Help heb iets geleegd maar weet niet wat.. Honda Fes250cc

EnemyNr1

MF'er
21 mei 2011
33
0
Den Haag
Beste,

Ik heb een Honda FES 250CC en zoals te zien op het plaatje hieronder ging het lampje branden. ik de handleiding erbij pakken en staat het volgende bij.
"Maintenance indicator; Shows approaching specified maintenance interval for engine oil change. When the mileage on your scooter approaches the specified maintenance interval to change the engine oil, the maintenance indicator will change from green to red. After replacing the engine oil, reset te indicator by inserting the Key in the slot below.

1.jpg


Dus ik ff googlen hoe je olie vervest. Ik ben met een bakje naar buiten gegaan en heb op het plaatje hieronder dus de eerste schroef losgedraaid. En er kwam hooguit 1cm in de bakje aan redelijk zwarte olie uit. Ik dacht al is dit alles, maargoed.

2.jpg


Toen heb ik ook nog de 2de schroef losgedraaid om te kijken of er ook iets uit komt, maar daar kwam niets uit. Kan iemand me vertellen waar die schroef voor is?

Ik dacht ik ga met een trechter dan aan de andere kan de olie bijvullen, maar het stroomde er direct weer uit. Hij zat gewoon nog helemaal vol...

3.jpg


Nu durf ik dus niet meer te rijden, want nu vraag ik me dan toch af wat ik heb laten leeglopen bij foto 2...

Mijn vrouw had me al gewaarschuwd en zei breng hem gewoon weg... :/ Ik zei ja maar ik moet toch wel olie kunnen verversen.. :$


4.jpg

Trouwens dat het hier zo nat van olie is is toch ook niet goed.

Als dat laatste plaatje toch aanleiding is om het weg te brengen dan so be it..

Maar anders rest dus 2 vragen.. Wat ik heb bij foto 2 laten leeglopen?
en hoe krijg ik nou die oude olie eruit om het echt te verversen?

alvast bedankt
 
Door die grote dop los te draaien zal inderdaad het oliefilter en (deel van?) de olie naar buiten komen. Ongeveer 1 liter, maar bij jou misschien meer, omdat de boel tot de vulplug is afgevuld.

Het kan zo zijn dat je niet alle olie aftapt met het losdraaien van die grote dop. Dan zul je inderdaad op zoek moeten naar een tweede aftapplug. Meestal een 17mm zeskant die bij scooters ook rechts kan zitten.

Betreffende de olie van je eindoverbrenging: dat kan zomaar 10W40 "motorolie" zijn in plaats van bijvoorbeeld "80W90 versnellingsbakolie". Soms moet je ook vloeistof voor automatische versnellingsbakken (ATF) in je voorvork mikken.

Hier heb je in ieder geval een website voor wat data: Kroon productacvies voor Honda FES250 (1998 - 2000)
 
Nou goed ik zal julie boodschap maar aannemen dan en mijn hulp niet meer aanbieden aan behoevende.
Vind het wel oprecht jammer dat er zo gereageerd word.
Maar goed,internet he ;)

Bij deze jullie je zin.


Je mag hier niet spammen, en je zegt in andere topics dat je wel geld vraagt voor je diensten, stuur ts dan gewoon een pm als je hem wil helpen, krijg je er ook geen gezeik over.
 
Je mag hier niet spammen, en je zegt in andere topics dat je wel geld vraagt voor je diensten, stuur ts dan gewoon een pm als je hem wil helpen, krijg je er ook geen gezeik over.


Mij hoor je niet meer dus geen zorgen.
Heb een paar keer een tientje gehad ja maar omdat deze persoon zelf wat wilde geven (meer dan een tientje trouwens hoor) maar het gaat mij daar niet om.
de andere 90 % altijd voor niks gedaan,geen probleem.

Maar goed,nogmaals ik heb jullie boodschap begrepen dus voortaan :X



;)
 
Rest nog 1 vraagje hoe krijg ik die tandwiel of eindoverbrenging olie terug. Heb ook daarover een beetje zitten googlen en heb carlube 80w90 EP Hypoid gear oil gekocht. Ik hoop dat dat juist is.
Voorgeschreven door de fabrikant is een SAE 90 (Hypoid gear oil), die 80W/90 is goed genoeg.
Ik denk namelijk dat bij de 2e pijl bij foto #2 de plek is om hem te vullen en zou dat dan met een soort pomp icm een slangetje moeten of heeft zou het toch echt anders moeten of moet ik me daar niet aan wagen.
Alvast bedankt
full


  1. Vulopening-/bout bevindt zich in de vario/koppeling ruimte
  2. controlepunt/bout
  3. Aftappunt/bout

Om bij de vulopening(bout) te komen, zul je eerst de deksel (CVT-behuizing) moeten demonteren.
Het (bij)vullen doe je door bijv. gebruik te maken van een injectiespuit met een stukje slang, zoals dit.
Er gaat ongeveer 160cc in de transmissiekast én vergeet niet de O-ring(en) te vernieuwen.

Het controlepunt(bout) is ter controle of de olie niet onder het minimum is gezakt. Dus stroomt er geen olie uit, dan bijvullen.

Controleer regelmatig het (carterontluchtings)buis, die loopt van het filterhuis helemaal naar achteraan de CVT-behuizing/achterwiel. Als het goed is, is achteraan de slang afgedopt , dop er af en het chemisch goedje opvangen.
 
Laatst bewerkt:
Nou goed ik zal julie boodschap maar aannemen dan en mijn hulp niet meer aanbieden aan behoevende.
Vind het wel oprecht jammer dat er zo gereageerd word.
Maar goed,internet he ;)

Bij deze jullie je zin.

Je adviseert hem om naar jou te rijden, terwijl er geen olie in de cardan zit. Bied dan aan om naar HEM te gaan rijden.

Wat als de motor kapot gaat door de rit naar jou toe? Is het dan ineens niet jouw verantwoording?

Dat is wat mensen je proberen te vertellen.
 
Je adviseert hem om naar jou te rijden, terwijl er geen olie in de cardan zit. Bied dan aan om naar HEM te gaan rijden.

Wat als de motor kapot gaat door de rit naar jou toe? Is het dan ineens niet jouw verantwoording?

Dat is wat mensen je proberen te vertellen.

klopt niet helemaal, ik lees toch echt dit in zijn post:

Motorolie weer op pijl brengen,cardan vullen en als je het aandurft om naar oegstgeest te rijden dan help ik je wel effe met verversen.
Kijk maar.
 
:^ dank u ;)

Maar goed blijkbaar hebben een aantal het op mij gemunt en links of rechtsom vinden ze wel wat om me af te zeiken.
Heb geen zin om mezelf iedere keer te moeten verdedigen voor niks.
Ik bied mijn hulp niet meer aan,zelfs als ik het gratieeees aanbied denken ze wel weer wat anders te vinden.

Jammer jongens heel jammer.
 
SAE 90 Hypoid gear oil, 80W/90 mot erin :Y

Heel simpel de onderste bout is de aftap , draai de vul kant ( aan de zijkant) er ook af loopt de olie makkelijker weg . Wanneer de olie is uitgelekt draai de onderste bout weer vast (let op met beleid want je draait zo het schroefdraad naar de gallemieze , vast is vast .
Daarna met een plastic spuitflesje met lange tuit (kan je leeg kopen en (vullen met hypoid gear oil ) spuit de olie erin net zo veel dat de olie er weer uitdruipt . Wanneer de olie uitgedruppelt is boutje erop draaien en gaan met die banaan euh scooter.
 
Laatst bewerkt:
:^ dank u ;)

Maar goed blijkbaar hebben een aantal het op mij gemunt en links of rechtsom vinden ze wel wat om me af te zeiken.
Heb geen zin om mezelf iedere keer te moeten verdedigen voor niks.
Ik bied mijn hulp niet meer aan,zelfs als ik het gratieeees aanbied denken ze wel weer wat anders te vinden.

Jammer jongens heel jammer.

misschien kom je opdringerig over , het is mooi dat je een mede[motor]mens wilt helpen.
maar in bijna elk topic sta je vooraan om je diensten aan te prijzen/bieden.
aan de andere kant vind ik het toch mooi dat niet egoïstisch bent en anderen probeert te helpen, dat zie je niet vaak meer.
 
He even een ding EnemyNr1, laat nooit iemand tegen je zeggen dat je iets beter zelf niet kunt doen. Dus ook je vrouw niet :N

Geen enkele grote held is zo geboren al denken sommigen van wel.

Succes met je klus en aannemen van goede raad. Nu heb je tenminste ook je cardanolie eens vervangen en wij hebben ook nog eens gelachen om je avontuur. Zo maak je toch weer heel veel mensen blij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan