Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Vooral op de bochtige wegen naar boven mis ik toch nog power. Niet schrikbarend veel maar toch. Lange doordraaiers gaan prima, hoef ik niet meer pit. Hoge snelheid is niet zo interessant.
 
Vooral op de bochtige wegen naar boven mis ik toch nog power. Niet schrikbarend veel maar toch. Lange doordraaiers gaan prima, hoef ik niet meer pit. Hoge snelheid is niet zo interessant.

Damn Woekie, precies een stevige rijstijl...

Ik heb er al zien gaan op het circuit met zo'n "makke" 1250LC.... 😳
 
Laatst bewerkt:
Tjonge,, ik merk dat ik van de 850R naar de 1200GS een behoorlijke stap gemaakt heb ,, maar had ik niet het idee dat ik met een 850R echt te kort kwam, natuurlijk kon het dikker ,, maar heb je er ook wat aan ? denk als er een R900GS was geweest DOHC had ik die genomen.
Maar vind het forse koppel wel heel erg fijn, en dat ie zelfs zuiniger is dan de R 850

Heb alleen ff wat financiële tegenvallers , anders kocht ik een beter zadel en ga ik wat doen aan de uitlaat dat ik van die klep af kom en wat stillere uitlaat , en de starter. verder vind ik het comfort erg goed, de GS nodigt uit om km te vreten of het snelweg is of binnen door , boeit de GS niet.

Met die berm fiscus is het niet leuk meer, ze staan niet waar het gevaarlijk is en de ongelukken gebeuren maar waar het meest uitnodigt om wat harder te gaan . het gaat ze dus puur om de centen en niks anders.
Dus heel sportief rijden heb je zo een aardig prijzen geld te pakken en mag je dokken ..... als een LC al te weinig word ervaren moet je wel heel erg hard gaan , heel erg hard en niet 20 a 30 km te snel maar meer 50 a 80 km te snel .....

Hoor dat Honda toch bezig is met een soort Transalp met een 800 cc blok , maar kon nog wel een jaar of wat duren, als het door gaat.....
 
Waar ik hard rij staan geen flitsers en waar flitsers staan rij ik niet hard.

Verhulst je verwart hard rijden met te hard rijden. Op mooie kronkelige buitenwegen in Eifel en Schwarzwald bijv kun je heel stevig rijden zonder over de max snelheid te gaan. En in de geijkte toeristische gebieden en in dorpjes moet je gewoon rustig rijden.
 
...hoewel de bordjes van 70 & 50 steeds vaker in dat gebied verschijnen, samen met motoragenten die je achtervolgen....
Ondanks het mindere wegdek is de Ardennen (bijna) interessanter om "vlot" te rijden, maar ook daar ga je al beter niet "te" hard, want ook daar verhoogt men de controle.
(Wat betreft dorpjes & woongebieden heb je volkomen gelijk, daar hou je je aan de snelheid, al was het maar voor het imago van de motorrijder.)
 
En dan de factor brul pijp, ik snap best dat mensen problemen hebben met motoren die sportief rijden en flink veel geluid maken.
Vind het alleen bizar dat men wegen afsluit voor motoren , terwijl er ook auto's rond rijden met te veel geluid die ook flink te hard gaan en gevaarlijk doen. bepaalde vrachtwagens en landbouw voertuigen kunnen er ook wat van.

Er rijden te veel motoren rond waar men bewust de db killer eruit haalt of een andere pijp die flink meer geluid uitbraakt.
Omdat ze het zo mooi vinden, ik woon een stukje van een ringweg , toen ik vorige week in de tuin zat hoor ik diverse motoren boven het overige verkeer uit komen , dat waren dikke choppers die als een naderend onweer klonken of van die krijsende 4 cilinder sportfietsen hoog in de toeren.

Avonds laat klinkt het soms wel eens als de 8 uur van Suzuka, waar dan 2 a 3 motoren hoog in de toeren als of ze op Suzuka aan het racen zijn.
 
Vorige week een weekje Schwarzwald gedaan. Heerlijk gereden met, op de terugreis na, zeer prettig weer.
Viel mij wel op dat er wel heel wisselingen in max snelheden is, denk je weer 100 te kunnen staat er 200 meter verder weer 50 of 70. Ook veel 30km zones. Uiteraard hielden we bij de dorpjes in maar vond de 30 niet heel fijn rijden. Een aantal hadden 40km als max, is al iets beter te doen. Maar gelukkig ook genoeg 100km stukken met heerlijke doordraaiers.
Heb overigens niet het idee gehad dat m’n 1150 iets te kort kwam wat vermogen betreft. We reden met z’n drieen, mijn 1150 adventure dus, een 1250 GS en een Tiger 800 XC. De man met de 1250 heeft de meeste berg ervaring maar was goed bij te houden😁
 
Het zou zomaar kunnen dat we elkaar gekruist hebben.
Ik vind Freiburg ( laadpunt voor één van de elektro motoren) ronduit verschrikkelijk. Om de 200 m flitspalen en 30km
 
Tjonge,, ik merk dat ik van de 850R naar de 1200GS een behoorlijke stap gemaakt heb ,, maar had ik niet het idee dat ik met een 850R echt te kort kwam, natuurlijk kon het dikker ,, maar heb je er ook wat aan ? denk als er een R900GS was geweest DOHC had ik die genomen.
Maar vind het forse koppel wel heel erg fijn, en dat ie zelfs zuiniger is dan de R 850

Heb alleen ff wat financiële tegenvallers , anders kocht ik een beter zadel en ga ik wat doen aan de uitlaat dat ik van die klep af kom en wat stillere uitlaat , en de starter. verder vind ik het comfort erg goed, de GS nodigt uit om km te vreten of het snelweg is of binnen door , boeit de GS niet.

Met die berm fiscus is het niet leuk meer, ze staan niet waar het gevaarlijk is en de ongelukken gebeuren maar waar het meest uitnodigt om wat harder te gaan . het gaat ze dus puur om de centen en niks anders.
Dus heel sportief rijden heb je zo een aardig prijzen geld te pakken en mag je dokken ..... als een LC al te weinig word ervaren moet je wel heel erg hard gaan , heel erg hard en niet 20 a 30 km te snel maar meer 50 a 80 km te snel .....

Hoor dat Honda toch bezig is met een soort Transalp met een 800 cc blok , maar kon nog wel een jaar of wat duren, als het door gaat.....
Je hebt nog nooit in bergachtig gebied als de Alpen gereden. Dat is echt een heel andere situatie als je die vergelijkt met Nederland. Ik snap @Woekie wel. Soms na een krappe bocht bergop heb je met de LC het gevoel dat net even meer punch nog lekkerder zou zijn. Betekent niet dat zijn huidige vermogen zwaar tekort is. Maar volgens mij is deze discussie altijd als een nieuw model op stapel staat: hele horden mensen roepen dan dat er echt geen pk of nm meer bij hoeft (want meer dan rap zat), dat er echt geen optie meer bij hoeft (want toch allemaal overbodig/gevaarlijk/te luxe-is geen auto). En als er dan een jaartje een nieuw model is blijkt dat de nieuwe gs toch weer een stukje fijner, luxer en beter rijdend is *D.
 
Je hebt nog nooit in bergachtig gebied als de Alpen gereden. Dat is echt een heel andere situatie als je die vergelijkt met Nederland. Ik snap @Woekie wel. Soms na een krappe bocht bergop heb je met de LC het gevoel dat net even meer punch nog lekkerder zou zijn. Betekent niet dat zijn huidige vermogen zwaar tekort is. Maar volgens mij is deze discussie altijd als een nieuw model op stapel staat: hele horden mensen roepen dan dat er echt geen pk of nm meer bij hoeft (want meer dan rap zat), dat er echt geen optie meer bij hoeft (want toch allemaal overbodig/gevaarlijk/te luxe-is geen auto). En als er dan een jaartje een nieuw model is blijkt dat de nieuwe gs toch weer een stukje fijner, luxer en beter rijdend is *D.

ik ben niet in de alpen geweest met de motor maar wel vaak in het Teutoburgerwoud , dus haarspeldbochten en redelijke hoogste verschillen ken ik wel, en bepaalde delen van Twente zijn ook heuvelachtig , geen vergelijk met het Teutoburgerwoud, maar de techniek van het rijden en de ervaring heb ik wel. geen polders hier.
vond het grappig dat ik met een tamme motor als een Transalp een groep met redelijk sportieve motoren behoorlijk kon bij houden, behalve als ze de ruimte kregen maar in die haarspelbochten en slechte wegen liep ik gewoon weer in ,, hoefde veel minder te schakelen en dat met slecht 50 pk. en was behoorlijk fitter na een aantal uur rijden omdat een transalp minder vermoeiend is dan een machine als een fazer 600.

Dat fijner rijden komt meestal omdat het rij gedeelte verder is ontwikkeld , de powerband prettiger is geworden , er meer luxer aanwezig is , dan die 10 pk extra ,, tank maar eens E10 ipv euro 98 en heb je luchftilter vervuild is het verschil in vermogen meer merkbaar.
En je nieuwe motor is altijd beter dan je oude anders heb je een slechte deal gemaakt.
 
Doe eerst eens een "ernstige" pas,
Bijvoorbeeld de Stelvio (op een autoluwe dag) of de zuidflank in Piesport (om dichter bij huis te zitten) en dan met enkele mensen die bochtenervaring hebben.
Laten we dan nog eens zien wie er vermogen "voldoende" had!
(Waarmee ik niet wil zeggen dat -100 pk minderwaardig is!)
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Doe eerst eens een "ernstige" pas,
Bijvoorbeeld de Stelvio (op een autoluwe dag) of de zuidflank in Piesport (om dichter bij huis te zitten) en dan met enkele mensen die bochtenervaring hebben.
Laten we dan nog eens zien wie er vermogen "voldoende" had!
(Waarmee ik niet wil zeggen dat -100 pk minderwaardig is!)
wanneer gaan we nog eens ? :]
 

Bijlagen

  • 2021-07-17 (2).png
    2021-07-17 (2).png
    495,4 KB · Weergaven: 46
Gelukkig heeft iedereen een andere motorbeleving anders zouden we allemaal t zelfde rijden. Hoe saai is dat dan. Ik hoef niet perse als eerste boven te zijn, en met mijn gewicht hoeft mijn motor ook niet zoveel mee te torsen naar boven. Het kan altijd harder beter of meer, het is maar net wat je zoekt
 
Iedereen kan wel pochen met het aantal pks maar hoeveel daarvan wordt nou daadwerkelijk allemaal gebruikt?
Niet om hier te stangen maar gewoon een vraag die serieuze antwoorden mag krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan