Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Ik ging afgelopen zomer met mijn maat mee een “nieuwe” HD kopen. Hij heeft ook een ironhead met die enkelzuiger kut dingen.
Wij de koop afgerond en ik rijd voor hem met de auto, zie ik hem zichzelf bijna op z’n plaat remmen omdat de “nieuwe” wel keihard kan vertragen. :+

(Nieuwe is een softail uit begin 90 met aftermarket klauwen, weer zo ff niet meer welke)
 
IMG_3215.jpeg


Kan ik deze nog verkopen aan één van die mensen hier die nu wat vage veegjes over hun remschijf maken, en die nu echt de ankers uit willen gooien? :+

200 pietermannen, speciale forumvrienden vrijdagmiddag prijs 🍻

Beugeltje en klauw even omdraaien en dan kan die ook op links gemonteerd worden.
 
2 zuiger ? Of nog beter 4 zuiger. Betaalbare opties ?
Of 'ns in de rondte kijken naar een 2ehands complete vork+ voorwiel en dubbele schijven met die modernere ( stock ) dubbele klauwen
Dat lullige enkelzuiger-klauwtje met 1 schijffie , dat remt voor geen meter.
Softail-EVO's zijn i.m.o. qua looks de aller-leukste HD's ;) , .....maar ga je upgraden naar hoogst mogelijke perfectie , dan ben je veel centjes kwijt ,...en het zwabber-frame blijft dan nog steeds het zwabber-frame in de bochten.
Wil je die stappen niet nemen , en gaan voor een beter sturende HD ? , ......ruil 'm dan in en ga bijv. minimaal voor een TC-96 touring-model. ( geen bj 2007 , maar jonger ! )
Je merkt dan direct , dat je daar een stuk vlotter mee kan rijden en er meer ontspannen op kan zitten , ....bochtenwerk veel beter , ...betere reismotor , enz....
( met een beetje mazzel zitten daar zelfs al nuttige upgrades op/in/aan )
Je kunt zo'n EVO softail nog steeds heel goed inruilen bij de HD-dealer , ...ze hebben ze héél graag ,...er zijn namelijk heel veel liefhebbers voor .
En anders :
Gewoon maar accepteren dat die super-leuk uitziende softail EVO helaas niet de best handelbare HD is. ;)
( heb ik vroeger ook gehad/gedaan , totdat ik 'm na teveel "bijna-ongelukken" door vooral dat achterveer-systeem , ineens helemaal zat was )

Het zelfde advies heb ik laatst ook maar gegeven aan een club-lid , met exact dezelfde wensen , maar deze berust na alle overwegingen om 'm voorlopig toch maar aan te houden .
De qua snelheid wat vlottere groepsritten gaat 'ie voortaan overslaan , zoals de jaarlijkse ritjes naar Winterberg-omgeving.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind remmen maar overrated.

Ik rij altijd routes waar je zo min mogelijk hoeft te remmen.
Ik háát remmen.

O-)
 
Nou kan ik prima ampiciteren maar soms is het bijna niet te doen. Ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben van wat de achterrem aan vertraging kan opleveren. Of gewoon gas dicht en je hangt al over het stuur.
 
Over remmen gesproken. Als de motor op de lift staat valt me op dat de achterrem wat sleept. Maar anderzijds heb ik dat bij al m´n Harley´s wel gemerkt. (3 stuks tot nu toe). Is dat normaal dat het achterwiel niet helemaal ¨los¨ draait? (draait stukje zwaarder dan voorwiel)
 
Over remmen gesproken. Als de motor op de lift staat valt me op dat de achterrem wat sleept. Maar anderzijds heb ik dat bij al m´n Harley´s wel gemerkt. (3 stuks tot nu toe). Is dat normaal dat het achterwiel niet helemaal ¨los¨ draait? (draait stukje zwaarder dan voorwiel)
Achterwiel is ook aangedreven, dat scheelt nogal wat
 
Achterwiel is ook aangedreven, dat scheelt nogal wat
Ja klopt maar je hoort de schijf licht slepen en en je kan het wiel met een draai ook niet laten free wheelen. Staat door de weerstand vrijwel direct stil. Bij het duwen van de motorfiets valt het echter weer niet op.
 
Ja klopt maar je hoort de schijf licht slepen en en je kan het wiel met een draai ook niet laten free wheelen. Staat door de weerstand vrijwel direct stil. Bij het duwen van de motorfiets valt het echter weer niet op.
Zal slepen, maar onderschat de weerstand van de ketting of belt niet is wat ik bedoel
 
Ja klopt maar je hoort de schijf licht slepen en en je kan het wiel met een draai ook niet laten free wheelen. Staat door de weerstand vrijwel direct stil. Bij het duwen van de motorfiets valt het echter weer niet op.
Ik denk dat dat ook wel voortschrijdende techniek is , het valt me ook op dat bij mijn shovel het ook best moeilijk gaat , en daar sleept de rem niet
Als ik een slinger geef aan het wiel van mijn monster blijft dat draaien
 
Het staat er nu zo bij en maandag gaat dat grote grijze ding uit dat zwarte kader en komt er een meer glimmenderder exemplaar in.

geboorte van een nieuwe evo? of zoiets.
 
Zorg idd wel ff voor een goede kraan, ik heb altijd Pingel. Waarom wil je VOES verwijderen?
Pingel gaat het inderdaad worden, ik gebruik de kraan ook altijd braaf. Ik vind die vacuumschakelaar ook geen meerwaarde bieden aan het geheel. Misschien mis ik iets, zie ik het niet?
Het staat er nu zo bij en maandag gaat dat grote grijze ding uit dat zwarte kader en komt er een meer glimmenderder exemplaar in.

geboorte van een nieuwe evo? of zoiets.
Doodle_2023-11-25T19_42_11Z.jpeg

Van een paar pagina’s terug. 1852CC S&S blok. Ding is gepolijst maar ik laat hem gezellig dof worden.
 
Pingel gaat het inderdaad worden, ik gebruik de kraan ook altijd braaf. Ik vind die vacuumschakelaar ook geen meerwaarde bieden aan het geheel. Misschien mis ik iets, zie ik het niet?

Bekijk bijlage 1955431
Van een paar pagina’s terug. 1852CC S&S blok. Ding is gepolijst maar ik laat hem gezellig dof worden.
Die lepel je er toch zo even in..
 
Pingel gaat het inderdaad worden, ik gebruik de kraan ook altijd braaf. Ik vind die vacuumschakelaar ook geen meerwaarde bieden aan het geheel. Misschien mis ik iets, zie ik het niet?

Bekijk bijlage 1955431
Van een paar pagina’s terug. 1852CC S&S blok. Ding is gepolijst maar ik laat hem gezellig dof worden.
Voes regelt het onstekingstijdstip iets bij geloof ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan