Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Eens. Ik houd 'm in gedachten voor als het geheel et de in de breedte aangelaste hoekprofielen nog steeds meer flex heeft dan wenselijk ;)
Alleen 1 kokerprofiel in het midden zie te ook, maar dat leek mij slapper dan dit. In werkelijkheid is dat dus niet zo ... Voordeel is dat ik nu meerdere lassen heb en veel aan twee kanten heb kunnen lassen, dus de krachten op zijn minst voor mijn gevoel wat beter zijn verdeeld.
 
Dit wordt het idee voor de koppeling. De originele kettingspanner wordt vervangen door 10mm platstaal. De as en moeren houden de boel op hun plaats. Waar het zwarte puntje staat komt een 12mm gat waar een bout doorgaat waarlangs de dissel van de kar scharnierend wordt bevestigd met 12mm bout. Aan/in de koker van de dissel (achtervork GS500E) komt ook een 10mm plaatstaal met 12 mm gat.
IMG_4070.jpeg
IMG_4069.jpeg

Dit met nog twee gaatjes erin is dus het enige dat aan de motor blijft zitten na afkoppelen van de aanhanger.

IMG_4073.jpeg
IMG_4072.jpeg

Ik heb even niet voldoende bouten ringen en borgmoeren, maar dit wordt het idee van de kar aan de motor. Als er voldoende ruimte is kan ik aan de gaffel aan de kar een dubbele plaat maken. Dan is er minder zijdelingse kracht op de bout.

IMG_4076.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou daar toch iets van een lagering in proberen te maken, die bevestiging beweegt echt 100% van de tijd.
Denk dat je het beter kan maken met stangkoppen vanaf de achterbrug van de aanhanger, dan kun je evt de bevestiging ook wat dichter bij de achteras van de motor maken (ter hoogte van de "R" & "L") om de flex van die bevestiging te minimaliseren.
Een M10 of M12 stangkop kan genoeg kracht hebben (dat loopt snel in de orde van een paar ton) dat als ie afbreekt door de belasting dat dat 1 van je problemen is en zeker niet het grootste, dat is de vrachtwagen die dr met 90km/u achterin geploegd is ;)

Zoiets:
aanhangerkoppeling.jpg

2 ronde buizen van 20mm (kun je mooi een M12 koppelmoer in lassen ;)) of een rondstaf waar je M12 in tapt (zwaarder, maar iets makkelijker als je er dingen in gaat schroeven)
Die laat je uit de voorste aanhangerbrug steken en last ze vast waar normaal de eindplaatjes voor de kettingspanners zitten, voor de stevigheid zet je ze dan ook nog een keer met een bout door de originele achterasbevestiging vast.
Je moet alle armen natuurlijk zo kort mogelijk houden, hier heb ik ze veel te lang getekend, maar het achterwiel van de motor moet zo dicht mogelijk bij de halfronde uitsparing van de achterbrug zitten (houd rekening met wat flex / verschillende bandenmaten, 2cm speling is meer dan genoeg)
Voordeel aan deze constructie is ook dat je de lengte van de bevestiging iets kan aanpassen en de stangkoppen wat ruimte geven voor als er iets kromtrekt met lassen ;)
 
Ook mee eens. Er zijn heel veel manieren een aanhangertje te construeren en te koppelen. Toen ik aan dit karretje begon heb ik van allerlei constructies bedacht en overwogen. Scharnieren thv achteras, en na de dissel; dissel vast aan de motor en scharnieren met een kruiskoppeling (niet handig want veel uitslag bij inveren, dus doorwerking in de kar). Ook de wijze van constructie en materiaalkeuze van het frame en de bevestiging aan de motor. Het is dit geworden, en hier ga ik het voorlopig even mee proberen. Veranderen kan altijd nog. Ik heb nog steeds goede hoop, maar geef zeker toe dat het zeker anders had gekund.
 
Hier even de huidige stand
Het frame is klaar. De steun voor de kist en nog een extra steun tussen de twee lange profielen zorgt voor aanzienlijk meer stijfheid in de constructie door de lange profielen niet meer tov elkaar kunnen torderen/hoekverdraaien.
IMG_4088.jpeg
IMG_4087.jpeg


Dit wordt ie met de kist
IMG_4089.jpeg
 
Omdat mijn koffers aan de motor vrij ver naar achteren zitten en ik onder geen voorwaarde wil dat de boel elkaar zou kunnen raken.
Zie foto post 773, 1 maart

De kar kan achter twee motoren. De SV heeft de koffers vrij ver naar achteren. Op de KTM speelt dat niet, dus had het korter gekund, maar ik wilde uiteraard geen twee karren maken.
 
Ik ben van plan dit nog even af te slijpen en een extra lasnaad te geven. Inmiddels heb ik al wel een paar strips aan de onderkant gelast om buigkrachten op de bovenkant te verminderen.
Ik ben geen lasser. Sommige lassen zijn echt mooi, andere ruk. Mogelijk zoek ik als ik klaar ben iemand die het wel kan en ‘m even helemaal na wilt lopen.
 
Laatst bewerkt:
Morgen wordt ie even nagelast. Net het eerste testrondje gemaakt. Nog onbeladen. Je merkt de eerste massa, met name bij snel wisselen van hellingshoek, maar het voelt goed en is even wennen natuurlijk. Onbeladen gebruik is 1/4 van de veerweg, dus heeft nog over. Nu verder de bak erop bevestigen.

IMG_4138.jpeg

En ja, ik weet dat de kabel nog niet via stekkertje zit en dat de afwerking ook nog moet, maar ik wilde er gewoon even mee rijden om te voelen hoe het gaat 🙂
 
Mogelijkheid de hele kar te laten zakken heb ik niet, maar beladen zakt ie mn. aan de achterkant nog wel iets. Hij is nu onbelast. Hart swingarmas nu 37,5 cm van de grond. Bij volledig ingeveerd is dat 10 cm lager. Hart achteras motor is 31,5 cm van de weg. Zeg dat je er 30 kg in doet dan zal de kar een heel eind horizontaal staan. Daar heb ik de boel een beetje op gebaseerd. Hij heeft dan nog veerweg en hoogte over om klappen op te kunnen vangen.
De veer staat nu op de maximale veervoorspanning. Daar kan ik natuurlijk nog wat mee spelen. De demping idem. Ik heb een systeempje erop om de maximale veerinslag die bereikt is achteraf te kunnen bepalen. Daarnaast ga ik de gopro nog op de achterkant mikken om te zien wat er gebeurt. Voelen hoe het veert of stuitert kun je niet. Je voelt door de starre verbinding in de hoogterichting niets van de kar.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien mij zelfbouwkar gaat lukken is de Freebird die ik als backup heb gekocht maar nooit in gebruik heb genomen te koop. Het is een serieus mooi, door de vorige eigenaar gereviseerd karretje. Aangezien ik korte achterframes aan mijn motoren heb en plaatsing vrij ver achter de koffers noodzakelijk is zou een fatsoenlijk stevige constructie lastig en sowieso kolossaal worden. Kopelen van zo'n karretje aan een motor zonder zijkoffers is prima te doen. Voorbeelde genoeg hier op MF.
Om deze reden heb ik alles op alles gezet op mijn huidige kar op tijd klaar te krijgen. Die is nog niet helemaal klaar, maar in de eindfase en gaat lukken 👍🏻

Voor wie interesse heeft in mijn Freebird:
Freebird motoraanhangwagen voor ACHTER de motor
Als je ‘m dit seizoen nog wilt gebruiken wel uiterlijk op 31 maart komen ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand wat een mooie manier is om de basisinstelling voor de voorspanning van de veer en de stand van de demper te bepalen? Karretje aan de achterkant optillen en laten vallen waarbij dan de veerweg niet helemaal gebruikt moet zijn en het karretje wb demping snel stil moet staan?
 
Laatst bewerkt:
@Hellracer , er zat inderdaad wat teveel flex in de kar. Ik heb er nog een 30x30 koker ondergelast over de volle lengte.
De kritische lassen in de constructie zijn nagelast door een echte lasser.
Bijgaand een plaatje met de kist. De veer moet nog vervangen door een strakkere. Deze kan toch meer dan 25 kg extra dan alleen het frame niet aan.

IMG_4159.jpeg
IMG_4160.jpeg
 
De te slappe schokdemper (veer) is inmiddels vervangen door die van een SV650, waarbij de uitslagbeperkers niet meer nodig zijn, dus zijn vervallen. Ik kan met mijn volle gewicht achterop het frame gaan staan en dan veert het geheel aan de achterkant zo’n 5 cm. Ik heb net gereden met 25 kg bagage. Wel rustig aan. De veeruislagmeter heeft niet veel uitslag bij gehad. 0ongeveer 2,5 cm. De veer dan een paar mm meer. De achteras van de kar dan een kleine 10 cm. Dat kan nog iets meer worden als er iets meer bagage ingaat of als er grotere klappen te verwerken zijn, maar dit ga ik zo verder afmaken (extra plaatje maken nog ;) ) en dan laat ik het voorlopig zo.
 
Laatst bewerkt:
@roger_SV Supergaaf! Ik kan enorm genieten van dit soort projecten :t

Ik zie trouwens dat je met elektrodes last. Zelf ook een tijd gedaan en ben sinds kort overgestapt op een Parkside lasapparaat met vuldraad. Hij was toen in de aanbieding voor €80. Nou, dat had ik jaren eerder moeten doen! Als je vaker dit soort laswerk hebt is het wellicht een overweging om te upgraden. Met name bij dun plaatwerk is het een genot :)
 
@Hellracer , er zat inderdaad wat teveel flex in de kar. Ik heb er nog een 30x30 koker ondergelast over de volle lengte.
De kritische lassen in de constructie zijn nagelast door een echte lasser.
Bijgaand een plaatje met de kist. De veer moet nog vervangen door een strakkere. Deze kan toch meer dan 25 kg extra dan alleen het frame niet aan.

Bekijk bijlage 1988401Bekijk bijlage 1988402
Ziet er erg mooi strak uit.
Als het goed rijdt mag je trots zijn!
 
Dank, het blijft altijd een beetje een verassing en hoe het rijdt weet je pas als ie klaar is, maar met de meest recente verstevigingskoker eronder en een fatsoenlijk schokdemper doet ie het erg goed. Alleen als je 'm heel zwaar belaadt (ik heb getest met 40 kg) wordt het gewicht te storen aanwezig en merkbaar. Dat zou nog kunnen in noodgeval voor een klein stukje, maar sturen gaat niet lekker. Rechtuit gaat prima. Ik heb tot 110 op de GPS getest. Super stabiel. Pendelen doet ie niet. Met de lege kar merk je eigenlijk helemaal niets. Met 25 kg wat een redelijk normale belading zal zijn voel je dat er iets achter hangt, maar zeker niet te storend of teveel beïnvloedend. Ik ben er blij mee. Het was genoeg werk...
 
Laatst bewerkt:
Hee een aanhanger topic. Leuk al die huisvlijt te zien.
Ik heb in het verleden (1983 meen ik) zelf wat (na) gebouwd. Een vriend had een freebird welke ik zelf heb nagebouwd, en wat steviger (die originele brak trekhaak op de autobahn).

1713772634093.png


Nu had ik als voordeel dat mijn pa een autoschadebedrijf/spuiterij had dus de afwerking was wat makkelijker.
Eigenlijk altijd een beetje spijt van gehad dat ik 'm weggedaan heb.

Ben met vriendin toen naar joegoslavie gereden, geen centje pijn. Ooit in NL de 190 aangetikt, maar toe was ik natuurlijk nog veel jonger en onverstandiger 8-)
 
Ondanks dat ik niet heel erg gecharmeerd was van het extreem kleine achterwieltje vond ik de FreeBird wel een heel mooi wagentje. Ik heb 'm na 'm een paar maanden in de garage te hebben gehad en veel bedenken van constructies uiteindelijk toch maar weer verkocht. Het bleek voor mij onbegonnen werk om een constructie te maken om 'm aan te koppelen. Een hoog achterframe zonder noemenswaardige montagepunten, waardoor ver naar voren vastmaken, een heel eind te overbruggen ivm zijkoffers die de bak niet mogen raken. Daardoor loodzwaar of vrij slap, beweging in het geheel. Toen ik wist dat mijn zelfbouwkar voldeed heb ik de FreeBird te koop gezet en binnen een week verkocht. Het is een beetje een niche-product, want aanhangers achter een motor zijn een zeldzaamheid, maar er is ook maar weinig aanbod ...
Hieronder nog een fototje met de kar en de maximale bagage dieje er zo ongeveer aan kunt krijgen. Ik geef toe dat dit gewicht best wel merkbaar was. Ik was blij toen ik op plaats van bestemming was en alles er weer kon afhalen.
Solo rijdt zo'n klein Dukeje toch een stuk leuker. ;)
IMG_4222.JPG
 
Ondanks dat ik niet heel erg gecharmeerd was van het extreem kleine achterwieltje vond ik de FreeBird wel een heel mooi wagentje. Ik heb 'm na 'm een paar maanden in de garage te hebben gehad en veel bedenken van constructies uiteindelijk toch maar weer verkocht. Het bleek voor mij onbegonnen werk om een constructie te maken om 'm aan te koppelen. Een hoog achterframe zonder noemenswaardige montagepunten, waardoor ver naar voren vastmaken, een heel eind te overbruggen ivm zijkoffers die de bak niet mogen raken. Daardoor loodzwaar of vrij slap, beweging in het geheel. Toen ik wist dat mijn zelfbouwkar voldeed heb ik de FreeBird te koop gezet en binnen een week verkocht. Het is een beetje een niche-product, want aanhangers achter een motor zijn een zeldzaamheid, maar er is ook maar weinig aanbod ...
Hieronder nog een fototje met de kar en de maximale bagage dieje er zo ongeveer aan kunt krijgen. Ik geef toe dat dit gewicht best wel merkbaar was. Ik was blij toen ik op plaats van bestemming was en alles er weer kon afhalen.
Solo rijdt zo'n klein Dukeje toch een stuk leuker. ;)
Bekijk bijlage 1998916
Mooi man! Maar kan me ook voorstellen dat die 125cc er wel voor moet werken ja 8-)
 
Het is een 390 (rond 40 pk) met 125 kappen. Een 125 (rond 15 pk) zou niet vooruit te branden zijn met deze belading.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan