1a. Ik ben 1,91 en een 106kg (bodybuilden en boksen en zo) en ik heb al moeite om gewoon kleren te kopen (spijkerbroek past nooit fatsoenlijk)
Ik neem dus aan dat ik geen leren pak zal kunnen vinden.
- Ook jij kunt een leren pak vinden. Sterker nog: omdat leer het beste een beetje strak kan/moet zitten in het begin heb je voordeel als je juist een beetje gezet bent ipv een schriel mannetje. Leer moet strak zitten omdat het nog uit gaat rekken en het dan goed naar je lijf kan staan.
Maar goed, het zal wel -net als bijna iedereen- een boel passen worden. En anders kun je altijd nog een pak laten maken bij MJK of TopSkin of ... (daar zijn al wat topics over)
1b) Wat is het verschil tussen textiel(dat is toch het andere soort pakken?) en leer ? Is textiel nou meer voor de winter ? is het beide even veilig ?
- Leer is veiliger, want het slijt minder hard als je ermee gaat vallen. Alle coureurs hebben ook leren pakken aan en dat is niet voor niks.
Textiel (ook wel all-weather genoemd) is praktischer. Je kunt het nl. over je gewone kleren aan. De naam all-weather lijkt aan te geven dat je het het hele jaar door kan dragen. Het is wel wind en waterdicht, maar ik vind het in de zomer echt helemaal niks. In de winter heb ik ook leer aan (is wel wind, maar niet water dicht) en ik heb gewoon een regenpak bij me. Let daarbij ook goed op dat het niet te groot is, want dan zit het echt in de weg bij je spiegels (zoals bij mij...)
Leer is overigens niet persé duurder of goedkoper. Ligt meer aan het merk en wat er allemaal voor n extra's bij zit.
Ik weet dat ik dit ook in een motorzaak kan vragen maar ik wil graag een lijstje maken van wat ik moet gaan kopen, wat het kost, etc. etc. En liever van ervaren rijders als van een verkoper die auto rijd zal ik maar zeggen
- Ik weet eigenlijk niet of ik dan je vraag mag beantwoorden, want ik werk in een motorzaak. Maar ik rij ook motor en heb er nu zo'n 15000 km opzitten, dus bepaal jij maar of ik ervaren genoeg ben. En bij ons in de winkel heeft iedereen zijn motorrijbewijs, of is het aan het halen, dat was nl. wel een soort van vereiste.
2. Ik zag dat er veel werd gevraagd over welke lengte bij welke motorfiets en dat men zei : je moet erop gaan zitten.
Ik ben vrij fors van postuur maar alles is wel ongeveer juist bedeeld. Mijn benen zijn niet de lengte makers. Alles zit in de juiste porporties om het zo te zeggen.
Zou dan een FZR600/CBR600 wel te doen zijn of moet ik toch op een offroad model gaan rijden of iets zonder kuipen ?
-Ik weet er weinig van, maar ik ben het denk ik wel eens met de opmerking: meten is weten. Oftewel, je moet er ff op gaan zitten.
Overigens: 'maar alles is wel ongeveer juist bedeeld.' Dit zou wel eens goed uitkomen bij een pak vinden.
3. Je gaat je motor voor dagelijks gebruik gebruiken woon-werk etc. en als het sneeuwt dan pak je het koekblik.. toch zul je toch nog zo'n 35.000km rijden met de motor. Welke motor absoluut WEL en welke motor absoluut NIET kopen als je zulke km's gaat rijden ? ik bedoel de een zal onderhouds vriendelijker zijn als de andere.
- ???? Mijn vriend rijd woon-werk met een GSX-R 750, maar ik ken mensen die dat nooit zouden doen.
Ze zeggen altijd dat Honda's niet stuk gaan. Maar ja, alles kan kapot.
Even ter illustratie:
Dainese:
leren combi zo tussen de 550 en ruim 1000 euro
all-weather pak zo rond de 600 euro
losse jas en broek, maar wel aan elkaar te ritsen weet ik niet zo, maar ik schat ook zo rond de 600 euro
MQP (weet iemand of Motorama alweer back in buisiness is??)
leren combi rond de 600 euro
all weather rond de 400 euro
losse jas en broek er tussen in
Maar goed: PIN ME NIET OP DEZE PRIJZEN VAST! Daarbij er zijn nog VEEL meer merken dan deze 2. Ik denk aan Alpine Star (vaak
), Spike, Spide, Reusch, Hein Gericke (ziet er vaak sjiek uit), Yoko (duur, maar erg goed all-weather), Akito, Lookwell, Axo (rijdt van de Goorbergh mee) en ga zo maar door.
Zegge, wat dacht je van een helm?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.