Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Heb je die .gif gezien die ik postte eerder? Daar zie je dat de zuigers dus niet beide tegelijk hun bovenste positie bereiken.
Jazeker heb ik het plaatje bekeken. Maar, afgezien daarvan wist ik al dat de zuigers niet op exact hetzelfde moment hun hoogste punt bereiken, dat is nu eenmaal het gevolg van de combinatie van één kruktap en een blokhoek van 45 graden.
Reden waarom ik dat schreef was omdat iemand dacht dat bij een HD de ene zuiger bij einde compressieslag bovenin stond (en dus ontsteking moet hebben) terwijl de andere zuiger zich ergens onderin zijn cilinder zou bevinden. Alles kan natuurlijk, maar dan is er binnen in het blok toch wat losgekomen ;) .
 
Voor wat betreft de voes: ik moet dan een kleine 40 jaar terug in het geheugen, ik kocht toen een Heritage Softtail, een van de eerste jaren van het evo-blok. Toen meteen maar het HD werkplaatshandboek en onderdelen boek meebesteld, ik lees nogal graag over hoe dingen in elkaar zitten en werken. Voor zo ver ik begreep had dat blok electronische ontsteking, met daarin twee (elektronische) vervroegingscurves . De keuze tussen die twee werd gemaakt door die voes, zoals hier beschreven gewoon een op vacuum werkend maak/breekcontact, een misschien wat merkwaardig huwelijk tussen elektronica en mechanica.
Want, wat er bij mij regelmatig gebeurde: ik was nogal secuur met opwarmen van het blok aan het begin van een rit, dus weinig gas geven, terwijl ik vanaf huis een kilometer door het dorp moest (dus 50), en dan de grens over op een 80 km weg. Op een of andere manier kreeg ik het dan voor elkaar om op de 80km weg juist zoveel gas te geven dat de voes overschakelde, maar ook direct weer terug, zodat er twee keer effe geen ontsteking was. Dat resulteerde in een flinke klap in de primaire en secundaire aandrijving, waarna ik dan maar nét iets meer gas gaf waardoor het verschijnsel niet meer optrad. En bij de rest van de rit sowieso niet meer.
 
Je moet gewoon de goedkoopste nemen , ....en da's de DYNA(TEK)-S dual fire , ( te herkennen aan slechts 1 moduultje op de grondplaat. )
( da's gewoon met het principe van de zgn "wasted spark" , wat Harley-Davidson altijd al toepaste )
Je koopt dat in 1 setje met bijgeleverde super bobine met twee uitgangen en Reveira vervroeger ( die heeft RVS draaipunten ivm veel geringere slijtage )
In principe is het gewoon een simpele transistor-ontsteking , die je afstelt met een zgn "proef-lampje".
Afstellen is 5 minuten werk. ;)
Er is GEEN voordeel te behalen met de luxere- , en duurdere single fire uitvoering ! ( te herkennen aan 2 moduultjes op de grondplaat )
Willem Been monteert al jáááááááááren die simpelste - , goedkoopste uitvoering !
Het ding kost een hap snert .
Je kunt 'm eventueel daar ook gewoon kopen , én meteen effe laten inbouwen ( er komt een klein beetje bedrading/soldeerwerk aan te pas ) Het klussie is echt in een tijd van " ja-en-nee " gebeurd , ...hij heeft ze in voorraad op de plank liggen.
Je EVO motorblok loopt er super-prachtig op ,.....het is gewoon de allerbeste ontsteking .;)
Die zgn "VOES" sloop je d'r maar af ,....en die gooi je maar in het perk :+
( want die kun je er namelijk NIET bij combineren )

Succes ! :)
Leuk dat Willem Been dat doet en zelfs zijn scheten lekker ruiken, maar er zijn meer goede opties.
 
  • Haha
Waarderingen: Tuh
Achter de ontsteking zit dan een vervroeger?
Mechanisch, op t asje.

Ik haalde t in Hilvarenbeek.

900929-Advance-unit-stainless-steel.jpg
 
En moet de bobine niet van 5 ohm naar 3 ohm bij dyna s, of ziets :?
 
Ik wil mezelf geen deskundige noemen, maar voor zo ver ik weet krijgen bij het originele systeem beide cilinders een vonk op hetzelfde moment. Beide zuigers staan dan bovenin, de ene aan het eind van de compressieslag (en die moet dan dus een vonk hebben), de andere aan het eind van de uitlaatslag en heeft dan geen vonk nodig, maar krijgt ‘m toch (tenminste, als we het hier over een Harley hebben).
De inlaatklep staat dan net of al een tijd open ( afhankelijk vd nok timing ) en heeft al mengsel aangezogen die dan in de fik vliegt met de klep open.
 
Jazeker heb ik het plaatje bekeken. Maar, afgezien daarvan wist ik al dat de zuigers niet op exact hetzelfde moment hun hoogste punt bereiken, dat is nu eenmaal het gevolg van de combinatie van één kruktap en een blokhoek van 45 graden.
Reden waarom ik dat schreef was omdat iemand dacht dat bij een HD de ene zuiger bij einde compressieslag bovenin stond (en dus ontsteking moet hebben) terwijl de andere zuiger zich ergens onderin zijn cilinder zou bevinden. Alles kan natuurlijk, maar dan is er binnen in het blok toch wat losgekomen ;) .
Ik mag toch hopen dat dat niet letterlijk was?
Mechanisch, op t asje.

Ik haalde t in Hilvarenbeek.

Bekijk bijlage 1955976
Ik weet niet of je zo’n ding ziet zitten als die neuskegel er af gaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan