Het benzine verbruik topic

Moto Guzzi V7 iii

100 km over snelweg. Over een afstand van ongeveer 30 km
heel rustig optrekken en niet inhalen: 26.5 km / liter

Inhalen en normaal rijden: 24 km / liter
 
gsxr1100w 1:12
YZF1000R: 1:13

En dat is met redelijk normaal rijden, misschien tijd om ook weer eens iets zuinigs aan te schaffen qua vervoer :+
 
Eigenlijk altijd rond de 1:18 gezeten met m´n motoren.
Vanaf mijn eerste motor in 1980 (Suzuki GS850G)
t/m nu (Harley´s FLSTN & FXDF).
Rijstijl: rustig.
 
De vraag blijft natuurlijk zijn dit km gedeeld over getankte liters of kijken sommige op hun boord computer?
 
De vraag blijft natuurlijk zijn dit km gedeeld over getankte liters of kijken sommige op hun boord computer?
Ik kijk op beide. Tijdens het rijden boordcomputer, en thuis vul ik de getankte liters, odo-meterstand in, en dan krijg ik de meest accurate resultaten.

Update: tegenwoordig, met Mitas E-07(+)'s op de AT, verbruikt ie 2km per liter meer dan met de Karoo Streets (1:24 minimaal, gemiddeld 1:23). Bij wat meer binnendoor rijden dan autosnelweg/offroad gaat het verbruik achteruit richting de 1:19.
 
Ik kijk op beide. Tijdens het rijden boordcomputer, en thuis vul ik de getankte liters, odo-meterstand in, en dan krijg ik de meest accurate resultaten.

Update: tegenwoordig, met Mitas E-07(+)'s op de AT, verbruikt ie 2km per liter meer dan met de Karoo Streets (1:24 minimaal, gemiddeld 1:23). Bij wat meer binnendoor rijden dan autosnelweg/offroad gaat het verbruik achteruit richting de 1:19.
Bij mij 1/19 gaat hij juist zuiniger rijden. Mss is je motor kapot?
 
wat ik raar vind, over de meting van de motor rijsnelheid:
Google maps geeft aan 100 km/h, en mijn motor dash geeft aan rond de 93..... dat is een aardig verschil. Dus soms rij ik op de motor teller 108 ongeveer.... raar niet? zo een groot verschil? Hoe kan dat?
 
wat ik raar vind, over de meting van de motor rijsnelheid:
Google maps geeft aan 100 km/h, en mijn motor dash geeft aan rond de 93..... dat is een aardig verschil. Dus soms rij ik op de motor teller 108 ongeveer.... raar niet? zo een groot verschil? Hoe kan dat?
Diameter wiel, hoe hard je band is bepaald ook de diameter;)

Heb ik ook, ik check altijd gps op mobiel Flitsmeister. Mijne wijkt 10km/h af boven de 100km/h. Doen heel veel auto’s ook.
 
wat ik raar vind, over de meting van de motor rijsnelheid:
Google maps geeft aan 100 km/h, en mijn motor dash geeft aan rond de 93..... dat is een aardig verschil. Dus soms rij ik op de motor teller 108 ongeveer.... raar niet? zo een groot verschil? Hoe kan dat?
Snelheid op je snelheidsmeter en werkelijk dat scheel nog wel iets.
Meestal geeft de teller meer aan dan werkelijk. Soms wordt je daarmee 'gered'.
Wel eens met "58" door de flits-camera. :X (denk je dan)
Ga je dan checken hoe snel of je echt rijdt, blijkt dat maar "53"(?) te zijn.
En "53" valt dan weer net binnen de marge van een boete. Dus geen ongewenste CJIBpost.:W
(althans: Ik heb geen nare brief ontvangen)
 
Mijn (onderstaande) motor verbruikt bij Van A naar B (ca 10% stad, 30% buitenweg, 60% snelweg) 29 km/l (3,4 l/100 km), bij Haastige Spoed 26 (3,9), bij Rustig Toeren 33 (3,0). Dat is zonder korte ritjes, maar inclusief wintergebruik.

Over tellerafwijking: de mijne geeft tot 100 km/u ca 5 meer aan, daarboven loopt het iets op (110=103, 140=132).
 
Laatst bewerkt:
(psssssst moest je daar veel, een beetje of helemaal niet je best voor doen?).
Nee, ging vanzelf... soms rij ik wat harder/sneller door en soms wat rustiger en gemiddeld gezien kom ik hier gewoon op uit.
Ook nog een tijdje een Yamaha FJ1200 gehad maar daar nooit het verbruik echt van bijgehouden via spritmonitor. Weet wel dat ik daar gemiddeld ongeveer tussen de 1:10 en 1:12 uitkwam en als ik heel erg mijn best deed op 1:14. Dat ding zoop gewoon.
 
Kvinnet wel knap: mijn 50cc C310s-je heeft hetzelfde lage verbruik als deze die dus weliswaar injectie heeft...maar ook bijna 3 x zoveel inhoud heeft..

Mijn AWO is 250cc, zeult ook een span mee, en doet 1 op 17~20 ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer 1:23 volgens de teller/meter. Suzuki V-Strom DL650 2007. Rijstijl: rustig. Dit lijkt uitermate gunstig, maar de snelheidsmeter van de V-Strom wijkt 10% af (100 op de teller is 90 echt) en ook de kilometerteller geeft meer km's aan dan werkelijk gereden. Als je deze afwijkingen meetelt is de motor zuinig, maar niet heel bijzonder. Het is een "fraaie" manier van de fabrikant om de motor zuiniger en sneller voor te doen dan die in werkelijkheid is. Door de afwijking van de kilometerteller ben je eerder aan een beurt toe, lijken je onderdelen langer mee te gaan. Aan de andere kant; minder kans op een snelheidsboete.
Verder is het natuurlijk een geweldige motor. Een beetje een grijze muis (die van mij is ook nog eens grijs), maar prettig rijdend en zeer betrouwbaar.
 
GS1000 (1979)
Ligt aan de benzine wat ik er in giet;
95 - 1 op 15
98 slechte kwaliteit - 1 op 18
98 goede kwaliteit - 1 op 20/21

Hard optrekken en ik hou me redelijk aan de snelheid
 
Suzuki Vstrom 1050 XT

Verbruik van 1:17 als ik iedere keer sprintjes trek en op de Autobahn rijd.

Verbruik van 1:20 als ik rustig aan het toeren ben bij maximaal 100 km/h.
 
VTR 1000F Firestorm;

Op de snelweg met 120 bij 4000 toeren zit ik rond de 1 op 15/16...

Ga ik doorrijden dan zakt het al snel naar 1 op 10 of lager.

Wat wil je met twee 48mm carburateurs
🙈
 
Terug
Bovenaan Onderaan