Suzuki RM125 verzuipt en slaat af met knal

BroekieRM

Rookie
27 jul 2023
5
3
Goedemorgen allemaal,
Gister heb ik na een tijd mijn Suzuki RM125 uit 1982 weer uit de schuur gehaald om weer eens te gaan crossen. Ik herinner me nog dat hij altijd wat rijk, maar echt goed liep. Wel was er altijd het probleem dat de vlotterbak overliep wanneer je de benzinekraan openzette. Er kwam dan benzine uit totdat hij startte, en daarna was het over. Vorig jaar bleef hij benzine lekken tijdens het rijden. Ik heb toen een o-ring vernieuwd in de carb en daarmee was dat probleem verholpen. Toen ik hem gister wilde starten, lekte hij wederom benzine uit de vlotterbak. Na een keer of 5 kicken sloeg hij aan en daarna lekte hij niet meer. Na zon 20 seconden liep hij mooi rustig stationair, mooi blauw pluimpje eruit bij het gas geven. Het wegrijden ging ook goed, maar toen ik na 20 meter gas wilde geven klonk het alsof ie verzoop (bluueeehhh) en kwam er een harde knal uit de pijp. Daarna was hij niet meer te starten. Bougie eruit, die was pikzwart en nat. Bougie schoongeblazen en teruggestopt, en dit keer bij het aankicken kwam er nogmaals een dikke knal uit de uitlaat. Heb vroeger toen ik een jaartje of 14 15 was best veel in de puchjes gezeten maar dit nog nooit meegemaakt. Mijn gevoel zegt dat ie zwaar verzuipt. Aangezien hij met deze afstelling altijd goed heeft gelopen denk ik dan eerder dat de vlotter lek is of iets in die trand. Of een nieuwe bougie zou al kunnen werken lees ik her en der. Iemand een idee/antwoord?
 
zorgen dat de vlotternaald wel afsluit.
Hoi Jan, ik heb nu de vlotter getest door met lucht in de ingang van de carb te blazen en de vlotterhefboom op en neer tr bewegen en dus af te sluiten en te openen. Het sluit goed af, er komt geen lucht doorheen. Aan de naald is niks te zien die lijkt goed. Voorderest denk ik dat de vlotterbak voor het starten gewoon overloopt via de overloop omdat de naald op een gegeven moment afsluit en de vlotterbak blijft vullen. Denk dat hij dit niet meer doet als hij gestart is omdat de benzine in de vlotterbak dan op peil blijft omdat er verbruik is. Ik denk dus dat ik de carburateur bijna uit kan sluiten. Andere mogelijke oorzaken?
 
Lucht is geen benzine.. Heeft je vlotterbak een aftapschroef/tuutje?
Jep, aftapschroef onderin de vlotterbak. Bij nader inzien klopt mijn uitspraak van net niet merk ik. De vlotterbak mag sowieso niet overlopen omdat de vlotternaald het in eerste instantie gewoon af moet sluiten, als dat niet gebeurd kan ie alleen maar overlopen.
 
Precies dat.. als je een doorzichtig slangetje op de overloop duwt en omhoog vouwt kun je zien hoe hoog het niveau in de vlotterbak komt.
Is je vlotter niet lek? (klotsen?)
 
Ja hoor, hij is gevallen 😀
Lekke vlotter (drijft hij ?)
Vlotter drijft. Vandaag bij de motorzaak geweest. Heb voor de zekerheid een nieuwe vlotternaald + zitting besteld. Komt volgende week binnen, hoop dat dat het probleem is. @sammie zodra ik de onderdelen binnen heb em het probleem doet zich nog voor zal ik dat eens proberen. Het kan nu enkel de vlotternaald of de zitting zijn toch? Er zit nu trouwens een naald in zonder rubbertje op de punt, heb er nu eentje besteld met rubber. Hopen dat dat nog beter afsluit.
 
Was de O-ring nog ok?

1691081084569.jpeg
 
Update: ik heb er een nieuwe vlotternaald+zitting ingezet. Het lekken is nu verholpen. Daarnaast heb ik er een nieuwe bougie ingezet en uiteindelijk is dit het probleem geweest. Met oude en nieuwe bougie getest dus zo er achtergekomen dat dit het probleem was van het afslaan. Bedankt voor de hulp iedereen, ik kan weer crossen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan