Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Begint best fris te worden op de fiets, minder vind ik dat ik merk dat mijn banden minder grip hebben, ook als ze warm gereden zijn. 🤔
Ik heb het idee dat banden bij een Harley gemonteerd worden die moeten voldoen aan een lange levensduur
De rest interesseert ze niet
Regelmatig originele banden gezien onder een Harley van 10 jaar oud , zelfs 1 keer onder een sportster van 40 jaar
 
Ik heb het idee dat banden bij een Harley gemonteerd worden die moeten voldoen aan een lange levensduur
De rest interesseert ze niet
Regelmatig originele banden gezien onder een Harley van 10 jaar oud , zelfs 1 keer onder een sportster van 40 jaar
Als je kijkt naar het gewicht van mijn herritage, ongeveer een 340kg. En je kijkt dan naar het gewicht van zx10r, nog geen 200kg. Dan weet je dat de band van de harley stijver en een harder compound heeft, wat nadelig is voor de grip in het algemeen. En zeker nu de temperaturen aan het dalen zijn.
 
Als je kijkt naar het gewicht van mijn herritage, ongeveer een 340kg. En je kijkt dan naar het gewicht van zx10r, nog geen 200kg. Dan weet je dat de band van de harley stijver en een harder compound heeft, wat nadelig is voor de grip in het algemeen. En zeker nu de temperaturen aan het dalen zijn.
Ik zeg ook niet dat je er een super corsa onder moet schroeven
Maar er zijn nog wel tussen oplossingen
Als je een band op zoekt met een voldoende stijf karkas die een normale 10000 km mee gaat in plaats van 20 of 30 win je waarschijnlijk al veel wat betreft weg ligging
 
Als je kijkt naar het gewicht van mijn herritage, ongeveer een 340kg. En je kijkt dan naar het gewicht van zx10r, nog geen 200kg. Dan weet je dat de band van de harley stijver en een harder compound heeft, wat nadelig is voor de grip in het algemeen. En zeker nu de temperaturen aan het dalen zijn.
Een band voor zo een zware fiets moet een steviger karkas hebben, geen harder rubber er om heen.
Die Harley-dunlop banden zijn gevaarlijk in regen of met koud weer.
Scheelt dat de meeste Harley rijders hooguit per ongeluk in die condities rijden.
 
Een band voor zo een zware fiets moet een steviger karkas hebben, geen harder rubber er om heen.
Die Harley-dunlop banden zijn gevaarlijk in regen of met koud weer.
Scheelt dat de meeste Harley rijders hooguit per ongeluk in die condities rijden.
Maar ze hebben een hardere rubbersamenstelling voor meer km te kunnen afleggen. En dat ze stijver zijn had ik ook geschreven.
 
Maar ze hebben een hardere rubbersamenstelling voor meer km te kunnen afleggen. En dat ze stijver zijn had ik ook geschreven.
Je schreef dat de stijfheid van de band, de oorzaak is van de hardheid van het rubber.
Dat is niet zo, er zijn alternatieven genoeg voor een Heritage die de wegligging sterk verbeteren.
 
Banden en remmen zijn toch wel heeel belangrijk op de motor en banden worden onderschat door de meeste inderdaad. .
Omdat ik twijfelde over de dyna waar dunlops er op zaten,en inderdaad de banden zaten er al sinds 2013 op, toch nog weekend mee de eifel en westerwald mee in gegaan...
Maar zodra wegdek nat was....pfffieuw nooooit nee echt nooiooit meer dunlops...
Geef mij maar Michelin power commander 2 fijn in regen ook...
Nu op de sportster zitten bridgestone battlecruise H50 op, op zich ook goed,maar nog geen ervaring mee.
Dus eerst ook eens mee in de regen rijden.
En heb dot nummer niet bekeken, hoe oud,hij staat nu bij mijn monteur voor nieuw stuur en bagagerek etc....
Wij rijden in de bergen redelijk stevig,deze niet sloom maar ook geen racers...
En omdat wij echt overal in Europa rijden vind ik banden dus echt WEL HEEL belangrijk.....
 
Je schreef dat de stijfheid van de band, de oorzaak is van de hardheid van het rubber.
Dat is niet zo, er zijn alternatieven genoeg voor een Heritage die de wegligging sterk verbeteren.
Dat heb ik niet geschreven: dat de band stijver is (bedoelde karkas) EN een harder compound is.
 
Banden en remmen zijn toch wel heeel belangrijk op de motor en banden worden onderschat door de meeste inderdaad. .
Omdat ik twijfelde over de dyna waar dunlops er op zaten,en inderdaad de banden zaten er al sinds 2013 op, toch nog weekend mee de eifel en westerwald mee in gegaan...
Maar zodra wegdek nat was....pfffieuw nooooit nee echt nooiooit meer dunlops...
Geef mij maar Michelin power commander 2 fijn in regen ook...
Nu op de sportster zitten bridgestone battlecruise H50 op, op zich ook goed,maar nog geen ervaring mee.
Dus eerst ook eens mee in de regen rijden.
En heb dot nummer niet bekeken, hoe oud,hij staat nu bij mijn monteur voor nieuw stuur en bagagerek etc....
Wij rijden in de bergen redelijk stevig,deze niet sloom maar ook geen racers...
En omdat wij echt overal in Europa rijden vind ik banden dus echt WEL HEEL belangrijk.....
DOT Nr worden vaak overroepen , als je een motor heb met maar enkele duizenden kms op , zelf als hij meer dan 6 jaar oud is , wil dit niet zeggen dat dit een probleem geeft , het probleem zit hem in " hoe " is de motor en banden gestald !! als een motor binnen en niet in volle zonlicht gestald staat kan zelf met 10 jaar geen probleem geven , daarentegen een motor dat jaar in jaar uit buiten staat , in zon/regen ( UV stralen ) dan is 5 jaar al veel , banden worden soms jaren bij een bandenleveransier gestald en geen haan die er naar kraait :-)
Heb mij vorige maand een voor en achterband laten plaatsen voor BMW r1200st , band moest nog binnen komen bij mijn mecaniker , en de DOT is 2018 !!
Maar dit alles is geen probleem , bmw gaat volgende week de deur uit , HD 883 hugger in de plaats *O*

De HD gaat in de verkoop de eerste maand en als hij niet verkoopt word hij op mijn naam ingeschreven .
HD sportster XLH 883 hugger 2002 ( carbu ) met 15000 km op de teller .
 

Bijlagen

  • hd (2).png
    hd (2).png
    165,9 KB · Weergaven: 13
  • hd (3).png
    hd (3).png
    128 KB · Weergaven: 11
DOT Nr worden vaak overroepen , als je een motor heb met maar enkele duizenden kms op , zelf als hij meer dan 6 jaar oud is , wil dit niet zeggen dat dit een probleem geeft , het probleem zit hem in " hoe " is de motor en banden gestald !! als een motor binnen en niet in volle zonlicht gestald staat kan zelf met 10 jaar geen probleem geven , daarentegen een motor dat jaar in jaar uit buiten staat , in zon/regen ( UV stralen ) dan is 5 jaar al veel , banden worden soms jaren bij een bandenleveransier gestald en geen haan die er naar kraait :-)
Heb mij vorige maand een voor en achterband laten plaatsen voor BMW r1200st , band moest nog binnen komen bij mijn mecaniker , en de DOT is 2018 !!
Maar dit alles is geen probleem , bmw gaat volgende week de deur uit , HD 883 hugger in de plaats *O*

De HD gaat in de verkoop de eerste maand en als hij niet verkoopt word hij op mijn naam ingeschreven .
HD sportster XLH 883 hugger 2002 ( carbu ) met 15000 km op de teller .
En bij stalling de banden van de grond houden zodat er geen gewicht op rust of ze harder oppompen.
 
Banden en remmen zijn toch wel heeel belangrijk op de motor en banden worden onderschat door de meeste inderdaad. .
Omdat ik twijfelde over de dyna waar dunlops er op zaten,en inderdaad de banden zaten er al sinds 2013 op, toch nog weekend mee de eifel en westerwald mee in gegaan...
Maar zodra wegdek nat was....pfffieuw nooooit nee echt nooiooit meer dunlops...
Geef mij maar Michelin power commander 2 fijn in regen ook...
Nu op de sportster zitten bridgestone battlecruise H50 op, op zich ook goed,maar nog geen ervaring mee.
Dus eerst ook eens mee in de regen rijden.
En heb dot nummer niet bekeken, hoe oud,hij staat nu bij mijn monteur voor nieuw stuur en bagagerek etc....
Wij rijden in de bergen redelijk stevig,deze niet sloom maar ook geen racers...
En omdat wij echt overal in Europa rijden vind ik banden dus echt WEL HEEL belangrijk.....
Je schrijft nu een merk af omdat je met banden van dat merk hebt gereden waarvan je de geschiedenis niet kent behalve dat ze oud waren?
Is dat niet wat typisch?
Of zijn ze nieuw ook gewoon kut?
 
Je schrijft nu een merk af omdat je met banden van dat merk hebt gereden waarvan je de geschiedenis niet kent behalve dat ze oud waren?
Is dat niet wat typisch?
Of zijn ze nieuw ook gewoon kut?
Nee hoor heb in de beginjaren in 2007 ook met dunlops op een sportster 883 gereden die waren er nieuw op gezet,en ook toen vond ik al dat de dunlops k..t waren,bij witte strepen en gelapt en nat wegdek echt k...t en heb daarna gezworen nooit meer dunlops te kopen,maar als je regelmatig van motor veranderd in der loop der jaren dan koop je dus best vaak met dunlops erop,en zoals gezegd rijden we overal in Europa en omdat ik niet zeker wist of ik de dyna wilde houden niet de banden gewisseld en wat een spijt op nat wegdek gleed ik echt gewoon als ik wat harder door de bocht wilde....
Bagger dus,dus ik blijf erbij dat dunlops niet mijn merk zijn Punt uit!!!!
En heb ook bv honda ,yamaha suzuki etc gehad er hier bridgestone ik geloof s22 of s20 erop waren ook goed,maar de Michelin power commander 2 die waren nu eens echt geweldig........Lekker hard mee door de bocht,niks nooit uitstapjes ook niet bij keer wat harder remmen en in nat wegdek echt TOP..
En aangezien wij nog steeds Wales op het programma hebben staan ,gaan die er nu op zitten dus echt af als ik ze in de regen niet fijn vind rijden...maar dat zal het voorjaar moeten uitwijzen...

En ja weet dat alleen dot niet lijdend is,maar hoe ouder de band hoe erger het rubber verouderd is toch of heb ik in al die jaren niks geleerd,en ja als er scheurtjes in zitten al helemaal.....
Het blijft ook iets heel persoonlijks natuurlijk .
maar ik geloof niet dat ik ooit iemand heb gehoord die de Michelin commander 2 heeft gereden en niet tevreden was...
 
Nee hoor heb in de beginjaren in 2007 ook met dunlops op een sportster 883 gereden die waren er nieuw op gezet,en ook toen vond ik al dat de dunlops k..t waren,bij witte strepen en gelapt en nat wegdek echt k...t en heb daarna gezworen nooit meer dunlops te kopen,maar als je regelmatig van motor veranderd in der loop der jaren dan koop je dus best vaak met dunlops erop,en zoals gezegd rijden we overal in Europa en omdat ik niet zeker wist of ik de dyna wilde houden niet de banden gewisseld en wat een spijt op nat wegdek gleed ik echt gewoon als ik wat harder door de bocht wilde....
Bagger dus,dus ik blijf erbij dat dunlops niet mijn merk zijn Punt uit!!!!
En heb ook bv honda ,yamaha suzuki etc gehad er hier bridgestone ik geloof s22 of s20 erop waren ook goed,maar de Michelin power commander 2 die waren nu eens echt geweldig........Lekker hard mee door de bocht,niks nooit uitstapjes ook niet bij keer wat harder remmen en in nat wegdek echt TOP..
En aangezien wij nog steeds Wales op het programma hebben staan ,gaan die er nu op zitten dus echt af als ik ze in de regen niet fijn vind rijden...maar dat zal het voorjaar moeten uitwijzen...

En ja weet dat alleen dot niet lijdend is,maar hoe ouder de band hoe erger het rubber verouderd is toch of heb ik in al die jaren niks geleerd,en ja als er scheurtjes in zitten al helemaal.....
Het blijft ook iets heel persoonlijks natuurlijk .
maar ik geloof niet dat ik ooit iemand heb gehoord die de Michelin commander 2 heeft gereden en niet tevreden was...
Top, dan ga ik bij de wissel ook eens Michelins proberen op m’n dyna!
 
Ik heb Avon eronder en nou heb ik nog niet over met bladeren bestrooid ijs gereden maar ze vallen me niet erg tegen. Maar ik doe op de dyna dan ook niet heel wild.
Jammer beste stuurmachine hoor.....alleen ik vind hem gewoon te zwaar om te handelen op kleine bergwegetjes en dan steil van links naar rechts .....waar ik de sportster alle kanten op gooi was met dit bakbeest anders☺
Kom hem paar keer nog maar net houden....geef mij maar een 60 kilo lichtere motor met dezelfde pk...😍
Kan niet wachten om met deze de bergen in te gaan...
 
Jammer beste stuurmachine hoor.....alleen ik vind hem gewoon te zwaar om te handelen op kleine bergwegetjes en dan steil van links naar rechts .....waar ik de sportster alle kanten op gooi was met dit bakbeest anders☺
Kom hem paar keer nog maar net houden....geef mij maar een 60 kilo lichtere motor met dezelfde pk...😍
Kan niet wachten om met deze de bergen in te gaan...
En dan te bedenken dat ik net een motor heb gekocht
Die bijna 100 kg lichter is als een sportster met ook nog ongeveer 2 keer zoveel vermogen ( welkom in de moderne tijd 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan