Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ik neem dus aan dat er niet eerlang verhuisd wordt ?
Nee, ik ben klaar met de huidige huizenmarkt. Die is zo verknald voor de betaalbare markt dat ik er klaar mee ben.
En starterswoningen kosten gewoon even een kleine €260000.
Alleen kan ik dat niet opbrengen en voor de gemeentelijke regelingen kom ik niet meer in aanmerking aangezien ik de houdbaarheidsgrens van 35 gepasseerd ben.
Dus blijf ik lekker zitten op dit (toch wel) dondersmooie plekje en ga ik hier wat aan aanpassen nu ik een huurcontract voor onbepaalde tijd heb.
En hopen dat ik tzt dit huis kan kopen, een mooi stukje (vergunningvrij) kan aanbouwen. 😊
Of het moet allemaal zo lang duren dat ik ga rellen in een roze bejaardenpakhuis 🤣
 
Of deze :

1650828327601.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een hele goede avond deze avond,

Aangezien ik hier nieuw ben is even voorstellen denk ik wel op z'n plaats. Mijn naam is Egbert en ik woon in het pittoreske Leeuwarden en ik hoop binnenkort mijn eerste GS(A) aan te schaffen. Momenteel rijd ik nog met (te?) veel plezier op mijn KTM 950 Supermoto maar ik overweeg dus de overstap naar de GS.

Nu ben ik nog niet heel erg thuis in BMW/GS-land dus vandaar dat ik mij hier even meld. Ik ben in de markt voor een ouder 1200 model, ergens tussen "04 en "09. De 2010 heeft nog meer de voorkeur maar daar heb ik het geld (nog) niet voor over. Op het internet kom ik verschillende verhalen tegen dat je beter het "08 model of jonger kunt halen, o.a. ivm de remmerij.

Nu mijn handje vol vragen aan jullie kenners:
1. Waar moet ik op letten bij een proefrit?
2. Waar moet ik rekening mee houden qua eventuele grote onkosten bij kilometerstanden van 100-150k?
3. Zijn er zichtbare verschillen tussen een 2005 en een 2008? Je ziet vaak genoeg overjarige modellen dus als ik dat aan de hand van foto's al kan uitsluiten dan is dat mooi meegenomen.
 
Welkom! De modellen zonder elektrische bekrachtiging vanaf 2007 zijn betrouwbaar. Kijk vooral naar wat er aan onderhoud is gedaan. remschijven, schokbrekers, cardanklok.
Die van mijn broer staat voor 3500 op markplaats. 197k op de teller. Heeft alle echte punten al een keer aangepakt. Ik heb zelf mijn 2005 met 220k op de teller vorig jaar verkocht. Niet omdat ie slecht was. Had er nog prima een ton meer op kunnen zetten, maar ja een LC was toch een andere categorie van rijden en in combi met een eigen bedrijf zakelijk te aantrekkelijk. Mijn 2005 remde wel veel beter dan wat ik nu rij. Mis ik nog altijd.
 
Hoi Foegol, een 2008 of 2009 zou mijn keuze zijn, zolang het maar in je budget past.
Wat ik iedereen adviseer is om de boxer voor aankoop bij een specialist te laten nakijken. Iets lulligs als de keerring van de uitgaande as is een dag werk, de koppeling net zo. Voor een paar tientjes koop je net wat meer zekerheid en loop je niet leeg op wat een goede machine lijkt. Tevens kan de BMW boer nazien wat er aan updates is uitgevoerd en waar het onderhoud is gedaan. (Als het bij BMW dealers is uitgevoerd.)
 
Bedankt voor de snelle reacties! Nu heb ik een "08 adventure op het oog alleen weet ik niet of ie in 08 geproduceerd is of toen op kenteken is gekomen. Kan ik dit ergens aan zien?
 
Bedankt voor de snelle reacties! Nu heb ik een "08 adventure op het oog alleen weet ik niet of ie in 08 geproduceerd is of toen op kenteken is gekomen. Kan ik dit ergens aan zien?
Het model t/m 2007
1650868085238.png


Het model vanaf 2008;

1650868196642.png


Je ziet het onderscheid met name aan de snavel bij de tank. De 2008+ heeft een opening aan de zijkant.
 
Je ziet het onderscheid met name aan de snavel bij de tank. De 2008+ heeft een opening aan de zijkant.

En aan de cilinderdeksels, t/m 2007 lichtgrijs, daarna wat donkerder grijs.

Ik heb in augustus 2007 een GSA nieuw gekocht en er mee gereden tot eind 2013 en 160.000km in totaal. Twee problemen gehad, tanklint een paar keer defect, 1e keer nog net in de 2 jaar garantie op de motor. 2e keer een paar jaar later en toen zelf laten vervangen. Die was binnen een jaar ook stuk maar toen zat er nog garantie op en is kosteloos opnieuw vervangen.

Zomer 2013 had ik nog een trilling in de cardanas wat uiteindelijk bleek te zijn veroorzaakt door een scheurtje in de kruiskoppeling. Cardanas vervangen (was op vakantie in Italië) bij een BMW werkplaats. Omdat na terugkomst van die vakantie de motor aan een grote beurt toe was, en ook de Hyperprovering weer aan revisie toe was heb ik besloten dat geld in mijn zak te houden en de net aangekondigde LC blind uit de folder te kopen (die inmiddels op 175.000km staat).

Maar puur financieel gezien had ik nog jaren met die 2007 GSA kunnen doorrijden, al zou ik dan waarschijnlijk na een volgende tanklintstoring dat niet meer laten vervangen.
 
Dit is een fijn bedrijfje met liefde voor motoren. Heeft op dit moment drie hele mooie GSA's staan. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken!

3x BMW R1200GS ADVENTURE
Zie omschrijving
 
Bedankt voor de snelle reacties! Nu heb ik een "08 adventure op het oog alleen weet ik niet of ie in 08 geproduceerd is of toen op kenteken is gekomen. Kan ik dit ergens aan zien?
Verwijzend naar de eerdere goede raad van Detox, zou ik zeker voor een 2007 GS eerst het chassisnummer laten checken bij een BMWdealer om te kijken of-ie alle updates heeft gehad .

Ik had twee exemplaren van dat modeljaar (1 privé en 1 bedrijfsmotor) en beide hebben toen de meeste recalls ondergaan van alle BMW motoren, die ik ooit heb gehad .

Beide rijden op dit ogenblik blijkbaar nog steeds en van eentje weet ik dat hij ook naar de 200.000 km ging .

Mits deze recalls werden uitgevoerd, is het dus een zeer goed productiejaar geweest.

Als ik het goed heb, waren vanaf 2008 ESA en ASR in optie leverbaar .
 
Laatst bewerkt:
Geef t genoeg tijd en heel art.5 föhnt op een GS.
Hee!! Natuurlijk hang jij hier ook rond!
Nou volgens mij trap ik het af voor de groep. Anne heeft er eentje gehad maar die is al lang weer de deur uit. Het liefst zou ik de KTM blijven rijden maar die beloond het aso-rijden wat te veel... Dus ja, nu keuzen maken:]
 
En een GS wil ondanks de cardan en het gewicht van een vrachtwagen ook prima op 1 wiel. Ook offroad gaat ondanks dat loeizware gewicht prima. Tis alleen in de garage een ruimte vreter en lastig te manouveren apparaat
 
Dat geloof ik direct! Het is alleen dat de eene motorfiets er anders mee omgaat dan de andere. Ik krijg nog net niet een schouderklopje van de KTM als ik'm op het achterwiel de bocht uit trek. Dat vind ik zelf ook heel erg leuk maar ik ben (denk ik?) opzoek naar een motor die het wat minder beloond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan