HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de adviezen heb jij om budget-banden gevraagd? Je hebt namelijk allemaal oudere banden opgenoemd......
De Michelin Pilot Road is opgevolgd door de MPR 2 en later weer de MPR3.
De Power is opgevolgd door de Power 2CT.
De BT021 is opgevolgd door de BT023.
De RoadAttack is opgevolgd door de Roadattack 2.


Ik heb niet gevraagd om budgetbanden, ik heb -op basis van mijn rijstijl- gevraagd om de meest geschikte banden voor mijn Suzuki Bandit. Bovenstaande lijst is waar de dealers mee kwamen.
Dat er van de Pilot Road meerdere types zijn is mij bekend, dealers die de Pilot Road adviseerden hadden het steevast over de PR2 met als beter (en duurder) alternatief de PR3.
Hetzelfde geld voor de BT021 en de BT023.
Van de Conti RoadAttack was mij niet bekend dat er meerdere types waren, de dealer heeft dit ook niet genoemd.
Die test waarin de Metzeler als beste beoordeeld werd heb ik ook gezien, echter van de motordealers hier in buurt is er niet één die dit merk levert.
 
Laatst bewerkt:
In de voorband zit bijna altijd minder druk dan achter, zit ook minder gewicht. Je hebt een grote allroad, die hóórt drempels te absorberen, dat komt niet zozeer door de bandendruk denk ik, want 2.4 in een voorband is heel normaal. Ik weet toevallig dat zo'n ding uitstekend stuurt maar een bochtenkanon is het niet, daarvoor staat ie te hoog op de poten. Wat voor banden zijn het en wat is de staat?
Het zijn Dunlop Trailmax TR91 van een maand oud ofzo :P ik heb vandaag trouwens gereden met 2.5 voor en 2.7 achter, het platte voorband gevoel is nu een stuk minder iig. Ik blijf dit ff proberen, 0,1 bar hoger dan normaal kan niet zoveel kwaad lijkt me.

Welicht even langs de veringspecialist voor een check. *O*
Weeg je 140 kilo? :+
Nee iets van 90 ofzo :P vering afstellen moet ook een keer gebeuren, maar dat komt later wel. Maargoed normaal voel je zo'n drempel wel in je stuur, en nu gaat de band er zo soepel overheen dat je niet eens een drempel voelt. En dat gaat me een velg kosten als ik wel een keer wat harder over een obstakel heen moet rijden.

Ik blijf dat altijd een lastige discussie vinden.

Punt is dat de bandenfbrikant namelijk niet weet op welke motor je die band gaat stoppen ;)
Maar goed, het advies van de motorfabrikant is vaak ook niet alles nee.

Maar voor die KTM lijkt 2.4 mij ook niet vreemd. He is ook een 21" wiel he, die vervormt minder dan een 17" bij gelijke druk.
En zeker bij sportief rijden kan je dan beter iets aan de zachte kant zitten dan te hard.
Maar je kan altijd zelf gaan experimenteren ermee.
Ik vind bij Dunlop weinig info over de bandenspanning die ze adviseren, ik kom alleen reviews tegen voor de band :?
Ik heb niet gevraagd om budgetbanden, ik heb -op basis van mijn rijstijl- gevraagd om de meest geschikte banden voor mijn Suzuki Bandit. Bovenstaande lijst is waar de dealers mee kwamen.
Dat er van de Pilot Road meerdere types zijn is mij bekend, dealers die de Pilot Road adviseerden hadden het steevast over de PR2 met als beter (en duurder) alternatief de PR3.
Hetzelfde geld voor de BT021 en de BT023.
Van de Conti RoadAttack was mij niet bekend dat er meerdere types waren, de dealer heeft dit ook niet genoemd.
Die test waarin de Metzeler als beste beoordeeld werd heb ik ook gezien, echter van de motordealers hier in buurt is er niet één die dit merk levert.
Ik heb MPR2 en MPR3 onder een VFR gehad, ik kan ze je echt aanraden. Met een achterbandje deed ik 14.000km ofzo, echt bizar. En toen was ie nog niet eens echt helemaal op, maar ik wou een nieuwe voor een grote vakantiereis. Het bochtengedrag heb ik nooit hinderlijk gevonden, je geeft 1x een zetje tegen je stuur en de motor gaat mooi plat, je geeft wat was en houd de motor op die manier mooi in de bocht. Hij valt wel snel in de bocht, dat klopt, soms moest ik dan even een stuuractie terug-corrigeren omdat ik te ver instuurde :)

edit: by the way, heeft iemand een goede tip voor een smal en compact pompje voor mn banden, die ik mee kan nemen op vakantie?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik thuis een fietspomp om de banden op te pompen. En die fietspompen heb je ook in het klein. In racefietsbandjes gaat, volgens mij, meer dan 5 bar, dus dan moet een motorband wel lukken.
 
Ik gebruik thuis een fietspomp om de banden op te pompen. En die fietspompen heb je ook in het klein. In racefietsbandjes gaat, volgens mij, meer dan 5 bar, dus dan moet een motorband wel lukken.
Een 23mm racefiets bandje naar 6-7 bar is wat anders dan een 190 achterband naar 2,5 brengen...... :X Kost minder kracht maar je bent zo lang bezig.... uiteindelijk heb je zeker weten een lamme arm.
 
@ouideaux: Eens, zelf de PR2 onder mijn Speed nu en meer dan tevreden. Nooit een uitstap gedaan, voor mij grip zat voor op de (openbare) weg. Staat nu 12800km op de teller en kan daar nog wel 1500-2000 bijzetten :]

Maar voorband slijt bij mij relatief snel mee, zal zeker geen 2 achterbanden op 1 voorband worden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan