Help, ik krijg geen winterbanden !

Status
Niet open voor verdere reacties.

inktvlek

Die hard MF'er
27 apr 2009
903
1
Ik heb een probleempje en hoop dat iemand mij een goede tip kan geven.

Afgelopen voorjaar een leuke oude GPZ 500S gekocht voor woon/werkverkeer.
Nu komt de tijd dat ik er winterbanden op wil laten leggen en krijg ik te horen dat deze niet te krijgen zouden zijn. ;(

Zelf heb ik er de ballen verstand van, omdat ik normaal alles van techniek en onderhoud laat doen.
Wie weet een site of zaak in NL,D of B waar ik winterbanden kan krijgen?
En wat betekenen de verschillende getallen ? :?

De banden die er nu op liggen zijn:

Voor: Metzler Lasertec Front 100/90 - 16 M/C 54H

Achter: Metzler Perfect ME77 130/90 - 16 M/C 67H

B.V.D. :}
 
Als je winterbanden voor een motorfiets zoekt dan kom je al gauw bij Heidenau uit, dus kijk daar maar eens voor jouw "maat".

Die getallen:

100/90 is 100mm breed, 90% van die 100mm is de hoogte van de wang van de band, 16 is de diameter van je wiel (in inches), 54H is een load/snelheidsindex tot waar de band maximaal gebruikt mag worden (gewicht/snelheid).

Voor je achterwiel kun je de rest wel raden :o
 
Laatst bewerkt:
Het is nu geen vrijdag meer.... :)



















Of was je vraag echt serieus? :?

Helaas wel, mijn onderhoudsgarage kan niet aan winterbanden komen voor deze maat.
Snap het niet, maar ik ga kijken op de link van I- acellerate.
Duitsland verplicht winterbanden, dus neem ik aan dat er daar ook meer keuze zal zijn.

Straks door de sneeuw ploegen zonder winterbanden is niet te doen.
 
Als je winterbanden voor een motorfiets zoekt dan kom je al gauw bij Heidenau uit, dus kijk daar maar eens voor jouw "maat".

Die getallen:

100/90 is 100mm breed, 90% van die 100mm is de hoogte van de wang van de band, 16 is de diameter van je wiel (in inches), 54H is een load/snelheidsindex tot waar de band maximaal gebruikt mag worden (gewicht/snelheid).

Voor je achterwiel kun je de rest wel raden :o

Bedankt, nu mijn volgende vraag.

Ik snap dat de diameter niet mag afwijken, maar hoeveel mag de rest afwijken?
BV op jouw link staat een 4 season band met de maten 110/80 - 16 M/C 55S TL
Kan dit ?
 
Laatst bewerkt:
Een 110/80 is iets kleiner (qua omtrek) maar ook iets breder dan een 100/90, maar da's 't enige nadeel áls je een 1 cm. bredere band kwijt kunt in je spatbord.

Al je orgineel een 100 band op je velg kunt leggen dan past een 110 er ook wel op.
 
Laatst bewerkt:
Een 110/80 is iets kleiner (qua omtrek) maar ook iets breder dan een 100/90, maar da's 't enige nadeel áls je een 1 cm. bredere band kwijt kunt in je spatbord.

Al je orgineel een 100 band op je velg kunt leggen dan past een 110 er ook wel op.

THNX voor deze info.

Ben hard aan het zoeken op de beide linken die ik tot nu toe heb.
een 4 seasons band is iig beter dan wat er nu op ligt.
 
Ik kan nu iig al een 4 seasons band krijgen, waarvan alle maten behalve de 90 kloppen.
de 90 wordt dan 80.

dus 100/80 en 130/80 ipv 100/90 en 130/90.
Dit moet toch kunnen denk ik ???
 
Als ze gewoon 16" zijn dan past 't sowieso alleen krijg je een iets grotere tellerafwijking (kun je zelf uitrekenen met 2piR).

"Echte" winterbanden zijn voor motoren echt lastig te krijgen maar vaak zijn er wel 4-seasons te vinden, inderdaad ;)
 
Helaas wel, mijn onderhoudsgarage kan niet aan winterbanden komen voor deze maat.
Snap het niet, maar ik ga kijken op de link van I- acellerate.
Duitsland verplicht winterbanden, dus neem ik aan dat er daar ook meer keuze zal zijn.

Straks door de sneeuw ploegen zonder winterbanden is niet te doen.

Motoren vallen in DE inderdaad ook onder de winterbandenplicht maar ik heb het idee dat het allemaal een beetje door de vingers word gezien. Ik gok dat een 90% van de mensen die in de winter rijden er gewoon normale banden op heeft liggen, enkel verzekeringstechnisch kan het misschien problemen opleveren mocht er iets gebeuren.
 
Motoren vallen in DE inderdaad ook onder de winterbandenplicht maar ik heb het idee dat het allemaal een beetje door de vingers word gezien. Ik gok dat een 90% van de mensen die in de winter rijden er gewoon normale banden op heeft liggen, enkel verzekeringstechnisch kan het misschien problemen opleveren mocht er iets gebeuren.

Heb toch de afgelopen jaren met mijn motorscootertje het verschil tussen de banden enorm gemerkt.
Toen de eerste sneeuw viel, kwam ik bijna niet meer vooruit, totdat de ander bandjes kwamen.
 
Als ze gewoon 16" zijn dan past 't sowieso alleen krijg je een iets grotere tellerafwijking (kun je zelf uitrekenen met 2piR).
"Echte" winterbanden zijn voor motoren echt lastig te krijgen maar vaak zijn er wel 4-seasons te vinden, inderdaad ;)

Wimmel, bedankt voor deze info !

:}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb banden van IRC (IRC urban snow) die zijn er volgens mijn ook in jou maat te krijden , heb ze gewoon via internet besteld en bij de dealer laten omleggen. Betaal zo een 15euro per keer met balanceren erbij

Heb toen gewoon gegoogled op motorbanden


Ik heb een probleempje en hoop dat iemand mij een goede tip kan geven.

Afgelopen voorjaar een leuke oude GPZ 500S gekocht voor woon/werkverkeer.
Nu komt de tijd dat ik er winterbanden op wil laten leggen en krijg ik te horen dat deze niet te krijgen zouden zijn. ;(

Zelf heb ik er de ballen verstand van, omdat ik normaal alles van techniek en onderhoud laat doen.
Wie weet een site of zaak in NL,D of B waar ik winterbanden kan krijgen?
En wat betekenen de verschillende getallen ? :?

De banden die er nu op liggen zijn:

Voor: Metzler Lasertec Front 100/90 - 16 M/C 54H

Achter: Metzler Perfect ME77 130/90 - 16 M/C 67H

B.V.D. :}
 
Ik snap niet zo goed wat hier grappig aan is?! Kan t me best voorstellen, als je door wilt rijden als er sneeuw ligt, maar de doorgaande wegen begaanbaar zijn. Met bandjes met amper profiel is t haast niet te doen dan om de woonwijk uit te komen.
 
Ik snap niet zo goed wat hier grappig aan is?! Kan t me best voorstellen, als je door wilt rijden als er sneeuw ligt, maar de doorgaande wegen begaanbaar zijn. Met bandjes met amper profiel is t haast niet te doen dan om de woonwijk uit te komen.

Alsof je dan niet op je bakkes gaat, ijs is ijs. Met de auto zal het wellicht nog wel wat effect hebben, maar op een motor?
 
Heb toch de afgelopen jaren met mijn motorscootertje het verschil tussen de banden enorm gemerkt.
Toen de eerste sneeuw viel, kwam ik bijna niet meer vooruit, totdat de ander bandjes kwamen.
Ik rijd in de winter niet met specifiek winterbanden, maar gewoon met allroadbanden. dat grove profiel scheelt flink bij het rijden wanneer het gesneeuwd heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan