarscheurtjes tussen de gaten in heb ik bij zo veel motorfietsen gezien, en voor zover mij bekend rijden die allemaal nog steeds vrolijk door.

Als iemand ze wil laten vervangen omdat hij dan beter slaapt gaat hij z'n gang maar, echter is er weinig goede onderbouwing voor...
 
Zolang het scheurtje tussen de ventilatiegaten zit en niet tussen de boutgaten..
Even de dikte van je schijven meten. Als je nog ruim boven de aanbevolen minimum dikte zit zal het niet veel kwaad kunnen. De scheur eindigt tussen 2gaten, en daar kan het toch niet verder.
Mocht de dikte in de buurt van of gelijk aan de minimumdikte zijn, dan zou ik niet te lang wachten met vervangen. Het kan dan het eerste teken zijn dat de schijf zijn warmte niet goed meer kan verwerken.

Uit elkaar spatten als ze te warm worden of teveel remkracht te verwerken krijgen lijkt me erg sterk.. Staal is niet explosief en doorgaands worden remschijven ook niet van extreem broze staalsoorten gemaakt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan