Het grote BMW K1600 topic deel 2

Bedankt voor de review!
Ik moet zeggen dat de vernieuwingen mij zeker aanspreken, waarvan de Shift Assistant Pro het meest! Ook de achteruit lijkt mij super praktisch (al had ik 'm de afgelopen 1,5 jaar maar een keer of drie nodig). Het lijkt me wel vreemd om die te gebruiken, aangezien je elektrisch achteruit rijdt op de startmotor, maar het toerental omhoog gaat om de accu vol te houden.

Cosmetisch vind ik 'm wat minder aantrekkelijk. Onder andere de nieuwe uitlaat, zijschermen en rode kleur vind ik zelf een stuk minder fraai.
 
Ik moet zeggen, in werkelijkheid is hij cosmetisch best te hebben. Ik zag hem staan bij Houtrust. Ook het rood is niet zo lelijk, al heb ik liever een zwarte.

Die Shift assistant mistte ik ook wel na de GSA, maar omdat de K veel schakelluier gereden kan worden en in de hogere versnellingen sowieso geen koppeling nodig heeft valt het me nu niet meer op, na een jaar en 28k km.

Die achteruit dat is wel een dingetje. Bij mijn garage-ingang zit een drempel van 3 cm en die is best lastig, door onze andere motoren kan ik in de garage niet draaien. Dan moet ik dus achteruit over die drempel en de achterkant gaat wel, maar de voorkant is best lastig. Er zit kennelijk veel gewicht op de voorkant bij de K.

De uitlaat vind ik ook minder mooi, maar de oude vond ik ook niet zo fraai.
 
Hoi na ruim 10 jaar op drie Ducati's te hebben gereden, wil ik nu een zescylinder proberen.

Ik heb er al een keer op gereden, en dat beviel mij wel.

Nou is mijn vraag als ik een K 1600 GT wil kopen, dan denk ik dat je de eerste versie moet mijden. Die van 2011 en 2012.

Nou wil ik weten of de versie van 2013 en 2014 een geupdate versie is.
Wie weet dat?

En zo ja wat is er dan veranderd?
Ik hoor het graag van jullie.
 
Laatst bewerkt:
De eerste serie was overigens goed, de tweede gaf de problemen. Als die allemaal verholpen zijn en ze rijden nog, dan zullen ze nu wel goed zijn. Het is niet zo dat de 13 en 14 geüpdatet zijn, alleen alle slordigheden zijn toen opgelost.
Ik heb in 2016 een overjarige 2015 gekocht en die doet het nu 1 jaar en 28 k k km zonder noemenswaardige problemen. Ik heb er ook een review over geschreven, zie aldaar.
 
Bij elk model motorfiets wordt gaande de levenscyclus continu verbeteringen / aanpassingen aangebracht. Een eerstejaars model zal doorgaans wat meer kinderziektes hebben, maar in het oplossen ervan is de dealer / de importeur doorgaans een stuk coulanter. Ik heb zelf een GTL uit september 2011 gehad, officieel het tweede modeljaar. Wel ook wat problemen gehad, maar dat werd netjes opgelost. Als je een goed onderhouden K1600 uit 2011 of 2012 koopt, dan zijn iha de problemen wel opgelost ...
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de derde k1600gt gekocht, helemaal gek van schakel assist pro.
Met de eiffel in de achtertuin komt de achteruit ook wel van pas.
Jammer van de eerste montage bridgestones heb ze direct ingeruild tegen de roadtec 01 van metzler
Eind april word de blackstorm geleverd en staat de 2015 blackstorm in venray te koop
 
Hello,

Ik zit er aan te denk om misschien over te stappen naar een 1600gt (idee was eerst een 4 pitter, de k1300, maar die maken ze niet meer) - rij sind 2009 een gs en in 2012 overgestapt naar een gsa. Reden: ik wil wat rustiger rijden - niet zozeer kwa rijstijl maar wel motorkarakter. Vind de gsa best rumoerig.

Ik heb ergens een gt zien staan waarvan het kenteken op de twee helft van 2012 staat met een km-stand van net geen 60000 - prijs is ongeveer 15000,-- Ik ga in iedergeval een proefrit maken. Als het me bevalt heb ik daar dan een goeie koop aan (machien staat bij een bmw dealer - is geen premium want daar is de km-stand te hoog voor)

Ik gebruik de gsa nauwelijks voor off-road. Ben een redelijk rustige rijder maar vind het wel heeeel leuk om eens lekker in de bocht te hangen.. Ben alleen geen type voor een racer ben ik achter gekomen. Zit houding en zenuwachtige hoge toeren etc zijn niet aan mij besteed.

Ben benieuwd....
 
Laatst bewerkt:
Hallo shades, is allemaal geen probleem motor loopt onderin en in elke versnelling mooi.
Je kunt bij wijze van spreken als ie rolt door schakelen naar 6 gas geven en hij loopt weg zonder hik of stoot.
Zou wel ff rondneuzen bij mijn dealer staat een premium van 2011 met 26000 voor iets meer dan 15000.
Eerste modellen hebben iets meer speling in de aandrijflijn en laten ook duidelijk meer van zich horen op de bak, op een enkeling na is dat geen probleem of je gaat je eraan ergeren dan word het wel een probleem.
succes en veel plezier met proefrijden
 
Hallo shades, is allemaal geen probleem motor loopt onderin en in elke versnelling mooi.
Je kunt bij wijze van spreken als ie rolt door schakelen naar 6 gas geven en hij loopt weg zonder hik of stoot.
Zou wel ff rondneuzen bij mijn dealer staat een premium van 2011 met 26000 voor iets meer dan 15000.
Eerste modellen hebben iets meer speling in de aandrijflijn en laten ook duidelijk meer van zich horen op de bak, op een enkeling na is dat geen probleem of je gaat je eraan ergeren dan word het wel een probleem.
succes en veel plezier met proefrijden

Speling in de aandrijflijn - moet ik dat vertalen als "problemen met de bak?" of is dat geschreeuw van een enkeling?

Is er ook een officiële nederlands k1600 club/forum met zoals bij de gs ?
 
Laatst bewerkt:
Overigens is het motorkarakter van de K niet bepaald rustig te noemen, vooral niet in de "dynamic" stand. Goed je kan heel schakellui rijden, maar tam is ze niet he.

Dat een 6 pitter met 160pk niet tam is verbaast me weinig. De zx12 die ik had was ook niet tam maar je kon er wel goed meer toeren al deed de zithouding me al snel afstappen.

Ik ga het woensdag zelf ondervinden. Ik heb gezien dat er bij mijn dealer 2 staan. Op zich ben ik niet eigen dealer gebonden maar ik heb daar 2 nieuwe gs'en gekocht, kennen me daar en is lekker dichtbij. Mocht er iets zijn heb ik echt geen zin om naar bv Groningen te rijden ofzo..

Eerst maar eens zien of het uberhaupt wat voor mij is. Dat is op dit moment toch het belangrijkste vraagstuk. Anders toch een 1300... of fjr?
 
nu met plaatje.....
full
 
Alle twee indrukwekkend, maar........

Peter 8-)

Was dat in een reactie op mijn berichtje ?

Misschien wel een beetje te ver vooruitlopend op de zaak: Ik heb een tomtom rider van krap een jaar oud. Op de GS is het geen probleem om een rammount te plaatsen maar op de GT zie ik zo snel even geen plek. Zijn er GT/L rijders met een Rider400 ?
 
Laatst bewerkt:
Op de K1600 zit de Navi v of VI Garmin GPS van BMW ingebouwd in het dashboard en is daardoor deels te bedienen met het wonderwheel. Dat is ook wel handig want hij zit tamelijk ver vooruit. Daarnaast kan hij er wat veiliger inblijven zitten want als het contact uitgaat, dan zakt de ruit naar beneden en is hij goed opgesloten.
Ik denk dus dat er weinigen zijn die dan voor wat anders kiezen.

Er is inderdaad verder weinig plaats op het stuur maar ik zie wel eens op foto's dat mensen wel hun telefoon op een stengel er op hebben staan.
 
Nee. De V en VI want de VI heeft dezelfde maat als de V. Dus als je nu wat moet kopen moet je daar even op wachten.
Die heeft eindelijk een (klein)beetje meer intern geheugen en een beter beeldscherm.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hebben beide machines aldaar geen navigatie. De fiets is van 2012 dus de dat zal de garmin 660 zijn dan ? Weet niet precies welke nummer van de navigator correspondeert met welke garmin. Is misschien wel een leuk onderhandelpuntje aangezien ik dan liever een ingebouwde versie zou zien :) Tomtom werkt wel fijn hoor (daarom heb ik hem natuurlijk gekocht) maar ik heb jaren lang een zumo 550 gehad).

Past die nieuwe wel in het 2012 model (ik heb geen idee welke series er van de 1600 zijn). Is 2012 1ste of 2de versie van de 1600?
 
Laatst bewerkt:
660-> IV
590 -> V
Maar dat laatste is niet helemaal zo. Want de specs zijn niet meer hetzelfde vanaf de V. De behuizing is natuurlijk ook anders.
 
De Garmin 660 en 590 zijn qua uiterlijk vergelijkbaar met de BMW tegenhanger, ze missen echter het stukje software (firmware) waardoor ze in de K1600 slechts via het touchscreen bediend kunnen worden. En die zit net te ver weg daarvoor. In mijn ogen zijn alleen de BMW Navigator (IV, V en VI) geschikte toestellen, vanwege de stuurbediening.

@Sphyrnidus, als je gaat kijken naar een nieuw aan te schaffen GPS of K1600 met GPS dan is de Nav VI de beste keus. Zit er al een BMW Navigator bij, dan zal dit de IV of V zijn .... (dat bedoelde ik)
 
Ah zit het zo en dank voor de aanvullende info Erwin...

Heb heel veel zin in die proefrit :]
Morgen gelijk even bellen - dan weten ze dat ik er aankom :D
 
Wat nog handig is om te weten:
De eerste modellen hebben een dashboard dat geschikt is voor de BMW Navigator IV. Vanaf 2013 (dacht ik) zijn de motoren geleverd met een dashboard voor de Navigator V. Het verschil is niet groot, maar het scherm van de Navigator V is wat breder. Eventueel kun je een andere kap bestellen voor de desbetreffende versie. Ik heb vorig jaar een nieuwe kap voor de V besteld, omdat mijn motor (model 2012) dus een kap voor de IV had en de randen van het scherm net niet zichtbaar waren. Ik heb die oude kap nog wel liggen, dus zo nodig kun je die overnemen.
Veel plezier met proefrijden!

Richard
 
Terug
Bovenaan Onderaan