Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Iedereen hier maar met hun nieuwe 1250 GS'n... Mijn 2015 1200 GS, de rode duivel om maar on topic te blijven, haal ik over 5 weken op! Zo zin om weer te rijden sinds september.
En ik, met mijn zwaar verouderde GSA.
Ga ‘m morgen maar weer eens uitlaten, na een intermezzovan ruim 5 weken....
... als die nog wil starten.
Dat is enkel nog in België het geval met ons achterlijk BIV-systeem... alsof dat iemand tegenhoudt om zijn motorfiets achteraf vrij te laten zetten, met alle potentiële problemen vandien qua verzekeringsdekking bij een ernstig ongeval.
Nu, je bent echt niét te beklagen... ik ben met mijn 2015- exemplaar gedurende deze weken zijn laatste kilometers aan het rijden, hier in Frankrijk (jep, alvorens mijn ...eh.... 1250 arriveert ).
Had ik misschien beter niet gedaan, want ik sta er nog meer paf van hoe heerlijk deze fiets wel rijdt : boterzachte versnellingsbak, perfect werkende schakelassistent, gewoon zalige motor.
Ik zit dus echt soms te denken : waarom kocht ik ook alweer die nieuwe ?... en ... Zal die nieuwe blauwe wel zo goed zijn als deze rode ???
M.a.w. ik hoop echt dat de 1250 hierna geen teleurstelling wordt (na tussendoor nog even een barslecht 2017 exemplaar te hebben gehad).
Dus, jij zal héél véél plezier beleven aan je Rode Rakker uit 2015 (lijkt me een uitstekend bouwjaar te zijn geweest, trouwens).
Bekijk bijlage 1355247
In alle andere landen worden de motoren nu op vol vermogen afgeleverd, ja.... In België zijn ze op 100 PK begrensd omwille van de BIV, inderdaad.
Ik kan maar geen stralers vinden die een beetje leuk zouden kunnen staan op die baksteen van me. Volgens mij horen ze er niet op thuis
België profiteerde mee met de 100pk limiet van Frankrijk. Er moesten toen wel 100pk versies naar Europa verscheept worden, anders verkochten ze niet veel motoren meer in Frankrijk.
Toen die regel opgeheven werd raakte men in paniek in België, zeker toen verschillende merken lieten weten geen 100pk versies meer te willen leveren, speciaal voor België.
Uiteindelijk heeft het zo'n impact niet gehad, blijven merken gelimiteerde versies leveren, en kan men blijven frauderen in ons landje...
Ik snap het niet, iedereen weet dat het gebeurt, en het kan niemand wat schelen precies. Er wordt niet eens geheimzinnig over gedaan bij de dealers...
Vol vermogen is ok voor mij, maar dan wel volgens het boekske... Als ik die hoge BIV niet wil betalen, dan kies ik wel voor een beperkt vermogen, zowel op papier als IRL.
Ik kan maar geen stralers vinden die een beetje leuk zouden kunnen staan op die baksteen van me. Volgens mij horen ze er niet op thuis
Het is niet zozeer een kwestie van wat IK wil of kan betalen...
Maar een motorfiets op officieel vol vermogen raak je achteraf niet meer kwijt...
geld moet rollen toch? Anders zou ik niet veel reden zien om naar de 1250 te upgraden als de 'oude' 1200 nog bevalt. Als vermogen echt belangrijk is zijn er andere fietsen die dat veel beter kunnen
Mijn oude 1200je tokkelt wel lekker door. Heb er wel een volledig akra system en een power commander op zitten, geen idee hoeveel paardjes dat oplevert, voelt wel wat sneller maar vooral veel soepeler.
En vermits het om loutere fiscaliteit gaat, is de morele drempel sowieso reeds laag bij de zwaarst belaste inwoners van Europa... trek zelf je conclusie.
Je kan nooit teveel vermogen hebben, hooguit onbruikbaar vermogen.
Vreemdsoortige regels houden jullie er in België op na......
Ik zou niet willen wisselen hoor... of hoe zat dat ook alweer met die overdreven BPM bij jullie?
Eigenlijk is het simpel hier.
Of je koopt een nieuwe motor met vol vermogen en je betaald ervoor, of je fraudeert, of je koopt met verlaagd vermogen en gunstige BIV (op voorwaarde dat de motor die je wil kopen met verlaagd vermogen te krijgen is)
Voor de nieuwe GS valt het allemaal nog wel mee.
Op vol vermogen (100kw-136pk) betaal je 495€ BIV. Op verlaagd vermogen gaat dit 123€ zijn.
Maar ga je al richting KTM ADV modellen of een S1000XR met +160pk verandert er wel wat.
Als je nu een nieuwe S1000XR op vol vermogen (121kw-165pk) wil inschrijven mag je 2478€ aan vadertje staat doorstorten.
Schrijf je deze motor met laag vermogen in dan is dit slechts 123€. Toch een behoorlijk groot verschil denk ik dan...
Er wordt dus heef wat fraude gepleegd hier...
Het mooie is, iedereen weet dat het gebeurt... en niemand doet er iets aan. We verstoppen het niet eens. Kijk maar eens op tweedehandssites.
"ingeschreven op laag vermogen" is iets wat meer dan eens voorkomt in een zoekertje.