Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

LED 1250GS.jpg

Dagrijverlichting (compleet met restanten van insecten)
 
zou het prijs verschil niet mee wegen ?? en dat MT blok is geweldig , en die tenere is één van de mooiste all roads op de markt


De prijs niet alleen denk ik, maar zal zeker meespelen.

Yamaha heeft met de Tenere 700 eindelijk een allroad uitgebracht waar velen op zaten te wachten.
Die KTM is ook leuk, sterker, maar ook veel duurder en toch weer niet helemaal wat velen willen.... nl, een no nonsens, simpele machine om de wereld mee te verkennen.

Die Tenere is al door veel world-travellers gekozen om hun instagram account mee op te vullen...
 
Laatst bewerkt:
Is de wegcode niet mee met z'n tijd, of mogen we eigenlijk niet met een dagrijlicht rijden op de motor? Uiteindelijk is een dimlicht geen dagrijlicht. :?


Artikel 30bis. Gebruik van de lichten : bromfietsen en motorfietsen die op de openbare weg rijden - bijzondere regel
Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
 
De prijs niet alleen denk ik, maar zal zeker meespelen.

Yamaha heeft met de Tenere 700 eindelijk een allroad uitgebracht waar velen op zaten te wachten.
Die KTM is ook leuk, sterker, maar ook veel duurder en toch weer niet helemaal wat men wil.... nl, een no nonsens, simpele machine om de wereld mee te verkennen.

Die Tenere is al door veel world-travellers gekozen om hun instagram account mee op te vullen...


nu heb ik de KTM nog niet getest , zou er eentje doen maar dat ging niet door , de KTM is idd sterker ,, beter afgewerkt,, en duurdere spullen gebruikt voor de vering en remmen , vandaar de prijs.

de stereo type instragrammers :'):r ...

Denk als Yamaha ook een minder hard core versie maakt met 19/17" tubeless wielen kon dat een nog grotere hit worden , dan heeft Suzuki met de Vstrom 650 een probleem ,
 
nu heb ik de KTM nog niet getest , zou er eentje doen maar dat ging niet door , de KTM is idd sterker ,, beter afgewerkt,, en duurdere spullen gebruikt voor de vering en remmen , vandaar de prijs.


Beter afgewerkt???

Duurdere spullen, meer elektronica ok, maar beter afgewerkt? Dat weet ik nog niet zo zeker hoor... Yamaha is behoorlijk netjes afgewerkt.






de stereo type instragrammers :'):r ...

Man, gij zijt toch zo vol van uweigen... 🤦‍♂️🤦‍♂️

Die instagrammers kunnen Engels, schrijven zonder fouten en zijn qua beeldmateriaal en verhalen een pak interessanter dan wat jij laat zien met je oldtimer...
 
Laatst bewerkt:
Beter afgewerkt???

Duurdere spullen, meer elektronica ok, maar beter afgewerkt? Dat weet ik nog niet zo zeker hoor... Yamaha is behoorlijk netjes afgewerkt.








Man, gij zijt toch zo vol van uweigen... 🤦‍♂️🤦‍♂️

Die instagrammers kunnen Engels, schrijven zonder fouten en zijn qua beeldmateriaal een pak interessanter dan wat jij laat zien met je oldtimer...
Laat hem nou.....
 
Beter afgewerkt???

Duurdere spullen, meer elektronica ok, maar beter afgewerkt? Dat weet ik nog niet zo zeker hoor... Yamaha is behoorlijk netjes afgewerkt.








Man, gij zijt toch zo vol van uweigen... 🤦‍♂️🤦‍♂️

Die instagrammers kunnen Engels, schrijven zonder fouten en zijn qua beeldmateriaal en verhalen een pak interessanter dan wat jij laat zien met je oldtimer...


als je niet hard core off road voor de laatste mm gaat ,, denk ik dat de Teneré 700 de beste papieren heeft.

mensen vallen voor de Parijs - Dakar look , zoals veel mensen graag een replica van hun favoriete merk/courreur GP bike willen .
 
Dat kan niet, deze is uniek en stond gisteren hier nog in de garage! :?
R Nine T G/S toch?
Ik bedoel niet exact die motor van de foto, maar goed, je kunt ook alles letterlijk opvatten. Dan is iedere motor uniek, zelfs af fabriek, met verschillende VIN.
De duimpjes op je reactie snap ik ook niet? Maar buiten dat alles, de huidige GS is leuk, maar binnen m'n pekelfietsbudget vind ik niet echt niets naar m'n zin, dus laat ik jullie hier weer met rust.
 
Laatst bewerkt:
De Ténéré 700 is een pak goedkoper en rijdt wellicht offroad even goed als de KTM 790 Adventure .

Ik koos de KTM in de R-versie, omdat :

- ik in Frankrijk veel meer terugkrijg voor mijn 690 Enduro bij mijn (goede) KTMdealer
- de KTM beter rijdt op de weg dan de Yam en de kans groot is dat ik de GS dit jaar niet in Frankrijk krijg, zodat we daar met zijn twee veel op moeten rijden
- de KTM op langere termijn mogelijk sowieso de meest aangewezen motor wordt voor mijn vrouw om op te stappen , als de GS te hoog voor haar wordt. De Yam is hoger.
- ik nu al bij slechter weer en bij risico op nog (licht) besneeuwde of modderige bergpassen vaak de 690 nam... de KTM heeft meer elektronische hulpmiddelen dan de Yam
- de KTM 20 PK méér heeft dan de Ténéré, hetgeen in de bergen met duo wel nuttig lijkt voor veilige inhaalmanoeuvres.


Tijdens de korte proefrit die ik met de standaardversie kon maken, bleek de KTM verbazend snel en erg wendbaar te zijn... hij remde ook veel beter dan indertijd mijn 1290 SAS, met een véél lager zwaartepunt.
Filefilteren ging moeiteloos en zelfs het geluid was goed.
Ik kon helaas niet met Nana achterop proberen, want er stond geen topcase op de demo en dan rijdt ze niet mee.
Mijn maat in Groningen is een groot YAMAHA-fan en bestelde tegelijkertijd met mij zijn Ténéré 700 ...hopelijk kunnen we snel in Frankrijk vergelijken..
 
Laatst bewerkt:
De Ténéré 700 is een pak goedkoper en rijdt wellicht offroad even goed als de KTM 790 Adventure .

Ik koos de KTM in de R-versie, omdat :

- ik in Frankrijk veel meer terugkrijg voor mijn 690 Enduro bij mijn (goede) KTMdealer
- de KTM beter rijdt op de weg dan de Yam en de kans groot is dat ik de GS dit jaar niet in Frankrijk krijg, zodat we daar met zijn twee veel op moeten rijden
- de KTM op langere termijn mogelijk sowieso de meest aangewezen motor wordt voor mijn vrouw om op te stappen , als de GS te hoog voor haar wordt. De Yam is hoger.
- ik nu al bij slechter weer en bij risico op nog (licht) besneeuwde of modderige bergpassen vaak de 690 nam... de KTM heeft meer elektronische hulpmiddelen dan de Yam
- de KTM 20 PK méér heeft dan de Ténéré, hetgeen in de bergen met duo wel nuttig lijkt voor veilige inhaalmanoeuvres.


Tijdens de korte proefrit die ik met de standaardversie kon maken, bleek de KTM verbazend snel en erg wendbaar te zijn... hij remde ook veel beter dan indertijd mijn 1290 SAS, met een véél lager zwaartepunt.
Filefilteren ging moeiteloos en zelfs het geluid was goed.
Ik kon helaas niet met Nana achterop proberen, want er stond geen topcase op de demo en dan rijdt ze niet mee.
Mijn maat in Groningen is een groot YAMAHA-fan en bestelde tegelijkertijd met mij zijn Ténéré 700 ...hopelijk kunnen we snel in Frankrijk vergelijken..
Waarom zou je je motor niet in Frankrijk krijgen? Ik woon een paar maanden per jaar in Frankrijk en kan gewoon vrij op en neer? Ik ben geen ingezetene, het reizen is niet per se noodzakelijk en ik ben twee weken geleden nog even op en neer geweest voor een week.
 
R Nine T G/S toch?
Ik bedoel niet exact die motor van de foto, maar goed, je kunt ook alles letterlijk opvatten. Dan is iedere motor uniek, zelfs af fabriek, met verschillende VIN.
De duimpjes op je reactie snap ik ook niet? Maar buiten dat alles, de huidige GS is leuk, maar binnen m'n pekelfietsbudget vind ik niet echt niets naar m'n zin, dus laat ik jullie hier weer met rust.
Dit is een R80GS uit jaar kruik die ik zelf gerestaureerd en verbouwd heb, vandaar........ :+
 
Ik kan geen trekhaak op mijn wagens plaatsen (1 hybride en 1 kan dan de garage niet meer in) de motortransporteurs twijfelen of ze dit jaar wel genoeg aanvraag krijgen voor Frankrijk en Ik kan er niet op rekenen dat mijn neef mijn GS dit jaar kan brengen met de aanhanger.
Ik hoop er echter nog steeds op.. in dat geval heb ik de inruil van de 690 onnodig vervroegd... tja... een beetje zekerheid dat we kunnen rijden is ook wel leuk.
 
Dit is een R80GS uit jaar kruik die ik zelf gerestaureerd en verbouwd heb, vandaar........ :+
O, moet zeggen dat ik 'm zo op de foto best vind lijken op de R Nine T GS met wat andere details en kleuren. Ik snap je 👍
 
Ik kan geen trekhaak op mijn wagens plaatsen (1 hybride en 1 kan dan de garage niet meer in) de motortransporteurs twijfelen of ze dit jaar wel genoeg aanvraag krijgen voor Frankrijk en Ik kan er niet op rekenen dat mijn neef mijn GS dit jaar kan brengen met de aanhanger.
Ik hoop er echter nog steeds op.. in dat geval heb ik de inruil van de 690 onnodig vervroegd... tja... een beetje zekerheid dat we kunnen rijden is ook wel leuk.
Oke, ja, als je afhankelijk bent van anderen is het lastiger ja. Beter zeker zijn van rijden dan. Ik dacht dat je bedoelde dat regelgeving het niet toe liet om naar Frankrijk te reizen.
 
De Ténéré 700 is een pak goedkoper en rijdt wellicht offroad even goed als de KTM 790 Adventure .

Ik koos de KTM in de R-versie, omdat :

- ik in Frankrijk veel meer terugkrijg voor mijn 690 Enduro bij mijn (goede) KTMdealer
- de KTM beter rijdt op de weg dan de Yam en de kans groot is dat ik de GS dit jaar niet in Frankrijk krijg, zodat we daar met zijn twee veel op moeten rijden
- de KTM op langere termijn mogelijk sowieso de meest aangewezen motor wordt voor mijn vrouw om op te stappen , als de GS te hoog voor haar wordt. De Yam is hoger.
- ik nu al bij slechter weer en bij risico op nog (licht) besneeuwde of modderige bergpassen vaak de 690 nam... de KTM heeft meer elektronische hulpmiddelen dan de Yam
- de KTM 20 PK méér heeft dan de Ténéré, hetgeen in de bergen met duo wel nuttig lijkt voor veilige inhaalmanoeuvres.

Begrijpelijke keuze..

Ik denk dat je offroad ook niet zo ver zal gaan, en dit is niet verkeerd bedoelt, maar maak ik uit van jou eerdere berichten ivm het offroadrijden.
Heb je met die Yam ook al gereden omdat je weet dat de KTM beter is op de weg? Ik vind dat crossplane blokje echt een fijn ding.

Met duo rijden doe ik zowieso niet, niet met mijn 1200 en al zeker niet met een 700 of 790, dus in dat opzicht versta ik wel dat je die extra pk's kan waarderen.

Solo, en zelfs in de bergen en dan vooral op die kleinere wegen die we met zo'n allroad uiteindelijk toch gaan opzoeken, dan kom je mi perfect toe met de power van die 700... maar goed, da's mijn idee hierover.
Vergelijk het een beetje met een GS 700, die qua power ongeveer op hetzelfde niveau zit, zet daar iemand (SOLO!!) op met een vrij goede rij-techniek.. dan leg je het vuur ook aan de schenen van velen met zwaardere, sterkere motoren.


Die elektronische hulpmiddelen die de KTM wel heeft en de Yamaha niet, maakt voor een deel dat grote prijsverschil.
En als je die dingen niet wil... dan betaal je teveel. Het is volgens mij net daarom dat die Yamaha zo'n verkoopstopper geworden is... Vorig jaar zelfs in Duitsland in de maand oktober (dacht ik) zelfs met betere verkoopscijfers dan de GS 1250. 😮

Eens je op die paden komt waar het om gaat worden die systemen meestal toch uitgeschakeld.


Veel plezier met je nieuwe motor...
 
Bedankt... voor de vergelijkende wegcapaciteiten moet ik vertrouwen op een erg intensieve lectuur van tientalen testverslagen en ook de rapportering van mijn Groningse maat die de Ténéré proefreed met zijn vrouw. Zij was niet erg enthousiast, BTW en ze vond hun vorige XT 660 stùkken comfortabeler, hetgeen ook heeft meegespeeld in mijn keuze voor de 790 Adventure R.
Een Yamaha zal wel bedrijfszekerder zijn dan een KTM... ook geen geringe kwaliteit als je midden in de pampa’s zit...

Qua offroad gebruik kan ik kort zijn : die KTM en Yamaha kunnen, wellicht letterlijk, 100 x meer dan ikzelf... zoals mijn leeftijdsgenoot in Groningen me gisteren nog schreef : onze offroad motoren worden alsmaar beter, naarmate we zelf meer aftakelen... :+
 
Laatst bewerkt:
rapportering van mijn Groningse maat die de Ténéré proefreed met zijn vrouw. Zij was niet erg enthousiast, BTW.


Dat kan en wil ik best geloven...
Zo'n Tenere 700 is dan ook, net als zoveel andere motoren, ontworpen voor één motorrijder... dat er steuntjes op staan om iemand mee te nemen is bijzaak...
 
Tip van ToX, bestel de quickshifter op de KTM, dat maakt het rijden met de korte versnellingen een stuk leuker. 😁
 
En bij ingaan van een tunnel schakelt automatisch het dimlicht in?
Inderdaad. Daarbij komt dat het achterlicht van de motor altijd brandt ongeacht of voor dimlicht of dagrijverlichting ingeschakeld is.

Overigens is het automatisch naar dimlicht schakelen eenvoudig uit te zetten. Dan brandt het dimlicht altijd.
 
Nee,
Zit in een optiepakket,
Heb je in één keer full LED lampen.
(Maar nog geen bochtenverlichting, had ik ook wel handig gevonden.)
 
Is de wegcode niet mee met z'n tijd, of mogen we eigenlijk niet met een dagrijlicht rijden op de motor? Uiteindelijk is een dimlicht geen dagrijlicht. :?


Artikel 30bis. Gebruik van de lichten : bromfietsen en motorfietsen die op de openbare weg rijden - bijzondere regel
Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
Ik denk dat deze wet nog dateert van voor het bestaan van dagrijlichten,
Wat zeker verboden is het rijden met enkel de parkeerlichtjes, ook met de auto is dat verboden.
Dagrijlichten daarentegen zijn ondertussen algemeen ingeburgerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan