Afgelopen weekend was het lekker weer, uitgerekende kans om weer eens lekker een stukje te gaan rijden (dacht ik). Helaas was de plezier van korte duur... na een minuut of 10 onderweg te zijn lag ik namelijk op de grond: schuiver gemaakt...
Ik vermoed dat het veroorzaakt is door olie/kettingspray op de achterband. Mede doordat het (terugdenkend) fout ging bij de eerste de beste bocht (rotonde) naar links. Op de rotonde zelf was namelijk niets te zien.
De schade:
Schakelset-houder afgebroken.
Grootste klap opgevangen...
Koppelingshendel verbogen en spiegel(houder) afgebroken.
Demper verbogen, ook de grootste klap opgevangen...
Demper zelf beschadigd.
En de vermoedelijke boosdoener (op de foto minder goed zichtbaar).
Eenmaal thuis aangekomen kwam ik dit tegen in de berging...
Kans is groot dat ik hier met m'n achterwiel doorheen ben gerold. Helaas bij de (snelle) bandencontrole niet opgevallen...
Achteraf gezien valt de schade mee. Alles wat beschadigd is is redelijk eenvoudig te vervangen. Alles bij elkaar opgeteld zal het nog steeds wel wat knaken kosten, maar de tank/kappen e.d. zijn gelukkig bespaard gebleven.
Het is nu even afwachten op het schaderapport waarna ik kan besluiten om het bij de verzekering te claimen (all-risk verzekerd) of dat ik het zelf betaal. Gezien je bij de motoren echt bizar ver terugvalt in de no-claim korting, wordt het waarschijnlijk het laatste
En niet geheel onbelangrijk, ik heb zelf ook helemaal niets (goed pak doet wonderen)
Zoals gezegd kan ik me maar één oorzaak bedenken en dat is, ondanks het relatief kleine oppervlak, olie op de band. Bij de bochten naar rechts heb ik namelijk niets gemerkt en bij de eerste bocht naar links gaat het mis... Verder lag de snelheid laag (20-30 km/u) vanwege de rotonde en had ik de motor niet ver afgeschuind...