Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.410
11.042
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb creusen slijpmachine die al een tijdje nat is geworden (stond bij mijn opa in het klushok) en aardig onder het roest zit.
Werkt nog prima. Moet hem wel even een slinger geven bij het opstarten.
Zit te twijfelen om hem op te knappen. Zijn volgens mij wel degelijke dingen?


Ja, het zijn degelijke slijpmachines.
(je vindt ze in elke metaal-bedrijfshal)
Hij is zeker het opknappen waard.
(roest weg en spuitbusje erover)
Waarschijnlijk is de condensator overleden. (daarom is een slinger bij het opstarten nodig)
Deze condensator is gemakkelijk te vervangen.
Zo'n aanloopcondensator kost maar een paar euro.
Zie: Zoekresultaten voor ‘condensator’
(even uitzoeken wat de juiste waarde voor jouw slijpmachine is)
 
Totaal niet motor gerelateerd maar ik vind het een bijzonder stukje gereedschap dat ik nog nooit eerder heb gezien :P Een CNC machine met het formaat van een bovenfrees. Apparaat checkt waar je de frees op het materiaal hebt staan en kan zelf de freeskop een paar mm bewegen zodat je de lijnen van het ontwerp slechts grofweg hoeft te volgen. De frees compenseert als je afwijkt van de lijn. Wijk je teveel af haalt hij zelf de frees omhoog totdat je weer dichtbij genoeg zit.

Shaper Origin: One Tool, Infinite Possibilities.

Filmpie

Plaatje
[afbeelding]
Heel gaaf idd. Voorlopig (vanaf sept 2017) alleen in de US helaas.
 
Ja, het zijn degelijke slijpmachines.
(je vindt ze in elke metaal-bedrijfshal)
Hij is zeker het opknappen waard.
(roest weg en spuitbusje erover)
Waarschijnlijk is de condensator overleden. (daarom is een slinger bij het opstarten nodig)
Deze condensator is gemakkelijk te vervangen.
Zo'n aanloopcondensator kost maar een paar euro.
Zie: Zoekresultaten voor ‘condensator’
(even uitzoeken wat de juiste waarde voor jouw slijpmachine is)

Zijn inderdaad goede machines. Alleen als je er onderdelen voor nodig hebt.....goed zoeken. Creusen is een paar maanden geleden failliet gegaan en er komt geen doorstart.
 
Ja, het zijn degelijke slijpmachines.
(je vindt ze in elke metaal-bedrijfshal)
Hij is zeker het opknappen waard.
(roest weg en spuitbusje erover)
Waarschijnlijk is de condensator overleden. (daarom is een slinger bij het opstarten nodig)
Deze condensator is gemakkelijk te vervangen.
Zo'n aanloopcondensator kost maar een paar euro.
Zie: https://www.baco-army-goods.nl/index.php/catalogsearch/result/?q=condensator
(even uitzoeken wat de juiste waarde voor jouw slijpmachine is)
Mooi, ga ik die binnenkort even vervangen :)
 
Totaal niet motor gerelateerd maar ik vind het een bijzonder stukje gereedschap dat ik nog nooit eerder heb gezien :P Een CNC machine met het formaat van een bovenfrees. Apparaat checkt waar je de frees op het materiaal hebt staan en kan zelf de freeskop een paar mm bewegen zodat je de lijnen van het ontwerp slechts grofweg hoeft te volgen. De frees compenseert als je afwijkt van de lijn. Wijk je teveel af haalt hij zelf de frees omhoog totdat je weer dichtbij genoeg zit.

Shaper Origin: One Tool, Infinite Possibilities.

Filmpie

Plaatje
[afbeelding]
Ziet er inderdaad leuk uit maar ik zie toch wat nadeeltjes :
* Freessnelheid afhankelijk van degene die het apparaat bedient dus zelden een optimale snelheid.
* Z-hoogte lijkt me erg beperkt.
* Iemand moet de frees bedienen, hoeft bij een ''normale'' CNC machine niet.
* Totaal ongeschikt voor serieproductie.
Wel een leuk idee en de compactheid is natuurlijk ook een pre. Of dit een markt gaat veroveren betwijfel ik. Misschien leuk voor de hobby maar verder is het een heel mooi bedacht gadget.
 
het voordeel is, dat je voor +- 1200 euro een cnc frees hebt die objecten van
onbeperkt formaat kan frezen.
Je kan op locatie frezen ( niks niet naar werkplaatsen vervoeren )

Ik zie best potentie in zo'n machine, natuurlijk is het geen alternatief voor
een "echte" cnc machine , maar voor specifiek werk.. een perfecte oplossing.

Vind het ieder geval erg slim bedacht
 

Vlak voor in actie samen met een fltislamp die voor dit moment het laatst gebruikt is ergens in de jaren 80:


Voor de rest wat budget gereedschap, OK tools van de Gamma. Mannesmann via ibood. Koffertje met vanalles waar ik het merk niet eens van kan herinneren, volgens mij ook via iBood.


Een hele tijd terug ging het over de aankoop van een Ford transit. Dit was er een van 2008, de Ecotek diesel Transits van de afgelopen jaren dienen vermeden te worden als de pest!
Hebben af fabriek een te kleine oliepomp gekregen. Onze werkbus is momenteel met zijn 3e blok en 2e turbo bezig.
Kwaliteit van de rest laat ook te wensen over.. Stuur heeft al eens vastgestaan omdat de bouten van de stuurverstelling lostrillen, brandstofpomp is al eens overleden. Bus is bezig aan zijn 3e set schokdempers en 2e set veren. Laat 1 keer de deur uit je handen waaien en die is ontzet. Net als het voorspatbord. Alle panelen trillen een seconde of 3 na nadat je de schuifdeur dichtgooit.

Dit alles na 1 ton aan kilometers in 3 jaar bij max +/-50 km/h. Motor draait zo'n 16 uur per dag.
Bus sleept wel ten alle tijden 1000kg gereedschap mee.
 
[~[url="http://i1001.photobucket.com/albums/af133/dojrn/20160803_165956_zpssth8ntsu.jpg"]afbeelding~][/URL]
Vlak voor in actie samen met een fltislamp die voor dit moment het laatst gebruikt is ergens in de jaren 80:
[~[url="http://i1001.photobucket.com/albums/af133/dojrn/20160906_164019_zpszpv0etlv.jpg"]afbeelding~][/URL]

Voor de rest wat budget gereedschap, OK tools van de Gamma. Mannesmann via ibood. Koffertje met vanalles waar ik het merk niet eens van kan herinneren, volgens mij ook via iBood.
[~[url="http://i1001.photobucket.com/albums/af133/dojrn/20160830_182614_zps4knvsz9z.jpg"]afbeelding~][/URL]

Een hele tijd terug ging het over de aankoop van een Ford transit. Dit was er een van 2008, de Ecotek diesel Transits van de afgelopen jaren dienen vermeden te worden als de pest!
Hebben af fabriek een te kleine oliepomp gekregen. Onze werkbus is momenteel met zijn 3e blok en 2e turbo bezig.
Kwaliteit van de rest laat ook te wensen over.. Stuur heeft al eens vastgestaan omdat de bouten van de stuurverstelling lostrillen, brandstofpomp is al eens overleden. Bus is bezig aan zijn 3e set schokdempers en 2e set veren. Laat 1 keer de deur uit je handen waaien en die is ontzet. Net als het voorspatbord. Alle panelen trillen een seconde of 3 na nadat je de schuifdeur dichtgooit.

Dit alles na 1 ton aan kilometers in 3 jaar bij max +/-50 km/h. Motor draait zo'n 16 uur per dag.
Bus sleept wel ten alle tijden 1000kg gereedschap mee.

Even een gokje: de auto op foto 2 is een Alfa 33?
 
[~[url="http://i1001.photobucket.com/albums/af133/dojrn/20160803_165956_zpssth8ntsu.jpg"]afbeelding~][/URL]
Vlak voor in actie samen met een fltislamp die voor dit moment het laatst gebruikt is ergens in de jaren 80:
[~[url="http://i1001.photobucket.com/albums/af133/dojrn/20160906_164019_zpszpv0etlv.jpg"]afbeelding~][/URL]

Voor de rest wat budget gereedschap, OK tools van de Gamma. Mannesmann via ibood. Koffertje met vanalles waar ik het merk niet eens van kan herinneren, volgens mij ook via iBood.
[~[url="http://i1001.photobucket.com/albums/af133/dojrn/20160830_182614_zps4knvsz9z.jpg"]afbeelding~][/URL]

Een hele tijd terug ging het over de aankoop van een Ford transit. Dit was er een van 2008, de Ecotek diesel Transits van de afgelopen jaren dienen vermeden te worden als de pest!
Hebben af fabriek een te kleine oliepomp gekregen. Onze werkbus is momenteel met zijn 3e blok en 2e turbo bezig.
Kwaliteit van de rest laat ook te wensen over.. Stuur heeft al eens vastgestaan omdat de bouten van de stuurverstelling lostrillen, brandstofpomp is al eens overleden. Bus is bezig aan zijn 3e set schokdempers en 2e set veren. Laat 1 keer de deur uit je handen waaien en die is ontzet. Net als het voorspatbord. Alle panelen trillen een seconde of 3 na nadat je de schuifdeur dichtgooit.

Dit alles na 1 ton aan kilometers in 3 jaar bij max +/-50 km/h. Motor draait zo'n 16 uur per dag.
Bus sleept wel ten alle tijden 1000kg gereedschap mee.

Ik denk toch, dat het met de wijze van gebruik van de bus heeft te maken. Veel stationair draaien en lage snelheden. In draaiuren overtreft deze bus er eentje, die 4 ton heeft gedraaid. Mijn vorige transit ging goed lopend weg met 315 k, eerste blok en schokdempers e.d.
Door al dat stationair draaien, dikt de olie door roet enorm in en dat kost turbo's en blokken. Transits staan bij de anwb bekend als bussen met relatief weinig storingen, mits olie op tijd wordt vervangen en net zo belangrijk het dieselfilter. En dan zou ik met jullie gebruik uitgaan van draaiuren en niet kilometers. En zelfs dan denk ik dat er niet veel te koop meer is, dat deze vorm van misbruik aankan.
 
@ Joep: Het is idd een Alfa 33 :D, uit '91.

@Vroembert, was erbij vergeten te typen dat 2008 volgens mij nog voor het 'Ecotech' tijdperk is en die Transits prima betrouwebaar zijn. De laatste paar jaren is het huilen met de pet op.

Schijnen veel soortgelijke klachten uit de Camperhoek te komen waar deze zuinige en relatief krachtige motoren een tijdje populair zijn geweest.

Bus wordt mishandeld? absoluut! Maar de VW Transporter die hem voorging had in 5 jaar ruim 3 ton gedraaid met als grootste storingen: Losgeschoten brandstofleidingen aan het blok (2 maanden voor inruil) Eeuwige Lambda-storing (weinig spannends) en een zwakke accu.

De Transit raakt elke paar maanden wel naar de dealer terug en heeft daarom pas een ton kunnen draaien, door afwezigheid.

Al denk ik dat de pijn van je comment zit in de laatste zin. Er is niks méér te koop dat continue draaien en lage tot middelmatige belasting bij lage snelheden aankan.

Vind ik toch wel raar, de olie is altijd warm en in beweging, prut dient in het filter achter te blijven en als dat verstopt raakt gaat er een pingeltje en zegt het dashboard dat het tijd is voor nieuwe olie+ filter.

Het verdere onderhoudsprogramma aanhouden is zaak van de leasemaatschappij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan