HD EVO Start/accuproblemen

rsterren

Die hard MF'er
1 dec 2008
736
0
Ha wijze heren...

Wij zijn bezig (al lang) met een vaag startprobleem van een Custom Thunderbike frame EVO blok fiets.

Het blok is een standaard HD EVO, 1340.
Startmotor een Spike, 1.2 of 1.4 kw (weten we niet).

er is in het frame geen ruimte voor een normale accu.
er zat een Odyssey PC545 in, dat is de maximale groote..

deze accu is na 1 of 2 startpogingen leeg.
en dan slaat de motor alleen aan als we de startknop los laten, dan is er vermoedelijk pas genoeg stroom voor een vonk? (hij vonkt wel als de bougies eruit zijn, dan zien we ze vonken.. maar dan hebben we geen compresie, duh)

nu levert de Odyssey veel minder vermogen dan een standaard accu.

we hebben de Odyssey vervangen door een Ultrabatt UB600 lithium accu.
met deze accu grijpt de startmotor de startkrans niet eens aan.
de 1e Ultrabatt gaf de geest na een paar startpogingen.
In de specs van de Ultrabatt staat dat hij 350 CAA levert.
en 3000 watt max.

dat zou dus inhouden dat bij starten de startmotor 3000 watt trekt??

terwijl de Odyssey 150 cca levert, en die de krans wel pakt, de motor wel rondslingert, maar slecht start, vonkt..

we hebben binnen garantie een 2e UB600 gekregen, goeie service, maar ook deze gaf na een paar pogingen de geest..........

dus nu weten wij het niet meer.
iig is de Ultrabatt niet de oplossing.

of moeten we het probleem ergens anders zoeken?

overigens met een starthulp pack ding start de motor wel, ook met een autoaccu.
(vaak langs de weg moeten doen ;-))

hellup ;(
 
ha, dank Murph!! dat ik daar nou zelluf niet op gekomen ben ;-)

iemand nog andere iedeen? ;-)
 
Ik hoor alleen maar slechte verhalen over de odyssey, maar dat terzijde. Ik vind het raar dat de startmotor pas rond gaat, wanneer de startknop los wordt gelaten. Dat zou raar zijn, dat bij het verbreken van contact iets rond gaat. Ik vermoed dus een slechte bekabeling of een kortsluiting van het een of ander.

Werkt het nu, op dit moment nu je deze problemen, wel met een auto accu dan ? Zo niet, dan is het echt ergens in de electronica iets fout.

Dus Magneet erop en kicken =)
 
de startmotor gaat wel rond, maar pas als we de knop los laten slaat hij aan, soms...

met een externe accu werkt alles prima.

en ach, dit ik ook kicken! we love problems , NOT
 
@superduc, welke shorai? in principe is de Ultrabatt hetzelfde idee gok ik...
 
Denk dat de accu icm startmotor niet gaat werken. Accu heeft een te lage startcapaciteit. Je spanning zakt dan zover dat er geen vonk meer afgegeven wordt.

Odyssey accu's is niets mis mee, wel een tikkie aan de dure kant. Ik plaats de laaste 2 jaar alleen nog maar Motobatt accu's. Naar mijn mening mooie kwaliteit voor een normale prijs.
 
Denk dat de accu icm startmotor niet gaat werken. Accu heeft een te lage startcapaciteit. Je spanning zakt dan zover dat er geen vonk meer afgegeven wordt.

Odyssey accu's is niets mis mee, wel een tikkie aan de dure kant. Ik plaats de laaste 2 jaar alleen nog maar Motobatt accu's. Naar mijn mening mooie kwaliteit voor een normale prijs.

Precies, dat dachten wij ook, te lage startcapaciteit.
vaandaar over naar die LiOn accu's, 3000watt en 350 cca, moet genoeg zijn dachten we.
maar dus niet, Lion accu zekering vliegt eruit...

we kunnen geen normale accu kwijt, te groot... echt geen ruimte in dat frame...
de Odyssey is de maximale maat, en die is al klein
 
Precies, dat dachten wij ook, te lage startcapaciteit.
vaandaar over naar die LiOn accu's, 3000watt en 350 cca, moet genoeg zijn dachten we.
maar dus niet, Lion accu zekering vliegt eruit...

we kunnen geen normale accu kwijt, te groot... echt geen ruimte in dat frame...
de Odyssey is de maximale maat, en die is al klein


Die 350 cca zou genoeg moeten zijn. Misschien geven ze dat wel op, maar in de praktijk wordt het niet geleverd. Of hij kan dat heel kort leveren en daarna zakt die geheel in.

Denk toch dat je een plekkie moet gaan maken voor een zwaardere accu.
 
Die 350 cca zou genoeg moeten zijn. Misschien geven ze dat wel op, maar in de praktijk wordt het niet geleverd. Of hij kan dat heel kort leveren en daarna zakt die geheel in.

Denk toch dat je een plekkie moet gaan maken voor een zwaardere accu.

tja , iets klopt er idd niet...

grotere/zwaardere kunnen we echt niet kwijt.. helaas.
 
Precies, dat dachten wij ook, te lage startcapaciteit.
Dat is het. Niet meer en niet minder.

En ik kan je ook al vertellen dat je met welke space-tech-accu dan ook, in hetzelfde formaat als je nu zoekt, dezelfde problemen blijft houden.
vaandaar over naar die LiOn accu's, 3000watt en 350 cca, moet genoeg zijn dachten we.
maar dus niet, Lion accu zekering vliegt eruit...

we kunnen geen normale accu kwijt, te groot... echt geen ruimte in dat frame...
de Odyssey is de maximale maat, en die is al klein

Oplossing: grotere accu, of twee accu's.

Ter vergelijk; een reguliere accu voor dik blok zit al gauw op de 30ah.

Die cca's die op de verpakking staan, ken ik wel. Ik heb er een aparte meter voor, en die geeft altijd wat minder aan....
 
ok, 2 accu's, kan de bike die gewoon tegelijk laden? of gaan we dan daarmee een probleem krijgen?
 
kabels zaten we zelf ook aan te denken, maar dat zijn al dikke, nooit nat geweest oid, maar hij mot toch weer uit elkaar dus die zullen we eens goed bekijken.... . massa zit op het blok, net onder de startmotor, dat zou toch goed zitten..
 
Dat kan wel, maar dan moet je wel rekening houden met wat dingen. Google maar op accu's koppelen. Je kan niet zomaar een andere accu effe parallel zetten.


In serie zetten tijdens starten. 24 volt op de startmotor. *D


Je zou ook de + vd bobine via een schakelaar kunnen schakelen dan heeft de startmotor het makkelijker, Draait de startmotor schakelaar omzetten en starten.
 
Laatst bewerkt:
we hebben de Odyssey vervangen door een Ultrabatt UB600 lithium accu.
met deze accu grijpt de startmotor de startkrans niet eens aan.
de 1e Ultrabatt gaf de geest na een paar startpogingen.
In de specs van de Ultrabatt staat dat hij 350 CAA levert.
en 3000 watt max.

dat zou dus inhouden dat bij starten de startmotor 3000 watt trekt??

Mogelijk is de startmotor niet helemaal fris meer.
zou toch op de allerlichtste accu al met gemak de starterkrans aan moeten grijpen.

Hoeveel valt de spanning als je probeert te starten?
Heb je de beschikking over een amperetang om het opgenomen vermogen te meten?

Als de startmotor wel in orde is zou een kleine tweede accu met een scheidings- diode
de ECU kunnen voeden zodat deze de volle spanning krijgt.

Andere mogelijkheid is dat je ergens een overgangs weerstand hebt zitten maar lijkt onwaarschijnlijk aangezien het ding met en starthulp wel goed start.
 
Laatst bewerkt:
:^

ergens klopt er iets niet met de startmotor of de kabels ernaartoe.

een odessy moet het ook zonder problemen moeten kunnen rond trekken en voldoende prik overhouden voor de ontsteking.

wat is de dikte van de + naar de starter? en de massa naar de accu?

een 1,4 KW starter trekt niet continue het dubbele dus accu's die kapot gaan door een te hoge start stroom zou niet moeten kunnen.
dit wijst dan dus op een probleem in of rond de start motor.
toleranties van de starter gears al eens gechecked?
 
dat zou dus inhouden dat bij starten de startmotor 3000 watt trekt??

Mogelijk is de startmotor niet helemaal fris meer.

:^

Ampèretang op de kabel en starten met een grote accu. Denk dat de aap meteen uit de mouw komt. Startmotoren houden in de regel niet zo van vele startpogingen met een te kleine accu.
 
Je bent weer lekker bezig Rob, je andere p[roject al af?


haha, nuj, ooit ;-)

deze fiets is van een maat van me.. die zwart blauwe pro street, hij is wel eens meegeweest naar een meet, Habsu heeft dat ding iig eens gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan