hefbrug te kort?

Manske

Die hard MF'er
11 sep 2008
280
0
Heiligerlee
Hallo .Ik wou vandaag mijn nieuwe hefbrug gebruiken.(eindelijk kunnen kopen ;) Reed de motor er op ,ging allemaal vlekkeloos.Wil de motor op de bok trekken,komt de stander niet op tafel maar op de oprijplaat :? .In de handleiding staat dat de stander op de tafel staan moet.Dus voorwielstop er af gehaald,plateau net zo hoog als de brug gemaakt,motor stukje verder geduwd en toen kon ik hem wel op de stander zetten.Mijn vraag is nu:Heb ik een te kleine tafel gekocht. :? Of is mijn motor te lang.De brug is een HBM100 en de motor een GPZ900.Groetjes :]
 
Tja ik ben bang dat je gewoon verkeerd hebt bezuinigd op zo'n brug, zo'n hbm 100 lijkt me meer een brommer of scooter brug

Tafelafmetingen totaal: 180x50 cm.
Tafelafmetingen zonder achterklep: 135x50 cm.

Een beetje normale motorbrug heeft een tafelafmeting van minimaal 1.80 / 1.90 heb zelf laatst zoiets gekocht als de hbm 300 maar dan kwalitatief wat beter, met een tafellengte van 2.20 past bijna elke motor erop :)
 
HBM100 is inderdaad vrij kort ...., maar had je niet beter vantevoren even kunnen meten zodat je voor een paar tientjes meer de 200 óf 300 had gekocht?

Ruilen met bijbeltaling lijkt me de beste optie voor je :Y
 
Laatst bewerkt:
Op zich zelf werkt de brug perfect.Wou mijn verhaal even kwijt om de mensen er op te wijzen dat niet alleen het hefvermogen belangrijk is.Toch heeft mijn aankoop ook een voordeel.Je hebt met deze brug namelijk minder ruimte nodig.Zo zie je maar weer ,ieder nadeel heeft zijn voordeel.(PS plateautje koste mij 7euro)En heb toch een hefbrug die in mijn budget past.Groetjes Manske.
 
Heb ook een redelijk te korte hefbrug, maar de scharnierbare oprijplaat heb ik vergrendelbaar gemaakt.

Heb een gat geboord door het profielijzer van de brug aan de kant van de oprijplaat.
Door hier een stalen pen doorheen te steken ( van zo'n 50 cm) wordt de rijplaat ook ondersteund. en staat het achterwiel dus ook stevig
 
Heb zelf ook een HBM100. Ben ook bij aankoop erop gewezen dat de tafel tamelijk kort was, omdat ik weinig ruimte in mijn schuur heb ik toch voor dit model gekozen (na wat meetwerk in de winkel). Als je de voorstop aan 1 kant losmaakt en de motor met beleid zover mogelijk naar voren zet en daarna op de middenbok gaat het in mijn geval (Yamaha Virago 1100 en Suzuki GSX 1100) goed. Daarna wiel vast klemmen en eventueel met spanbanden vastzetten aan de ogen die er standaard bijzetten, dan staat je motor stevig om eraan te knutselen.
 
Hallo Rippalot.Ik heb het ook geprobeerd zonder stop ,maar was bang dat de motor er van voren af zou vallen,vandaar de plateau gemaakt.Misschien is de afstand tussen voorwiel en stander bij de kawasaki wel groter dan bij jou motoren.In ieder geval heb ik op deze eenvoudige manier een heel veilige methode .En zodra de motor op de goede hoogte staat pak ik de plateau weg en heb weer alle ruimte.Groetjes Manske.
 
Is eigenlijk best wel een goed idee Manske. Als hij er per ongeluk aan de voorkant afschiet til je je een ongeluk om hem er weer op te krijgen (afgezien nog van eventuele schade). Eens even kijken of ik zelf ook zoiets kan fabrieken.
 
Hoi Rippalot .Ik heb het plateau van hout gemaakt. 3 balkjes van 10 cm x 5 cm,daar dwars op weer 3 balkjes ook 10x5 cm=samen dus 20 cm,daarop een plaat multiplex ,het geheel in elkaar schroefen ,de kopse kanten ook een plaat aan schroefen en je hebt een zeer solide plateau Die van mij is 40x60cm. de hoogte is iets teveel ,maar ik hef de brug eerst een beetje,schuif het plateau er onder laat de brug weer zakken .Opelijk heb je hier iets aan. :W Groetjes Manske. :] :] :]
 
Hoi Rippalot .Ik heb het plateau van hout gemaakt. 3 balkjes van 10 cm x 5 cm,daar dwars op weer 3 balkjes ook 10x5 cm=samen dus 20 cm,daarop een plaat multiplex ,het geheel in elkaar schroefen ,de kopse kanten ook een plaat aan schroefen en je hebt een zeer solide plateau Die van mij is 40x60cm. de hoogte is iets teveel ,maar ik hef de brug eerst een beetje,schuif het plateau er onder laat de brug weer zakken .Opelijk heb je hier iets aan. :W Groetjes Manske. :] :] :]

Fotootje?

Wees blij dat je motor op de middenbok en het voorwiel staat, als ie op de middenbok en het achterwiel staat (zoals sommige oudere motoren) wordt het pas echt lastig.

Albert
 
Hallo Stones. De motor achter uit op de brug zetten vind ik veel te lastig,bovendien blijft het te kort aan lengte bestaan.Denk ook maar eens aan de voorwielklem waar je dan alleen maar hinder van hebt.Het plateau er voor zetten is echt maar een kleine moeite.Groetjes Manske ;) ;)
 
Hi
motorXtra.Natuurlijk is een hefbrug er voor het gemak,het punt is gewoon dat als de verwachtingen tegen vallen qau mogelijheden je gaat zoeken naar alternatiefen vandaar de hints.Hopelijk valt het kwartje. Manske
 
Op zich zelf werkt de brug perfect.Wou mijn verhaal even kwijt om de mensen er op te wijzen dat niet alleen het hefvermogen belangrijk is.Toch heeft mijn aankoop ook een voordeel.Je hebt met deze brug namelijk minder ruimte nodig.Zo zie je maar weer ,ieder nadeel heeft zijn voordeel.(PS plateautje koste mij 7euro)En heb toch een hefbrug die in mijn budget past.Groetjes Manske.

Hoezo minder ruimte nodig?
Als je fiets er op geparkeerd staat..ruimte was toch bezet?
Bij mij in de schuur staaf gewoon de fiets erop geparkeerd, staat alleen iets hoger, maar plek ben ik niet kwijt hoor.
 
Hallo Wim .Lees het verhaal even goed.Ik heb nu een brug met een werkblad van 135x50 die prima functioneerd dankzij een klein beetje improfiseren,de grotere bruggen hebben meer ruimte nodig ook al gebruik je ze niet.Sorrie een klein beetje logika mag je toch verwachten,PS De enige doel van mijn berichtgeving is om de mensen die ook te min ruimte hebben hiermee te helpen.Groetjes Manske
 
met de ruimte bedoelt hij denk ik dat de hbm100 recht omhoog gaat en de 200 en 300 bij het omhooggaan naar achter (geen schaar systeem maar scharnier heffing) je gebt gewoon een halve meter meer nodig achter de brug en de rijplaat
 
Goeie dag allemaal,de uitleg van dontwalk klopt helemaal, en ondanks het gegeven dat dit type brug recht omhoog ,vraagt deze type ook minder ruimte ook al gebruik je hem niet.Je kan de oprijplaat er er gewoon opleggen en de brug neemt daardoor echt niet veel ruimte in beslag.Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik zeer tevreden ben over deze brug,Het is achterna voor mij een goede keuze geweest.(blijf er wel bij dat een plateau onontbeerlijk is voor deze brug)Groetjes Manske.
 
met de ruimte bedoelt hij denk ik dat de hbm100 recht omhoog gaat en de 200 en 300 bij het omhooggaan naar achter (geen schaar systeem maar scharnier heffing) je gebt gewoon een halve meter meer nodig achter de brug en de rijplaat

Volgens mij gebruikt manske nu die halve mtr ook als hij de motor opbokt. Voordeel is wel dat die halve mtr weer vrijkomt als de motor op de bok staat. Voor de HBM 200 en 300 heb je dus geen halve mtr extra nodig maar een hele meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan