Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power To Wow!

Status
Niet open voor verdere reacties.
...hmmmm..., 459 hè...
...is wel weer geld, maar je kunt voor dat bedrag nooit nieuw spul krijgen !...

...m.a.w., vind het niet onredelijk klinken !...
 
Klopt. Die ESA demper kosten iets van 2000 euro nieuw. Per stuk.

En nu zijn ze eigenlijk beter als nieuw. :)
 
Ik heb een k1200s (bj2005) sinds enkele maanden in bezit.
Wat is de normale bezineverbruik (als je rustig rijd als een oud wijf)?
Met een volle tank krijg ik een indicatielampje onder de hooguit gereden 150kilometers...
 
De K1200S is een redelijke zuipschuit. Maar dat verbruik lijkt meer op een zgn 'goed' afgestelde powercommander. Zit die er toevallig in?
 
Ben bang dat je de bekende uitzondering bent. Met een beetje gasgeven gaat bij mij het lampje met 180km echt wel aan. Toeren kan ik tot iets van 250km voor het lampje.

Hij is wel erg gevoelig voor het soort wegen cq snelheden. Veel stadsverkeer is dramatisch voor het verbruik, 1:10 of erger, terwijl tussen 130 en 190 km/u op de snelweg het verbruik ongeveer hetzelfde is, ca 1:15 bij mij.

Dat is ook gelijk mijn gemiddelde verbruik. Over de laatste 26749km heeft mijn S 1766l benzine verbrand, voor een gemiddelde van 1:15.1. Beste ooit is 1:21, slechtste 1:11

Maar ben best wel geïnteresseerd in jouw map als jij zo een goed verbruik haalt.
 
Laatst bewerkt:
... bedoel je dit soms...

KLIK

.. toen reed ik nog met The Green Hornet. ;)

2006..... toen waren titanium kneepads nog the best.....
lijkt alweer zo'n tijd geleden.

hierbij ook een flimpje uit de oude doos. ondertussen al meer dan 4 miljoen views op youtube. 8-)

ik reed toen een 'oer' R1
 
Ik heb een k1200s (bj2005) sinds enkele maanden in bezit.
Wat is de normale bezineverbruik (als je rustig rijd als een oud wijf)?
Met een volle tank krijg ik een indicatielampje onder de hooguit gereden 150kilometers...

geeft de indactor wel goed aan? hoeveel liter gaat er dan in?
ik rijd zo'n beetje 1:16
 
Ik tank pas tot het reservelampje opduikt, maak een foto van de km stand en kijk op de trip hoeveel km's ik eruit heb gehaald en schrijf ik op de tankbon. Vorige keer vergeten, dus voor alle zekerheid ga ik dit nog 3 keer herhalen.

Ben binnenkort van plan om het voorjaar door europa te trekken. Maar niet met een verbruik van 1:10...
 
En vul je hem wel helemaal? Als het lampje aangaat heb je nog 4 liter in de tank. Met andere woorden, er kan dan dus 15 liter bij. Maar onderkant vulopening betekend dat er nog iets van 1.5 tot 2 liter bij kan (!). Als je dus systematisch de tank niet helemaal vol gooit, dan gaat het lampje dus ook eerder aan.

Bijvullen tot vol is irritant en vraagt enig geduld, en daarom halen veel mensen even de vulring los om rondom een aantal gaatje te boren. Hierdoor kan je de tank sneller helemaal vol gooien omdat de lucht er makkelijker uitkan.
 
Ik tank pas tot het reservelampje opduikt, maak een foto van de km stand en kijk op de trip hoeveel km's ik eruit heb gehaald en schrijf ik op de tankbon. Vorige keer vergeten, dus voor alle zekerheid ga ik dit nog 3 keer herhalen.

Ben binnenkort van plan om het voorjaar door europa te trekken. Maar niet met een verbruik van 1:10...
Die van mij rijdt ook zonder pc maar wel met een K&N filter.
Gemiddeld weg 1:15 een keer in Scotland nog 7 km gereden terwijl ik volgens de boardcomputer op 0 km zat. Er ging toen ruim 19 liter in,,,,,
 
Goedenavond dames en heren.

Ik sta op het punt om mijn GS om te ruilen voor een K1300R. Sja..je wil eens wat anders :]

Mijn vraag is of er sinds de introductie in 2009 noemenswaardige verschillen zijn doorgevoerd door de jaren heen? Waardoor je zeg maar eerder voor een 2011 model zou gaan dan voor een 2009 model bedoel ik. Puur technisch gezien he! ;)

En als er nog meer tips en tricks zijn hoor ik het graag!
 
Hey Dweezy,
De eerste 1300-series hebben wat probleempjes gehad zoals kapotte stuurschakelaars, nokkenasketting-overspringbeveiliging, startproblemen zodra op temperatuur, vastlopend lager van de hefboom van de achterschokbreker. Allemaal dingetjes die door BMW in de loop der jaren meestal onder garantie zijn opgelost. Het is wel raadzaam om bij aanschaf van een pre-2012 model te controleren of de modificaties zijn uitgevoerd.
PS: er schijnt nu weer iets aan de hand te zijn met de snelkoppeling van de brandstofleiding aan de brandstofpomp. Weet iemand daar al iets meer van? Zie deze link:
Over 50,000 BMWs to be recalled
 
Laatst bewerkt:
Alle BMW dealers kunnen aan de hand van het framenummer zien of alle modificaties uitgevoerd zijn.

henkpenk: dat is iets wat bij een beurt gecontroleerd moet worden en zonodig vervangen. Hij stond een week geleden nog niet in NL in het systeem als recall/check/modificatie. (die van mij was toen bij de dealer voor een ESA calibratie en ik heb gezien wat er open stond voor mijn motor)
 
Krijgen we als K1300R owner hier bericht van via BMW? Of moeten we hier zelf achteraan gaan?

Hebben jullie trouwens ook dat als je in z'n vrij staat dat het klinkt alsof er allemaal losse schroeven door de motor gaan? :S Klinkt niet helemaal lekker... Als ik dan even gas geef is het weg..
Enig idee? Motor zit op 33000 km en heb geen zin in dure reparaties...
 
Knijp je koppeling eens even in als je die rammel hoort. Geeft dat 't zelfde resultaat als gas geven?

@ all
Bedankt voor de info zover.
 
Laatst bewerkt:
Karakter :+


En dan nu met een mooie oplossing komen...sja....dat zou mooi zijn.

Moet je het antwoord schuldig blijven :X , maar ik heb hetzelfde bij mijn auto. Al 100.000 lang, maar nooit naar laten kijken. Het wordt ook niet erger.

Misschien een ontkoppelingslager? Denk dat je het hoe dan ook in je bak moet zoeken. Je kan even naar de afstelling van je koppeling kijken, dat kost niks. Weet alleen niet of je die uberhaupt kan afstellen, is hydraulisch bediend toch?

En anders met dit verhaal de monteur. Je zal vast de eerste niet zijn.

Edit: Zit even wat te lezen over dit probleem en koppelingsplaten die blijven 'plakken' kunnen het ook veroorzaken. Ook niet echt iets om zelf op te gaan lossen als je niet zo'n sleutelaar bent.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn de dempingsveren in de kooi van de koppeling die los liggen. Kan geen kwaad en een nieuwe koppeling verhelpt het alleen tijdelijk.

En nee, je krijgt geen bericht van BMW tenzij je de motor nieuw gekocht hebt. Is ook wat lastig voor BMW om van 2de hands motoren bij te houden wie en waar de eigenaar is. Op het moment dat je bij je dealer komt voor onderhoud zal hij gelijk alle openstaande recalls uitvoeren.
 
Dat zijn de dempingsveren in de kooi van de koppeling die los liggen. Kan geen kwaad en een nieuwe koppeling verhelpt het alleen tijdelijk.

En nee, je krijgt geen bericht van BMW tenzij je de motor nieuw gekocht hebt. Is ook wat lastig voor BMW om van 2de hands motoren bij te houden wie en waar de eigenaar is. Op het moment dat je bij je dealer komt voor onderhoud zal hij gelijk alle openstaande recalls uitvoeren.

Afterburn: ik heb mijn 1300s nieuw gekocht en slechts 1x een oproep voor recall gekregen (lagering van schokdemper hefboom). Nak beveiliging heb ik zelf maar gedaan (en betaald) en de zwaardere "startkabel" kwam pas nadat ik pislink op BMW geworden was. Motor Houtrust loste het allemaal goed op maar de aftersales van BMW Nederland kan nog wat leren van de Jappen.
 
Niet alles wat in zo'n service bulletin staat is ook daadwerkelijk een recall waarbij motoren teruggeroepen worden naar de dealers. Voor sommige zaken worden motoren teruggeroepen, voor andere zaken wordt het bij de eerst volgende beurt vervangen, weer andere zaken moeten bij een beurt geïnspecteerd worden en alleen wanneer nodig vervangen en weer andere dingen worden alleen vervangen bij klachten.

Het probleem met het internet tegenwoordig is dat iedereen bepaalde dingen ziet, en _denkt_ te weten hoe of wat terwijl de dealers gewoon moeten doen wat BMW aangeeft. Dit zorgt regelmatig voor frustratie en onbegrip tussen dealers en klanten.

Die schokbreker wishbone is een terugroep actie, die NAK is er eentje voor tijdens onderhoud (bij die van mij stond die in de lijst met nog te doen, maar heb ik zelf al gedaan toen ik mijn koppeling heb gerepareerd) en die massa kabel is van het type waar alleen wat aan gedaan wordt bij klachten.

Neemt niet weg dat er bij BMW corporate een zekere mate van arrogantie heerst met een totaal gebrek van onvermogen om te realiseren dat niet alles wat BMW maakt altijd 100% perfect is. Ze lijken zo overtuigd van hun eigen perfectie dat ze zich niet lijken voor te kunnen stellen dat de klanten die hun salaris betalen misschien wel eens een andere ervaring zouden kunnen hebben.
 
Afterburn, met alle respect, maar het boeit mij niet in welke categorie BMW een ontwerp- danwel een productiefoutje stopt. Recall, modificatie, whatever. Als je pas iets gaat vervangen/repareren nadat je klant begint te klagen, terwijl je allang weet dat de specifieke storing/fout in je product zit, ben je verkeerd bezig. Idem voor het pas herstellen als de motor voor een beurt binnen komt.
Dit heeft volgens mij weinig te maken met internet of eigenwijze klanten, maar alles met je klanten serieus nemen en je als fabrikant correct opstellen wanneer je een paar steekjes heb laten vallen.
Ik ben het met je eens ten aanzien van de gezagsverhouding tussen BMW Nl en de dealers. Mijn dochter heeft bij BMW dealers gewerkt, weliswaar in de vierwielerbranche, en daar wringt en schuurt het dikwijls op dezelfde manier. De dealers willen hun klanten best wel helpen maar de almachtige importeur maakt voor hen de dienst uit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan