Knal uit luchtfilter

Fishhead

MF'er
18 jun 2021
120
107
Mijn yamaha xt600e uit 2001 heeft sinds kort startproblemen.

Wanneer ik hem start alsof hij verzopen is, dus met gashendel maximaal open, dan vind er af en toe een ontsteking plaats die via het luchtfilter naar buiten knalt.
Is dit normaal?

De motor verzuipt overigens niet want de bougie blijkt elke keer droog te zijn.

Zodra de motor eenmaal loopt zijn er geen problemen en kan je de hele dag probleemloos rijden en opnieuw starten.
Bij een probleem met de ontstekingstiming die soms niet klopt zou ik veel meer merkbare problemen verwachten tijdens het rijden en al helemaal bij een 1 cilinder motorblok.

Verder heb ik nog een aardig lijstje af te werken en wil proberen het probleem zo veel mogelijk zelf te achterhalen en ik leer enorm veel van het sleutelen aan deze relatief simpele motor maar door deze vraag te stellen hoef ik mij misschien nog niet onbekend terrein te begeven.
 
Waarom start je met gas max open?
Ik start de motor zoals altijd normaal, choke aan en gas dicht. Dit was altijd en bij alle weertypes direct lopen. Bij dagelijks gebruik in de anderhalf jaar dat ik deze motorfiets heb.

Echter heb ik sinds kort opeens startproblemen, na meerdere start pogingen rook ik benzine en er gebeurde verder maar niks.
En als je vermoed dat een motorblok verzuipt dan kan je proberen te starten met vol gas (choke uitgeschakeld), dan heb je tenslotte meer lucht toevoer en een betere mengverhouding, overtollige brandstof kan beter weg raken terwijl de toevoer van nieuwe brandstof nog beperkt blijft omdat de motor die maar beperkt aanzuigt bij een carburateur of geinjecteerd krijgt bij motorblokken met inject.

Ik wilde mijn post niet te uitgebreid maken en enkel een antwoord op mijn vraag zien te vinden. Maar als we dan toch al bezig zijn en men vaak toch meer vragen gaan stellen...

Onderhoud van de carburateur heb ik overgeslagen omdat de motor altijd echt perfect liep en meteen starte en 100% vloeiend door trekt tot het eind in elke versnelling en het mij zonde leek om hier dan aan te gaan zitten maar ik zit as we speak te wachten op de bezorging van een revisie setje voor de carb. Zodra die binnen is ga ik de carb reinigen en onderhouden.

Inlaat rubbers hebben wat beschadigingen en hebben hun beste tijd misschien wel gehad maar hier heb ik inmiddels al nieuwe voor liggen en zullen zsm worden vervangen.

Er zit een ngk Iridium bougie in, paar duizend km geleden geplaats.
Olie is toen vervangen, alle filters zijn vervangen en de kleppen heb ik toen ook gesteld.

De motor slaat soms af wanneer ik door hele diepe plassen rijd dus ik sta nu op het punt om alle stekkerverbindingen in te vetten te beginnen bij alle die volgens het diagram invloed kunnen hebben op de ontsteking.

Draadboom heeft hier en daar een stukje beunhaaswerk van de vorige eigenaar waarvan ik vind dat dat beter kan dus dat staat ook nog in de planning maar dat verklaard mijn start probleem nog niet en volgens mij is dat enkel bedrading voor extra lampen en usb lader.

Er staat 55k op de teller en ik heb nog meer punten die ik wil controleren.

Ik haal veel lol uit het sleutelen aan deze motor en ik wil het probleem zo veel mogelijk zelf proberen te achter halen en ik zoek voor nu enkel even hulp op mijn vraag waarom er ontsteking via het luchtfilter naar buiten knalde bij een motorblok dat wanneer hij eenmaal loopt eigenlijk perfect lijkt te werken en mooier loopt kwa afstelling dan ik veel al lees over anderen.
 
Inlaat rubbers hebben wat beschadigingen en hebben hun beste tijd misschien wel gehad maar hier heb ik inmiddels al nieuwe voor liggen en zullen zsm worden vervangen.

...ik sta nu op het punt om alle stekkerverbindingen in te vetten te beginnen bij alle die volgens het diagram invloed kunnen hebben op de ontsteking.

Vermoedelijk valse lucht door die slechte inlaatrubbers.

Stekkerverbindingen invetten? Hopelijk dan niet met vet! Daar heb ik (althans mijn zus) slechte ervaringen mee: Heb me rot gezocht naar onwillige startmotor problemen: bleek bij de vorige eigenaar (mijn zus dus) dat een Handige Harry voor haar een stroef gaand startknopje te hebben 'verholpen' door de startschakelaarcontactvlakken in te vetten. Vervolgens kwam er gaandeweg vocht er bij en deedt-ie niks meer! Accu vervangen, startmotor toen ook maar en: nog niks. Kwam uiteindelijk bij mij en na de boel nogmaals nalopen en uiteindelijk die contactvlakken schoongemaakt te hebben (want de verlichting deed het óók niet meer; Amerikaanse altijd-aan schakeling over het startknopje) startte hij weer als vanouds.
Dus vandaar: Invetten??
 
backfire is een gevolg van een te arm mengsel (of een niet ontbrand mengsel)
- Check je bougies goed, en vervang ze desnoods
- Als die loopt even met remmenreiniger, startpiloot langs je spruitstuk(ken) spuiten om te kijken of de loop van de motor veranders (zo controleer je op aantrekken valse lucht == te arm mengsel)
- Controleer je choke
 
Ik heb bij zo'n zelfde motor vergelijkbare problemen gehad. Het probleem zat toen in vonkoverslag van de bobine naar het frame. Ik heb destijds de afstand van bobine tot het frame iets vergroot en dat lostte het probleem op.
Toen ik de eerste keer onderhoud ging uitvoeren bleek de bobine los te hangen. Misschien wel expres dan lol. Maar die heb ik toen vast zet waar die hoort en een jaar lang geen problemen mee gehad.

backfire is een gevolg van een te arm mengsel (of een niet ontbrand mengsel)
- Check je bougies goed, en vervang ze desnoods
- Als die loopt even met remmenreiniger, startpiloot langs je spruitstuk(ken) spuiten om te kijken of de loop van de motor veranders (zo controleer je op aantrekken valse lucht == te arm mengsel)
- Controleer je choke
Dankje zo een antwoord zocht ik naar.
De bougie is een paar duizend km oud en het is een Iridium bougie, die zouden ruim 2x langer mee moeten gaan.


Zitten de stekkertjes op de bobine goed strak?
Dingen willen weleens wat los zitten.

En anders alle contacten controleren.
Ga ik nog checken, daar had ik nog niet bij stilgestaan thnx!

Vermoedelijk valse lucht door die slechte inlaatrubbers.

Stekkerverbindingen invetten? Hopelijk dan niet met vet! Daar heb ik (althans mijn zus) slechte ervaringen mee: Heb me rot gezocht naar onwillige startmotor problemen: bleek bij de vorige eigenaar (mijn zus dus) dat een Handige Harry voor haar een stroef gaand startknopje te hebben 'verholpen' door de startschakelaarcontactvlakken in te vetten. Vervolgens kwam er gaandeweg vocht er bij en deedt-ie niks meer! Accu vervangen, startmotor toen ook maar en: nog niks. Kwam uiteindelijk bij mij en na de boel nogmaals nalopen en uiteindelijk die contactvlakken schoongemaakt te hebben (want de verlichting deed het óók niet meer; Amerikaanse altijd-aan schakeling over het startknopje) startte hij weer als vanouds.
Dus vandaar: Invetten??
Jazeker met keramisch vet om precies te zijn zodat het er niet uitloopt wanneer het heet wordt.
Wanneer je dit niet doet en je gaat door hele diepe plassen en blubber rijden dan kom je gewoon stil te staan. Als ik nu een 10cm (of soms veel diepere) plas tegen kom en ik ga er niet stapvoets doorheen dan slaat de motor af. Hij moet gewoon blijven rijden want dat hoort hij gewoon te kunnen.
Blijkbaar komt er ergens vocht tussen waardoor de ontsteking weg valt en ik verdenk de zijstandaard, of de aansluiting van de ignition coil want die zitten het dichts bij de grond. Na een paar minuten start hij overigens gewoon weer maar dan zijn mijn laarzen inmiddel gevuld met water.



Gisteren heb ik alvast de carburateur er af gehaald, wat een P in de A was dat zeg. Uiteindelijk 1 van de spruitstukken losgehaald want de carb kwam al tegen het frame aan en er was anders echt geen ruimte. Ondanks een werkplaatshandboek 2 uur in gevecht geweest.
 

Bijlagen

  • 20240109_155601.jpg
    20240109_155601.jpg
    196,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240109_155906.jpg
    20240109_155906.jpg
    192,1 KB · Weergaven: 0
Daar gaan we dan... mijn eerste carburateur groter dan van een bromfiets 😆

Na lang wachten eindelijk het revisie setje binnengekregen, nu hopen dat het allemaal ook echt het juiste spul is.

Edit: er zat een foto bij maar die blijkt te groot
 
backfire is een gevolg van een te arm mengsel (of een niet ontbrand mengsel)
- Check je bougies goed, en vervang ze desnoods
- Als die loopt even met remmenreiniger, startpiloot langs je spruitstuk(ken) spuiten om te kijken of de loop van de motor veranders (zo controleer je op aantrekken valse lucht == te arm mengsel)
- Controleer je choke
of te strakke inlaatkleppen of een verkeerde ontsteking of of of
 
niet zomaar alles vervangen, controleren of alles dezelfde maat heeft
Ik heb eerst de makkelijke kant gedaan, de kant waar geen vlotter zit zegmaar. De sproeier van het nieuwe setje stond geen boring op aangegeven en die lijkt (nu ik de oude mooi schoon heb) op het oog net iets kleiner dus ik heb de oude hergebruikt. De sproeier zat zoiezo wat vuil in dus het kan alleen maar beter zijn geworden.
Ook de gaatjes in de nieuwe jet lijken mij net een tikje kleiner dan het origineel maar dat kan ook aan mij liggen en ze zaten net niet op dezelfde plek dus ook hier heb ik de oude goed schoon gemaakt en hergebruikt.

Spuitbus carb cleaner van Putoline, hier en daar wat remreiniger en een compressor bij de hand en het was allemaal prima te doen.
Het rubben van de vacuüm bediende schuif zag er ook nog als nieuw uit met enkel wat vuil op de bovenkant.

Alles wat uit elkaar kan is uit elkaar geweest en schoongemaakt.

Morgen het andere deel doen. Die heb ik alvast grondig ingespoten met carb cleaner want dit spul zou verder geen schade aan moeten richten op kwetsbare onderdelen, daarnaast heb ik nieuwe pakkingen en O-ringen liggen.
 

Bijlagen

  • 20240115_153050.jpg
    20240115_153050.jpg
    208,3 KB · Weergaven: 0
  • 20240115_130901.jpg
    20240115_130901.jpg
    230,4 KB · Weergaven: 0
Carburateur was eigenlijk gewoon schoon van binnen. Enkel aan de secundaire/vacuüm kant zat er een beetje vuil in de sproeier en er zat vuil bovenop het rubben van de vacuüm bediende schuif maar dit heeft niks met de brandstof toevoer te maken.

Nu zit ik nog met 2 dingen voor hij weer helemaal in elkaar kan.

De pakking van de vlotterbak lijkt net iets te klein en deze blijft maar uit de uitsparing springen en ik krijg het buisje waar de vlotternaald in zit er niet uit. Onderop dit buisje zit nog een filtertje wat ik graag wil vervangen. Ik ga het morgen proberen na inbreng van wat warmte dmv een föhn heatgun maar als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag.

Zie foto's:
17055255034747976992865154143611.jpg


17055255360423598432559833380355.jpg

Dit busje moet er dus uit, op de onderkant zit er een O-ring omheen en het busje zelf zou ruimte moeten hebben tav het kanaal waar hij in zit. Ik heb er al wat aan getrokken met een tang maar ik wil het niet slopen. Je kunt zien dat de bout die hem zou moeten borgen een indruk heeft achtergelaten.


1705525638898267104696350083778.jpg

De oude vlotternaald, een nieuwe naaldnaald, nieuw busje en nieuw filter. Nieuwe O-ring komt nog om de uitsparing onderop het busje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan