Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Probleem is dat je twee dingen door elkaar haalt. Namelijk normaal functioneren van een apparaat en garantie op slijtage delen. De hele wereld is het er over eens dat een schokdemper een slijtage deel is.
Als de dealer na 4 jaar en 18k 80% vergoed dan erkent ie dat het onderdeel normaal dus 5x zo lang/veel mee gaat. Oftewel 20 jaar en/of 100k.
Laat dat nou nèt de km stand zijn waarbij veel eigenaren merken dat de schokdempende werking begint in te storten. Ik vermoed dat die 80% niet zo maar uit de lucht gegrepen is.
 
Niet te missen interview voor de GSser.

received_5510005792381959.jpeg
 

Bijlagen

  • received_5510005792381959.jpeg
    received_5510005792381959.jpeg
    57,3 KB · Weergaven: 10
nee, dat heb ik niet ,, maar het lijkt me wel lastig, met alleen een kloppend onderhoud historie , en dat de motor verder geen tekenen heeft van een zwaar leven is niet genoeg , maar je mag toch wel verwachten dat je schokdemper een 75 a 90 K km mee gaat . het voldoet niet aan een reële verwachting. misschien dat een jurist kan vertellen hoe een rechtbank , wat zou volgens hen dan bewijs zijn ?

maar goed ,, 80 % krijgt ie terug .
Als je bvb kan aantonen dat je altijd straatbanden hebt gehad , zoù dat een begin van bewijs kunnen zijn dat de motorfiets een normaal gebruik heeft gehad …
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik mijn Adventure verkocht, maar ik heb nog wel wat spullen over. Ik was zelf van mening dat een standaard uitlaat op de GS prima voldoet, maar mocht je van meer geluid houden dan is dit misschien wat voor je. Let wel, is geen nieuwe..

Vraag gerust via MP naar de MF korting ;).

Je link werkt niet, omdat die vanuit jouw account is.

 
Gebruikerservaringen gezocht:
Mijn motorpak is zo langzamerhand aan vervanging toe.
Ik zit serieus te denken aan een gelamineerd pak Rukka Sheild-R, lijkt me ideaal, gegarandeerd waterdicht en geen nat, zwaar en koud pak.
Echter; ik lees ook berichten dat gelamineerde pakken in warme omstandigheden te weinig ventilatie bieden.
Juni of juli altijd een dag of 10 naar de bergen, FR of IT.
Deze zomer af en toe 38 C aangetikt...en aangezien we samen op 1 motor reizen, is er geen ruimte om een doorwaai-jackje mee te slepen.
Kortom; gelamineerd gore-tex of toch beter voor uitneembaar gore-tex membraam kiezen?

Ik hoor graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen zomer voor het eerst in Zuid-Frankrijk en Spanje met een laminaat jas met veel ventilatieritsen gereden (Klim Badlands). Daarvoor had ik altijd een jas met veel ventilatieritsen en uitneembaar membraan.

37 graden is het warmste dat ik heb gehad en dat ging prima. Stilstaand heb ik het gevoel dat het wel warmer is dan een jas zonder membraan. Ik trok hem wat sneller uit. Grote voordeel is natuurlijk dat je even af bent van die twijfelgevallen, gaat het regenen of niet? Want als het een beetje klef weer is met kans op onweer wil je die regenvoering zo lang mogelijk niet inritsen. En een laminaat jas is toch een stuk koeler dan een jas met ingeritste losse voering, ook als de ritsen dicht zijn. Soms had ik de ritsen op mijn rug en armen al dicht want die op mijn borst kan ik makkelijk dicht maken als het gaat regenen.

Kortom, ik ben er wel blij mee, al heb ik lang gedacht dat een laminaatjas te warm zou zijn.
 
Geef ook ff aan wat je budget en gewenste levensduur is. Er is heel veel verschil in prijs en kwaliteit. Ik rij met Stadler en Mike met Klim. Beiden topkleding maar net niet helemaal gratis.

En samen op 1 motor betekent dat je de helft van je ventilatie al kwijt bent. Dan moet je wellicht andere keuzes maken.
 
Ik kies er het liefst voor om in de zomermaanden en tijdens vakanties naar de warme oorden, het 3-laags Gore-tex pak thuis te laten en het doorwaaipak aan te trekken.
Een goeie windstopper, een paar Thermo truien in verschillende diktes, eventueel nog een koelvest én een goed regenpak erbij en je kunt perfect schakelen bij alles tussen de 10 en 40 graden Celsius, en het neemt maar weinig ruimte in.
Zo'n Gore-tex pak blijft, ondanks de ventilatie-ritsen toch oncomfortabel in de bloedhitte.
 
Geef ook ff aan wat je budget en gewenste levensduur is. Er is heel veel verschil in prijs en kwaliteit. Ik rij met Stadler en Mike met Klim. Beiden topkleding maar net niet helemaal gratis.

En samen op 1 motor betekent dat je de helft van je ventilatie al kwijt bent. Dan moet je wellicht andere keuzes maken.
Bericht aangepast.
Ik overweeg het Rukka Sheild-R pak.
 
Klim is super, maar scheurt snel bij een val.

Zal dat niet bij elk Textiel pak zo zijn? Het Alpinestars pak van mijn vrouw was ook gescheurd...



Ik ben ook fan van Klim, gewoon omdat dit merk nu eens niet met al die uitritsbare tussenlagen werkt. Gewoon een laminaat jas, klaar. Is het wat fris, dan kies je zelf voor een basis- of tussenlaag. Te warm? Dan rits je gewoon alles open.
Rij met Latitude en Traverse. Ook al mee op vakantie geweest en ritten mee gereden van +30°, sluit me aan bij Mike qua beleving.


Een jas met een uitneembaar Goretex membraan zou ik nooit kiezen, je jas wordt even nat als een jas zonder Goretex. Zit je na een regenrit nog met een zware, natte jas die blijft druppen in je hotelkamer.
Dan zou ik eerder een zomerjasje dragen en een regenjasje in de koffer steken... zo doet mijn vrouw het. Zij heeft ook een Rukka pak, maar vind het bij hoge temperaturen toch teveel van het goede. Zij stopt liever wanneer nodig om de regenkleding erover te doen.
Ieder zijn ding dus.

Die Rukka Shield-R kost ook al aardig wat, voor dat geld koop je bij Klim ook de topmodellen...
 
Gebruikerservaringen gezocht:
Mijn motorpak is zo langzamerhand aan vervanging toe.
Ik zit serieus te denken aan een gelamineerd pak Rukka Sheild-R, lijkt me ideaal, gegarandeerd waterdicht en geen nat, zwaar en koud pak.
Echter; ik lees ook berichten dat gelamineerde pakken in warme omstandigheden te weinig ventilatie bieden.
Juni of juli altijd een dag of 10 naar de bergen, FR of IT.
Deze zomer af en toe 38 C aangetikt...en aangezien we samen op 1 motor reizen, is er geen ruimte om een doorwaai-jackje mee te slepen.
Kortom; gelamineerd gore-tex of toch beter voor uitneembaar gore-tex membraam kiezen?

Ik hoor graag.
Volgens mij bij dit jack heb je aardig wat ventilatieritsen zitten.
Ik heb laatst er ook naar gekeken op de beurs.
En voor die 10 dagen zou ik echt voor de Rukka gaan.

Doorwaai is maar bij een bepaalde temperatuur en rijtijd lekker.
Is de buitentemperatuuur meer als je lichaamstemperatuur dan warm je jezelf op.
Dan kan je beter afgeschermd zitten.
Ook zal je heel veel vocht verliezen met rijden door verdamping.

Ik rij met Pro shell kleding en heb daaronder LDcomfort onderkleding en soms een Macna coolvest als het te heet is.
 
De Treasure jasen Quest broek hebben ventilatieopeningen die echt als windhappers werken. Daardoor ontstaat er een luchtstroom door je pak. Het werkt echt goed. Tot een graad of 34 à 35 kun je blijven rijden. Vond de warme lucht in mijn gezicht nog het vervelendst.
Voor de koude stukken een donsjasje mee ( dient ook als gewone jas bij wandelen oid). Vouwt heel klein op.
 
Heb goeie herinneringen aan mijn tweede exemplaar (mijn eerste Transalp was een erge roestbak) .

Als de prijs OK is, trekt de nieuwe me (in theorie) meer aan dan de BMW F750GS … alleen zijn er in mijn buurt geen goeie HONDA-dealers.

die roest was best te doen ,,ik kocht een spuitbus zinkspray en grijze lak die precies het zelfde was, met wat schuren en voor behandelen bleef de roest van het frame wel weg ,, het blok was lastiger als de lak los liet.

Met een Honda heb je dealer niet zo nodig ;)


maar ik denk dat die TA tussen de T 700 en F750GS in komt qua prijs , en kon wel eens een kas kraker worden.
 
maar ik denk dat die TA tussen de T 700 en F750GS in komt qua prijs , en kon wel eens een kas kraker worden.

Prijs van de T700 en F750GS zit nagenoeg gelijk in BE.... je kan de BMW natuurlijk een stuk duurder maken, maar dan ben al helemaal verschillende motoren aan het vergelijken... als je nog niet van die mening was tenminste.
Ik heb de F750GS en de T7 namelijk beide ter beschikking en het zijn al zeker geen concurrenten van mekaar.


Ik ben, net als motormaniacs, vooral benieuwd hoe de officiële Transalp gaat smoelen. Want hij gaat toch al behoorlijk offroadgericht moeten zijn om beter te gaan verkopen dan de T7.

Zoals ik 'm nu zie vind ik het niet echt een mooie motor, voor mij verpest de koplamp heel die motor. Ziet er net een NC uit met wat frissere kleuren.
 
Ik heb de Transalp nooit echt mooi gevonden, maar wél ijzersterk, betrouwbaar, geschikt voor heel wat uiteenlopend gebruik en goed passend voor mijn rijzige gestalte.

Ik deed hem « als wintermotor » indertijd weg omdat hij geen ABS had en dat was dom…

Als mijn vrouw hier in B niet meer meerijdt (wat een constante blijkt te worden, terwijl ze in F nog wél vaak meerijdt) , dan hoef ik als volgende brommer niet meer per sé een 1200 of méér te hebben en komt o.a. de Transalp mogelijk in the picture…
 
Ik heb de Transalp nooit echt mooi gevonden, maar wél ijzersterk, betrouwbaar, geschikt voor heel wat uiteenlopend gebruik en goed passend voor mijn rijzige gestalte.

Ik deed hem « als wintermotor » indertijd weg omdat hij geen ABS had en dat was dom…

Als mijn vrouw hier in B niet meer meerijdt (wat een constante blijkt te worden, terwijl ze in F nog wél vaak meerijdt) , dan hoef ik als volgende brommer niet meer per sé een 1200 of méér te hebben en komt o.a. de Transalp mogelijk in the picture…

Bmw scooter er uit en transalp er in ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan