Hellup!! Ik haat Aprilia..

Dragonfire

Die hard MF'er
29 aug 2002
258
0
Gent
De voorgeschiedenis:

Ikke, als 19-jarig manneke had besloten van toch maar eens een moto aan te schaffen, en die brommertjes aan de deur te zetten. Ik heb dan dus een aprilia gekocht, een RS 125 voor 3000 EUR.
Verzekering en plaat in orde gebracht (is ongeveer 9 maand geleden), gaan rijden, na 20 min in ijzige koude ('t was putje winter) gevallen. Een week en 4 dagen later, weer gevallen, door een vastloper (krukasroulementen kapot gegaan). Moto zwaar beschadigd, maar alles werd betaald door de garage. Paar maand later, vreemd olieverlies, en jawel hoor, achterste schokbreker was gescheurt. Nieuwe moeten steken, 325 EUR. Dus moto weer terug, 't wordt zomer, mijn eerste zomer met een echte moto, weer een vastloper. Een segment van mijn piston dat losgekomen was. Cilinder zwaar beschadigd, piston kapot, etc. Cilinder moest naar Nederland voor reparatie, heeft al bij al 2 maand en een half geduurd.

En dan nu:

Nog geen twee weken geleden mocht ik mijn moto eindelijk ophalen, dolgelukkig en 570 EUR kwijt. Dus ikke lekker rondrijden, roderen, verschrikkelijk saai en zeer warm maar goed. Tot eergisteren dus. Wou vertrekken en er lagen wat oliedruppels onder ('k heb dus in totaal al 600 km gedaan sinds ik hem terugheb, ben dus nu juist uit rodage aan't gaan).
Zijkappen eraf, eens kijken welk onnozel slangetje er nu weer losgekomen is. Alle slangetjes gecontroleerd, allemaal dik in orde, alleen zat het volledig blok onder de olie, en mijn uitlaat ook.
Ik dus uren bezig geweest met alles schoon te poetsen en maar niets vinden. Tot... ik met mijn vinger over het blok wreef.

DE VOORKANT VAN MIJN BLOK IS DUS GEWOON GESCHEURD, een scheur van ongeveer 3cm horizontaal, waardoor de twee helften wat speling krijgen. En uit die spleet tussen de twee helften stroomt dus olie. Ik zeg wel stromen, 't is nu gestopt, wss omdat er geen olie meer inzit ;(
Ik rij er dus nu ook niet meer mee, veel te bang, alhoewel hij nog goed draait. Dinsdag is mijn garagist uit verlof, dan ga ik daar mijn beklag eens gaan doen.

Sorry voor het gezaag, maar 'k wou het gewoon even neertypen. Als je dit leest en je hebt wat kleine mankementen aan je motor, prijs je dan gelukkig, want dit is vreselijk.
 
Waardeloos... Wat een ellende! Kun je dit nog ergens verhalen? Lijkt mij dat er zeker garantie geldt in deze situatie. Je hebt de motor toch maar net jaar? Ook Aprilia kan wel iets regelen misschien. Ligt eraan hoe oud de motor is.
 
Shit zeg, das zwwar k*t... :( maar dat jij er zoveel problemen mee hebt betekent nog niet dat Aprilia in het algemeen een slecht merk is he :P ...ik bedoel dat ik nog niet echt grote problemen heb gehad (ff afkloppen)...nu staat al dat Italiaanse spul over het algemeen wel bekend als minder betrouwbaar dan een Japanner...
 
Shit zeg, das zwwar k*t... :( maar dat jij er zoveel problemen mee hebt betekent nog niet dat Aprilia in het algemeen een slecht merk is he :P ...ik bedoel dat ik nog niet echt grote problemen heb gehad (ff afkloppen)...nu staat al dat Italiaanse spul over het algemeen wel bekend als minder betrouwbaar dan een Japanner...

mjah maar ons blokkie is ook een japanner ;)
 
s toch raar dat ik nooit zulke dingen aan de hand heb gehad met mijn aprilia fietsen,dragonfire kdenk dat ze je een fiets verkocht hebben die al wat meegemaakt heeft in geval van okkasie,een tweetakt is nu eenmaal gevoelig voor vastlopers,zolang je een goede olie gebruikt en 'm mooi laat warmlopen,rodage trekt loopt er niet veel mis hoor.
 
misschien hebben ze in de garage het blok gedemonteerd en laten vallen ofzo?
sterkte!
 
Garantie op reparatie is er ook toch ?

Je mag als consument toch wel een bepaalde verwachting hebben tav levensduur enz. Lijkt mij dat volgende dinsdag de door zaak heel goed moet doorspreken; opnieuw laten repareren of een schop verkoopt


Succes ermee
 
Verkopen heb ik ook al aan gedacht. Maar ik heb er al te veel geld in gepompt om hem nu voor een habbekrats te verkopen + ben aan't sparen voor een gsxr 600, en daar mag ik maar mee rijden binnen een jaar en een half.
Ik hoop ook dat de garage zijn verantwoordelijkheid neemt, ze hebben dit al eens gedaan voor mij. Zoniet, dan stap ik naar de verzekering, mijn vader heeft een algemene gezinspolis voor zulke zaken.
De moto is jammer genoeg al 3 jaar oud, dus buiten garantie, en 't is een challenge moto (ben ik te weten gekomen (sul die ik ben, 't staat er in grote letters op)). Challenge aprilias verliezen sowieso elke fabrieksgarantie.

Van zodra ik meer weet zal ik posten, maar momenteel is het huilen met de pet op. Je moet rekenen, die cilinder was nog maar gemaakt, 'k ben nog niet eens volledig uit rodage ;(
 
ik zou je scheur van buiten wat uitkrabben en dan opvullen met vloeibaar alu/staal ofzow.... en dan eens kijken wat het doet, misschien ben je voor een paar euro's klaar
 
full


Rood is de scheur, ongeveer 3 cm, recht op een lasnaad.
Geel zijn de helften van het blok, en de kanten die ze uit trekken.
Blauw is dus de spleet tussen de twee helften, en daar loopt dus de olie uit, denk ik.
 
Tsja, echt niet te geloven. De kwaliteit van de motorblokjes die ze onder de RS125 hebben hangen is echt niet om over naar huis te schrijven.

Sterkte met de reparatie. Een tip van mij: Zodra 'ie het doet, verkopen!
 
Ik moet bekennen dat ik op me ouwe RS125 ook de bobbine en de dynamo kapot had :(

Was ook een duur grapje.... nu de RS250 en niks geen last :)
 
Haha sorry hoor... ik heb het ook gehad maardan met een gilera 125cc sp02 .het zijn gewoon brommers leuk voor op het fietspad maar niet voor op de snelweg. ik heb het volgenda gehad aan dat ding .
1 verbrande koppeling 2x
2 vastopers daarvan 1 een gebroken krukas
3 spie van de ontsteking uit de krukas gedraaid.dus hij liep niet meer op tijd.

kosten wil je niet weten m'n cilinder kwam al op 1000 nlg wel 180cc.
er waren in mijn tijd dat ik voor m'n rijbewijs ging geen 25kw fietsen.
dus ging ik er maar 1 halen uit italie.en dus 125cc.raad het ook niemand aan zo'n 125cc motor tekopen.(mijn mening)

later heb ik wel een cbr 600 f3 25kw gekocht en dat was echt een heel fijn fietsje
.en heel goed rijbaar als 25kw :]

Danku wel mvr neetelenbos ik ben u dankbaar voor het 25kw rijbewijs.heeft me zeer veel goed gedaan :r
 
heey als ik je blokkie zo bekijk op die foto,... die scheur is zo te lassen. geen enkele moeite. zoek iemand op die dat even voor je doet. die "blauwe" naad,... is dat niet waar het blok deelt? dus in 2en deelt? dan zou dit een kapotte pakking kunnen zijn, "goedkoopdoenderij" van de monteur? als dit niet de naad is waar het blok zich opdeeld,......ook dit is eenvoudig te lassen. ik persoonlijk had erg veel moeite met het lassen van HONDA blokken omdat honda carter erg veel silitium bevat. heb helaas geen idee hoe de "lasbaarheid" van aprilia blokken zijn.
dus als je iemand weet die een beetje verstand heeft van lassen,.... dan heb je je blokkie zo weer klaar.
 
Aprilia ansich is niet slecht, ze hebben je gewoon een afgeragde brommer in je maag gesplitst, da's wel duidelijk. en mooi balen!! :(

dit had je volgens mj met elke motor kunnen overkomen.

SL1000
 
heey als ik je blokkie zo bekijk op die foto,... die scheur is zo te lassen. geen enkele moeite. zoek iemand op die dat even voor je doet. die "blauwe" naad,... is dat niet waar het blok deelt? dus in 2en deelt? dan zou dit een kapotte pakking kunnen zijn, "goedkoopdoenderij" van de monteur? als dit niet de naad is waar het blok zich opdeeld,......ook dit is eenvoudig te lassen. ik persoonlijk had erg veel moeite met het lassen van HONDA blokken omdat honda carter erg veel silitium bevat. heb helaas geen idee hoe de "lasbaarheid" van aprilia blokken zijn.
dus als je iemand weet die een beetje verstand heeft van lassen,.... dan heb je je blokkie zo weer klaar.

Die twee helften moeten niet gelast worden, dat is zo. Doordat er een spleet is loopt die olie eruit (denk ik). Ik hoop dat die scheur gemakkelijk gelast kan worden, maar gaat dat dan niet opnieuw scheuren?
En ik weet wel dat aprilia geen slecht merk is, maar ik was sowieso van plan om over te stappen naar suzuki. Ik heb alleszins 1 ding geleerd. Nooit ofte nimmer koop ik nog een ex race moto. NEVER.

Ik laat jullie dinsdag zo snel mogelijk iets weten (als ze mij willen laten betalen ga ik heel, heel kwaad worden)
 
Ik koop zowiezo nooit meer iets Italiaans, k'heb 2 maanden een Guzzi....
Eerst breekt de middenbok spontaan door, lazerde op mijn R6 die er naast stond.
OK krassen op mijn grote liefde, lassen die middenbok, vervolgens breekt een uiterst lullige meenemer van mijn snelheidsmeter, weer lassen....proefritje met mijn zoon achterop......spettert mijn koppelingsplaat uit het motorblok....na 4 weken wachten een nieuwe koppelingsplaat....ben vanmorgen begonnen met inbouwen, ben nu op de helft....iemand een stoere chopper kopen met karakter?????
Mijn advies: koop een Jap, racer of niet, geen karakter??? maar altijd lopen :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan