Choke van je af = dicht, naar je toe is open.
Hoe verder je 'm naar je toe trekt, hoe meer extra brandstof je de motor geeft en dus hoe rijker het mengsel is.
Choke gebruik je alleen bij een koude motor, niet bij een warme motor. Soms heb je choke niet eens in de zomer nodig, als het blok wel koud is.
Wat je in principe doet, is de choke helemaal open zetten vóór je de motor start. Dan start je de motor, die vliegt meteen in toeren. Op dat moment duw je de choke terug (dus van je af, naar boven toe) tot je een net toerental bereikt waarop de motor stationair niet te hoog loopt en de motor ook zeker niet uit valt. Meestal is dit zo tussen de 1500-2000tpm. Dan ga je rijden en na een paar kilometer, soms al eerder, kan de choke er af. Je kan 'm onder het rijden al ietsje terugduwen. Bij het verkeerslicht merk je dan wel hoe de motor loopt. Merk je dat hij bijna uit valt, dan duw je de choke IETSJE open (dus naar je toe). Te lang met choke open rijden zorgt er voor dat de motor verzuipt en dan valt hij uit. Te kort met choke rijden en hij loopt te arm en dan valt hij ook uit.
Je went er snel aan hoor, je weet binnen no time hoe je motor reageert.
Heb je een stuk gereden en ga je even tanken, of een drankje doen op een terras, dan is het blok meestal nog warm zat en start je de motor zonder de choke te gebruiken, deze start dan meteen.
Grappig dat ze dat bij de rijschool eigenlijk niet meer leren uiteraard vanwege injectiemotoren, maar de leerlingen vast nog enige regelmaat nog wel motoren kopen met een carburateur.