HARD inrijden / roderen !

mjaa, 100topics ... de meesten blijven toch aanraden voor rustig inrijden.
ik vroeg mij af of er hier ook mensen op het forum zijn die hun fiets
kei kei hard ingereden hebben, in die toipcs schrijft men dat het
ALLEMAAL gebeurd binnen de eerste 20 mijl
 
:^ maar is ook bekend hoe zo'n blokkie zich na 40.000 km gedraagt??

Trouwens, een MV Agusta 1000 moet je geloof ik hard (boven de 7500 toeren) inrijden, en dan niet zo als bij bovenstaande link op de dynobank maar gewoon op straat of circuit.
 
In de loop der jaren de meest uiteenlopende verhalen gehoord. Ik kan dus niet met 100% zekerheid vertellen dat wat ik doe ook 100% goed is.
Ik rij de motor de eerste 1000 km rustig in, niet boven de 4000 omw/min. dat duurt een tijd want je gaat dan echt langzaam. de volgende 4000 km steeds harder .
Langzaam opvoeren naar 90% toptoerental. Na deze 5000km kan je volledig rijden.
Bij mijn BMW heb ik de indruk dat die pas na 20.000 ingereden is. Maar het is bekend dat BMW langzaam ingereden wordt.
Bij de Suz. was dat ook zo. Voor die echt (vrij)liep duurde dat ook behoorlijk lang.

Gr,
Henk
 
Tja... er is veel over gezegd, maar wat is nu okay? Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Persoonlijk vind ik dat je niet te soft moet inrijden, maar toeren moet opbouwen over een periode van ongeveer 800 kilometer. Het belangrijkste lijkt mij dat je steeds over heel het toerengebied waar je op dat moment inzit de motor flink laat trekken, maar vooral dat je in hetzelfde toerengebied je motorrem gebruikt. Steeds op en af dus; en op de weg rijdt dat natuurlijk stom, maar een continu toerental is funest. Pas dan wordt de motor helemaal ingereden. Geldt overigens net zo goed voor een tweetakt.

En verder heb ik ook niet de wijsheid in pacht, dus bovenstaande hoeft helemaal niet juist te zijn.
 
Nieuwe motor moet je rustig warm rijden en dan de hele dag gaan rijden
en telkens harder gaan rijden.
Zoveel mogelijk km's in één keer op een dag maken,en daarna gewoon
de olie aftappen.
Je kan als je een flinke rit maakt tijdens die rit gerust telkens wat
harder en wat afwisselender als het boekje gaan rijden.
Meeste mensen rijden heel rustig in en over meerdere ritje verdeeld
en dan bij elk ritje volgens het boekje wat harder.
Het is gewoon van belang dat je zo weinig mogelijk koude starts maakt
en hem zoveel als mogelijk laat inlopen met een warme motor.
Dus ga lekker vanuit de kop van Noord-Holland gewoon lekker naar
Duitsland op en neer in één dag ofzo,en dan de olie aftappen. ;)
 
volgens mij hebben ze bij {url=http://www.madracing.nl]MADRacing[/url] ook een methode met snel/hard inrijden geloof ik.
hun doen het dan op de testbank.
preciese weet ik niet,anders ff bellen/mailen voor info misschien?
 
Nou niet helemaal, het is wel zo dat die wel meer te lijden hebben. Maar dat heeft ook te maken hoe je die onderhoud en oa het inrijden. Mijn CBR heeft toch alweer 48k op de teller staan en ik hoop dat die er nog 30k gaat maken ;)
Wat een onzin dat een supersport bij 40.000 op is...
Vraag het ff aan Sjaak Lucassen die 240.000 km met z'n Blade deed. Of een vriend die echt niet voorzichtig is op z'n spullen maar meestal wel warm rijdt, die met een Blade ook 140.000 km deed. En toen nog geen olieverbruik, kleppen hoefden nog steeds niet gesteld te worden en dat ding had bij 100.000 meer vermogen dan bij 40.000. Dus dat een supersport bij 40.000 op is... :N zo krijgen we die onzin er natuurlijk nooit uit en blijft de inruilprijs om te huilen bij hogere tellerstanden.
 
Afgeschreven en versleten verklaard betekent niet dat ie ook daadwerkelijk versleten is, toch? Hooguit dat de eigenaar toe is aan een nieuw speeltje. :P
Maar niemand wil zo een 'ouwe' bak meer hebben en de waarde is naar nul gestort na een paar jaar en zoveel kilometers.

Dat snap ik niet helemaal.

Vind ook de opmerking dat ie dan op is erg raar klinken.
 
Ik geloof er in, maar wat jij over je brommer zeg klopt dus niet, een 2takker hard inrijden is dom.


heb ik toch niets van gemerkt, het dingetje ging loeihard (voor hetgeen eronder zat) en was gewoonweg niet kapot te krijgen... we stonden er zelf ook van versteld van maar het was de proef op de som voor die theorie,
feit is dat we hem altijd mooi lieten warmdraaien.

ps : op de site spreekt men niet alleen van inrijden op de dyno he
ps2 : men schrijft hier ook van zoveel mogelijk km's op 1 dag, dat geloof ik ook
niet, want vaak een nieuwe cilinder mag je maar eerst eens laten warmdraaien,
uitzetten, volledig laten afkoelen en dan echt volledig, en opnieuw beginnen
en zo stukje verder and again. .. tot je er een eerste keer mee rijd, en
dan liefst een heel kort ritje. volgens mij nuttig om je cilinder te laten
"zetten" als het ware.
 
Pas een keer een stukje over Porsche gezien ,daar gingen alle motoren op de testbank
Even warm draaien en dan kijken wat het top vermogen was
Als ze het voorgeschreven vermogen haalden was ie goed gekeurd anders niet
Bij motorfietsen doen ze het zelfde dus ik weet eigenlijk niet waarom ze tegen ons zeggen dat we ze rustig moeten inrijden
 
Ik denk dat ook de meest moderne en vooral precieze productietechnieken en materialen anno 2000+ deze "nieuwe" manier van inrijden mogelijk maken.
Als je deze manier van inrijden zou loslaten op een nieuw blok van -zeg eens- 1970 ofzo, dan denk ik dat de fun van korte duur zou zijn geweest. En tussen toen en nu zitten natuurlijk decennia van ontwikkeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan