Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Iedereen hier maar met hun nieuwe 1250 GS'n... Mijn 2015 1200 GS, de rode duivel om maar on topic te blijven, haal ik over 5 weken op! Zo zin om weer te rijden sinds september.
 
Iedereen hier maar met hun nieuwe 1250 GS'n... Mijn 2015 1200 GS, de rode duivel om maar on topic te blijven, haal ik over 5 weken op! Zo zin om weer te rijden sinds september.

Nu, je bent echt niét te beklagen... ik ben met mijn 2015- exemplaar gedurende deze weken zijn laatste kilometers aan het rijden, hier in Frankrijk (jep, alvorens mijn ...eh.... 1250 arriveert :+).

Had ik misschien beter niet gedaan, want ik sta er nog meer paf van hoe heerlijk deze fiets wel rijdt : boterzachte versnellingsbak, perfect werkende schakelassistent, gewoon zalige motor.

Ik zit dus echt soms te denken : waarom kocht ik ook alweer die nieuwe ?... en ... Zal die nieuwe blauwe wel zo goed zijn als deze rode ???

M.a.w. ik hoop echt dat de 1250 hierna geen teleurstelling wordt (na tussendoor nog even een barslecht 2017 exemplaar te hebben gehad).

Dus, jij zal héél véél plezier beleven aan je Rode Rakker uit 2015 (lijkt me een uitstekend bouwjaar te zijn geweest, trouwens). :Y

GS 1200 FEVRIER  2019 France.jpg
 
En ik, met mijn zwaar verouderde GSA. :X

Ga ‘m morgen maar weer eens uitlaten, na een intermezzovan ruim 5 weken....

... als die nog wil starten.


De mijne had hier sinds september stil gestaan (weliswaar onder een zeiltje in de garage met de BMW-lader in zijn kont en onder een laagje WD-40).

Zo OGENBLIKKELIJK starten, zonder 1 seconde respijt, als mijn VERSYS 1000 vorige week in B, deed hij niet.

Maar na de tweede poging (met het gas even helemaal open) sloeg hij toch moeiteloos aan... dat was met de DOHC vroeger wel even anders in gelijke omstandigheden... (dan ging de batterij er bijna aan, na al die startpogingen).
 
Dat is enkel nog in België het geval met ons achterlijk BIV-systeem... alsof dat iemand tegenhoudt om zijn motorfiets achteraf vrij te laten zetten, met alle potentiële problemen vandien qua verzekeringsdekking bij een ernstig ongeval.


BMW levert z'n motoren toch ook met verlaagd vermogen om minder BIV te betalen? Is dat met de nieuwe 1250 niet meer zo dan? :?

Kan me nog het verkoopspraatje van de Triumph dealer herinneren, die wist me ook te vertellen dat ik die 1200 Explorer kon kopen met 100pk om 'm bij de eerste beurt "open" te zetten.
Denk dat ik de eerste potentiële klant was die zei dat 'm bij een eventuele aankoop de motor op 100pk moest laten staan bij die beurt. _O-
 
In alle andere landen worden de motoren nu op vol vermogen afgeleverd, ja.... In België zijn ze op 100 PK begrensd omwille van de BIV, inderdaad.

Dat verandert toch merkbaar de motorloop, heb ik ondervonden.

Ik wil hem liever niét begrensd hebben, zoals hij door de ingenieurs ook geconcipieerd werd.
 
Nu, je bent echt niét te beklagen... ik ben met mijn 2015- exemplaar gedurende deze weken zijn laatste kilometers aan het rijden, hier in Frankrijk (jep, alvorens mijn ...eh.... 1250 arriveert :+).

Had ik misschien beter niet gedaan, want ik sta er nog meer paf van hoe heerlijk deze fiets wel rijdt : boterzachte versnellingsbak, perfect werkende schakelassistent, gewoon zalige motor.

Ik zit dus echt soms te denken : waarom kocht ik ook alweer die nieuwe ?... en ... Zal die nieuwe blauwe wel zo goed zijn als deze rode ???

M.a.w. ik hoop echt dat de 1250 hierna geen teleurstelling wordt (na tussendoor nog even een barslecht 2017 exemplaar te hebben gehad).

Dus, jij zal héél véél plezier beleven aan je Rode Rakker uit 2015 (lijkt me een uitstekend bouwjaar te zijn geweest, trouwens). :Y

Bekijk bijlage 1355247

Thanx! Dat klinkt allemaal goed! Het is alweer een tijdje geleden dat ik erop heb proef gereden. Hij heeft inderdaad ook de schakelassistent, op en terugschakelen zonder koppeling. Hoewel ik daar aan moest wennen tijdens de proefrit. Nog nooit zonder koppeling geschakeld en dan moet je er maar op geloven dat het kan en dat het niet schadelijk is voor het blok. Ach, na 100 km rijden straks, weet ik niet beter..

Deja vu momentje als ik jouw foto zie. Dit is ook de originele topkoffer van BMW, die je kunt vergroten? Met bestaande sleutel te gebruiken? Laat bij aflevering ook de frameprotectie plaatsen die jij hebt, radiatorprotectie, windgeleiders langs de tank, navigator 6 en dus de originele topkoffer..Dan eerst weer genoeg uitgegeven en gewoon rijden met het ding. Wie weet in de toekomst ook de verstralers nog.....
 
Dat is inderdaad de Vario-koffer van BMW.
Die extra-LED's zet ik er steeds vanaf het begin op, louter om veiligheidsredenen.
Ik geloof namelijk erg in de extra-zichtbaarheid van een verlichte driehoek bij tegenliggers ...
Veel plezier met de jouwe, straks !!!
 
In alle andere landen worden de motoren nu op vol vermogen afgeleverd, ja.... In België zijn ze op 100 PK begrensd omwille van de BIV, inderdaad.

België profiteerde mee met de 100pk limiet van Frankrijk. Er moesten toen wel 100pk versies naar Europa verscheept worden, anders verkochten ze niet veel motoren meer in Frankrijk.
Toen die regel opgeheven werd raakte men in paniek in België, zeker toen verschillende merken lieten weten geen 100pk versies meer te willen leveren, speciaal voor België.

Uiteindelijk heeft het zo'n impact niet gehad, blijven merken gelimiteerde versies leveren, en kan men blijven frauderen in ons landje... 8)7

Ik snap het niet, iedereen weet dat het gebeurt, en het kan niemand wat schelen precies. Er wordt niet eens geheimzinnig over gedaan bij de dealers...


Vol vermogen is ok voor mij, maar dan wel volgens het boekske... Als ik die hoge BIV niet wil betalen, dan kies ik wel voor een beperkt vermogen, zowel op papier als IRL.
 
Ik kan maar geen stralers vinden die een beetje leuk zouden kunnen staan op die baksteen van me. Volgens mij horen ze er niet op thuis :+
 
dat zijn floods, ik weet niet hoe blij tegenliggers zijn als ik ze perongeluk in hun bakkes schijn
 
België profiteerde mee met de 100pk limiet van Frankrijk. Er moesten toen wel 100pk versies naar Europa verscheept worden, anders verkochten ze niet veel motoren meer in Frankrijk.
Toen die regel opgeheven werd raakte men in paniek in België, zeker toen verschillende merken lieten weten geen 100pk versies meer te willen leveren, speciaal voor België.

Uiteindelijk heeft het zo'n impact niet gehad, blijven merken gelimiteerde versies leveren, en kan men blijven frauderen in ons landje... 8)7

Ik snap het niet, iedereen weet dat het gebeurt, en het kan niemand wat schelen precies. Er wordt niet eens geheimzinnig over gedaan bij de dealers...


Vol vermogen is ok voor mij, maar dan wel volgens het boekske... Als ik die hoge BIV niet wil betalen, dan kies ik wel voor een beperkt vermogen, zowel op papier als IRL.

Het is niet zozeer een kwestie van wat IK wil of kan betalen... Maar een motorfiets op officieel vol vermogen raak je achteraf niet meer kwijt...
 
Het is niet zozeer een kwestie van wat IK wil of kan betalen...

Was dan ook mijn mening, en had het niet over wat iemand anders wil of kan betalen. ;)
Ik zou kiezen voor laag vermogen, dat nog steeds 107pk is ofzo... meer dan genoeg, mijn gedacht.


Maar een motorfiets op officieel vol vermogen raak je achteraf niet meer kwijt...

En dat praat frauderen dan goed, of hoe moet ik dit zien? :?

Maar hey... het kan, iedereen doet het en ik denk niet dat er al één iemand last van heeft gehad... dusja….
 
geld moet rollen toch? Anders zou ik niet veel reden zien om naar de 1250 te upgraden als de 'oude' 1200 nog bevalt. Als vermogen echt belangrijk is zijn er andere fietsen die dat veel beter kunnen :+

Mijn oude 1200je tokkelt wel lekker door. Heb er wel een volledig akra system en een power commander op zitten, geen idee hoeveel paardjes dat oplevert, voelt wel wat sneller maar vooral veel soepeler.
 
Ik kan -zeker beroepshalve- frauderen nooit goedpraten...

Ik kan enkel vaststellen dat de overheid een erg domme fiscale maatregel oplegt die de burger er haast toe dwingt om deze te ontwijken, al was het maar om economische redenen.

En vermits het om loutere fiscaliteit gaat, is de morele drempel sowieso reeds laag bij de zwaarst belaste inwoners van Europa... trek zelf je conclusie.

De discussie over “genoeg vermogen “ herbegin ik niet... dat is een persoonlijke kwestie.
 
geld moet rollen toch? Anders zou ik niet veel reden zien om naar de 1250 te upgraden als de 'oude' 1200 nog bevalt. Als vermogen echt belangrijk is zijn er andere fietsen die dat veel beter kunnen :+

Mijn oude 1200je tokkelt wel lekker door. Heb er wel een volledig akra system en een power commander op zitten, geen idee hoeveel paardjes dat oplevert, voelt wel wat sneller maar vooral veel soepeler.

Mijn 1200 is fiscaal afgeschreven en ik kreeg er bij de bestelling in november nog een zeer mooie prijs voor.... simpel.
Ondertussen is mijn dealer reeds overspoeld met 1200 GS-en en denk ik niet dat hij nog interesse heeft in een overname aan die condities... die echter contractueel vastliggen.
 
Laatst bewerkt:
En vermits het om loutere fiscaliteit gaat, is de morele drempel sowieso reeds laag bij de zwaarst belaste inwoners van Europa... trek zelf je conclusie.

Dat heb ik reeds gedaan.

Herverkoopwaarde interesseert me niet, en ik koop zowieso nieuw, heel die fraude hoeft voor mij niet zozeer.
Voor mij zal het er één met verlaagd vermogen worden als de BIV naar mijn mening niet evenredig mee stijgt met het rijplezier dat die extra pk's me zullen bieden. ;)
 
Je kan nooit teveel vermogen hebben, hooguit onbruikbaar vermogen.

Vreemdsoortige regels houden jullie er in België op na......
 
Je kan nooit teveel vermogen hebben, hooguit onbruikbaar vermogen.

Vreemdsoortige regels houden jullie er in België op na......


Ik zou niet willen wisselen hoor... of hoe zat dat ook alweer met die overdreven BPM bij jullie? :)


Eigenlijk is het simpel hier.

Of je koopt een nieuwe motor met vol vermogen en je betaald ervoor, of je fraudeert, of je koopt met verlaagd vermogen en gunstige BIV (op voorwaarde dat de motor die je wil kopen met verlaagd vermogen te krijgen is)



Voor de nieuwe GS valt het allemaal nog wel mee.
Op vol vermogen (100kw-136pk) betaal je 495€ BIV. Op verlaagd vermogen gaat dit 123€ zijn.

Maar ga je al richting KTM ADV modellen of een S1000XR met +160pk verandert er wel wat.

Als je nu een nieuwe S1000XR op vol vermogen (121kw-165pk) wil inschrijven mag je 2478€ aan vadertje staat doorstorten.
Schrijf je deze motor met laag vermogen in dan is dit slechts 123€. Toch een behoorlijk groot verschil denk ik dan...

Er wordt dus heef wat fraude gepleegd hier... ;)
Het mooie is, iedereen weet dat het gebeurt... en niemand doet er iets aan. We verstoppen het niet eens. Kijk maar eens op tweedehandssites.
"ingeschreven op laag vermogen" is iets wat meer dan eens voorkomt in een zoekertje.
 
In dit geval weiger ik om me heiliger dan de paus voor te doen...
De herverkoopwaarde van mijn motorfiets is wel degelijk belangrijk voor me.
Er zit wel een ernstige(r) weerhaak aan de kwestie : indien je je verzekeraar er niet van verwittigt dat het reële vermogen hoger is dan wat uit het gelijkvormigheidsattest blijkt, dan zou deze zich kunnen beroepen op “verzwijging” en de polis nietig verklaren.
Zaak is dus wél om open kaart te spelen tegenover je verzekeraar.
 
Ik zou niet willen wisselen hoor... of hoe zat dat ook alweer met die overdreven BPM bij jullie? :)


Eigenlijk is het simpel hier.

Of je koopt een nieuwe motor met vol vermogen en je betaald ervoor, of je fraudeert, of je koopt met verlaagd vermogen en gunstige BIV (op voorwaarde dat de motor die je wil kopen met verlaagd vermogen te krijgen is)



Voor de nieuwe GS valt het allemaal nog wel mee.
Op vol vermogen (100kw-136pk) betaal je 495€ BIV. Op verlaagd vermogen gaat dit 123€ zijn.

Maar ga je al richting KTM ADV modellen of een S1000XR met +160pk verandert er wel wat.

Als je nu een nieuwe S1000XR op vol vermogen (121kw-165pk) wil inschrijven mag je 2478€ aan vadertje staat doorstorten.
Schrijf je deze motor met laag vermogen in dan is dit slechts 123€. Toch een behoorlijk groot verschil denk ik dan...

Er wordt dus heef wat fraude gepleegd hier... ;)
Het mooie is, iedereen weet dat het gebeurt... en niemand doet er iets aan. We verstoppen het niet eens. Kijk maar eens op tweedehandssites.
"ingeschreven op laag vermogen" is iets wat meer dan eens voorkomt in een zoekertje.


Die Belgen lijken verdacht veel op de NL belasting betalers.....
Hier is het nationale sport om zo min mogelijk of helemaal geen belasting te betalen... De Belgen zijn dus eigenlijk niet anders dan wij....
Trouwens......gelegenheid maakt de dief....
Als door een dergelijke truc de BPM hier ook (bijna) 2000 euro minder wordt, koopt iedereen een 35kw scooter... eeuhh motor.( wat zeg ik nu ???)
 
Terug
Bovenaan Onderaan