Help!! Motorsport beginnen zonder wegervaring??

WTF... dat hakt er aardig in '(
Maar als je een race wint kun je een paar ton op je rekening bijschrijven zeker ? 8-)

_O- :N

Ik weet van diverse coureurs dat ze zomaar (omgerekend) 1000,- per uur rijtijd neertellen (bovenin het klassement van de OWcup etc) en ongetwijfeld dat er topteams zijn die daar ruimschoots overheen gaan.

Als recreatief rijder was ik zelf zo'n 400/500,- per dagje Assen kwijt.. een aanzienlijk deel daarvan waren de reis en verblijfskosten. Ik bespaarde weer op slijtage want ik ging niet zo snel _O-
 
Het ligt er ook een beetje aan hoe vaak jij gaat rijden.

Ik rijd max 5 keer per jaar. Ik heb vooralsnog enkel 2e hands circuitbandjes via MF gekocht en dus vooral geen nieuwe. Goede banden waar ik een aantal dagen of bijna een heel seizoen mee kan rijden voor nog geen 100 euro. Ik ben een rookie en ga alles behalve snel rond op de baan 8-)

Rugprotector heb ik niet. Wil ik wel en komt nog wel, maar is niet verplicht bij het vrij rijden.

Bokjes van 300 euro??? Voor minder dan 100 euro heb je al goede bokjes.

Gereedschap van 400 euro??? Een doppenset van 100 euro ofzo om mee te nemen?

Ik heb een Alpinestars 1delig pak. Troy Corser of iets uitvoering voor €150 kunnen overnemen van iemand. Als nieuw.... (zelfs de knee sliders waren nieuw :+ )

Ik heb Alpinestars SMX laarzen nieuw in de aanbieding kunnen vinden voor €100 :)

Ik heb handschoenen van 50 euro.

Helm denk ik dan weer dat die best wat meer kan kosten :o

Een racelicentie lijkt mij als beginner totaal niet nodig. Voordat je als rookie bent uitgekeken op het vrij rijden en daar dusdanig vlot rond komt ben je al weer enige tijd verder. Lijkt mij zonde van het geld om mee te beginnen.

Ik kom al zo 1500 euro goedkoper uit.

En daar zitten de kosten voor banden en inschrijfgeld e.d. niet bij. Ook daar kan je enorm besparen door 2e hands te zoeken.

Gemiddeld kost een dag bij mij €165 inschrijfgeld. €50 euro benzine. Wat eten en drinken. Ik kom in ieder geval bij lange na niet op €450.

Het verschilt dus enorm! Je kan het zo gek maken als je wilt, maar lijkt mij niet dat je al beginner (ik niet tenminste) meteen zo hard van stapel hoeft te lopen.
 
Laatst bewerkt:
Met rijlessen bedoelde ik gewoon een introductie om eens op een motor te rijden, met een snelle google zoekactie vind ik bijvoorbeeld Motor proefles: 3½ uur Try the Bike € 69,- - Rijschool KEMP
perfect om eens kennis te maken met motorrijden en sta je niet straks in een pitstraat klaar voor je eerste sessie zonder ooit een meter gereden te hebben ;)

Met adviezen van mensen als Joey Litjens komt het zeker goed, zo'n cup is denk ik de mooiste manier om het racen op te pakken als je budget dat toelaat, complimenten aan de (volwassen) manier hoe je het aanpakt, komt best goed zo :Y

Thanks !

Je hebt wel gelijk met les(sen) nemen wat dat betreft.
Daarom zojuist met een lokale rijschool gebeld wat hun aanbod is.
60 min proef voor €42,-. Straks maar even overleggen thuis en wellicht zon proeflesje boeken. Nooit verkeerd.
Is niet zo lang als jouw link maar naar een 'try the bike' day in de buurt ga ik ook nog wel even op zoek.
 
Eenmalig
--------
kant en klare (oude) circuit motor 3.000 euro
voor en achter bokjes = 300 euro
bandenwarmers = 150 euro
gereedschap = 400 euro
eendelig pak 600 euro
laarzen 250 euro
handschoenen 100 euro
rugprotector 150 euro
helm = 300 euro
racelicentie cursus = 250 euro
-------------
Totaal basis budget materiaal = 5.500

10 circuitdagen (jaarlijks)
---------------
1x race licentie = 150 euro
10x benzine van/naar circuit (200km, 1:10) = 320 euro
10x inschrijfgeld = 1.900 euro
10x deel pitbox = 200 euro
10x 25 liter benzine = 400 euro
3x achterband = 600 euro
3x voorband = 450 euro
6x banden wisselen = 60 euro
2x olie wissel = 85 euro
2x remblokken = 140 euro
ductape, remvlstf, kettingspr, etc = 50 euro
vering service = 250 euro
-------------------
totaal budget running cost = 4.750 euro
gemiddeld 475 euro per circuit dag

Het eerste jaar kost je dus al snel 10.000 euro...
Als je niet valt tenminste... en er niets kapot gaat...

Da's dus 1.000 euro per ritje, het eerste jaar.

Blij dat ik betaald krijg om te rijden ipv te moeten betalen :+
 
en dan te bedenken dat dit nog maar budget voor een enthousiaste beginner is. als je een beetje vooraan gaat rijden ziet het er nog iets anders uit...

10 circuitdagen (jaarlijks)
---------------
1x race licentie = 150 euro
10x benzine van/naar circuit (200km, 1:10) = 320 euro
10x inschrijfgeld = 1.900 euro
10x deel pitbox = 200 euro
10x 25 liter benzine = 400 euro
10x achterband = 2.200 euro
5x voorband = 750 euro
15x banden wisselen = 150 euro
2x olie wissel = 85 euro
4x remblokken = 280 euro
ductape, remvlstf, kettingspr, etc = 50 euro
vering service = 250 euro
-------------------
totaal budget running cost = 6.750 euro
gemiddeld 675 euro per circuit dag

*slik*

PS: ja uiteraard kan het goedkoper, maar als je deze "lompe" berekening als uitgangspunt neemt, kan het alleen maar meevallen. in de praktijk rekenen een hoop mensen zich rijk door zaken niet mee te tellen, maar stiekem loopt het gewoon behoorlijk in de papieren (ehh.. euro's)
 
Laatst bewerkt:
Hierboven (in het kostenoverzicht) wordt als voorbeeld een geprepareerde circuitmotor gebruikt. Je zou ook kunnen beginnen met een straatmotor. Mocht je hiervoor kiezen kan ik je een CBR600F aanraden. Als beginner heb je hier genoeg aan. Het is een motor die je niet snel zal verrassen en zuinig omspringt met banden. Drieënhalf jaar geleden heb ik met een CBR600F2 uit 1993 mijn eerste stappen in het "racewereldje" gezet. Met een volledig originele motor heb ik een pr neergezet van 2.05 op Assen. De prijzen lopen uiteen van € 750,- tot € 1500,-. Mensen vergeten nog weleens dat het aanpassen van een motor niet altijd direct nodig is.

Een pagina terug is er al geopperd om te beginnen op kleinere "circuits". Dat kan ik je zeker aanraden. Op die manier kun je rustig op je eigen tempo wennen aan de motor en gaan werken aan je techniek (zithouding etc.). De grote circuits zoals Assen en Zandvoort kunnen behoorlijk intimiderend zijn als je net begint. Midland is hiervoor uitstekend geschikt. Er rijden verschillende organisaties op Midland. Ik heb goede ervaringen met 2theexperience. Over het algemeen hebben de instructeurs veel ervaring. Daarnaast zijn er ook meerdere instructeurs die deelnemen aan de Zomer Avond Competitie. Uit ervaring weet ik dat ze je met alle plezier meer vertellen over het racen. Een ander voordeel van Midland is het feit dat er naast het circuit een parkeerplaats ligt met voldoende ruimte om wat oefeningen met de motor uit te voeren.

Anderhalf jaar geleden heb ik voor het eerst kennisgemaakt met het TTT-circuit in Emmer-Compascuum. Dit is ook een ideale plek om je circuitvaardigheden te ontwikkelen. Hier kan je zonder tussen komst van een organisatie rijden. Hou er wel rekening mee dat je in dat geval geen begeleiding krijgt.

Succes!
 
Toevallig ben ik hiermee ook bezig om mijn vriendin aan het racen te krijgen, zij is 18, maar bij haar doen we gewoon wat proeflesjes bij de rijschool, om vervolgens straks het circuit op te gaan.

daarna gewoon in groep 1 starten en lekker beginnen op een GSXR600 2006 welke klaar staat voor haar.
 
Toevallig ben ik hiermee ook bezig om mijn vriendin aan het racen te krijgen, zij is 18, maar bij haar doen we gewoon wat proeflesjes bij de rijschool, om vervolgens straks het circuit op te gaan.

daarna gewoon in groep 1 starten en lekker beginnen op een GSXR600 2006 welke klaar staat voor haar.
ff leren schakelen :+ :}
 
en dan te bedenken dat dit nog maar budget voor een enthousiaste beginner is. als je een beetje vooraan gaat rijden ziet het er nog iets anders uit...

10 circuitdagen (jaarlijks)
---------------
1x race licentie = 150 euro doen we niet aan mee,geen talent :$
10x benzine van/naar circuit (200km, 1:10) = 320 euro(260km,1:13 = 240 euro(tank in belgie a 1,20 euro/liter)
10x inschrijfgeld = 1.900 euro 1100 euro
10x deel pitbox = 200 euro lang leve de tent *O*
10x 25 20 liter benzine = 400 euro 240 euro (die belgische benzine he :t )
103 x achterband = 2.200 euro ca 500 euro
52 x voorband = 750 euro 220 euro
15 4 x banden wisselen = 150 euro 32 euro
2x olie wissel = 85 euro 60 euro
42 x remblokken = 280 euro 140 euro
ductapealles is heel gebleven dit jaar :P , remvlstf, kettingspr, etc = 6 euro
vering service = 250 euro doet het nog prima :)
-------------------
totaal budget running cost = 6.750 euro 2598 euro
gemiddeld 675 260 euro per circuit dag :)

*slik*

PS: ja uiteraard kan het goedkoper, maar als je deze "lompe" berekening als uitgangspunt neemt, kan het alleen maar meevallen. in de praktijk rekenen een hoop mensen zich rijk door zaken niet mee te tellen, maar stiekem loopt het gewoon behoorlijk in de papieren (ehh.. euro's)

Eens kijken wat het mij,als uberprutser,kost.
Ik doe ook 10 dagen/jaar,vrij rijden :) :]
 
Laatst bewerkt:
Oke dat verschilt dus redelijk..
Verschilt de duurtijd van slicks erg met normale banden?

En 3x of 10x achterband verwisselen.. Aardig verschil, wat is een beetje gemiddeld ?
Zelfde met remblokken.

Mee eens dat je beter van een hoog bedrag uit kan gaan dan en laag bedrag, zo valt het eerder mee dan tegen.

Benzine bespaar ik gelukkig veel op (van en naar circuit), dieseltje van 1 op 20, zeg 1 op 15 met aanhanger ?

Nog wel over rijlessen gehad en ga waarschijnlijk van de week even een proeflesje boeken, ff rondneuzen op een motor ;).
 
Oke dat verschilt dus redelijk..
Verschilt de duurtijd van slicks erg met normale banden?

En 3x of 10x achterband verwisselen.. Aardig verschil, wat is een beetje gemiddeld ?
Zelfde met remblokken.

Mee eens dat je beter van een hoog bedrag uit kan gaan dan en laag bedrag, zo valt het eerder mee dan tegen.

Benzine bespaar ik gelukkig veel op (van en naar circuit), dieseltje van 1 op 20, zeg 1 op 15 met aanhanger ?

Nog wel over rijlessen gehad en ga waarschijnlijk van de week even een proeflesje boeken, ff rondneuzen op een motor ;).

nicks4nix zal een veel hoger tempo als mij erop na houden :) ,hij gumt dus letterlijk meer banden weg en rijdt in wedstrijd verband.
Uitgangs punt bij banden is dat slicks langer meegaan dan profielbanden met dezelfde compound en het gebruik van bandenwarmers(minder warmte cycli) is dan ook aan te raden.
Ik gebruik gewone gesinterde remblokken (ferodo sinter road),goed genoeg om met 2 vingers te remmen en menig salto voorover te bewerkstelligen :P slijten veel minder hard
 
Laatst bewerkt:
rijbewijs halen te duur?

Maar wilt wel circuit rijden?

Ik heb nu cursus 1 en 1+ gedaan en was voor beide dagen wel rond de 200 kwijt (slijtage niet meegeteld dan!)

Ik zou je rijbewijs halen A1 sportmotor halen en hier in de buurt wat rondjes mee maken en zodra je de bandjes een beetje rond rijdt cursus gaat volgen.
Je zult zien dat je met je A1 fiets al velen voor blijft door het gewicht etc.
 
rijbewijs halen te duur?

Maar wilt wel circuit rijden?

Ik heb nu cursus 1 en 1+ gedaan en was voor beide dagen wel rond de 200 kwijt (slijtage niet meegeteld dan!)

Ik zou je rijbewijs halen A1 sportmotor halen en hier in de buurt wat rondjes mee maken en zodra je de bandjes een beetje rond rijdt cursus gaat volgen.
Je zult zien dat je met je A1 fiets al velen voor blijft door het gewicht etc.

Mn A1 rijbewijs halen is niet te duur, alleen a1 rijbewijs + motor + circuit(motor), vind ik net te veel worden. Keuzes maken dus.

Het is meer dat ik zelf meerdere 125cc's op marktplaats zie, die na maanden nog niet verkocht zijn. Naar mijn idee (verbeter me als ik ongelijk heb) is de markt voor 125cc niet heel groot. Om na 2 jaar met een 125cc te blijven zitten en daardoor niet de volgende motor kan kopen die ik wil, of er veel verlies op maken, is ook niet wat ik wil.

Bovendien denk ik dat ik meer plezier heb met het rijden op een circuit dan op de landwegen. Als het uiteindelijk niks is, kan ik een 600 makkelijker verkopen en misschien dan alsnog voor mijn A1 gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er mee eens dat het een goede manier is om te leren, dat zeker, maar als ik deze 2 'opties' vergelijk, nijg ik toch meer richting circuit te gaan.

(Uiteraard ga ik mij eerst nog meer verdiepen over het rijden op een circuit voordat ik mijn keuzes maak)


Mijn laatste optie is: een schakelbrommer kopen en daarmee veel bocht- en schakelwerk oefenen. Dit totdat het echte seizoen weer begint en dan een motor voor het circuit. Graag hoor ik ook meningen hierover en of dat 'zin' heeft, op schakelen na.
 
nicks4nix zal een veel hoger tempo als mij erop na houden :) ,hij gumt dus letterlijk meer banden weg en rijdt in wedstrijd verband.
Uitgangs punt bij banden is dat slicks langer meegaan dan profielbanden met dezelfde compound en het gebruik van bandenwarmers(minder warmte cycli) is dan ook aan te raden.
Ik gebruik gewone gesinterde remblokken (ferodo sinter road),goed genoeg om met 2 vingers te remmen en menig salto voorover te bewerkstelligen :P slijten veel minder hard

Aha, weer wat geleerd!
 
Mn A1 rijbewijs halen is niet te duur, alleen a1 rijbewijs + motor + circuit(motor), vind ik net te veel worden. Keuzes maken dus.

Het is meer dat ik zelf meerdere 125cc's op marktplaats zie, die na maanden nog niet verkocht zijn. Naar mijn idee (verbeter me als ik ongelijk heb) is de markt voor 125cc niet heel groot. Om na 2 jaar met een 125cc te blijven zitten en daardoor niet de volgende motor kan kopen die ik wil, of er veel verlies op maken, is ook niet wat ik wil.

Bovendien denk ik dat ik meer plezier heb met het rijden op een circuit dan op de landwegen. Als het uiteindelijk niks is, kan ik een 600 makkelijker verkopen en misschien dan alsnog voor mijn A1 gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er mee eens dat het een goede manier is om te leren, dat zeker, maar als ik deze 2 'opties' vergelijk, nijg ik toch meer richting circuit te gaan.

(Uiteraard ga ik mij eerst nog meer verdiepen over het rijden op een circuit voordat ik mijn keuzes maak)


Mijn laatste optie is: een schakelbrommer kopen en daarmee veel bocht- en schakelwerk oefenen. Dit totdat het echte seizoen weer begint en dan een motor voor het circuit. Graag hoor ik ook meningen hierover en of dat 'zin' heeft, op schakelen na.

Die laatste opties zou ik snel vergeten of je moet graag een bromfiets willen kopen. Het verschil is gewoon te groot. Ook qua bochtenwerk (100 kg vs 190 kg). Bijvoorbeeld het eerdergenoemde TTT-circuit is een uitstekende plek om te oefenen. Desnoods ga je er een dag voor uit om aan de motor te wennen. Als je geluk hebt ben je alleen op de baan en heb je alle gelegenheid om te oefenen.

Voor wat betreft de verkoop van een 125 cc: mijn broertje heeft zijn Ktm Duke 125 het afgelopen jaar binnen een week verkocht. Met name de Duke 125 is erg populair onder mensen met een A1 rijbewijs.

Ik wil je in ieder geval meegeven dat je je in het begin niet blind moet staren op de grote circuits. Als ik jou was zou ik het rustig opbouwen (lees ervaring opdoen op Midland en het TTT-circuit en soortgelijke circuits).
 
Laatst bewerkt:
Zie ze wel eens rijden die dukes, leuke dingetjes alleen ze lijken me zo klein. Is dat met 1.90+ te doen? Heb zelf o.a de Yamaha YZF R125 gezien, is ook een cup van en naar mijn mening de mooiste 125.

Beginnen op kleine circuits is inderdaad wel het beste ja.
Maar eens kijken wat Midland te bieden heeft!
 
Als je zo graag klein wilt beginnen (wat opzich ook wel een goed idee is)
Waarom geen Aprilia RS125/RS250? :P


Maar wat wil je precies :?
Gewoon wat rijden? lol hebben, en na verloop van tijd wedstrijden rijden (egaal welk niveau)?
Of wil je nu direct al een bepaalde cup gaan rijden met 0 ervaring :?
 
Laatst bewerkt:
Als je zo graag klein wilt beginnen (wat opzich ook wel een goed idee is)
Waarom geen Aprilia RS125/RS250? :P


Maar wat wil je precies :?
Gewoon wat rijden? lol hebben, en na verloop van tijd wedstrijden rijden (egaal welk niveau)?
Of wil je nu direct al een bepaalde cup gaan rijden met 0 ervaring :?

Liever groot (600), 125cc is ALS ik mn rijbewijs haal. Toch wil ik liever circuit, maar ik praat graag over alle voor en nadelen en de verstandige keuzes.

Ik wil beginnen met cursussen en vrij rijden. uiteindelijk lijkt het me gaaf om cups te gaan rijden, misschien de nieuw opkomende r3 cup of uiteindelijk toch een 600.
Eerst genoeg ervaring opdoen vind ik sowieso belangrijk.
 
Je kunt het zo duur maken als je wilt en de meeste tips heb je al gehad.
Ook al genoemd is dat je steeds meer nodig hebt en koopt ( en dat kan binnen een paar jaar flink, maar dan ook flink uit de klauwen lopen).

Wat er nog aan ontbreekt is de enorme rekening aan bier en pizza/shoarma als je vrijdag traint en zaterdag mag racen.

Rond de 500 euro op jaarbasis :] :]
 
Persoonlijk zou ik lekker dagen met een supermotard op het mini circuit in Assen gaan maken, alles een beetje onder de knie krijgen.. Dan iets kopen om mee op het grote circuit te rijden.

vanuit de knmv en racekids hebben ze veel begeleiding voor beginners, maar dan is 17 al wat oud denk ik zo.

Biaggi begon ook op zijn 18e...
 
Liever groot (600), 125cc is ALS ik mn rijbewijs haal. Toch wil ik liever circuit, maar ik praat graag over alle voor en nadelen en de verstandige keuzes.

Ik wil beginnen met cursussen en vrij rijden. uiteindelijk lijkt het me gaaf om cups te gaan rijden, misschien de nieuw opkomende r3 cup of uiteindelijk toch een 600.
Eerst genoeg ervaring opdoen vind ik sowieso belangrijk.

Op een RS125 leer je wel sturen en wat bochtensnelheid is! :Y
Heb zelf een paar jaar met een RS125 op straat gereden en als het niet zoveel onderhoud nodig zou hebben had ik absoluut op een RS250 geraced :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan