Herriemaker voor filerijden (uitlaatdemper bandit 1200)

Truami

MF'er
6 jul 2010
42
26
Ha, sinds een jaar in het bezit van een motorrijbewijs en een Bandit 1200 S uit '99. Beide bevallen me meer dan goed! Echter, de dagelijkse filerit van Haarlem <-> Amsterdam baart me toch wat zorgen. De standaarddemper zorgt, naast een niet al te aantrekkelijk flubbergeluid, voor weinig geluid waar ik me in de file mee kan laten horen. Het is al vaker voorgekomen dat ik bijna ondersteboven ben gereden.

Nu dacht ik er even een andere uitlaatdemper onder te schroeven, maar helaas ben ik nog niet zo bekend met het fenomeen sleutelen. Nu heb ik bij Louis een, naar mijn weten, redelijk standaard uitlaatdemper gevonden (200 EUR) die ik als herriemaker wil gebruiken.

De standaard vragen dan ook:
- Is dit de juiste demper?
- Kan ik deze er zelf opzetten? (technisch ben ik wel)
- Moet ik nog eea laten afstellen?
- Maakt dit ding een beetje fatsoenlijk herrie voor wat ik wil?
- Is dit sowieso wel een beetje ok product?

Speelt natuurlijk ook mee dat ik wil dat mijn mooie zware blok ook best een lekker geluidje mag maken..

[EDIT: voor zover ik weet gaat het trouwens om een bolt-on]
 
Laatst bewerkt:
Je kunt me veel verhalen vertellen, maar dit is toch echt een sprookje...

Normaal gesproken heb je gelijk (al willen de fabrikanten van aftermarket pijpen je wat anders laten geloven) maar in dit geval heeft die duivelskip gelijk.
De (oudere) Bandit is een van de weinige motoren die is begrensd via de uitlaat, het vervangen er van levert je meteen een hoop pk's op.
 
:+
Houd er maar rekening mee dat dat niet zo is, dan zijn de pijn en de totale ontgoocheling minder na een fikse aanrijding.
Het enige voorspelbare aan de automobilist is zijn onvoorspelbaarheid.
Ja dat moet je altijd in de gaten houden.
Maar ik herken wel het feit 'meerdere bijna aanrijdingen in korte tijd'(net als ik vroeger) en 'jaren veilig en niet langzamer dan voorheen door de file rijden'. ;) (ik nu)
Kan zo onderhand wel een boek schrijven over file rijden. _O-
Blijft toch een heel stuk ervaring. (en daar hoort ook bij: je onterecht veilig voelen :Y )
 
Laatst bewerkt:
Dat hoort bij je opvoeding: Een Bandit wint veel vermogen met alleen al een andere uitlaat.

En dat van Xenon... no way, de koplamp valt al zowat weg tegen alle koplampen van auto's in de file en als je inderdaad iemand verblindt met véél licht... kan ie je afstand én snelheid niet inschatten.

Het is eerder een verkeerde conclusie dat, doordat je nog niet van je motor bent gereden, Xenon daar de reden van is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan