Hercules

Hoewel de foto niet echt duidelijk is, lijkt het alsof er aan de rand van je zuiger hapjes eruit geslagen zijn.
Die groeven in je cylinder zijn dan ook geen hoonsporen....
Zoek goed verder en maak alles goed schoon, geen overbodige luxe lijkt me.
Dat axiaal koppelingslagertje is een standaard ding wat je bij elke lagerboer krijgen kunt, zit ook in mijn AWO..
 
Nee, de zuiger lijkt me nog wel ok. Wat je op de foto ziet is roet aanslag.

Vandaag ben ik letterlijk geen moer verder gekomen. Die in de naaf van de koppeling zit (ook al) goed vast, en die van het vliegwiel gaat nu ook niet meer los nu de krukas vrij kan draaien. Deze had ik beter eerder kunnen doen toen de rest nog vast zat denk ik... Eens kijken hoe ik dat ga oplossen :P

Wat betreft het axiale lager, ik heb nog niks kunnen vinden met de juiste maat. Buitendiameter: 26mm, binnendiameter: 16mm en dikte ongeveer: ~5,5mm (dit weet ik dus niet precies door slijtage).
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik wil eerst even een lijstje van spullen hebben zodat ik in 1 keer kan bestellen. Dit scheelt inderdaad aanzienlijk!

Wordt het eens tijd dat je een eigen topic opent over je Hercules in plaats van een anders topic te kapen :+
Ja dat is ondertussen misschien wel een goed idee :P
 
Laatst bewerkt:
Goed plan, wij hebben wel 5 verschillende versies gehad van de bestellijst. Scheelt een heleboel om ff uit te zoeken welk onderdeel het goedkoopst is.

Beste sites;
www.mopedparts.de - lagers, keerringen. Verzenden 10,-
www.gekra.nl - framedelen, zuigers. Verzenden 6,95
www.kobbenette.be/Hercules%20K125BW/onderdelenlijst.html - veel klein spul, vrijwel alles. Als eerste hier bestellen, niet altijd up to date qua onderdelen. Verzenden 8,50
 
Laatst bewerkt:
Jongens en meisjes, ben nieuw op het forum, maar vind de nieuwe topics rond het restaureren van k125bw super. Deze herculessen zijn toffe machientjes om te rijden en te sleutelen. Bijgevoegd nog even een fototje van mijn brommer ...
full
 
Slecht nieuws... Ik mis allemaal onderdeeltjes uit de versnellingbak :(

Nadat ik vorige week het axiaal lager van de koppeling binnen kreeg (en eerder alles uit elkaar heb gehaald, heb schoongemaakt en versleten lagers heb vervangen) was afgelopen weekend mijn plan om het blokje weer in elkaar te zetten. Echter kwam ik er achter dat ik een aantal cruciale onderdelen mis! Het gaat om de ringen om de hoofdschakelas (ik heb er slechts 1!) en een de kleine deeltjes die de schakelstang in de versnelling/as moeten borgen.

http://kobbenette.be/onewebstatic/c663037667-bildtafeln-bildtafel15.jpg

Het betreft het nummers:
7 * 2
8 * 2
10 * 4
15 * 2
16 * 2
17 * 2
19 * 1

Deze ben ik niet kwijtgeraakt, maar zaten eerder gewoon helemaal niet in het blok (vandaar dat hij ook nooit lekker schakelde...)! Iemand heeft dus eerder de boel flink verprutst... :(

Ik heb zowel Gekra als Kobbenette gemaild. Ze hebben beide niet de onderdelen op hun site staan, maar hopelijk hebben ze ze wel. Iemand enig idee waar ik ze eventueel anders vandaan kan halen?
 
7,8,10,19 zijn shims, Ik denk dat je die wel bij een lagergroothandel kan bestellen. 15 16 17 zijn idd vrij cruciaal, ze zorgen dat je trekspie op zijn plek 'klikt'.
Deze bedoel je:

http://www.mopedparts.de/de/hercule...federn-verschluesse-sachs-50s-sw-80-sachs-125

Ik heb hier een 80cc versnellingsbak in onderdelen liggen. De shims die je zoekt zitten daarbij. Mocht het niet lukken bij de lagerboer.. Liever niet natuurlijk, maar bij mij ligt het anders ook maar te niksen.

Succes.

Ff een PM als je die shims zou willen overnemen. (Patrick van Kobbennette heeft ze ook wel)
 
Ah super, bedankt voor de link.

Ik heb Patrick van Kobbennette al een mailtje gestuurd, maar nog geen reactie. Gekra had ze niet. Weet je zeker dat die shims van een 80cc passen? Kan me voorstellen dat die op een 125cc wat groter moeten zijn...?

Ik wacht nog even op Kobbennette, maar als dat niet lukt heb ik zeker interesse!
 
Kobbenette duurt altijd even..

Shims zijn hetzelfde. Zelfs tandwielen en koppeling van Sachs 50s blokken kunnen uitgewisseld worden. Ik heb beide uitgaande assen naast elkaar gehad en ze zijn gelijk, op de conische passing van het voortandwiel na.

Die 80cc tandwielen zou je dus ook in jou blok kunnen monteren.
 
Ah juist!

Ik heb net toevallig een mailtje terug van Kobbennette, hij kan de shims inderdaad wel leveren. Alleen kan het volgens hem wel zijn dat niet bij alle blokken die shims er ook daadwerkelijk in horen (????). Ik ging er van uit dat ze er voor zijn zodat de tandwielen niet tegen elkaar aan lopen, maar kan het ook zo zijn dat ze er puur voor de afstand tussen de tandwielen in zitten om deze goed uit te lijnen met de tandwielen op de andere as?
 
Laatst bewerkt:
De afstand tussen tandwiel 1 en 2 bijvoorbeeld staat vast. Maar het klopt dat de tandwielen uit gelijnd moeten worden ten opzichte van de tandwielen op de andere as.

In ons topic op pagina 14 is het terug te vinden. Belangrijkste is dus dat de tandwielsets zoveel mogelijk raakvlak hebben.





Ik zou je aanraden een meetklok aan te schaffen als je het goed wilt doen. (eventueel heb ik een oude die je kan overnemen).
 
Ok bedankt voor de info! Ik ben aan het sleutelen bij een maat van mij (want de berging onder mijn flat is wat krap) en hij heeft wel zo'n meetklok. :)

Patrick zei:
Het hangt van het soort tandwielen af die er in zitten. Ik heb ondertussen toch al zeker een stuk of 3 verschillende gezien. Soms is bv tandwiel nr 14 niet zo opgebouwd, maar bestaat het uit 2 aparte tandwielen. Bij sommige tandwielen zit er dus geen ring tussen maar zijn die tandwielen iets anders (zonder groef). Als er een groef in het tandwiel is, dan moet er een zo een afstandsring in.
Er zijn ook schakelarmen waar die nrs 15/16/17 niet in zitten (dus geen gaatje voorzien om deze onderdeeltjes er in te steken). De schakelarm is ook niet altijd even lang zodat die afstandsringen (nrs 7 of 19) niet altijd even dik zijn. De dikte hangt af van de vrije speling die je hebt. Als je er te veel of te dikke tussen steekt, dan zal de versnellingsbak niet of heel stroef draaien.
Het vervelende is natuurlijk dat deze onderdelen soms door elkaar gebruikt werden.
Het kan dus zijn dat mijn blok wel "klopt", en er dus niet eerder iemand de boel verprutst heeft. Aan de andere kant is er wel duidelijk slijtage op de schakelarm, dus nr 15/16/17 hebben er ooit zeker wel in gezeten (kan natuurlijk zijn dat ooit een ongemotiveerde dienstplichtige bij de Bundeswehr maar gewoon wat gedaan heeft). Ook schakelde hij niet erg lekker, dus ik denk dat daar sowieso wel wat te verbeteren valt.

Maar omdat ik eerst naar mijn maat toe zou moeten om het precies na te kijken ga ik in ieder geval ook maar gewoon die shims bestellen, dan zal ik later wel zien hoe het precies komt qua uitlijning.

Ik ben er ondertussen wel achter dat deze oude brommers een stuk minder "strak" in elkaar zitten als de meer moderne jappen. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze fabrieks-af wel goed waren, en inderdaad dat de bundeswehr monteurs hier en daar een steekje hebben laten vallen.. (of een onderdeeltje :P )

Het schakelen ging bij ons blok niet meteen goed, de 5e versnelling was slecht bereikbaar. Na het uitshimmen van de uitgaande as schakelt hij perfect.

Even ter zijde, zaten er helemaal geen shims tussen de tandwielen en het carter? Er moeten in iedergeval een shim aan beide kanten, anders gaat het invreten op elkaar.

Succes :)
 
Er zaten geen shimms tussen de tandwielen zelf, wel zat er 1 tussen de tandwielen en carter aan beide kanten.

Het aanvankelijke probleem was (onder andere) dat de neutraal vaak niet te vinden was als de motor liep, en hij vaak bij opschakelen tussen de 2 en 3 in bleef hangen (en soms met een flinke klap ineens wel in de 3 kwam). Met de neutraal kon ik leven, maar van 2 naar 3 was altijd erg vervelend (en lijkt me ook niet gezond voor het blok).
 
Laatst bewerkt:
Zo, ondertussen al weer even wat weken later!

Ik dacht vandaag zo'n beetje klaar te zijn nadat alles eindelijk weer in elkaar zat. Helaas! De as van de kickstarter had om onduidelijke reden axiale speling (hier kwam ik pas achter nadat ik de kickstart er op zette), en ik kon hem zo een centimeter het blok uit trekken. Toen ik dat per ongeluk deed bleef hij ook meteen hangen. Nu veert hij dus niet meer terug en grijpen de tandjes aan. Ik snap nog niet helemaal hoe dit kan, maar het is in ieder geval niet goed en ik denk dat het blok dus ook maar weer helemaal open moet... :(

Nouja, ik weet nu hoe alles (ongeveer) hoor te zitten dus het zal een stuk sneller gaan.

Overigens ben ik er ook achter hoe dat nou met die versnellingen zit, en het is... ingewikkeld. Ik heb naast een schakelas waar (volgens mij) wel van die palletjes in horen dus ook een nummer 13 (hoe heet dat?) waar een dingetje met tandjes aan gelast is die hem ook in de versnelling zou kunnen houden. Dit zit echter zo onhandig in elkaar dat ik niet geloof dat dit origineel zo hoort, daarnaast levert het ook een boel speling op. Ik heb het wel teruggeplaatst, met het idee dat 2 dingen die hem in de versnelling houden beter is dan 1 :+
 
Kan het dat je de veer niet hebt opgespannen? dat zou verklaren waarom je m eruit kan trekken, maar niet terug kan duwen. Nr 22 moet achter die lange bout vallen in: http://kobbenette.be/bildtafeln/bildtafel16.jpg

Blokje uit elkaar en even nalopen is idd een goed idee. Stuur even een PM, ik heb een handleiding voor dit blok. (als je die nog niet hebt)
 
Kan het dat je de veer niet hebt opgespannen? dat zou verklaren waarom je m eruit kan trekken, maar niet terug kan duwen. Nr 22 moet achter die lange bout vallen in: http://kobbenette.be/bildtafeln/bildtafel16.jpg

Blokje uit elkaar en even nalopen is idd een goed idee. Stuur even een PM, ik heb een handleiding voor dit blok. (als je die nog niet hebt)
Hmm, ja dat zou kunnen... Ik zal het binnenkort weten! :)

Wat betreft de handleiding, graag! Ik heb je een PM gestuurd!
 
Vandaag na 8 maanden de hercules nog eens buiten getrokken. Eén kickje en lopen.

Mooi avondritje gedaan.
full
 
Even mijn topicje opnieuw leven in blazen...

Iemand een idee waar ik aan een (goedkoop) bakje kan geraken om aan de Hercules te jassen? De vering is al goed, dus ik denk niet dat ik veel andere aanpassingen moet doen om er een zijspannetje van te maken?
 
En trouwens, als je meer info over zijspannen wil kun je beter even vragen in het zijspan hoekje van het forum. Veel liefhebbers van ouwe meuk daar, veel kennis en veel bereidheid tot helpen als dat nodig mocht zijn. En ik zou eerst eens langskomen op 1 van de zijspantreffens om de sfeer te proeven.
De eerstvolgende is komend weekend al!
 
Terug
Bovenaan Onderaan