Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Graag jullie mening over de volgende situatie: In Januari een 1200 GSA uit 2018 gekocht bij de bmw dealer met 2 jaar garantie. Deze week zijn er nieuwe banden gemonteerd omdat ik op vakantie ga. Bij het wegrijden voelde in gelijk dat er hoogteslag in zit: de motor trilt enorm. Vering vangt meeste op maar je ziet langs de voorvork het viel continue op en neer gaan.

Uiteindelijk blijkt dit volgens de dealer in de velgen te zitten. Ze hebben nieuwe/gereviseerde velgen er onder gezet en het is opgelost. Hun verklaring was dat de oude band+velg combinatie aan elkaar gewend zijn geraakt. Dit betekent in mijn oren dat de velden al rond waren en dus garantie. In hun ogen had het ook later kunnen ontstaan en ze sturen een forse rekening. Wie heeft er gelijk? Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Voor een goede monteur is dat redelijk snel duidelijk lijkt me.
Hoogteslag mag er niet opzitten, zou me verbazen dat dat aan de velg ligt. Dit soort dingen heeft de neiging erger te worden met het slijten van de banden ipv beter.
 
Jij had een probleem met de motor en 2 jaar garantie, de dealer heeft het keurig opgelost.
Lijkt mij toe dat dit onder garantie valt.
 
Krom gedrukt met banden wisselen? Laten vallen?

Als jij een velg krom rijdt, dan weet je dat, geloof me.

Met een hydraulische bandenmachine is een verkeerde manipulatie snel gemaakt..
 
Ik heb mijn BMW sleutelhanger "gepimpt"... 😅

Sorry, not sorry BMW, ondertussen aan mijn tweede GS en blijf toch zowat hangen in die Ténéré spirit... 🤷‍♂️
Ben eens benieuwd bij mijn volgende onderhoud... 😅

20230707_174113.jpg
 
Hebben ze de velg ook nagekeken op hoogteslag, als je voor die wisseling geen last had komt het vaak voor dat de band niet goed is, wat nog wel eens voorkomt, wanneer er een hoogteslag in de velg zit had je dat voor die tijd wel gemerkt. Hebben ze nog een andere band op deze velg gemonteerd. Velg en band gewend raken aan hoogteslag is complete onzin. Zou dit toch eens navragen bij een goed banden bedrijf.
 
Je zou het eens aan super Blackbird kunnen vragen. Zit hier op het forum en doet in motor banden. Goeie gast met verstand van zaken.
 
Graag jullie mening over de volgende situatie: In Januari een 1200 GSA uit 2018 gekocht bij de bmw dealer met 2 jaar garantie. Deze week zijn er nieuwe banden gemonteerd omdat ik op vakantie ga. Bij het wegrijden voelde in gelijk dat er hoogteslag in zit: de motor trilt enorm. Vering vangt meeste op maar je ziet langs de voorvork het viel continue op en neer gaan.

Uiteindelijk blijkt dit volgens de dealer in de velgen te zitten. Ze hebben nieuwe/gereviseerde velgen er onder gezet en het is opgelost. Hun verklaring was dat de oude band+velg combinatie aan elkaar gewend zijn geraakt. Dit betekent in mijn oren dat de velden al rond waren en dus garantie. In hun ogen had het ook later kunnen ontstaan en ze sturen een forse rekening. Wie heeft er gelijk? Hebben jullie hier ervaring mee?
Banden en velgen die wennen aan elkaar.... nog nooit van gehoord.
Maar heb je de oude velgen zien draaien op een balanceerapparaat?
Dan kan je zien wat ze deden en tevens kon je het loopvlak van de band zien.
Onbalans kan je weg balanceren, beweging niet en zal je altijd voelen.
 
Graag jullie mening over de volgende situatie: In Januari een 1200 GSA uit 2018 gekocht bij de bmw dealer met 2 jaar garantie. Deze week zijn er nieuwe banden gemonteerd omdat ik op vakantie ga. Bij het wegrijden voelde in gelijk dat er hoogteslag in zit: de motor trilt enorm. Vering vangt meeste op maar je ziet langs de voorvork het viel continue op en neer gaan.

Uiteindelijk blijkt dit volgens de dealer in de velgen te zitten. Ze hebben nieuwe/gereviseerde velgen er onder gezet en het is opgelost. Hun verklaring was dat de oude band+velg combinatie aan elkaar gewend zijn geraakt. Dit betekent in mijn oren dat de velden al rond waren en dus garantie. In hun ogen had het ook later kunnen ontstaan en ze sturen een forse rekening. Wie heeft er gelijk? Hebben jullie hier ervaring mee?


Ik ben het eens als je velg krom is merk je dat echt hoor, die bmw velgen kunnen best wel wat hebben.
lijkt me een vervelende situatie nu ze geld willen zien.

Nu ben ik het ook eens en zou ook de oude velgen zien willen draaien . spaak wielen kunnen opnieuw gespaakt worden en de velg buiten ring vervangen.
ze hebben toch wel gevraagd of ze die wielen er onder mochten doen en wat het gaat kosten ?

zou de oude velgen opvragen en die elders laten beoordelen, zou niet spoorslags akkoord gaan
 
Goedeavond allen!

Ik zou graag jullie kennis en ervaring willen horen omtrent het volgende:

Ik kan kiezen tussen de volgende twee opties:

BMW R 1200 GS 2009 | €7350
  • 54*** kilometer gelopen
  • Net een beurt gehad
  • Complete vario kofferset
  • Complete motor in nieuwstaat
  • Valbeugels
  • Wunderlich windscherm
  • Wind deflectors
  • ABS
  • Geen ESA of ASC
  • Carten pan beschermer
  • Koplampbeschermer
  • 2e eigenaar ( eerste eigenaar was een Duitser. Motor is in 2020 naar Nederland gekomen)
  • Papieren aanwezig
  • Banden op 80-90%
Of

BMW R 1200 GS 2010 | €7600
  • 76*** kilometer gelopen
  • Krijgt een grote beurt bij aankoop
  • Valbeugels
  • Carter pan beschermer
  • DOHC blok
  • 6 maanden garantie
  • 2e eigenaar ( eerste eigenaar was ook hier een Duitser. Motor is in 2019 naar Nederland gekomen)
  • Papieren aanwezig
  • Banden op 80-90%
Welke van de twee motoren zouden jullie aanraden.

Groet,

Jordi
 
Bij de tweede zeg je niks over abs of esa. Dat maakt het m.i. wat lastig vergelijken. Kilometer verschil zegt geen fluit.
Vario set is best prijzig (vind ik wel een pré dat die er bij zit).
 
Als je het onderhoud regulier zelf doet, dan zou ik de 2009 pakken. Als je koffers belangrijk vindt, pak de 2009, want koffers zijn duur. Als je het beste boxerblok ooit wil, neem dan de 2010. In beide gevallen, laat de BMW dealer controleren of de machines alle updates hebben gehad en hoe zij er aan toe zijn. Bijvoorbeeld een uitgaande keerring vervangen van het blok, of het vervangen van een koppeling is een dag werk en dus heel kostbaar.
ESA is alleen maar interessant als je veel met wisselende belading rijdt en de ESA veer wil nog wel eens lek raken. (dure reparatie) Een goede achterveer zonder ESA heb je als solorijder net zoveel aan.
 
ASC had ik op mijn oliekoeler ook niet, nooit gemist ook. Die eerste is wat completer, minder kms en goedkoper dus die zou ik nemen.
 
Ok. Abs is geen verschil dus. ( Er zijn soms speciale klantwensen waardoor er geen abs op zit). En op de oliekoeler is esa idd niet heel nuttig als je niet veel wisselingen hebt.

Verder geheel eens met detox en Mike als je niet persé een dohc blok wil.
 
Goedeavond allen!

Ik zou graag jullie kennis en ervaring willen horen omtrent het volgende:

Ik kan kiezen tussen de volgende twee opties:

BMW R 1200 GS 2009 | €7350
  • 54*** kilometer gelopen
  • Net een beurt gehad
  • Complete vario kofferset
  • Complete motor in nieuwstaat
  • Valbeugels
  • Wunderlich windscherm
  • Wind deflectors
  • ABS
  • Geen ESA of ASC
  • Carten pan beschermer
  • Koplampbeschermer
  • 2e eigenaar ( eerste eigenaar was een Duitser. Motor is in 2020 naar Nederland gekomen)
  • Papieren aanwezig
  • Banden op 80-90%
Of

BMW R 1200 GS 2010 | €7600
  • 76*** kilometer gelopen
  • Krijgt een grote beurt bij aankoop
  • Valbeugels
  • Carter pan beschermer
  • DOHC blok
  • 6 maanden garantie
  • 2e eigenaar ( eerste eigenaar was ook hier een Duitser. Motor is in 2019 naar Nederland gekomen)
  • Papieren aanwezig
  • Banden op 80-90%
Welke van de twee motoren zouden jullie aanraden.

Groet,

Jordi

Tja die 22 K km zou voor mij niet zo boeien , staat van onderhoud en conditie zou ik relevanter vinden.
heb ook deze afweging moeten maken ik heb toen voor een 2011 DOHC gegaan , omdat dit de beste olie/lucht GS is, qua loop cultuur, goed zelf de kleppen stellen is wat lastiger, maar je hoeft ze maar zelden te stellen , maar je kan ze wel in eigen beheer controleren.
omdat zo'n DOCH de laatste is in die reeks profiteert ie het meeste van alle doorontwikkeling door de jaren heen.

Wat is voor jou het belangrijkst die opties,, die eventueel ook aan de DOHC kan schroeven wat je echt wil hebben, ik lees niks over zadel , zou dat zeker wel in het achterhoofd houden ,, best slecht dat zo'n dure motor af fabriek zo'n matige kwaliteit zadel heeft
ESA is niet zo'n must , recent een dure reparatie gehad :/
 
Ruim 1300 euro bij hyperpro zelf als je het zelf kan monteren. Ik heb er in 2017 1100,- voor betaald.
Valt me in vgl met een esa setje voor de lc reuze mee. Dan wordt het als snel 3000,-
 
Tja die 22 K km zou voor mij niet zo boeien , staat van onderhoud en conditie zou ik relevanter vinden.
heb ook deze afweging moeten maken ik heb toen voor een 2011 DOHC gegaan , omdat dit de beste olie/lucht GS is, qua loop cultuur, goed zelf de kleppen stellen is wat lastiger, maar je hoeft ze maar zelden te stellen , maar je kan ze wel in eigen beheer controleren.
omdat zo'n DOCH de laatste is in die reeks profiteert ie het meeste van alle doorontwikkeling door de jaren heen.

Wat is voor jou het belangrijkst die opties,, die eventueel ook aan de DOHC kan schroeven wat je echt wil hebben, ik lees niks over zadel , zou dat zeker wel in het achterhoofd houden ,, best slecht dat zo'n dure motor af fabriek zo'n matige kwaliteit zadel heeft
ESA is niet zo'n must , recent een dure reparatie gehad :/
Zijn beide van buiten in nagenoeg nieuwstaat. De GS uit 2009 kan ik overnemen van een kennis, die houdt van poetsen en tijdig onderhoud. De GS uit 2010 staat bij een motorgarage, dus ken daar niet de gehele onderhoudshistorie van, behalve dat deze is afgestempeld. Zadel van beide is het standaard zadel. En die opties, zeker de koffers, zijn voor mij wel belangrijk.

Dan ben ik wel benieuwd hoezo de kilometers voor jou niet uitmaken?
 
Deze motoren zijn gemaakt om kilometers te vreten. Ik heb mijn 2005 verkocht met 220k op de klok omdat het goed ging met de zaak ( en nog steeds) en ik een lc kon kopen, niet omdat de 2005 slecht werd. Kon er zo nog een ton bij rijden. De lc die ik nu heb, heb ik in dik twee jaar van 44k naar 100k gereden. Dus ja, goed onderhoud en dan gaan ze lang mee.
 
Dan ben ik wel benieuwd hoezo de kilometers voor jou niet uitmaken?

Zo'n boxerblok rijdt makkelijk nog het dubbele van wat er nu op staat. Met mijn 2007 GSA heb ik zelf 160.000km gereden voor ik hem eind 2013 inruilde. En volgens het RDW rijdt die nog steeds rond. Mei mijn GSA van begin 2014 heb ik inmiddels 205.000km gereden. Geen problemen met het blok. Wel bij mijn 2007 GSA een nieuwe cardanas bij 150.000km. En mijn huidige GSA kreeg vorig jaar een nieuwe cardanas op kosten van BMW bij 185.000km..
 
Terug
Bovenaan Onderaan