Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Al enige vorm van beterschap merkbaar? De Trophy komt (nog) niet in het gedrang?
De Trophy is zwaar in het gedrang. Ik hoop dat ik op tijd weer op een motor kan stappen. Dinsdag naar de orthopeed en hopelijk dezelfde week nog de MRI in, dan weet ik meer. De knie gaat langzaam vooruit, maar ik loop nu nog met krukken.

Iedereen dank voor de beterschapswensen.
 
Goedemiddag, ik ga hier een vraag stellen eigenlijk tegen beter weten in maar ik doe toch een poging. Want zoveel mensen zoveel meningen maar hier zit de ervaring dus daar gaat ie.

Ik rij ondertussen al heel wat jaren motor waarvan de laatste 10 jaar een Honda FireBlade. Dat was ooit een kinderdroom, een race motor en die kwam toen uit. Mijn zoon van 27 heeft vorige jaar zijn eerste motor gekocht een R 1150 GS. Mijn advies dat ik daarbij gaf was "de mensen die ik ken met een GS willen nooit meer wat anders". Die rijdt nu dus al een jaar rond met een smile van een aap met een gouden ring. Rijdt alles met zijn motor, zowel woon-werk als plezierritjes door weer en wind. Vorige maand hebben we een lang Vader-Zoon weekend gehouden in de Ardennen en je voelt hm misschien al aankomen. Weer of geen weer, hij fluitend in de rondte terwijl pa-lief hardwerkend erachteraan scheurde. Om over de regen maar te zwijgen... Dus het besluit is gevallen. De FireBlade racer gaat eruit en een GS komt er voor in de plaats. Maar nu komt het.

Waar doe ik verstandig aan? Een knappe 1150 waar aantoonbaar liefdevol voor is gezorgd. Of een 3K meer uitgeven voor een 1200 met garage historie en dat soort dingen. Wat zijn de voor en tegen als je een 1150 tegenover een 1200 zet? Die 3K in je zak houden, voor een 1150 gaan want dat is ook een prima bike of toch die 3K extra erop stuk gooien en toch voor een modernere techniek gaan? Ik weet het echt niet dus alle adviezen zijn welkom waarvoor alvast veel dank!
Ik heb begin dit jaar een 1150 GSA gekocht en stond deels voor dezelfde keuze. Mijn eerste keuze was een 1150 omdat die juist wat simpeler zijn en dus makkelijker om zelf aan te werken (en natuurlijk een paar K goedkoper). Maar ik zag toen ook een 1200 voor een mooie prijs langskomen op Marktplaats. Daar wilde ik nog op proefrijden voordat ik een 1150 aanschafte. Uiteindelijk was de 1200 al verkocht toen ik langskwam, maar de verkoper had zowel een 1150 als een 1200 en deed juist de 1200 weer weg omdat hij de 1150 veel meer karakter vond hebben. Hij vond de 1200 een naaimachientje dat precies doet wat je vraagt maar daardoor minder spannend is.

Komt nog bij dat ik de vroegere 'kale' 1200s helemaal niet zo mooi vind, al dat plastic... een Adventure met bredere tank en motorbeschermframe vind ik nog wel gaaf maar daar betaal je dan ook gelijk weer meer voor.

Door de combinatie van lagere prijs, eenvoudigere techniek, meer karakter en minder plastic ben ik dus bij de 1150 gebleven. Als je het budget hebt en je hoeft niet per se zelf te sleutelen, zou ik zeggen: ga proefrijden op beide.
 
Die grote tank ziet er wel mooi uit idd maar is die niet alleen handig voor als je lange stukken zonder brandstof moet overbruggen en verder alleen maar lastig door al dat extra gewicht?
 
Die grote tank ziet er wel mooi uit idd maar is die niet alleen handig voor als je lange stukken zonder brandstof moet overbruggen en verder alleen maar lastig door al dat extra gewicht?
Zat ik eerst ook over te twijfelen tot ik op een forum las: dan tank je 'm toch niet vol :+ In dagelijks gebruik vind ik het wel fijn dat ik pas rond de 350-400km aan tanken hoef te denken (in theorie zou ie het zo'n 500 km moeten volhouden)
 
Zat ik eerst ook over te twijfelen tot ik op een forum las: dan tank je 'm toch niet vol :+ In dagelijks gebruik vind ik het wel fijn dat ik pas rond de 350-400km aan tanken hoef te denken (in theorie zou ie het zo'n 500 km moeten volhouden)
ja dat kan natuurlijk :) . Als je niet de behoefte hebt om het asfalt te verlaten maakt het ook weer minder uit, ik ben vorig jaar op een trainingsdag geweest en de 1250 adventure had het lastiger bij de korte bochtjes tussen de bomen dan de andere 1250's en op mijn f 800 gs was het nog weerk handiger. Maar we waren allemaal beginners dus heel veel hoeft dat ook weer niet te betekenen :+
En de ruige tet moet je toch niet doen op zware motor, ook niet op mijn 800 maar heel veel andere gaat op beide prima denk ik.
 
Vrij recent nog een weg in gedraaid waarvan ik dacht: dat lukt me wel (met de 1250), (buurt van Bergeijk)
Geleidelijk werd het toch bedenkelijker, er waren diepe kapot gereden sporen van traktoren met beerkarren etc.
Als laatste voor ik weer op asfalt kwam was er een poel waar niet naast te rijden viel en meeeeters lang,
Dus maar op goed geluk er doorheen in de hoop geen slipper te maken waardoor ik voetje moest bij zetten of totaal op de zij zou gaan...🥶,
Al bij al lukte dat vlotjes, zelfs op de pure wegbanden, maar toch spannend. (En je moet gaan poetsen, wand modder everywhere)
 
En motea koopt bij Ali,net als amazon met een toeslag erop.
Zoals ik al zei, was ivm credit card die DJ niet had.
Maar het schijnt dat je nu veel meer betalingsmogelijkheden hebt bij die gasten als vroeger.
Ik snap ook wel dat die lampen niet door Europeanen gemaakt worden ;)
Voor de duidelijkheid, ze kopen via Ali bij 1 van de duizenden tussenverkopers. :P
 
Hi all, hier een herintreder na 1,5 jaar zonder motor. Donderdag maak ik een proefrit op een R1250GS Adventure (2019). Mijn laatste motor was tot 2 jaar geleden een R1200GS Adventure (2008). Iemand nog specifieke punten waarvan het verstandig is om die te checken/bevragen?
 
Hi all, hier een herintreder na 1,5 jaar zonder motor. Donderdag maak ik een proefrit op een R1250GS Adventure (2019). Mijn laatste motor was tot 2 jaar geleden een R1200GS Adventure (2008). Iemand nog specifieke punten waarvan het verstandig is om die te checken/bevragen?
of ie een sluitende onderhoud historie heeft zodat ie alle terugroep acties gehad heeft.
 
Hi all, hier een herintreder na 1,5 jaar zonder motor. Donderdag maak ik een proefrit op een R1250GS Adventure (2019). Mijn laatste motor was tot 2 jaar geleden een R1200GS Adventure (2008). Iemand nog specifieke punten waarvan het verstandig is om die te checken/bevragen?
Voor je iets koopt, laat hem even nalopen bij de BMW dealer. (tenzij je hem al bij de dealer koopt) Kost je een paar tientjes, maar voorkomt mogelijk een kat in de zak.
 
Vandaag wat onderdelen naar de coater brengen. Twijfel nog om ook de demper mee te pakken, hittebestendig. Als ik die origineel laat, wellicht mooier..
IMG_1104.jpeg
 
Verf blijft bij beschadiging beter zitten, poedercoaten knalt er dan van af dacht ik. En een poedercoating kan soms erg dik zijn waardoor iets niet meer past zoals boutgaten of een beugel die ergens omheen gaat dus even in de gaten houden.
 
Poedercoaten..Vaker gedaan aldaar. De demper toch niet gedaan. Vind hem ook niet echt lelijk ofzo zoals die is…
 
Bedankt iedereen voor de wijze raad. Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een R 1200 GS uit 2010 waarbij alles op de accessories lijst is aangestreept destijds. Onderhoudshistorie beschikbaar vanaf jaar aanschaf. Maandag ga ik proefrijden :]

Ik hoef hier niet te vragen of er iemand interesse heeft in een Honda CBR954RR met alle toeters en bellen...
 
Bedankt iedereen voor de wijze raad. Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een R 1200 GS uit 2010 waarbij alles op de accessories lijst is aangestreept destijds. Onderhoudshistorie beschikbaar vanaf jaar aanschaf. Maandag ga ik proefrijden :]

Ik hoef hier niet te vragen of er iemand interesse heeft in een Honda CBR954RR met alle toeters en bellen...
Welkom hier dan,
En die Honda, je weet maar nooit.
 
Bedankt iedereen voor de wijze raad. Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een R 1200 GS uit 2010 waarbij alles op de accessories lijst is aangestreept destijds. Onderhoudshistorie beschikbaar vanaf jaar aanschaf. Maandag ga ik proefrijden :]
Zo mogelijk, laat hem echt even keuren bij de BMW dealer. Het kost je een fractie van het aankoopbedrag en kan je behoeden voor hoge onverwachte kosten. Bijvoorbeeld de koppeling vervangen is een dag werk. Ook de keerring uitgaande as van de versnellingsbak kan ervoor zorgen dat je motor er zo bij komt te staan;

1685082878882.png
 
Dank voor je interesse.

De orthopeed vertelde mij dat op 99% zeker mijn voorste kruisband door is. Komende dinsdag een MRI om te kijken of mijn meniscus nog enigszins heel is. Ondertussen loop ik met een brace, dus ik zet vol in om over twee weken toch aan te haken bij de Tenere Trophy. Het zal me toch niet gebeuren dat ik dit event zou moeten schrappen!
Ik heb echter nog niet op mijn motor gezeten en heb me voorgenomen dit uit te stellen tot na de MRI. Geen idee of ik mogelijk meer in mijn knie zou slopen als ik ga forceren. Intussen staat mijn motor nog onder de bagger in de garage. Mogelijk dat ik vandaag of morgen toch eens ga boenen en de Trophy stickers plakken. :)
 
Mogelijk dat ik vandaag of morgen toch eens ga boenen en de Trophy stickers plakken. :)

Hebben jullie ze al?
Ik kreeg gisteren bericht dat mijn pakket verstuurd werd...

Word ook stilaan tijd dat de tracks gaan volgen, wil die op voorhand toch eens in Basecamp bekijken.
 
Ook voor het eerst een BMW gekocht.
Moest een DOHC zijn en het is een 2010 geworden.
Eerste eigenaar vanaf nieuw, NL motor, netjes onderhouden en maar 16dkm.
Dikke prima dus vandaag ook gelijk maar even door NL getest en bevalt me heel goed!
Lekker kaal zonder elektrische opties, die hoef ik niet van BMW😜

Zit lekker ruim, dat is een verademing gezien mn 1.90/110kg en japans veelal toch voor een ander publiek gebouwd is.
Rustig rond tuffen en snel gaan kan met deze machine beide erg goed.

Nu wat rondkijken voor beugels voor die mooie cilinder koppen.
En vermoed dat de accu nog origineel is, met starten heeft die het erg zwaar dus gooi er liefst gelijk een nieuwe in. Suggesties?

PXL_20230526_163202656.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan