Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Speedwobbles op een electra zijn eerder regel dan uitzondering, en geloof me: je schrikt je de pleuris
Weet ik.
Als 18-jarige op m´n toen (in 1980) Suzuki 850 zelf meegemaakt.
Het is een wonder dat die wokkel toch nog nét, hevig slingerend, overeind bleef (bij 170+km/h) :X
 
Kwestie van zorgen voor goede bandenspanning en afgesteld balhoofd toch? En niet te hard willen
 
Kwestie van zorgen voor goede bandenspanning en afgesteld balhoofd toch? En niet te hard willen
als 'ie daar wat te gevoelig voor zou wezen , dan kan dat bestreden worden door het balhoofd een HEEL KLEIN BEETJE te strak af te stellen.

Een speed-wobble is te gevaarlijk om er niks aan te gaan doen .
 
Vraag: ik heb een dode YHD-12 accu in mijn shovel, weet iemand daar een vervanger voor maar dan liefst gel, of anders AGM?
 
Dat zal ik je dan uitleggen :+ :

- Het is al een lood-zware motor ,....dus dat hele tering-spatbord kan me qua extra gewicht toch al niet meer redden. :N
- Plastic hube-ke-lube spatborden zijn kut , want de onderpoten horen aan de bovenkant een onderlinge soliede verbinding te hebben ,
....dit alles om stijfheid in de voorvork te optimaliseren ( ter voorkoming van speed-wobble )
In de originele grote HD-vóórspatborden zit op de plaats van de montage zelfs een extra stalen strip aan de binnenkant.

Op de motorclub was er ook een beetje de kift , dat ik een achteruit op me brommert heb ( "was allemaal onzin enzo".... , weet je.... )
....maar ja ,....bijv. zo'n leuk- , en "hoognodig" kut-vlieg-vakantie'tje om vrouwlief tevreden te houden is voor de meeste mensen véééél belangrijker ,....of een nieuw flut-bankstelletje ,....da's óók veel "belangrijker"....
Kijk , ......wbt die laatste flauwekul ,....dáár geef IK nou weer geen dubbeltje aan uit. :N

Dit is m'n laatste motorfiets ,....en die maak ik zo , zoals IK er het meeste plezier en gemak van heb ,.....over zo'n 13 jaar ga ik waarschijnlijk de oven in ,.....en ik wil er zolang ik gezond genoeg ben op blijven tuffen . ;)
( en andere mensen mogen van mij óók best een weekkie in een zeiknest van een kut-hotelletje pitten wat geregeld is door TUI ) :+

....op de club was 't gelijk over met het commentaar over die achteruit :)
Je leeft maar 1x. Je moet doen en laten wat je zelf wil. Al beplak je de fiets met briefjes van 50€. Dan nog is dat je eigen keuze. Dat “men “ daar altijd iets van moet vinden. Dat zal wel iets Nederlands zijn. De kruideniers mentaliteit, waar wij zo bekend om zijn. Is zelfs in t buitenland bekend. Gewoon 💩 aan hebben.
 
Accu's = aparte materie....
Voor je auto'je is de wetenschap van het aantal A/h al genoeg ,....en je karretje kan weer een aantal jaartjes nachtvorst door zonder problemen.
Voor je HD is helaas niet zomaar elke motor-accu geschikt..... :N ( vanwege de benodigde hoge cranck-stroom )
Ik ben een aantal keren in de verleiding gekomen gekomen om effe te zuinig te doen ,.......resultaat : KUT ! -O-
Sinds die "zeperts" dus maar weer gewoon de accu's bij de HD-dealer gekocht.
 
Die puntjes van dat kreng van mij hebben aan een halve ampère genoeg, ben vaak zonder licht nog thuis gekomen.
Accu praktisch leeg, maar hij blijft lopen.
 
Heb een Motobatt MBHD12H besteld, is een AGM met 390 CCA, dus die zou goed moeten zijn. Besteld via accudienst.nl, zag achteraf pas de slechte reviews...
 
Worden lood accu´s door webshops nu weer gewoon met los zuurpakket verzonden?
Was een tijd geleden sprake van dat dat niet meer mocht...
 
De achterbrug waggelt van links naar rechts op de rubbers
Dus eigenlijk heb ik net zo'n k*tding als de softail was, nou lekker dan :)

Maar hoe nodig is een aanpassing bij normaal gebruik en normale snelheden die geen post uit Leeuwarden generen en zowel, wat houd het dan precies in?
 
Voorbeeldje voor Dyna's
Bergen opties om uit te kiezen, ik weet nog niet welke ik ga nemen maar dat er een stabilisator op gaat komen is wel zeker. Niet dat ik steevast fanmail uit Leeuwarden verwacht (ook al kunnen die zanikken over 5 km) maar als ik eens vlot inhaal op een 130 km weg dan tik je toch zomaar ff de 160 aan en dan is zo'n stabilisator wel een fijn idee om te hebben. Met ritjes elders door EU wil de snelheid her en der ook wel eens wat hoger liggen.
 
Dus eigenlijk heb ik net zo'n k*tding als de softail was, nou lekker dan :)

Maar hoe nodig is een aanpassing bij normaal gebruik en normale snelheden die geen post uit Leeuwarden generen en zowel, wat houd het dan precies in?
Ik reed altijd hard met mijn ultra, lag ook een ander blok onder, dan is het wel fijn. Maar het stuurt ook gewoon een stuk beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan