Het grote GS-topic deel 23

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar als je voldoende lucht blijft bijpompen, wordt op den duur de verhouding stikstof/zuurstof steeds voordeliger voor de stikstof ... De kleinere zuurstofmoleculen blijven ontsnappen en de grotere stikstofmoleculen blijven zich opstapelen in de band...


maar dat proces duurt wel even ( lees lang ) denk dat je eerder de band gaat vervangen omdat ie versleten is.....

Ga vooral door... Niet stoppen...

[afbeelding]


moet niet gekker worden hier nu rukkende beren _O-
 
Laatst bewerkt:
De VFR is trouwens uitgerust met schitterende banden : rond, zwart, glimmend en met een hoeveelheid lucht in... BTW wat vinden jullie van de respectievelijke voordelen van lucht versus stikstof in banden ?

Dààr heb je niet van terug, hé Detox ???

Daarna volgen nog : vervangingszadels voor de VFR, getinte vervangruitjes voor de VFR, Hyperpro voor de VFR, en en en en...


lucht is al 78% stikstof... wat bedoel je hiermee?

Ik merk amper een halve bar (0.5) drukverschil op men banden, ik lig daar allemaal niet wakker van.
 
Een beetje BMW heeft sensoren in de velgen, dus wat is't probleem? 8-)


Dat de batterijtjes van die sensoren nog wel eens leeg raken en je dan veel doekoes moet ophoesten om die te vervangen. In de tussentijd rijd je dan zonder monitoren van je bandenspanning :o

De wetenschap dat je banden dan minder snel leeglopen is dan geruststellend. :+



Overigens, N2 moleculen zijn zwaarder dan O2 moleculen, dus dat maakt de motor weer zwaarder en kost meer brandstof .....


... dilemma's, dilemma's ... :/
 
Uit : www.goeievraag.be :



Het is (bijna) onzin je banden te laten vullen met stikstof.

Eerst de uitleg waarom het onzin is. Daarna een uitleg waarom het toch een klein beetje zinvol zou kunnen zijn



Het idee is dat stikstof minder snel door je banden naar buiten diffundeert dan zuurstof, en dat daardoor de banden langer op spanning zouden blijven.

Dat idee is fout. Ga maar na: gewone lucht bestaat (voor het gemak even ruwweg) uit 80% stikstof en 20% zuurstof. Stel dat jij je banden vult met lucht. Dan heb je dus 80% stikstof in je banden zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof.

ALS zuurstof inderdaad sneller naar buiten zou lekken, dan zou - even overdreven gesteld - na een tijd alle zuurstof uit je banden weg zijn, en alle stikstof er nog inzitten. De 20% van je bandenvulling die dan is weggelekt, vul je dan aan met lucht. 80% van de lucht die je bijvult is stikstof, 20% is zuurstof. Maar je vult maar 20% van de inhoud van de banden aan.

Even rekenen, en je ziet dat na die eerste vulbeurt 96% van je banden gevuld is met stikstof, en 4% met zuurstof.

Na een tijdje is die 4% zuurstof dan weer weggelekt; die vul je weer aan met lucht. Weer even rekenen: na die tweede keer bijvullen zit er al 99,2% stikstof in je banden, en nog maar 0,8% zuurstof.

Je ziet dat je banden na twee keer bijvullen al bijna volledig met stikstof zijn gevuld. Dan heb je dus geen leegloop-problemen meer - en dat zonder de meerprijs te hoeven betalen die garages rekenen voor het vullen van je banden met stikstof!



Er zit echter wel een klein voordeel aan het vullen met stikstof: stikstof is droog. Er zit 0% waterdamp in, dit in tegenstelling tot gewone lucht.

Waterdamp kan, wanneer het afkoelt tegen de koude velg, condenseren, en zo roestvorming veroorzaken.

Wanneer je je banden met stikstof laat vullen, heb je dat probleem niet.

Dit probleem is echter een theoretisch probleem. Zeg nou zelf: wie heeft er ooit last gehad van roestvorming op het deel van de velg dat IN de band zit?



Totaalplaatje:

Het vullen met stikstof is, objectief gezien, onzin. De meeste mensen denken echter niet ver genoeg na. Ze vertrouwen blindelings op de aanprijzende woorden van de garagehouder.

Daardoor spenderen ze nodeloos geld. De garagehouder verdient er een leuk centje bij.

Aan de andere kant: door "blissful ignorance" beseffen de mensen niet dat ze nodeloos geld uitgeven. Daardoor voelen ze zich toch goed.

Resultaat: iedereen blij, en deze praktijken blijven bestaan
 
Een beetje BMW heeft sensoren in de velgen, dus wat is't probleem? 8-)
Die oranje of rode driehoek op het dashbord zegt alles.

Ik gebruik mijn bandendruksensor ook als indicatie van de bandentemperatuur. Als ze warm zijn stijgt de druk met 0.1 bar en als ik mijn best doe met 0.2 bar. :)
 
Ook niet geweldig groot geschapen, die beer van jou... :+
Het is dan ook een knuffelbeer.. ;)

bearhug.gif
 
Die oranje of rode driehoek op het dashbord zegt alles.

Ik gebruik mijn bandendruksensor ook als indicatie van de bandentemperatuur. Als ze warm zijn stijgt de druk met 0.1 bar en als ik mijn best doe met 0.2 bar. :)
Is best lollig om te kunnen zien ja ;)
 
Die oranje of rode driehoek op het dashbord zegt alles.

Ik gebruik mijn bandendruksensor ook als indicatie van de bandentemperatuur. Als ze warm zijn stijgt de druk met 0.1 bar en als ik mijn best doe met 0.2 bar. :)


Idd bij mij hetzelfde! als de druk naar boven gaat kan het gas erop!

na filerijden altijd ff kijken of banden niet te erg zijn afgekoeld aan de hand van de spanning. Die spanning staat altijd op de display!
 
Volgens BMW "compenseert" die module het drukverschil wegens hitteontwikkeling, maar daar geloof ik geen bal van... :N
Hmm, zou mij niet verbazen.
Moet iig flink moeite doen om er wat verschil in te krijgen en meer dan 1 a 2 tiende is het nooit.
 
De computer compenseert in relatie tot de omgevingstemperatuur, niet de temp van de banden. Die wordt immers niet gemeten..
 
Wel, bij mijn twee fietsen beloopt het verschil toch vaak een 0.3 Bar... ik zal NOG wat beter mijn best doen, wellicht...

Hoe lang gaan die batterijen van de sensoren in de wielen trouwens mee ?

Heeft er reeds iemand ze laten vervangen ? Na welke kilometerstand ?
 
De computer compenseert in relatie tot de omgevingstemperatuur, niet de temp van de banden. Die wordt immers niet gemeten..


Vreemd : na een paar kilometer stijgt de druk meestal reeds 0,1 Bar, onafhankelijk van de omgevingstemperatuur (garage kouder, dan wel warmer dan de buitenlucht)... explain, please !
 
Laatst bewerkt:
Vreemd : na een paar kilometer stijgt de druk meestal reeds 0,1 Bar, onafhankelijk van de omgevingstemperatuur (garage kouder, dan wel warmer dan de buitenlucht)... explain, please !
Banden worden warm, druk neemt toe...

Dit in tegenstelling tot: banden vullen bij tien graden (omgevingstemperatuur) tot 2,5 bar (op bc) = 2,5 bar bij 40 graden in zuid Spanje. Daarom staat in het boekje ook dat je op je RDC moet kijken bij het banden vullen..
 
Ja ik had een recycledinges op m'n vorige GSA. Ik vond het weinig verschil maken, zowel qua power als qua benzineverbruik. Ik heb m meeverkocht met de motor en op de huidige zit hij dus niet. Niet heel duur, maar ook niet heel nuttig.
 
ach, voor 35 euro ga ik het gewoon proberen. De jongen waarbij ik hem in onderhoud hebheeft de zelfde machine en heeft een andere uitlaat, een Y stuk en een soort van K&N lucht filter. Het verbruik is wel wat toe genomen, maar het maakt een wereld van verschil zegt ie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan