Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Gisteren schitterend weer en dat maakte het rondje om het Sella-massief en de aansluitende rit naar Cortina subliem. Goede wegen en magnifieke uitzichten. Vandaag staat een forse dagtocht op de planning. Morgen vertrekken we naar Molina di Ledro, uiteraard met een kleine omweg...
 
D80
Van Villargrondan naar Albiez les Vieux. Als je dan verder doorrijdt kom je op de Col de Croix de Fer uit.

Kaart van Col du Mollard- plattegrond van Col du Mollard- ViaMichelin

Ik tel er maar 4 van de ene en 2 van de andere kant,
net als gevoelstemperatuur,
zoiets als bochten gevoel...maar dat is weer wat anders,
ik heb hier achter bij mij ook een van mijn fav, weggetjes,
voor mijn gevoel alleen maar haarspelden,
in 't eggie, eigenlijk maar één echte,
Als je maar lekker kan sturen.. :]
 
Laatst bewerkt:
Moilina di Ledro ?? Naar Hotel Maroni toevallig????????????????????

Zoals al eerder geschreven de weg van Molina naar Storo, SS240 :] *O* :] :} :] *O* :] :]
Ik pak deze weg wel een andere keer mee - voor Garda hebben we deze keer (28 sept) 2 opties uitgezet van 330 + km (afhankelijk of weer mee zit).
1e is richting Gardameer via pso Redebus en dan naar boven rg Monte Baldo en deels onverhard weer retour via pso Coe en Manghen.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zKyoQng2sK4A.kDZCri2aZwrU&usp=sharing

2e optie heeft mijn voorkeur, pakken we ook Brasa Schlucht mee = wel 356km;
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zKyoQng2sK4A.k4YoucuqpZYA&usp=sharing
 
Ik pak deze weg wel een andere keer mee - voor Garda hebben we deze keer (28 sept) 2 opties uitgezet van 330 + km (afhankelijk of weer mee zit).
1e is richting Gardameer via pso Redebus en dan naar boven rg Monte Baldo en deels onverhard weer retour via pso Coe en Manghen.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zKyoQng2sK4A.kDZCri2aZwrU&usp=sharing

I.p.v. het saaie stuk vanuit Trento, kun je "beter" de SP85 nemen ri. Norge en dan de Sp25 ( Monte Boldone)

2e optie heeft mijn voorkeur, pakken we ook Brasa Schlucht mee = wel 356km;
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zKyoQng2sK4A.k4YoucuqpZYA&usp=sharing

Ook hier kun je dan de Sp85 en 84 nemen. :]
Heen en weer naar Brasca 2 x 1,5 u dezelfde weg B| -O-
 
I.p.v. het saaie stuk vanuit Trento, kun je "beter" de SP85 nemen ri. Norge en dan de Sp25 ( Monte Boldone)Ook hier kun je dan de Sp85 en 84 nemen. :]
Heen en weer naar Brasca 2 x 1,5 u dezelfde weg B| -O-
.
Alleen als we niet uit de tijd lopen - we moeten uiterlijk 7 uur 's avonds aan tafel :) ;) en ca. 9 uur 's morgens vertrekken = 10 uur, dat wordt sowieso aanpezen met al dat moois onderweg!
 
JA, dat is aan jullie natuurlijk.
Advies is wel om de route met de klok mee te nemen.
Vanuit het noorden Riva in rijden is geen succes meestal, omdat het verkeer ( iig in de grote vakantie) tot wel 10km staat aan te schuiven ri. Riva. -O-
Andersom is dit een stuk minder. :Y

Je kunt/moet wel op zijn Italiaans rijden, gewoon tussen de rijen door :] :] , ook al rijden ze 70, dan kun je hier en daar nog wat tijd goed maken 8-)
Maar dit kan eigenlijk alleen als de groep niet (te) groot is, anders ben je er zo een of meerdere kwijt -O-
 
Dat aanpezen is ons wel toevertrouwd ;) ;)
He Robbert - JIJ HIER ;) enne v.w.b. Aanpezen .... Heenweg dag1
voor jou - 927km
voor mij - 848km

Retour nog meer ..... en moeten we ook niet een keer verkeerd rijden .....

@str(sp)eet(d)fighter

Elke tip is meegenomen, we houden de optie open - om het zo maar te zeggen.
We zitten daar op maandag de 28e sept, zal met de drukte wel meevallen dan, maar we zijn gewaarschuwd ;)
We zijn met z'n 3'n, en redelijk aan elkaar gewaagd, dus bij goed weer en beetje op tijd vertrekken, moet het kunnen!
 
Laatst bewerkt:
Bij de weg - ik ga de routes niet meer aanpassen, maar dit is ook lekker tussen Gardameer en Idromeer in! Passo di Tremalzo

https://www.youtube.com/watch?v=nYfjOE8t8XI

NB: Youtube blijkt dan ook een handige manier te zijn om uit te vinden of bepaalde passen cq tracks een beetje bereidbaar zijn!
Er zijn vrij veel lieden die er een fimpje van gemaakt hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Ik tel er maar 4 van de ene en 2 van de andere kant,
net als gevoelstemperatuur,
zoiets als bochten gevoel...maar dat is weer wat anders,
ik heb hier achter bij mij ook een van mijn fav, weggetjes,
voor mijn gevoel alleen maar haarspelden,
in 't eggie, eigenlijk maar één echte,
Als je maar lekker kan sturen.. :]

Dan ga 'm toch maar eens zelf rijden. Zijn toch zeker 40.
col%252520du%252520mollard.jpg


Col du Mollard (from Villargondran) - HC / 17.6km / 6% (Alps)

"While still in the village you will face the first of many, many hairpins, which characterise this particular climb."

"über den Col du Mollard, auf der D80 über ein Serpentinengewirr von 10 Mehrkilometern, die ihnen mit Sicherheit länger vorkommen werde"
 
Laatst bewerkt:
Bij de weg - ik ga de routes niet meer aanpassen, maar dit is ook lekker tussen Gardameer en Idromeer in! Passo di Tremalzo

Deze is tot bijna aan de top verhard/asfalt vanuit de ss240.
Er liggen nog een paar boerderijtjes naar boven, en net voor het onverharde deel een of andere hut. :Y
En een verlaten/oud , waarschijnlijk hotel aan de rechterkant een kilometertje voor de top.
het uitzicht is er wel schitterend *O*
Het onverharde deel verder naar boven is eigenlijk verboden voor motoren, maar er zijn wel veel sporen van motorbanden......................................... :]

Het zal de Policia Locale wss ook een worst zijn of je er naar boven rijdt of niet.
In de omgeving zijn ook heel veel bewegwijzerde mountainbike parcoursen uit gezet B|
 
Zo, we zijn weer thuis. Gisteren vanuit Resia toch maar door gereden aar huis. Voor mij een persoonlijk record van 1000+ kilometers. Kwam nog redelijk fit aan, trouwens. Donderdag hebben we de Stelvio gereden en daarna de Umbrail in de sneeuw. Holy ...., dat is niet leuk rijden. Gelukkig waren de wegen nog schoon. Nu nog even nagenieten van al het moois!!
 
Laatst bewerkt:
Kan inderdaad per dag verschillen. Vrijdagochtend kregen we bericht dat er op de top sneeuw lag. Ik had de top ook graag tijdens mooi weer gereden. Alleen al vanwege het uitzicht
 
Goedendag,

Ik ben nieuw hier dus zal me straks netjes in het voorstel toppic voorstellen,

Mijn planning is om in de week van 18 oktober te vertrekken naar de dolomieten/stelvio pas.
zijn er hier mensen die dit rond deze tijd eerder hebben gedaan? iemand enig id of het te doen is kwa weer?

Het zal mijn eerste lange rit worden richting het buitenland.. beetje spannend en probeer mijzelf zo goed mogenlijk te laten informeren en of voor te bereiden.

Deze rit zal gereden worden met een Kawasaki zx6r uit 2001.. het zal niet heel comfortabel wezen maar het moet te doen zijn met voldoende tussenstops.

Een andere optie had geweest om met de trein naar bolzano te gaan alleen rijdt deze niet in oktober vanuit dusseldorf..

Graag hoor ik jullie adviezen en/of tips!:)

mvg
 
hoi jusuf, het kan tegen die tijd al wat kouder zijn, dus stem je kleding daar op af.
een aantal passen kan al dicht zijn in verband met eventuele sneeuw, kijk even in het topic voor websites die dat aangeven.
Verder gewoon heel veel plezier hebben en van de omgeving en het heerlijke eten genieten ;)
 
Dan ga 'm toch maar eens zelf rijden. Zijn toch zeker 40.
[afbeelding]

Col du Mollard (from Villargondran) - HC / 17.6km / 6% (Alps)

"While still in the village you will face the first of many, many hairpins, which characterise this particular climb."

"über den Col du Mollard, auf der D80 über ein Serpentinengewirr von 10 Mehrkilometern, die ihnen mit Sicherheit länger vorkommen werde"

Dat klopt daar liggen inderdaad 40 hairpins....
....anderhalve week geleden was ik daar om deze aan te laten sluiten op de Lacets de Montvernier.... ik zal je meteen uit de droom helpen. Ze hebben er nieuw wegdek op gestrooid.... gravillons! Kortom... rollsplit over kilometers.
We hebben zes pins gepakt en we hebben er 34 even laten liggen.
(we hadden hem naar beneden moeten rijden maar vanwege een heleboel andere factoren werd dat hem even niet. Maar we hebben hem vervolgens vanaf de andere zijde omhoog gereden, gewoon om even te kijken wat het was. Toen kwamen we tot de conclusie dat dit niet het moment voor die pas is. Maar later wel natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
hoi jusuf, het kan tegen die tijd al wat kouder zijn, dus stem je kleding daar op af.
een aantal passen kan al dicht zijn in verband met eventuele sneeuw, kijk even in het topic voor websites die dat aangeven.
Verder gewoon heel veel plezier hebben en van de omgeving en het heerlijke eten genieten ;)


bedankt!:)
 
R
Goedendag,

Ik ben nieuw hier dus zal me straks netjes in het voorstel toppic voorstellen,

Mijn planning is om in de week van 18 oktober te vertrekken naar de dolomieten/stelvio pas.
zijn er hier mensen die dit rond deze tijd eerder hebben gedaan? iemand enig id of het te doen is kwa weer?

Het zal mijn eerste lange rit worden richting het buitenland.. beetje spannend en probeer mijzelf zo goed mogenlijk te laten informeren en of voor te bereiden.

Deze rit zal gereden worden met een Kawasaki zx6r uit 2001.. het zal niet heel comfortabel wezen maar het moet te doen zijn met voldoende tussenstops.

Graag hoor ik jullie adviezen en/of tips!:)

mvg
Hoewel ik 1 okt terug rijd (van onze Dolo weektocht) weet ik wel dat Okt vaak nog een mooie stabiele maand is in N Italie qua weer.
Wel is zeker dat het 's morgens altijd fris cq koud is, veel hotels liggen nl. ook op hoogte en je kan de andere dag ineens sneeuw hebben liggen. Daarmee kunnen idd hogere passen dicht zijn, zelfs op weg naar Dolomieten toe en zul je wellicht over de (betaalde) Brenner moeten!
Maar over het algemeen goed te doen nog en op koude kun je je kleden!
Daarnaast, zelfs in aug zijn de Stelvio, Gavia en Timmelsjoch wel eens door sneeuw dicht!

Wij rijden zelf 25 sep in 2 dgn naar Panchia en dit wordt uitval basis voor 4 (vrij lange) rond ritten.
Heen dag1 een kleine 900km, dag 2 van Parpan, via Albulapas en Bernina naar Livigno (goedkoop tanken) en via Gavia, Mendelpas, Bolzano naar Panchia. Incl. Stelvio die we willen meepakken (grit of niet ;) ) wordt dat ca. 360km.

NB: als je op de bonnefooi kunt gaan, dan kun je een wk uitzoeken met goede vooruitzichten.

V.w.b. ervaring - als je geen/weinig ervaring hebt met rijden in bergachtig gebied, lees dan bijv. nog even de tips van 'luie motorfiets'
Al rijdend leer je onderweg natuurlijk ook wel, maar Super Belangrijk is KIJKTECHNIEK vooral in scherpe bochten en hairpins.

Bedenk verder dat je in dezelfde snelle bochten zoveel mogelijk rechts blijft rijden tot je Door de Bocht kunt Kijken. Hoewel het in okt. extreem rustig kan zijn in de Dolo's schrik je je toch wezenloos als er een tegenligger in een onoverzichtelijke bocht een beetje op jouw weghelft zit! En dat soort bochten zijn er genoeg ;).

Denk er ook aan dat in okt (eind van seizoen) veel hotels /restaurants dicht kunnen zijn!

Evt. mag je nog wel bij ons aansluiten (3 man), al zijn wij ervaren bergrijders!

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan