Helm goed of niet?

Jammer joh. Een keurmerk zegt niets. De helmen bij de Lidl hebben ook een keurmerk. Een slimme fabrikant kan gewoon labeltjes kopen of op wat voor manier dan ook de eisen omzeilen. Bovendien staan er geen sancties op overtreding of misbruik van het keurmerk. Het is dus helaas een wassen neus. Je bent overgeleverd aan de goede of minder goede bedoelingen van de fabrikant.
Onzin, keurmerken zijn er niets voor niets, een rel/rechtzaak voor een vals labeltje zit niemand op te wachten, en ook goedkope merkloze helmen moeten er aan voldoen.
Of ze ook comfortabel zitten en weinig windruis veroorzaken is weer een heel ander verhaal. :')

Een merk als Arai heeft wel eigen eisen en testen, en vallen het keurmerk zelfs af op sommige punten. Het is mede ook marketing van deze Japanse fabrikant. :)
 
Onzin, keurmerken zijn er niets voor niets, een rel/rechtzaak voor een vals labeltje zit niemand op te wachten, en ook goedkope merkloze helmen moeten er aan voldoen.
Of ze ook comfortabel zitten en weinig windruis veroorzaken is weer een heel ander verhaal. :')

Een merk als Arai heeft wel eigen eisen en testen, en vallen het keurmerk zelfs af op sommige punten. Het is mede ook marketing van deze Japanse fabrikant. :)

Lees even de artikelen die de laatste jaren gepubliceerd zijn in de motorbladen. En inderdaad, ik ben bij het testcentrum van Arai geweest.

Nogmaals, een keurmerk in een motorhelm is een wassen neus.
 
Lees even de artikelen die de laatste jaren gepubliceerd zijn in de motorbladen.
Stond dit jaar nog in de Motorplus, test van vijf helmen onder de 100 euro.
Allemaal goed. :Y

WB heeft twee helmen van het merk Probiker, 35 euro per stuk.
Met Europees keurmerk. Zijn echt grondig getest. 8-)

Maar een verhaal ophangen van valse labeltjes... v :')
En inderdaad, ik ben bij het testcentrum van Arai geweest.

Nogmaals, een keurmerk in een motorhelm is een wassen neus.
Brainwashed by Arai. :? :+

Ik geloof ook wel dat er betere methoden zijn.
Alleen zelfs Arai :} is niet de god onder de helmen. :+
 
Laatst bewerkt:
Stond dit jaar nog in de Motorplus, test van vijf helmen onder de 100 euro.
Allemaal goed. :Y

WB heeft twee helmen van het merk Probiker, 35 euro per stuk.
Met Europees keurmerk. Zijn echt grondig getest. 8-)

Maar een verhaal ophangen van valse labeltjes... v :')Brainwashed by Arai. :? :+

Ik geloof ook wel dat er betere methoden zijn.
Alleen zelfs Arai :} is niet de god onder de helmen. :+

Ik heb het niet over tests van helmen maar over het keurmerk. Motorplus, Motor en Promotor hebben daar over gepubliceerd. Niks brainwashed.
 
Goeie tip. Nu nog vertellen hoe je dit -de productiedatum red.- kunt zien :-)

Meestal op het sluitingsbandje (bij Arai iig), en anders gewoon elk labeltje checken en aan de verkoopdame vragen. Echt doen! Na 5 jaar stoffen mag zo'n helm eigenlijk niet meer verkocht worden.

Arai staat in ieder geval na die tijd niet meer in voor de kwaliteit, dus dat zegt genoeg lijkt me.
 
Tsja, je zegt dat u wel, maar het vreemde is, geloof het of niet, dat ide Lidl helm (als ie een ece keur heeft) en overal goed aansluit "strak zit" veiliger dan die helemaal übergeile simon crafar replica, die aan de zijkanten avn je hoofd niet aansluit.
Want de verkoper heeft gewoon gelijk als ie zegt dat bepaalde helmen niet geschikt zijn, immers er zijn een heleboel soorten schedelvorm, zeker als er in je failie ergens indisch bloed zit, heb je aan de gewone Arai helmen helegaar niks, omdat die een typisch caucasisch model voeren in europa (model eierkop/suske&wiske).
Het eerste waar je naar moet kijken is dus *niet* of je een helm mooi vind, maar of de interne vormgeving overeenkomt met je schedelvorm.
Grofweg gaat het van Boxer (rond hoofd, breed dus) tot aan Arai (smal typisch germaans eierkop model) en daarna ga je inderdaad passen en ben je pas tevreden als de helm net niet oncomfortabel strak zit, en zoals gezegd de hoofdhuid meetrakt als je de helm beweegt, mooie test is; Helm op, kinbandje *los* en schudden maar alsof je in the snakepit bij motorhead staat...
Als de helm je dan op je wenkbrauwen schuift of achterover a la paul de leeuw, is ie pertinent te groot, o ja en doe dezelfde test ook na twee jaar, want als ie dan verschuift is het tijd voor een nieuwe... (enne dan heb je hem in eerste instantie waarschijnlijk te groot gekocht !)


Helemaal mee eens. Elk merk heeft weer een wat afwijkende pasvorm, verschilt soms per type. Het verhaal dat mensen overwegend óf een Shoei óf een Arai hoofd hebben gaat nog steeds op.
En inderdaad: beter een perfect passende Lidl helm op je pan, dan een slecht passende Arai.
Ik zou in dat geval wel op zoek gaan naar een wat beter afgewerkte helm die óók goed zit, maar da's dan mijn eigen voorkeur.
 
Ik heb het niet over tests van helmen maar over het keurmerk. Motorplus, Motor en Promotor hebben daar over gepubliceerd. Niks brainwashed.

Eh.... aan dat keurmerk zit wel degelijk een test vast. Een helm die dat keurmerk draagt, heeft dus wel degelijk aan bepaalde eisen moeten voldoen. Over de kwaliteit van de test mag je discussiëren, maar hij is er wel.

Bij de SHARP test (een relatief nieuwe Engelse test, waar men van zegt dat die beter aansluit bij de praktijk dan bv. de Amerikaanse SNELL) komt Arai er overigens voor geen enkel model met de maximale waardering (5 sterren) uit.
Dat roept dan de vraag af of je écht zoveel geld voor een helm moet uitgeven. Veel mensen geloven dat ze dan het allerbeste kopen op het gebied van veiligheid. Volgens de resultaten van de SHARP dus niet.......
Natuurlijk, merken als Shoei en Arai bieden ook een stuk afwerking en degelijkheid. Maar of dát dan zoveel meer mag kosten?
 
Ik vind het allemaal maar lastig,zo mag ik bij mijn voorhoofd geen druk voelen want dit kon leiden tot hoofdpijn.
Maar bij de meeste maatjes S (die "goed" zaten) voel ik druk op me voorhoofd...
Logisch lijkt me want een helm moet strak zitten.. toch?

Maar in ieder geval zal ik van het weekend maar weer terug gaan om een keuze te maken,want ja er moet toch een helm komen.
Wel weer bedankt voor de nuttige tips.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan