Help!! Motorsport beginnen zonder wegervaring??

Je kunt Yamaha R125 cup gaan rijden. Leer je heel veel van.

Als je gaat vrij rijden kun je het beste of een wat lichtere motor beginnen, dan leer je echt die motor de bocht inlaten rollen. Van de Suzuki SV650 is een cup geweest, die motoren worden nog wel eens aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
Die RC390 is eigenlijk op maat gemaakt voor jou wensen. Biedt ook behoorlijk wat ruimte voor jou lengte (kan je zo proefzitten bij een KTM dealer).
Ik zou een sponsor zoeken (dat is heel moeilijk, maar als je er genoeg moeite voor doet is alles mogelijk) die een deel van het (nog behoorlijk bescheiden) budget op kan hoesten.
Ik kan wel een boekje open doen wat ik kwijt was dit jaar voor een deel van het ZAC seizoen en een los OW-Sup rece, maar daar wordt ik zelf ook een beetje zwakzinnig van dus doe ik het maar niet.

Thanks! Wie niet waagt wie niet wint dus het proberen is het zeker waard.

Als het niet lukt, wat raad je dan aan? 125 cup of in de richting van een (evt begrensde) 600?
 
Je kunt Yamaha R125 cup gaan rijden. Leer je heel veel van.

Als je gaat vrij rijden kun je het beste of een wat lichtere motor beginnen, dan leer je echt die motor de bocht inlaten rollen. Van de Suzuki SV650 is een cup geweest, die motoren worden nog wel eens aangeboden.

En wat is je mening over 35kw kit ? Zie wel is standaard SV650's voorbij komen maar dan komen de race kuipdelen er nog bij etc. SV650 cup heb ik helaas nog niet gezien. Weet ook niet wat voor prijskaartje hieraan zit.

Heb zelf o.a. een 2001 r6 gezien voor een leuk prijsje, dacht zelf aan iets in die richting, maar om te beginnen op een motor van 2.8 sec naar de 100 is misschien een beetje too much als rookie.
 
Wat is eigenlijk je doel?

Om gewoon wat ervaring op te doen.
Koop een circuitklare CBR600F waar al het e.a. is aangepast. Kost geen drol, goedkope (reserve)onderdelen, prima motor. Plus je houd geld over om een fatsoenlijke uitrusting te kopen en banden. En de rest van het geld in cursussen en rijtijd stoppen :Y Daar ben je voorlopig wel even zoet mee (vooral als je van een 50cc brommer komt). Met een oude fiets kun je goed rondkomen, alleen is het hier niet zo populair. In de UK heb je complete klassen die erg rap rondt rijden met 'oud' spul :Y

Is het na verloop van tijd toch niet je ding? Verkoop je de motor weer. Daar schrijf je toch bijna niets op af. Iets dat je met een KTM wel gaat doen. Daarnaast geef je zelf aan dat het budget beperkt is (niets mis mee), waarom dan het grootste deel van je geld stoppen in de motor i.p.v. rijtijd? Heb je een top motor maar je kunt er niet op rijden i.v.m. de kosten van een circuitdag.
Sponsoren moet je niet aan denken. Met alle respect maar wie gaat er geld betalen voor jouw hobby om wat rondjes te rijden? (losstaande van familie en vrienden)
 
Laatst bewerkt:
Als ik je één tip mag geven.
Begin laagdrempelig in plaats van meteen al je geld erdoorheen te branden met aanschaf van een (te dure en nieuwe) motor en inschrijven van een of andere cup.

Wat ik lees is namelijk dat het racen je leuk lijkt maar dit nog niet in de praktijk ervaren hebt.
Daarom zou ik eerst oriënteren door vrije dagen onder begeleiding te rijden bij organisaties.

Ik zou persoonlijk investeren in een goedkoop 600 cc fiets en je niet te druk maken om het vermogen na 3 keer rijden heb je dat ook wel in de smiezen.

Maar er komt meer bij kijken
- Je moet een aanhanger hebben
- Iemand die jouw en je motor vervoert (meestal doordeweekse dagen zelf zit je misschien nog op school?)
- Een mate van kennis hebben van motorfietsen voor (basis) onderhoud.

En kan nog wel wat dingen verzinnen maar goed, succes in ieder geval :)
 
Als ik je één tip mag geven.
Begin laagdrempelig in plaats van meteen al je geld erdoorheen te branden met aanschaf van een (te dure en nieuwe) motor en inschrijven van een of andere cup.

Wat ik lees is namelijk dat het racen je leuk lijkt maar dit nog niet in de praktijk ervaren hebt.
Daarom zou ik eerst oriënteren door vrije dagen onder begeleiding te rijden bij organisaties.

Ik zou persoonlijk investeren in een goedkoop 600 cc fiets en je niet te druk maken om het vermogen na 3 keer rijden heb je dat ook wel in de smiezen.

Maar er komt meer bij kijken
- Je moet een aanhanger hebben
- Iemand die jouw en je motor vervoert (meestal doordeweekse dagen zelf zit je misschien nog op school?)
- Een mate van kennis hebben van motorfietsen voor (basis) onderhoud.

En kan nog wel wat dingen verzinnen maar goed, succes in ieder geval :)

En hou er rekening mee dat het meerendeel van de circuitdagen doordeweeks plaats vindt. Wil je die een aantal doen dan moet je spijbelen 8-)
 
Die RC390 is eigenlijk op maat gemaakt voor jou wensen. Biedt ook behoorlijk wat ruimte voor jou lengte (kan je zo proefzitten bij een KTM dealer).
Ik zou een sponsor zoeken (dat is heel moeilijk, maar als je er genoeg moeite voor doet is alles mogelijk) die een deel van het (nog behoorlijk bescheiden) budget op kan hoesten.
Ik kan wel een boekje open doen wat ik kwijt was dit jaar voor een deel van het ZAC seizoen en een los OW-Sup rece, maar daar wordt ik zelf ook een beetje zwakzinnig van dus doe ik het maar niet.

Ik kan je wel zeggen, ik wou dat ik jou leeftijd had, dan was alles nog mogelijk! Troy Bayliss is pas op zijn 26 ste gaan wegracen, dus alles kan nog!

Ik kan je maar 1 hele goede tip geven: Geef nooit op en haal er alles uit dat je kan! :] Dan heb je later wellicht geen pensioen, maar wel een mooi verhaal te vertellen en dat is onbetaalbaar.

Een goed pensioen,tegenwoordig,ook :') :+
 
welkom nick,

koop een betrouwbare 600 welke al circuit klaar is , ga daarna cursussen volgen om het onder de knie te krijgen. persoonlijk zou ik msl kiezen mits deze je toelaten zonder rijbewijs misschien moet je eerst een pvb doen of vrijstelling krijgen.

daarna kilometers maken / kilometers maken en nog eens kilometers maken. kijk ook waar je eventueel meerdaagse evenementen hebt want van 3 dagen achter elkaar rijden leer je meer dan 3 losse dagen over 2 maanden verdeeld.

zeg al je andere hobbies maar gedag want dit kost veel tijd en geld ;)
ik hoor mensen altijd spreken over een budget , dat is meer een richtlijn dan een feit _O-

tot ziens op het zwarte spul :W

de rijdende chicane
 
Misschien zou vraag nummer 1 moeten zijn wat kun je er jaarlijks aan uitgeven? Een circuitdag op een normale motor kost ongeveer 300-500 euro per keer (bij benadering, remblokken banden onderhoud afschrijving enz)

Geen idee wat zo'n yamaha 125 cup kost maar dat is wellicht wat beter te betalen.
 
Dat wilde ik idd ook net vragen.

Motor, aanhangwagen, kleding en andere basiszaken zijn een eenmalige uitgave (zolang je nog niet op je bek bent gegaan) maar 1 circuitdag hakt er al behoorlijk in.
Inschrijving 200 euro, brandstof naar het circuit, brandstof op het circuit voor 5 sessies is 30L, remblokken 75 euro over een paar dagen, achterband 4-5 dagen voorband dubbele levensduur, eten en drinken op het circuit.
En je gaat steeds meer mee nemen, "nodig" hebben en dus kopen.

Begrijp me niet verkeerd, vooral doen want het is ontzettend gaaf zeker als je tzt wedstrijden gaat rijden. Maar reken eerst eens goed uit wat je eenmalig uit wil/kan geven en hoeveel je daarnaast nog per jaaruit gaat geven.

En wat ik je kan aanraden (als je dat niet al gedaan hebt) ga eens met iemand mee. Bij voorkeur iemand die zijn circuitdagen zo afgaat als jij dat ook zou willen zodat je een goed idee krijgt. Dus auto met AHW, of caravan of camper, of pitbox.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een 1e dagje boeken op het Midland circuit te Lelystad of CHM circuit te Lelystad. Hier liggen de prijzen net iets lager als op Assen want natuurlijk het GP circuit is.

In 2017 gaan we naar Alcarras (Spanje) CHM circuit Lelystad, Midland circuit, TT-circuit, Mettet en wellicht nog een nieuw circuit op onze kalender.
Let op alleen voor het CHM circuit moet je een rijbewijs hebben dus die valt voor jou af.

En ja wij zijn ook erg gericht op beginners zodat je goede instructie krijgt. Kijk maar eens op de site: Circuitdag - Trackdays 2018 op TT circuit Assen, Zandvoort, en Mettet

Je hebt al veel tips gehad lees ik. Begin rustig, ga eens proeven aan het circuit rijden en je rolt er vanzelf in.
 
Ben ik het wel mee eens.

Dan kom ik tòch nog maar even terug op de 35 kw kit..
Hoe zit het met eerst daar ervaring mee opdoen en paar maanden daarna eventueel vol vermogen?

Toch iets dat bij mijn lengte past met een verstandig toontje? Aan de andere kant zit je natuurlijk dan wel weer met het 'ophouden' van anderen. Of valt dat in de 1e 2 groepen nog wel mee ?

Gaat mij er vooral om dat ik veilig plezier kan hebben en tegelijkertijd ervaring opdoe voor evt 600 cups in de toekomst.

Ik denk dat je niemand ophoudt in groep 1 en 2. Of je moet wel heel onzeker zijn, maar dan had je dit topic niet geopend denk ik zo.

Mijn eerste keer in groep 1 zat ik helaas voor mij met allemaal dames in een groep. Dames die niet van plan waren (of misschien waren ze dit wel, maar kwam het er niet van) die gashendel enigzins open te draaien.

Dit resulteerde in 2 sessies (voor ik in een ander groepje mocht) gekloot in mijn 1 en 2. Uit verveling ging ik maar steeds terug in naar zn 1 om er toch nog enigzins beleving aan te geven.

En ik ben alles behalve een Rossi. Het is dus niet zo dat ik als super talent daar in een verkeerd groepje werd geplaatst (ik was zelf te laat dus achteraan sluiten).

Om aan te geven wat het niveau kan zijn.


En dan had je de heren (en wellicht dames) in groep 4. Letterlijk, Kanonne!
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de kosten;

Hij hoeft toch niet meteen een compleet circuitpakket te kopen?

Ikzelf rijd gewoon met mijn straatmotor die langzaam aan steeds meer richting een circuitmotor neigt, maar dit alles in gegaan over een tijdsbestek van 2 jaar.

Laptimer begon het mee, extra velg, nog een extra velg, stuurdemper, etc, etc.
Elke keer een dingetje en tussendoor ook weer iets verkocht, omdat ik toch weer een andere type of model wilde.

Het lijkt mij eigenlijk een beetje suf om meteen alles aan te gaan schaffen om vervolgens dan eens een keer te gaan rijden. Al gaandeweg leert men ook en zo merk je ook wat je mist of graag zou willen toevoegen.

Ik zou zelf in zijn geval (met de wetenschap van de beperkte ervaring die ik nu heb) een motor, pak en helm kopen. Meteen een goed pak dus geen el cheapo die je na een jaar weer wilt vervangen en idem voor de helm (vind je het niets, dan krijg je hier na een jaar nog wat voor terug).
Bij de motor zou ik dus wel goed op het budget letten en niet meteen een 2010 R6 van 8k kopen.

Zorgen voor iemand met een busje of aanhanger waar dat ding op kan en dan gaan rijden. Mocht het bevallen dan zal naar mate de tijd verstrijkt vanzelf bij hem opvallen wat hij nog meer zou willen hebben.

Bandenwarmers en al dat soort dingen heb je toch helemaal niet nodig in het begin? Zonde van het geld lijkt mij.

Eens is gaan kijken bij dagen is een goed idee! Vaak is dat gratis met toegang tot de paddock e.d.
Daar kan je veel zien bij andere en het is ook gewoon leuk :)
 
Laatst bewerkt:
Begin iig met begeleiding.

Je kan wel zomaar een circuit opgaan maar je hebt 0,0 ervaring.

Als je nu gewoon just for fun zelf een beetje gaat rijden dan leer je jezelf dingen aan die je later weer af moet zien te leren en dat duurt 10 x langer als het vanaf het begin af aan goed aanleren.
 
En wat is je mening over 35kw kit ? Zie wel is standaard SV650's voorbij komen maar dan komen de race kuipdelen er nog bij etc. SV650 cup heb ik helaas nog niet gezien. Weet ook niet wat voor prijskaartje hieraan zit.

Heb zelf o.a. een 2001 r6 gezien voor een leuk prijsje, dacht zelf aan iets in die richting, maar om te beginnen op een motor van 2.8 sec naar de 100 is misschien een beetje too much als rookie.

Misschien een raar idee, maar de circuitdagen zijn wel een beetje voorbij voor dit jaar, maar motorrijlessen zijn prima mogelijk en mag al vanaf je 17e, dan leer je omgaan met een motor en weet je meteen wat zo'n lichte motor (niet) doet zonder er een te hoeven kopen, kun je straks met veel meer vertrouwen je eerste circuitdag tegemoet gaan.

Als je geen ambities hebt om de MotoGP in te gaan zou ik volgend jaar lekker een dagje in een beginnersgroep boeken bij een organisatie met goede begeleiding en daar met de begeleiding kijken hoe je verder kunt gaan, deze mensen zijn vaak zelf actief als coureurs en hebben dan gelijk zicht op je vaardigheden. Zo'n R6 of CBR600 zijn imho prima motoren om mee te beginnen, zeker met jouw lengte, topsnelheden en 0-100 cijfertjes moet je niet al teveel van schrikken, dat rijden ze alleen als jij dat wil/kan.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je die droom hebt. Ik had exact dezelfde droom toen ik jong was en ben op m'n 16e begonnen bij de SOBW. Echt de perfecte leerschool om te leren racen met beperkt budget. De Yamaha 125 klasse is daar uitermate geschikt voor.

Ook de eerder genoemde KTM cup is perfect. Maar je gaf zelf al aan hier geen budget voor te hebben.

Wat op jonge leeftijd cruciaal is, is dat je gesteund wordt vanuit het thuis front. Eigenlijk kan je het anders wel vergeten. Alleen al vanwege je leeftijd heb je iemand nodig die je naar de circuits rijdt. In mijn geval vond m'n vader de motorsport ook geweldig en hebben we dit samen opgepakt. Ga eens met je vader kijken bij een race van de SOBW (helaas is het seizoen net voorbij), maak hem ook enthousiast en kijk of je samen iets op kan zetten.

Iets posten op dit forum is een leuk begin, maar belangrijker is daarom dat je eens bij races gaat kijken. En dan bedoel ik niet de MotoGP, maar SOBW races, CUP races, ZAC races. Ga de paddock in en verlekker je aan alle mooie motoren en dan zijn er genoeg mensen die een babbeltje met je gaan maken. Op die manier informatie verzamelen en kijken hoever je komt. Een must is alvast de motorbeurs in Utrecht eind Februari. Daar hebben alle race organisaties een stand staan waar je informatie kan krijgen. En ook daar weer: praten met mensen en neem je vader of iemand anders mee die rustig de informatie op een rijtje kan zetten en waarmee je samen goede beslissingen kan maken.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Altijd fijn om van meerdere kanten informatie te krijgen.

Over het vervoer van de motor naar het circuit zit dat wel goed, motoraanhanger etc is het probleem niet.

Maar over de kosten, nu heb ik gelukkig wel wat te besteden maandelijks, maar kan iemand een indicatie geven van wat ik moet uitgaan. Zowel bij een 600 met vrij rijden als bij een 125 of r3 cup als de echte sport. Hoe vaak moet ik mijn banden en remblokjes veranderen etc.

Heb trouwens eergisteren met Joey Litjens gebeld en hij vertelde mij ook over de r3 cup. Toen de website online ging meteen aangemeld voor de opstapdag die gaat komen en daar ga ik onder andere hem ook spreken. Ook kan ik daar alvast een beetje 'proeven' van de motorsport.

Zal ook zeker gaan kijken of ik wat races kan vinden die binnenkort plaatsvinden. Als iemand een leuke race weet hoor ik het graag!

Helaas is het seizoen natuurlijk zo goed als over maar dat is ook wel weer een voordeel om alles rustig te bekijken en bedenken.
Motorbeurs in februari ben ik dan ook zeker aanwezig!

Dan nog over rijlessen nemen, zeker ook aan gedacht en ik wilde eerst ook voor mn A1 gaan maar vanwege het weer verkopen van een 125cc en de vraag ernaar, plus de topsnelheid en de snelwegen, bedacht ik om dat toch maar uit te stellen tot mijn 20e.
Het nadeel van lessen nemen bij een rijschool vind ik dat je toch je rijbewijs wilt halen dan en ook snel rond de 1000 euro kwijt ben wat ik anders weer kan besteden aan cursussen bijv.

Ik wacht sowieso de 30e in Assen af en blijf uiteraard tips en eventuele contactpersonen aannemen, je hebt namelijk nooit teveel informatie ;).
 
Dan nog over rijlessen nemen, zeker ook aan gedacht en ik wilde eerst ook voor mn A1 gaan maar vanwege het weer verkopen van een 125cc en de vraag ernaar, plus de topsnelheid en de snelwegen, bedacht ik om dat toch maar uit te stellen tot mijn 20e.
Het nadeel van lessen nemen bij een rijschool vind ik dat je toch je rijbewijs wilt halen dan en ook snel rond de 1000 euro kwijt ben wat ik anders weer kan besteden aan cursussen bijv.

Ik wacht sowieso de 30e in Assen af en blijf uiteraard tips en eventuele contactpersonen aannemen, je hebt namelijk nooit teveel informatie ;).

Met rijlessen bedoelde ik gewoon een introductie om eens op een motor te rijden, met een snelle google zoekactie vind ik bijvoorbeeld Motor proefles: 3½ uur Try the Bike € 69,- - Rijschool KEMP
perfect om eens kennis te maken met motorrijden en sta je niet straks in een pitstraat klaar voor je eerste sessie zonder ooit een meter gereden te hebben ;)

Met adviezen van mensen als Joey Litjens komt het zeker goed, zo'n cup is denk ik de mooiste manier om het racen op te pakken als je budget dat toelaat, complimenten aan de (volwassen) manier hoe je het aanpakt, komt best goed zo :Y
 
Laatst bewerkt:
Maar over de kosten, nu heb ik gelukkig wel wat te besteden maandelijks, maar kan iemand een indicatie geven van wat ik moet uitgaan. Zowel bij een 600 met vrij rijden als bij een 125 of r3 cup als de echte sport. Hoe vaak moet ik mijn banden en remblokjes veranderen etc.

Als ik uitga van een 600 of 1.000cc circuitfiets kom je waarschijnlijk tot onderstaande berekening. Op zich maakt het niet veel uit of je 600 of 1.000 rijdt in het begin, omdat je dan toch niet echt tot de max gaat. Een 600 zal mogelijk iets goedkoper uit kunnen vallen omdat je minder banden verbruikt, een 1.000 misschien iets meer. Met een 1.000cc heb je meer kans op cold en hot tear problemen omdat je als beginnende rijder nog niet goed om kan gaan met vermogen en bochten :)

onderstaande is een voorbeeld calculatie. mogeljik kun je iets goedkoper uit zijn, mogelijk iets duurder. het ligt er helemaal aan of je iets 2e hands kan vinden, of je zelf technisch bent, hoe snel je uiteindelijk bent en hoeveel slijtage je mee te maken hebt. Ik zou er echter wel van uitgaan dat het over het algemeen MEER wordt....

Eenmalig
--------
kant en klare (oude) circuit motor 3.000 euro
voor en achter bokjes = 300 euro
bandenwarmers = 150 euro
gereedschap = 400 euro
eendelig pak 600 euro
laarzen 250 euro
handschoenen 100 euro
rugprotector 150 euro
helm = 300 euro
racelicentie cursus = 250 euro
-------------
Totaal basis budget materiaal = 5.500

10 circuitdagen (jaarlijks)
---------------
1x race licentie = 150 euro
10x benzine van/naar circuit (200km, 1:10) = 320 euro
10x inschrijfgeld = 1.900 euro
10x deel pitbox = 200 euro
10x 25 liter benzine = 400 euro
3x achterband = 600 euro
3x voorband = 450 euro
6x banden wisselen = 60 euro
2x olie wissel = 85 euro
2x remblokken = 140 euro
ductape, remvlstf, kettingspr, etc = 50 euro
vering service = 250 euro
-------------------
totaal budget running cost = 4.750 euro
gemiddeld 475 euro per circuit dag

Het eerste jaar kost je dus al snel 10.000 euro...
Als je niet valt tenminste... en er niets kapot gaat...

Als je sneller wordt, moet je rekening houden met meer bandenslijtage.
nu ga ik nog uit van 3+ dagen op een band, als je ZAC Race cup of OW Supercup rijdt mag je rekenen op maximaal 1 dag op een achterband.
 
Laatst bewerkt:
Als ik uitga van een 600 of 1.000cc circuitfiets kom je waarschijnlijk tot onderstaande berekening. Op zich maakt het niet veel uit of je 600 of 1.000 rijdt in het begin, omdat je dan toch niet echt tot de max gaat. Een 600 zal mogelijk iets goedkoper uit kunnen vallen omdat je minder banden verbruikt, een 1.000 misschien iets meer. Met een 1.000cc heb je meer kans op cold en hot tear problemen omdat je als beginnende rijder nog niet goed om kan gaan met vermogen en bochten :)

onderstaande is een voorbeeld calculatie. mogeljik kun je iets goedkoper uit zijn, mogelijk iets duurder. het ligt er helemaal aan of je iets 2e hands kan vinden, of je zelf technisch bent, hoe snel je uiteindelijk bent en hoeveel slijtage je mee te maken hebt. Ik zou er echter wel van uitgaan dat het over het algemeen MEER wordt....

Eenmalig
--------
kant en klare (oude) circuit motor 3.000 euro
voor en achter bokjes = 300 euro
bandenwarmers = 150 euro
gereedschap = 400 euro
eendelig pak 600 euro
laarzen 250 euro
handschoenen 100 euro
rugprotector 150 euro
helm = 300 euro
racelicentie cursus = 250 euro
-------------
Totaal basis budget materiaal = 5.500

10 circuitdagen (jaarlijks)
---------------
1x race licentie = 150 euro
10x benzine van/naar circuit (200km, 1:10) = 320 euro
10x inschrijfgeld = 1.900 euro
10x deel pitbox = 200 euro
10x 25 liter benzine = 400 euro
3x achterband = 600 euro
3x voorband = 450 euro
6x banden wisselen = 60 euro
2x olie wissel = 85 euro
2x remblokken = 140 euro
ductape, remvlstf, kettingspr, etc = 50 euro
vering service = 250 euro
-------------------
totaal budget running cost = 4.750 euro
gemiddeld 475 euro per circuit dag

Het eerste jaar kost je dus al snel 10.000 euro...
Als je niet valt tenminste... en er niets kapot gaat...

Als je sneller wordt, moet je rekening houden met meer bandenslijtage.
nu ga ik nog uit van 3+ dagen op een band, als je ZAC Race cup of OW Supercup rijdt mag je rekenen op maximaal 1 dag op een achterband.

WTF... dat hakt er aardig in '(
Maar als je een race wint kun je een paar ton op je rekening bijschrijven zeker ? 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan