Happen uit m'n band

Yamaar

Rookie
15 jun 2007
5
0
Januari 2007 een nieuwe Fazer 600 met ABS gekocht, nu ruim 10000 kilometer later zitten er happen (hoogte verschillen) in mijn voorband. Achterband is overigens bijna op. weet iemand hoe die happen erin komen? Is dit een bekend verschijnsel? Heeft alleen dit merk dat?

Boven de 150 km/h wordt het gebruik van mijn spiegels een uitdaging. Is dat normaal? Of heeft dat misschien met bovenstaand probleem te maken?

Ik hoor graag van jullie!
 
Januari 2007 een nieuwe Fazer 600 met ABS gekocht, nu ruim 10000 kilometer later zitten er happen (hoogte verschillen) in mijn voorband. Achterband is overigens bijna op. weet iemand hoe die happen erin komen? Is dit een bekend verschijnsel? Heeft alleen dit merk dat?

Boven de 150 km/h wordt het gebruik van mijn spiegels een uitdaging. Is dat normaal? Of heeft dat misschien met bovenstaand probleem te maken?

Ik hoor graag van jullie!
Foei, zo hard mag je helemaal niet rijden :( :o























:+
 
Laat me raden, Bridgestone BT-020? Is standaard bij die band. Ook afhankelijk van bandenspanning en voorvering. Je begrijpt, het komt vaker voor. Verschijnsel heet 'cuppen'.
Andere banden hebben dit misschien een stuk minder. Dat met je spiegels kan een gevolg zijn, ook door motortrillingen trouwens.
 
cuppen van de band noemen ze dat , vooral bridgestone banden hebben er last van , de mijne had het al na 5000 km , de yamaha FZ750 daar ligt het gewicht naar voren wat het cuppen nog sneller bevordert.
 
Als die na 1000 km al cupt zou ik eens naar de spanning en je vering kijken. En of je wel de juiste band voor jouw motor hebt (geen speciale versie ofzo).
 
bt 014 op mijn bandit 600s was ook om die reden geen succes:
Dealer: let betere op de bandenspanning.
Mijn idee: relatief hoog gewicht, slappe vering en stevige rijstijl = cuppen = trillen stuur.
Gooi ik pilot road / road 2ct erop, na inruilen fiets (nu b650n 2007 :9~ ) weer bt.
Vóór 011, zal ik niet zo lang mee wachten om te vervangen denk ik, maar goed, stuggere vering/demping, dus maar even aankijken. Achter 020 zal geen problemen geven denk ik.
Hoewel ik na twee ritjes al tot op de rand van het rubber zat.
Pilot road 2ct heeft groter loopvlak, zachtere component op randen van het loopvlak en meer contact in de bocht door peervormige doorsnede (dit laatste is mij verteld door de dealer).
 
Laatst bewerkt:
Cuppen heeft met de profielvorm te maken. Die gekromde snedes van bv. BT010's zorgen erg snel voor cuppen. Daarom hebben de meeste nieuwere types, zoals de Powers, minder kromming.
 
Pilot road 2ct lijkt me inderdaad wel een goede keuze voor mijn volgende band. Ik probeer de zomer door te komen met de huidige banden ze zijn niet goedkoop. Goedkoper dan op motorbandenmarkt.nl heb ik ze nog niet gezien.

Ik begrijp nu dat het min of meer normaal is dat je band cupt als je er sportief op rijdt. Ik zal ook eens kijken of ik iets aan de voorvering kan doen. Maar dat dacht ik niet. Moet die dan hard of zachter veren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan