Hercules K125 BW

koendeventer

Rookie
Donateur
10 jan 2016
13
5
Hallo,

ik ben net nieuw op het forum en heb al wat rondgekeken. amai, zoveel ervaring bij elkaar en mensen die met oude motoren tot in Italie rijden!
Ik ga net beginnen met zwaar verwaarloosde Hercules K 125 BW (bouwjaar 1970, zie foto) uit elkaar te halen om te reviseren.
De plannen om de verschillende onderdelen te reviseren (motorblok , carburator, versnellingsbak...) zijn gemakkelijk te vinden maar is er ergens info over de volgorde van demonteren van verschillende onderdelen???
alvast bedankt!
koen
 

Bijlagen

  • 20211130_203917.jpg
    20211130_203917.jpg
    281 KB · Weergaven: 98
Is gewoon een Sachs blokje,daar zal best wat over te vinden zijn op het net,en anders foto,s maken hoe alles in elkaar zit.
Bijvoorbeeld,
Op dit forum was ook een topic over de restauratie van zo,n Hercules.
Misschien ook interessant,hebben misschien ook nog wel een werkplaatshandboek voor je.

 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de info!

heb het blokje er ondertussen uit gekregen (zie foto). was wel toch wel wat prutsen en wel speedometerkabel gebroken :-( waar de kabel in blok gaat (zie foto). is blijkbaar zacht. vermoed dat ik nieuwe speedometerkabel zal moeten kopen of bestaat dat onderdeel apart?
 

Bijlagen

  • 20211209_222829.jpg
    20211209_222829.jpg
    291,2 KB · Weergaven: 93
  • 20211212_224613.jpg
    20211212_224613.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 69
bedankt voor de info!

heb het blokje er ondertussen uit gekregen (zie foto). was wel toch wel wat prutsen en wel speedometerkabel gebroken :-( waar de kabel in blok gaat (zie foto). is blijkbaar zacht. vermoed dat ik nieuwe speedometerkabel zal moeten kopen of bestaat dat onderdeel apart?
Deze bedoel je? kost maar 10,90 euro,
Of bedoel je nr 2 op de tekening,dat is een los onderdeel,kost 1,20
Schroef aansluiting kilometerteller occ.1,20
1639350546205.png
 
Laatst bewerkt:
Het betreffende model heb ik geen ervaring mee. Maar kijkende naar de foto, vraag ik mij af of de 'wieg' van het frame demontabel is. Dit had het verwijderen van het motorblok een stuk gemakkelijker kunnen maken. Zie onderstaande aangepaste foto. Zitten er binnen de rode cirkels nou bouten waarmee het wiegframe gedemonteerd kan worden?

Hercules125-BW.jpg
 
aan RG gamma : neen is niet nr 2. is stukje aluminium aan kabel. ik zal nieuwe kabel bestellen.
aan Rammelende bak: Idd op foto lijkt het alsof ik de blok er uit gehaald heb zonder wieg te demonteren. ik heb de wieg na demonteren gewoon los terug in gehangen. ;-)
ondertussen ook cilinderdeksel afgehaald en dichting ervantussen. was wel spannend om te zien wat ik daar zou aantreffen want er had bijna 20 jaar geen bougie in gezeten... wat vuil en stof aan binnenkant. heb dit eerst met doekje afgekuist en dan met wat 2takt olie nog wat afgewreven. geen roest. zuigerkop beweegt netjes op en neer. wel zwarte aanslag op zuigerkop. moet dit gereinigd worden? in de cilinderdeksel zitten er vreemde putjes....
 

Bijlagen

  • 20211212_161129.jpg
    20211212_161129.jpg
    241,3 KB · Weergaven: 51
  • 20211212_162223.jpg
    20211212_162223.jpg
    223,2 KB · Weergaven: 50
Het lijkt er sterk op of een stukje metaal (zuigerveer?) tussen zuiger en cilinderkop heeft gedanst. Aan de zuiger kan ik zo snel niets zien dus de vorige eigenaar kan een nieuwe zuiger gebruikt hebben. Trek de cilinder eens van het blok af dan kan je de zuiger en de poorten goed bekijken of die ook geen beschadigingen hebben.
 
aan RG gamma : neen is niet nr 2. is stukje aluminium aan kabel. ik zal nieuwe kabel bestellen.
aan Rammelende bak: Idd op foto lijkt het alsof ik de blok er uit gehaald heb zonder wieg te demonteren. ik heb de wieg na demonteren gewoon los terug in gehangen. ;-)
ondertussen ook cilinderdeksel afgehaald en dichting ervantussen. was wel spannend om te zien wat ik daar zou aantreffen want er had bijna 20 jaar geen bougie in gezeten... wat vuil en stof aan binnenkant. heb dit eerst met doekje afgekuist en dan met wat 2takt olie nog wat afgewreven. geen roest. zuigerkop beweegt netjes op en neer. wel zwarte aanslag op zuigerkop. moet dit gereinigd worden? in de cilinderdeksel zitten er vreemde putjes....
Inderdaad de cilinder er af halen dan kan je zien of alles ok is,kan je gelijk de boel kuisen,het mooiste is de
zuigerspeling en zuigerveer slotspeling meten,dan weet je of de zuiger nog ff mee kan,putjes krijg je door iets wat afgebroken is en wat
tussen de kop en zuiger heeft gezeten,het mooiste is die putjes zoveel mogelijk er uit te polijsten dan blijft er minder koolaanslag
achter.
 
Laatst bewerkt:
jaartje of 10 terug had ik er ook eentje staan,
toen heb ik mijn onderdelen bij onderstaande gehaald:

toen werden er ook nog offroad rondritten georganiseerd enkel voor herculessen,
heel leuk allemaal, alleen staat er nu een ktm525 voor zulke activiteiten en de Hercules werd verkocht.
blijft wel een raar gevoel die eerste keren (voor)remmen met die kantel-voorvork

benieuwd naar jouw ervaringen
ik volg het
 
hallo, ik heb wat zitten zoeken op zuigerveren. er zitten er 2 op. bovenste compressieveer is L-vormig onderste rechthoekig. heb slotspeling gemeten met voelmaat en is tussen 0.508 en 0,53mm voor de L-veer. Dit is te veel als je de richtlijn van 0,05 mm/cm boring neemt. maar op fora vind je soms dat dit ok is. dus niet duidelijk. onderste veer heeft zeker 2 mm speling. wat ook (te) veel is... vooral de zuigerveerspeling baart mij zorgen en is 0.203 mm (zie foto). mag maximaal 0,05 mm zijn dacht ik. haal ik ook al de verkoolde resten van de zuigerkop?
 

Bijlagen

  • 20220116_231130.jpg
    20220116_231130.jpg
    182,2 KB · Weergaven: 16
Meestal is het te zien aan de blow by op de zuiger of deze en de veren nog goed zijn,ideaal is helemaal schoon,
als de bruine aanslag lager dan de zuigerveren is gekomen dan kan je er wel vanuitgaan dat het tijd voor vervangen word,
speling meten doe je op een schoongemaakte zuiger.
 
Hallo, even geleden en ik weet al meer. aan RG-gamma: blow-by was er niet dus veren sluiten goed af. langs geweest bij iemand om te laten meten vond het niet meer nodig als hij de sleet op de zuiger zag (zie foto). raadde aan om nieuwe zuiger te kopen+ uitboren. huidige zuiger is een 54,93 =55. dus volgens sachs moet ik nu naar 55,5 boring gaan. zelfde man raadde mij aan om gewoon een niet sachs zuiger van 55,25 te bestellen en kleiner te laten uitboren. doen?
 

Bijlagen

  • 20220408_223754.jpg
    20220408_223754.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 26
Hallo, even geleden en ik weet al meer. aan RG-gamma: blow-by was er niet dus veren sluiten goed af. langs geweest bij iemand om te laten meten vond het niet meer nodig als hij de sleet op de zuiger zag (zie foto). raadde aan om nieuwe zuiger te kopen+ uitboren. huidige zuiger is een 54,93 =55. dus volgens sachs moet ik nu naar 55,5 boring gaan. zelfde man raadde mij aan om gewoon een niet sachs zuiger van 55,25 te bestellen en kleiner te laten uitboren. doen?
Ik weet niet wat de grootste overmaat is van Sachs,als die 55.5 de grootste is dan zou een kleinere maat het voordeel
hebben dat je dan nog een keer groter kan,verder deed men vroeger bij wegracers de plekken op de zuiger weg schuren en ging hij er weer in.:Y
 
Hallo,

blijkbaar levert wossner sachs-type zuigers (diameter 55,44 mm) maar is niet goedkoop 130 euro.
ander probleem is dat er blijkbaar bij 125/5B tussen cilinder en cilinderkop geen pakking moet zitten maar ik her er daar wel één gevonden!
waarschijnlijk eigengemaakte pakking door één van de vorige eigenaars. als ik goed kijk heeft die pakking druksporen nagelaten op cilinderrand. (zie foto's) de pakking die ertussen zat, is ook te zien op foto's.
dat zal niet bevordelijk zijn om cilinder luchtdicht te maken... wegschuren, polijsten?
 

Bijlagen

  • cilinder_head_mod.jpg
    cilinder_head_mod.jpg
    258,4 KB · Weergaven: 31
  • cilinder_mod.jpg
    cilinder_mod.jpg
    190,4 KB · Weergaven: 24
Als je niet van plan ben om er weer een pakking tussen te doen moet je het vlakken op een glasplaat
met kleppenschuurpasta anders krijg je dit nooit luchtdicht.
 
Overigens heb je voor 400,- een goed blok bij kobbenette,475,- met ontsteking.
En een nieuwe zuiger hebben hun voor 120,-
Motor, getest, compleet zonder ontsteking en ontstekingsdeksel400,00
Cylinderkop occ.32,00
4Cylinder occ. goeie staat90,00
7-9Piston + ringen 54,5 /50,0 / 55,5 nieuw120,00
7-9Piston + ringen origineel SACHS 54.0 nieuw140,00
7-9Piston + ringen / 54,0 / 54,5 / 55.0 / 55,50 nieuw 100,00
8Pistonring boven 54.0 - 54.5 - 55.0 - 55.5 sachs18,00
9Pistonring onder 54.0 - 54.5 - 55.0 - 55.5 sachs18,00
8+9Pistonringset 54.0 - 54.5 - 55.0 - 55.5 sachs34,00
10Pistonpen nieuw7,00
10Pistonpen 5,00
11Bevestigingsring nieuw1,5
12Dichting nieuw3,00
 
Hallo, de tijd gaat snel en ondertussen nog aantal dingen kunnen doen.
tank is ontroest met elektrolyse en ook behandeld met epoxyhars.
heb toch wat geknoeid met het ontroesten. na ontroesten moet je blijkbaar snel zijn met harsbehandeling want tank begint weer snel te roesten.
dus 2 keer moeten doen...
ik heb gewoon keukenzout gebruikt bij de elektrolyse. is goedkoper dan citroenzuur... er werd geen chloor gevormd. daarna tank gevuld met azijn en gespoeld en vervolgens nagespoeld met beetje aceton en tank gedroogd met kompressor en onmiddelijk coating er in gedaan.
carburator ook opengemaakt. wat een vieze boel (zie foto). ik ga carburator in geheel onderdompelen in ontvetter en dan nog alles met kompressor goed doorblazen.
 

Bijlagen

  • 20220815_215257.jpg
    20220815_215257.jpg
    187,9 KB · Weergaven: 33
ik heb de carburator in utrasoonbad gestoken met verschillende solventen maar de troep die er aanplakt komt er niet zomaar af...
ben begonnnen met vlotterbak uit te krabben tot een redelijk resultaat (zie foto 1). alles afkrabben lijkt mij ook niet de beste oplossing. iemand ervaring met tickopur R33? iemand idee hoe je de vlotter losmaakt (zie foto2)? moet je dat pinnetje er uit duwen?
 

Bijlagen

  • foto1.jpg
    foto1.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 16
  • foto2.jpg
    foto2.jpg
    142,2 KB · Weergaven: 15
Ja of er voorzichtig uit tikken,wel goed kijken welke kant deze er uit moet,bij sommige carbs kan de pin er maar naar 1 kant uit.
Wat betreft het schoonmaken,met fijn staalwol kom je ook een eind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan