Harley-Davidson 12 (Sportsters ook welkom)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat aantrappen is een kwestie van aanvoelen,zit er geen choke op die carburateur?
Olielekken uit de ontluchting komt ook omdat je maar halveslagjes trapt en hij weer een beetje terugkomt voor de volgende trap.
Gaat wel over als je ermee rijd....en dat valt voor veel mensen toch tegen met een harley.
Wat voel je dan?
 
sportsters-patch.jpg
 
Hoeveel graden kan ik je niet precies vertellen, maar de onsteking staat zo afgesteld volgens de Morris instructie op de site:

1) zet voorste cilinder op advance timing, volgens markering op vliegwiel. Dat is bij mij een stip (gecheckt in wph, ik heb een late shovel, early shovel heeft een verticale streep). Deze stip wordt heel iets later gevolgd door een streep, dit geeft TDC van de voorste cilinder aan. Als je dan de vinger op het bougie gat houdt, voel je compressie.
2) zet de magneet zo, dat de smalle nok die de puntjes open zet, tegen de klok in, het puntje net open zet.

De magneet moet je in het geheel losdraaien en dan weer vast draaien. Ik vermoed dat, omdat je het zo niet fijn kan afstellen, dat ik er 1 of 2 graad naast zit. De definitie "puntjes net open" is nogal ruim. Zet ik hem een tikkeltje de ene kant op, heb je pufjes in de inlaat: te vroeg. Zet je het de andere kant op: pufjes in de uitlaat: te laat.
Ik heb overigens een hele helder vonk; bougies eruit gehaald, getrapt en gecheckt. Bougies zijn Champion RN12YC.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel graden kan ik je niet precies vertellen, maar de onsteking staat zo afgesteld volgens de Morris instructie op de site:

1) zet voorste cilinder op advance timing, volgens markering op vliegwiel. Dat is bij mij een stip (gecheckt in wph, ik heb een late shovel, early shovel heeft een verticale streep). Deze stip wordt heel iets later gevolgd door een streep, dit geeft TDC van de voorste cilinder aan. Als je dan de vinger op het bougie gat houdt, voel je compressie.
2) zet de magneet zo, dat de smalle nok die de puntjes open zet, tegen de klok in, het puntje net open zet.

De magneet moet je in het geheel losdraaien en dan weer vast draaien. Ik vermoed dat, omdat je het zo niet fijn kan afstellen, dat ik er 1 of 2 graad naast zit. De definitie "puntjes net open" is nogal ruim. Zet ik hem een tikkeltje de ene kant op, heb je pufjes in de inlaat: te vroeg. Zet je het de andere kant op: pufjes in de uitlaat: te laat.
Ik heb overigens een hele helder vonk; bougies eruit gehaald, getrapt en gecheckt. Bougies zijn Champion RN12YC.

Hoe doe je dat?Motor rondtrappen en tegelijkertijd de bougie aan massa houden? :?
 
Laatst bewerkt:
Met z'n tweeën ;)
De een trapt, de ander houdt de bougie vast.

Net even het oliepeil in de olietank bekeken. Deze zit nog gewoon vol. Ik kan dan aannemen dat het balletje in de oliepomp goed afdicht toch ? Heeft nu sinds zaterdag stilgestaan, als deze niet zou afdichten zou de carter toch vol olie zitten en de tank leeg?
 
Hoeveel graden kan ik je niet precies vertellen, maar de onsteking staat zo afgesteld volgens de Morris instructie op de site:

1) zet voorste cilinder op advance timing, volgens markering op vliegwiel. Dat is bij mij een stip (gecheckt in wph, ik heb een late shovel, early shovel heeft een verticale streep). Deze stip wordt heel iets later gevolgd door een streep, dit geeft TDC van de voorste cilinder aan. Als je dan de vinger op het bougie gat houdt, voel je compressie.
2) zet de magneet zo, dat de smalle nok die de puntjes open zet, tegen de klok in, het puntje net open zet.

De magneet moet je in het geheel losdraaien en dan weer vast draaien. Ik vermoed dat, omdat je het zo niet fijn kan afstellen, dat ik er 1 of 2 graad naast zit. De definitie "puntjes net open" is nogal ruim. Zet ik hem een tikkeltje de ene kant op, heb je pufjes in de inlaat: te vroeg. Zet je het de andere kant op: pufjes in de uitlaat: te laat.
Ik heb overigens een hele helder vonk; bougies eruit gehaald, getrapt en gecheckt. Bougies zijn Champion RN12YC.

Procedure klinkt op goed; voorste pit op compressie en dan de smalle nok pakken.

1 of 2 graden maak niet uit om te starten, je hebt best wel wat marge. Je kunt het exacte tijdstip van openen 'opsporen' met een heel dun stukje papier/cellofaan wat je even tussen de puntjes klemt. Voorzichtig trekken en dan kun je precies voelen wanneer ze loskomen.

Heb je bougiekabels met een massieve koperen kern? Je moet namelijk niet de kabels met fiber kern gebruiken.

Ik bleef maar kloten met mijn magneto en heb na aaaaaavonden trappen en allerlei verschillende bougies, puntjes, draadjes, rotors en bobine hem er uiteindelijk maar af gehaald... Ze zien er gaaf uit, maar als je echt wilt rijden zijn het ondingen wat mij betreft. Ik hoop dat je dit bespaard blijft ;-)
 
Laatst bewerkt:
Hmm...site van Morris zegt dat cellofaan/vloeitje methode niet aan te raden is.

Knukkel, ik vond laatst de big twin met het artikel van je knuckle terug. Blijft een bruut ding! Die panhead mag er ook zijn !
 
Stroob richten op inspectiegat carter.Geeft een zooitje.Is een plastic transparante stop voor te krijgen die je tegen het vliegwiel aandraait zodat er zo min mogelijk ruimte overblijft.
Zelf heb ik twee merkstreepjes gezet.Een op mijn rotor en de ander op de binnenkant van mijn prim kast.
Dan afstellen met ongeveer 2200 toeren.
 
Laatst bewerkt:
Hmm...site van Morris zegt dat cellofaan/vloeitje methode niet aan te raden is.

Knukkel, ik vond laatst de big twin met het artikel van je knuckle terug. Blijft een bruut ding! Die panhead mag er ook zijn !

Thanks :-)
Ik heb dat ook wel eens gelezen van dat stukje cellofaan, maar dacht dat het meer een mythe was (ivm staticiteit?). Als Morris dat ook zegt, toch maar even niet doen dan. Met een multimeter is het mij nooit gelukt in ieder geval (blijf je geen verbinding houden via de bobine?). Op het oog krijg je hem in principe wel gestart, de fijne afstelling kun je toch het best doen met een stroboscoop. De zaak waar ik kom heeft een gradencirkel die je op de voorste poelie zet en dan kun je hem perfect afstellen. En krijg je geen olie in je taas omdat je niet in het timing gat hoeft te kijken.

Ik ben in ieder geval klaar met magnetos. Ik had een tweedehands Morris M74. Ziet er geweldig uit, dat wel. Met nieuwe bougies liep hij prima, maar hij begon steeds na ~500km slechter te lopen en wilde hij uiteindelijk NIET meer starten. Als je er dan nieuwe bougies in deed liep hij weer prima, voor eventjes. Ik heb NGK, Harley, Champion en Bosch bougies geprobeerd, gewone en koude. 12 setjes in 6 maanden om precies te zijn. De bobine laten controleren, en de rotor laten 'opsterken' door een mannetje wat gespecialiseerd is in magnetos, hielp niet. Mijn shaft is vanwege een kapot lager in 1000 km versleten, en omdat de shaft geen keering had, stond hij na een tijdje steeds vol met olie uit het carter. Gaatje boren helpt dan om het symptoom te bestrijden, geeft wel een zooitje. Meestal had ik een goede vonk, maar soms opeens helemaal niets meer. Omdat ik geen auto advance had liep hij zowel stationair als volgas niet echt goed. Ik ben door Citroen Berlingo’s aangetrokken en door stoere mannen aangeduwd. Toen heb ik het opgegeven… Dyna S gemonteerd en sindsdien is het een one kick fiets.

Misschien had ik gewoon pech... maar ik ga je vorderingen volgen! ;-)
 
Laatst bewerkt:
Thanks :-)
Ik heb dat ook wel eens gelezen van dat stukje cellofaan, maar dacht dat het meer een mythe was (ivm staticiteit?). Als Morris dat ook zegt, toch maar even niet doen dan. Met een multimeter is het mij nooit gelukt in ieder geval (blijf je geen verbinding houden via de bobine?). Op het oog krijg je hem in principe wel gestart, de fijne afstelling kun je toch het best doen met een stroboscoop. De zaak waar ik kom heeft een gradencirkel die je op de voorste poelie zet en dan kun je hem perfect afstellen. En krijg je geen olie in je taas omdat je niet in het timing gat hoeft te kijken.

Ik ben in ieder geval klaar met magnetos. Ik had een tweedehands Morris M74. Ziet er geweldig uit, dat wel. Met nieuwe bougies liep hij prima, maar hij begon steeds na ~500km slechter te lopen en wilde hij uiteindelijk NIET meer starten. Als je er dan nieuwe bougies in deed liep hij weer prima, voor eventjes. Ik heb NGK, Harley, Champion en Bosch bougies geprobeerd, gewone en koude. 12 setjes in 6 maanden om precies te zijn. De bobine laten controleren, en de rotor laten 'opsterken' door een mannetje wat gespecialiseerd is in magnetos, hielp niet. Mijn shaft is vanwege een kapot lager in 1000 km versleten, en omdat de shaft geen keering had, stond hij na een tijdje steeds vol met olie uit het carter. Gaatje boren helpt dan om het symptoom te bestrijden, geeft wel een zooitje. Meestal had ik een goede vonk, maar soms opeens helemaal niets meer. Omdat ik geen auto advance had liep hij zowel stationair als volgas niet echt goed. Ik ben door Citroen Berlingo’s aangetrokken en door stoere mannen aangeduwd. Toen heb ik het opgegeven… Dyna S gemonteerd en sindsdien is het een one kick fiets.

Misschien had ik gewoon pech... maar ik ga je vorderingen volgen! ;-)

KLinkt niet echt motiverend, maar we zullen zien.
Is de zaak waar je komt Iron Pit ?
 
Ik vermoed dat, omdat je het zo niet fijn kan afstellen, dat ik er 1 of 2 graad naast zit. De definitie "puntjes net open" is nogal ruim.
http://www.beckelektronika.nl/ nieuwe producten lampje om openen p[unten te controleren.

Zet ik hem een tikkeltje de ene kant op, heb je pufjes in de inlaat: te vroeg. Zet je het de andere kant op: pufjes in de uitlaat: te laat.
Dacht dat je met de grootte vd cp opening nog wat kan bijstellen, zal het even opzoeken.

Ik heb overigens een hele helder vonk; bougies eruit gehaald, getrapt en gecheckt. Bougies zijn Champion RN12YC.

Geen ontstoorde bougie toch ? Zoals Knukkel al schrijft koperen kern bougiekabels gebruiken, en ik zou de electrodeafstand op 0.4 0.5 mm zetten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan