Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Hé Weerman , mijn 2017 GS heb ik maar 2 maanden gehouden : de motor bleek, bij stationair lopen, zeer duidelijke kloppende geluiden te maken ter hoogte van beide cilinderkoppen.
Bij nazicht bleken de tandwielen van de nokkenassen buiten tolerantie te vallen.
Uiteindelijk en na veel aandringen (u heeft toch 5 jaar garantie, m'neer !), werden beide cilinderkoppen onder garantie vervangen, maar het geluid bleek nauwelijks minder te zijn geworden.
Ook schakelde hij bijzonder stroef, maar dat kan exemplarisch zijn geweest, want vanaf 2017 zijn de versnellingsbakken juist verbeterd...
Alleszins was mijn vertrouwen in die motor weg en heb ik hem ingeruild, om vervolgens een KTM 1290 SAS te kopen, waar mijn vrouw dan weer niet gelukkig op zat... ,waarna ik weer een GS aanschafte...:+
Ik bedoel maar : mijn 2017 GS zag er spiksplinternieuw uit en de koper zal zeker het verhaal niet te horen hebben gekregen ... hij kwam trouwens blijkbaar van een oliegekoelde GS en dacht wellicht dat dat kabaal er gewoon bijhoorde, terwijl ikzelf goed kon vergelijken met eerdere watergekoelde GS-en.
Ondertussen zijn er heel wat GS-eigenaars die hun 1200 willen inruilen voor een 1250, zodat je m.i. nu een grotere kans hebt om een probleemloos exemplaar te vinden...
Kijk toch maar goed de onderhoudsgeschiedenis na tgv de proefrit.

Bedankt voor uw uitleg, onderhoudsgeschiedenis is bij deze dealer bekend en is daar ook nieuwe verkochten.
De verkoper heeft dit na gezien er is niets aan gebeurt zei de verkoper alleen de beurten en terugroep acties ik mocht
wel mee kijken met hem dit heb ik uitvertrouwen niet gedaan.

Ik ga morgen proefrijden en zal extra aandacht geven op motor loop/lawaai, versnellingsbak en ook heb ik elders gelezen dat de voorste fusee wel eens problemen geeft waardoor motor slecht recht uit wil rijden.
Eigenlijk ga ik er ook van uit dat dit onder die 2 jaar garantie valt die ik er bij krijg.
 
Als ze het daar gewoon lekker zelf uitzoeken met hun Brexit? Wat gaan ze doen op hun eiland? Betalen met een eigen munt? Andere maateenheden gebruiken? Links rijden? B|

LoL...*O*
Voor zover ik het weet hebben ze al tijden hun eigen munt(en) en Maateenheden?! 🧐🤔
 
En toch mag ik ze wel die Britten. Ik werk bij een bedrijf met het hoofdkantoor in Cambridge en ben dagelijks met ze in contact en dat is over het algemeen best een positieve ervaring. Ik vind dat ze ook erg goed Engels spreken. :+
 
LoL.. en mijn betere helft zit daar de helft van t jaar.. en ik kom er dus ook regelmatig en zoals je zegt ik mag ze ook bijzonder graag. Ze zijn "apart" dat is zeker maar 90% is super vriendelijk (voer ze alleen geen alcohol!! :) ) en ja ze spreken best goed Engels_O-_O-
Maar zonder dollen niks is ze te gek..
En als ze ergens interesse in hebben dan gaan ze er ook helemaal voor..
Kortom ik kom er graag en geniet ieder keer als ik er ben.
Bovendien heb je er prachtige wegen om te rijden door het fantastische landschap (dan heb ik het niet over de eeuwigdurende werkzaamheden aan de M1 :P )
 
Zo spreken mijn collega's in Cambridge niet Slijk, je kijkt naar de verkeerde filmpjes. Je moet zoeken op received pronunciation.

We worden elk jaar uitgenodigd voor het kerstdiner daar, voor het eten moet je niet gaan (hoewel het minder erg is dan vroeger) maar de sfeer is super. En het is altijd vrij drinken, dat is waar de Britse collega's vooral voor komen.:+
 
LoL.. en mijn betere helft zit daar de helft van t jaar.. en ik kom er dus ook regelmatig en zoals je zegt ik mag ze ook bijzonder graag. Ze zijn "apart" dat is zeker maar 90% is super vriendelijk (voer ze alleen geen alcohol!! :) ) en ja ze spreken best goed Engels_O-_O-
Maar zonder dollen niks is ze te gek..
En als ze ergens interesse in hebben dan gaan ze er ook helemaal voor..
Kortom ik kom er graag en geniet ieder keer als ik er ben.
Bovendien heb je er prachtige wegen om te rijden door het fantastische landschap (dan heb ik het niet over de eeuwigdurende werkzaamheden aan de M1 :P )
Wat betreft die alcohol volg ik he-le-maal.
Groot deel van onze administratie zit in Richmont, buiten Corona tijd hadden we jaarlijks een grote "all hands meeting",
Zatte (En dat zijn ze snel) male & female Engelsen zijn erger dan (de meeste) dieren.
 
Topicopener zal thans feilloos uitleggen hoeveel werk en nieuwe onderdelen hij in deze fiets heeft geïnvesteerd, waardoor dit een gouden koopje is geworden.
Hij zal me dan ook van harte ervoor danken dat ik hem die opportuniteit geboden heb...
Ik heb de kwestieuze zin hierboven trouwens weggelaten wegens niet geheel geslaagd... nu jij nog in je citaat ...
 
Laatst bewerkt:

Ik twijfel nog tussen Topkeirel of Paljas.

Ik verpak het niet zo mooi als Astrant;)
 
Topicopener zal thans feilloos uitleggen hoeveel werk en nieuwe onderdelen hij in deze fiets heeft geïnvesteerd, waardoor dit een gouden koopje is geworden.
Hij zal me dan ook van harte ervoor danken dat ik hem die opportuniteit geboden heb...
Ik heb de kwestieuze zin hierboven trouwens weggelaten wegens niet geheel geslaagd... nu jij nog in je citaat ...
Bedankt voor de aandacht en bewondering die je aan mijn wonderschone VFR hebt besteed. *O*
 
Topicopener zal thans feilloos uitleggen hoeveel werk en nieuwe onderdelen hij in deze fiets heeft geïnvesteerd, waardoor dit een gouden koopje is geworden.
Hij zal me dan ook van harte ervoor danken dat ik hem die opportuniteit geboden heb...
Ik heb de kwestieuze zin hierboven trouwens weggelaten wegens niet geheel geslaagd... nu jij nog in je citaat ...


Voor Tox hoor Slijkmans.
 
Wat een middag, proefrit op de 1200GS van Dec 2016 model 2017 20.000km, motor was koud en liep gelijk mooi en zonder extra lawaai wel had accu het er moeilijk mee om motor aan loop te maken (nieuwe accu zou er in komen).
Eerst een stukje rijden zonder gehoorbescherming even rustigen aan alles ontdekken en voelen koud schakelde de bak goed, voorwiel geeft veel zoemend geluid bij 70 tot 80 km/h ook neem ik wat gierende aandrijf geluiden waar niets raars eigenlijk.

Toen mijn gehoorbescherming in gedaan en motor even stationeer laten lopen, ja dit is een boxer ruitje staat wat te schudden en elk moment verwacht ik dat hij af zou slaan wat natuurlijk niet gebeurde, ook kreeg motorblok wat meer mechanisch lawaai toen hij warmer werd maar niets raars je voelt de warmte van de cilinders tegen je benen aan stralen.
Nu de motor warmer wordt gaat het versnellingsbak moeilijker schakelen vooral 2 en 3 zowel op als terug je moet de pook echt een behoorlijke drukker verkopen wil je ratelen van de bak voorkomen ook dit is na mijn idee niet ongewoon voor deze motorfiets.
Bij 70km/h valt mij op dat je de cardan aandrijving goed voelt ja wat moet ik zeggen trillen resoneren ik weet het niet maar je voelt het in de hele motor ja dat is de eigenschap van een cardan dacht ik.
Bij contante snelheid merk je ook het regelen van de lambda sensor (motor houdt iets in als het ware).
Motorfiets stuurde goed en lag goed in de bocht remmen als de beste niets mis mee heerlijke relaxte zithouding prima maar ik ben al deze eigenschappen niet gewend op mijn huidige motor (V-Strom 650XTA 2017).
Met nog fris in mijn achter hoofd hoe soepel de F850GS die ik had gehuurd dit allemaal deed had ik zoiets van ja en nu.

Met dit in mijn hoofd en dat de R1200GS al 4 jaar oud is maar wel met 2 jaar garantie dat dan wel, ben ik nogmaals aan het onderhandelen gegaan.
En is het de gloed nieuwe F850GSA Rally blauw vol opties geworden (nog zonder kenteken), met als extra’s een getint touring ruitje en getinte windgeleiders, aluminium topkoffer met ruggesteun, Akrapovic sportdemper en 5 jaar garantie.
Het verschil in bij betalen was €2300,- meer voor de F850GSA incl extra’s (de R1200GS vol opties zou ook met nieuwe topkoffer en banden worden geleverd verder zaten er geen extra’s op)
Het is uiteindelijk anders afgelopen dan ik in eerste instantie had verwacht.

Nu nog een paar weekjes wachten voor aflevering ze hebben het erg druk op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan