Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Dat geloof ik direct! Het is alleen dat de eene motorfiets er anders mee omgaat dan de andere. Ik krijg nog net niet een schouderklopje van de KTM als ik'm op het achterwiel de bocht uit trek. Dat vind ik zelf ook heel erg leuk maar ik ben (denk ik?) opzoek naar een motor die het wat minder beloond.
Een gs nodigt inderdaad wat minder uit tot opgefokt rijden, bijvoorbeeld vergeleken met een XR, KTM of Ducati. Je kunt er wel lekker hard mee rijden, maar vooral in bochtig gebied. Bij wat langgerektere stukken blijft hij wat underpowered t.o.v. die andere, maar het gaat dan toch al rap richting illegale snelheden dus veel zal dat hier in de regio niet voor komen.
 
Tuurlijk kan je er hard mee rijden maar t.o.v. een LC GS is en blijft een < 2012 GS een tractor.
Echter wel met een perfecte wegligging.

Heb je rijervaring met een LC, XR, KTM, of bv een Ducati dan valt een pre 2012 GS(A) kwa vermogen behoorlijk tegen.
 
Een gs nodigt inderdaad wat minder uit tot opgefokt rijden, bijvoorbeeld vergeleken met een XR, KTM of Ducati. Je kunt er wel lekker hard mee rijden, maar vooral in bochtig gebied. Bij wat langgerektere stukken blijft hij wat underpowered t.o.v. die andere, maar het gaat dan toch al rap richting illegale snelheden dus veel zal dat hier in de regio niet voor komen.
Misschien is de GS geen snelheidsmonster, maar het is bizar hoe goed dat ding kan vliegen over drempels en andere nare obstakels. Het is goed dat ik een RT heb gekocht. (al kan dat met de RT ook maar daar ben ik toch wat voorzichtiger mee):P
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Ik denk dat een redelijk bestuurder op een LC GS niet verloren gereden gaat worden op stuurwegen, dankzij het machtige koppel, en nog enkele andere leuke eigenschappen van de GS.
 
Ik denk dat een redelijk bestuurder op een LC GS niet verloren gereden gaat worden op stuurwegen, dankzij het machtige koppel, en nog enkele andere leuke eigenschappen van de GS.
Met een identieke rijder loop je met de ktm of multistrada echt wel iets uit een gs. Helemaal die oude gs’en zijn zo snel niet. Helemaal als er wat snellere stukken in zitten.
Maar de vraag is of dat erg is. Immers, er wordt zelden zo hard gejakkerd. De gs blinkt uit in het heel makkelijk te rijden zijn. Maar laten we nu niet doen alsof het de snelste is…
 
Daarom schreef ik ook "stuurwegen"
Ik had het over wegen als bijv. De Gross Glockner strasse of Kaunertaler gletscher. Afwisseling van haarspeldbochten en soms een iets rechter stuk. Die kun je toch niet als niet stuur weg betitelen lijkt mij.
De gs is een superzwaar maar heel beweeglijk en makkelijk rijd aar ding. Ik begrijp niet waarom we moeten doen alsof hij ook de snelste is…. Dat is niet zijn sterke kant en dat is hij ook niet.
 
Heb ik geschreven dat hij "de snelste" is?
Jij noemt ook 2 ongewoon krachtige hoogpoters die nog enigszins vlot sturen ook,
(De SAS 1290 en de Multistrada),
Ik wou enkel maar zeggen dat ook deze fietsen een 1250GS niet "verloren" rijden.
Veel (en het meeste) zal van de bestuurder afhangen.
 
Wat mij betreft is eerst de mens en dan de weg de limiterende factor, pas daarna komt de motor.
Ik heb ooit wel eens een rsv mille zoekgereden in de eifel op mijn aftandse fazertje. Gewoon omdat ik meer durfde en de weg beter kon inschatten.

Op de openbare weg is veiligheid en een plan b hebben in iedere bocht het allerbelangrijkste (dat mijn plan b dan weer anders dan die van een andere rijder is....dat maakt waarom je sommige dingen wel en sommige dingen niet doet, hetgeen je niet moet verwarren met geen plan b hebben)
 
Ik had het over wegen als bijv. De Gross Glockner strasse of Kaunertaler gletscher. Afwisseling van haarspeldbochten en soms een iets rechter stuk. Die kun je toch niet als niet stuur weg betitelen lijkt mij.
De gs is een superzwaar maar heel beweeglijk en makkelijk rijd aar ding. Ik begrijp niet waarom we moeten doen alsof hij ook de snelste is…. Dat is niet zijn sterke kant en dat is hij ook niet.
Volgensmij ben jij ooit zoek gereden door een GS:+
 
Volgensmij ben jij ooit zoek gereden door een GS:+
haha, nee hoor. Ik rij op eentje :P.
Mens en omstandigheden zijn de limiterende factor. Maar als je hier leest lijkt de gs wel op alle vlakken altijd de beste en waar hij niet het beste is is hij slechts marginaal minder. Dat lijkt toch een beetje op ophemelen *D
Een gs is de beste allrounder en blinkt op wat onderdelen uit. Maar dat is alles. Als je op een dohc een snelle streetfighter-achtige, KTM of Duc zoek rijdt (wat ik hier wel eens vaker las) dan zal de reden zijn dat jij goed kunt rijden en die andere berijder niet of niet wil.

Maar eigenlijk gaat het alweer helemaal nergens over, volgens mij zijn de meesten het wel eens hier. En een enkeling denkt dat hij op een raket zit :+
 
Maar eigenlijk gaat het alweer helemaal nergens over, volgens mij zijn de meesten het wel eens hier. En een enkeling denkt dat hij op een raket zit :+


Wetende dat mijn sterkste motor de afgelopen jaren een Supertenere is geweest denk ik soms wel dat ik op een raket zit nu ja... :o


Het is geen geheim dat ik fan ben van "less is more" en de +130pk die ik nu ter beschikking heb zijn er voor mij dan ook meer dan genoeg. Zeker op de OW is dit al veel meer dan dat je nodig hebt.
Als we andere motorrijders gaan losrijden op deze wegen ben je zowieso al verkeerd bezig als je al het potentieel van zo'n +130pk machine moet gaan gebruiken.

Het losrijden van anderen lijkt mij dan ook meer de verdienste van de rijder en niet zozeer van de motor. Ik heb zelfs op een circuit al genoeg motorrijders op echte sportmotoren lessen zien krijgen van anderen op een GS... dusja... 🤷‍♂️
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
ooit had ik een honda blackbird....
Op een kleine pas in Oostenrijk ben ik los gereden door een lokale man van plm 80jr oud, met grote baard en een pijp in zijn mond. Hij reed op een stokoude BMW.
Mijn excuus was dat ik totaal onbekend was op deze pas en deze man kennelijk niet. Hij ging in 1 tempo naar boven, waarbij hij in iedere bocht mij losreed en ik op de rechtere stukken weer aanhaakte.....
Paulus de boskabouter die reed als een Valentino Rossi...
Kan natuurlijk ook zijn dat ik reed als een krant.......
 
Wetende dat mijn sterkste motor de afgelopen jaren een Supertenere is geweest denk ik soms wel dat ik op een raket zit nu ja... :o


Het is geen geheim dat ik fan ben van "less is more" en de +130pk die ik nu ter beschikking heb zijn er voor mij dan ook meer dan genoeg. Zeker op de OW is dit al veel meer dan dat je nodig hebt.
Als we andere motorrijders gaan losrijden op deze wegen ben je zowieso al verkeerd bezig als je al het potentieel van zo'n +130pk machine moet gaan gebruiken.

Het losrijden van anderen lijkt mij dan ook meer de verdienste van de rijder en niet zozeer van de motor. Ik heb zelfs op een circuit al genoeg motorrijders op echte sportmotoren lessen zien krijgen van anderen op een GS... dusja... 🤷‍♂️
exact, de rijder maakt vaak het verschil. Maar dat wil dus niet zeggen dat er tussen de motoren geen verschil is. Zet je die gs-rijder op het circuit op de circuit motor, dan rijdt hij de gs waarschijnlijk moeiteloos los.
 
Ik rijd nu al 16 jaar op de bergwegen van mijn Franse streek en dit op verschillende motoren , waaronder diverse KTM’s, R1 en Tracer 900 .

Ik ken de meeste stuurweggetjes daar onderhand wel op mijn duimpje .

Ik kan alleen naar waarheid verklaren dat ik er het snelste ben op mijn watergekoelde GS-en , waarbij er niet eens een groot verschil is tussen de 1200 en de 1250 (tenzij met passagier).

Naar verluidt, rij ik er best snel, maar word ik er toch vaak losgereden door de local yokels op hun naked driecilinders .
Helaas staan de meeste kruisjes met plastic bloemen langs de weg er ook voor dit soort motorrijders.
 
Ik ben een stevige föhner met meerdere föhns in de garage (en historie) en ik kan alleen maar zeggen dat ik de GS een fiets vind die zeer vergevingsgezind is - zeker met slecht wegdek - en waarop je zonder al te veel inspanning al stevig kan föhnen. Ding rijdt gewoon heel makkelijk en ontspannend. Voor bochtjes boven de 120km/u (en das vaak het circuit) verkies ik toch echt ander soort föhns. Maar voor op de openbare weg is t een uniek apparaat
 
Blazers !

E10ABB7A-F528-45C8-A67D-6E7132097DF4.jpeg
 
Ik had het over wegen als bijv. De Gross Glockner strasse of Kaunertaler gletscher. Afwisseling van haarspeldbochten en soms een iets rechter stuk. Die kun je toch niet als niet stuur weg betitelen lijkt mij.
De gs is een superzwaar maar heel beweeglijk en makkelijk rijd aar ding. Ik begrijp niet waarom we moeten doen alsof hij ook de snelste is…. Dat is niet zijn sterke kant en dat is hij ook niet.
Kaunertaler ken ik,
Al ga ik niet beweren dat we het beste weer hadden, we zijn er bijna afgehandeld, echt bar koud en pijn in je face.
 

Bijlagen

  • IMG_20220426_183913.jpg
    IMG_20220426_183913.jpg
    239,1 KB · Weergaven: 31
als je een 1200 GS heb heb en die wring je helemaal uit dan ga je wel zo vreselijk hard voor op de openbare weg, en zijn de risico's niet misselijk
dat dan bepaalde twins nog ff 40 pk meer hebben leuk voor op een forum of zo , ben het eens dat de vaardigheid van wie erop rijd van meer belang is en hoeveel lef iemand heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan