Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Of dat enkel in geval van een schuiver iets afdoet durf ik te betwijfelen,
De "impact" op gewrichten zal door de verdeling waar de protectoren voor moeten zorgen wel een pak minder zijn durf ik te stellen.
Ah, maar dat mag je betwijfelen hoor...

En je hebt uiteraard een punt.

Maar hoe je het ook draait of keert, je mag met een full battle lederen combi eens tegen +100km/h tegen een auto knallen... Veel minder schade ga je niet hebben tov degene die hetzelfde doet met een T-shirt vrees ik... die 1.2mm leder gaat geen interne bloedingen verhelpen om maar iets te zeggen.


Ik ben we zeker bewust van het voordeel van motorkleding, ik rij zelfs soms met een airbag ook nog...

Maar heb een hekel aan moraalridders die gaan wijzen naar die éne motorrijder die niet 100% in orde is qua kledij en dan tegelijkertijd zelf een hoop andere verkeersregels aan hun laars lappen in hun perfect beschermende motorkleding. 🤷‍♂️


Een Vespa scooter lijkt mij zeker plezant, maar hier in BE begin ik er niet aan, op zo'n ding moet je kunnen rijden zoals ze dat in Italië doen, T-shirtje, korte broek en slippers...

De 125cc scooter is hier een pak minder in trek sinds 2011...
Dat krijg je dus met verplichtingen... (die zelfs nergens op slaan)
 
Vandaag toch nog lekker gereden ondanks de defecte abs-pomp. Nóg wat beter anticiperen en gewoon lomp knijpen om te remmen.
Eerst binnendoor richting Hilversum, geluncht met mijn vriendin in het tergooi ziekenhuis en vandaaruit via Soest, Leusden en nog wat kleine plaatsjes terug naar Almere.
Merk dat het rijden alweer een heel stuk soepeler gaat dan zaterdag, jammer dat mijn walvis vanaf morgen even weg is 😔.
Nouja, dat overleef ik wel weer even. Daarna weer helemaal een werkende motor *O* :]
 
Ah, maar dat mag je betwijfelen hoor...

En je hebt uiteraard een punt.

Maar hoe je het ook draait of keert, je mag met een full battle lederen combi eens tegen +100km/h tegen een auto knallen... Veel minder schade ga je niet hebben tov degene die hetzelfde doet met een T-shirt vrees ik... die 1.2mm leder gaat geen interne bloedingen verhelpen om maar iets te zeggen.


Ik ben we zeker bewust van het voordeel van motorkleding, ik rij zelfs soms met een airbag ook nog...

Maar heb een hekel aan moraalridders die gaan wijzen naar die éne motorrijder die niet 100% in orde is qua kledij en dan tegelijkertijd zelf een hoop andere verkeersregels aan hun laars lappen in hun perfect beschermende motorkleding. 🤷‍♂️


Een Vespa scooter lijkt mij zeker plezant, maar hier in BE begin ik er niet aan, op zo'n ding moet je kunnen rijden zoals ze dat in Italië doen, T-shirtje, korte broek en slippers...

De 125cc scooter is hier een pak minder in trek sinds 2011...
Dat krijg je dus met verplichtingen... (die zelfs nergens op slaan)
Ik wil ook niet de moraalridder uithangen, en bloedingen zul je inderdaad wel hebben, maar motorkleding (en dan speciaal een goede lederen combi (die ik niet heb!)) Maakt wel dat bij een breuk de delen minder los van mekaar kunnen gaan leven en dus kans geven op open botbreuken, al bij al toch een serie voordelen.
Het doet geen wonderen, akkoord, maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat T-shirt rijden niet verstandig is. (Hoe lekker het bij sommige omstandigheden ook zou kunnen zijn).
 
Het is ook niet verstandig.
Maar ik wil graag dat niet alles verplicht wordt.
Steeds meer zaken worden verplicht omdat dat veiliger is (zou zijn).
Dat is een niet houdbaar hellend vlak waarbij, tot in het extreme gevolgd, we er achter komen dat jezelf in het verkeer begeven gewoon te gevaarlijk is en dus verboden moet worden.
Net zoals dat streven naar 'nul verkeersdoden'. Ik vind dat dus ongewenst. De prijs die de rest van de maatschappij betaalt om die laatste paar verkeersslachtoffers te vermijden is te hoog.
Accepteer nou maar dat sommige dingen een zeker risico met zich meebrengen en laat iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid nemen.
Dus geen 30 km/h in de bebouwde kom, geen helmplicht voor fietsen, geen plicht tot beschermende motorkleding, enzvoorts.
 
Ik vermoed dat ze goed genoeg opgeleid is om daar zelf een beslissing over te nemen.
Ik ga er niet van uit dat ze daarvoor mijn input nodig heeft.
 
Ik zit zelf over het algemeen compleet in het pak op de brommer tenzij ik hier 400 meter moet rijden omdat ik ga tanken.
Dan is het een spijkerbroek, motorjas, handschoens en helm.
Maar dat doe ik alleen voor mezelf en voor niemand anders.

Ik probeer zoveel mogelijk om niet te oordelen over hoe anderen op de motor zitten want dat levert namelijk helemaal niets op.
 
Zoals velen hier weten werk ik al 47 jr in blauw blauw
Genoeg motor ongevallen meegemaakt en de variaties in letsel gezien waarbij kleding wel degelijk een rol speelde...
De ehbo was deels mijn taak...Miekus krijgt het vervolg....
 
Ik ben me bewust van minder bescherming bij een ongeval, vandaar dat ik daar zelf ook rekening mee hou. Het heeft alleen geen zin om me op een forum druk te maken om mensen die in een T-shirt en shorts op de motor zitten.
Ik kan ze aanspreken als ik ze tegenkom maar er zijn mensen die niet voor rede of argumenten vatbaar zijn.
Ik probeer het dan maar naast me neer te leggen en hopen dat jij of een van je collegae ze niet hoeft op te rapen.

Het verplicht stellen van een deel bescherming zou helpen echter hoe ver wil en kan je daarin gaan.
En dan kom ik weer bij min eerdere post, ik probeer daar zo min mogelijk over te oordelen omdat het niets anders oplevert dan een gedachte in mijn hoofd die bij de tegenpartij toch geen voedingsbodem tegenkomt

Edit: het eerder genoemde klus-ongevallen verhaal zou dan ook moeten leiden tot het verbieden van kettingzagen, cirkelzagen, reciprozagen?
 
Bovendien doet iedereen die er voor kiest in iets anders rond te rijden dan een ééndelige leren racecombi ook concessies voor de veiligheid. Waar komt de grens dan te liggen.
 
Dat is zeker waar!
Anticiperen zal beter zijn dan te moeten rekenen op je protectoren.
(= net zoals met de airbag, ik hoef de kleur niet te weten😊)
 
Heb met mijn item geloof ik wel de kachel aan gemaakt :+
Hebben we het eigenlijk al over gehoorbescherming gehad?
Ik heb vanmiddag van de appie naar huis gereden zonder mijn oordopjes (en een roof boxxer helm).
Dat was ver zat 🤣

Overigens is de keuze voor de roof boxer heel simpel. Ik heb een shuberth C3 op de plank liggen, bijna nieuw.
Maar met die botspet op en dicht word ik echt zo duf als een kanarie! Dus die de passagiershelm gemaakt en een boxxer op mijn koppie, actieve veiligheid voor passieve veiligheid 😉

Ook is het ene deel van mijn cardo Q3 soort van overleden, laadt soms op (vaak niet) en dat kreng koppelde niet meer aan de zumo XT of mijn telefoon.
De duo maar gepakt en eens zien of ik toevallig nog een Q1 ergens kan vinden in huis (lang leve een vriendin die opruimt 😖) en anders een nieuw setje kopen.
Alsof de maand nog niet duur genoeg gaat worden!
Maar vriendin achterop vind het wel veel fijner met zo'n ouwehoersetje achterop :YO-)
 
Laatst bewerkt:
en een roof boxxer helm

Angry GIF
 
, maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat T-shirt rijden niet verstandig is. (Hoe lekker het bij sommige omstandigheden ook zou kunnen zijn).

Klopt, maar (te) snel door de bochten gaan in de Eifel/Alpen/op het circuit is ook niet altijd even verstandig, en dat doen we dan weer wel allemaal even graag..

Je moet het gewoon een beetje relativeren... het is niet altijd heel gevaarlijk om eens minder goed beschermd op de motor te kruipen...
 
Zo, eind vd middag aangekomen in het hotel, 330 km. Na een uur of 2 begon het zitvlees wel te protesteren. Maar mooie weggetjes al was het wel wat warm in mijn volledige revit sand met oordopjes en Shark evo 3 helm. Maar met de kinbescherming naar achteren waaide het wel lekker door als je bleef rollen.

Morgen Luxemburg denk ik, lekker binnendoor....
 
Vandaag trouwens een Revit Dominator 3 pak gaan passen...

Had gehoopt dat het goed zou passen maar damn, zit dat pak slecht voor mij...

Morgen dan toch maar weer eens in de KLIM snoepwinkel gaan kijken...
 
Heb met mijn item geloof ik wel de kachel aan gemaakt :+
Hebben we het eigenlijk al over gehoorbescherming gehad?
Otoplastieken op maat. Al jaren. Vorig jaar net weer een nieuw setje laten aanmeten. Gebruik ze soms ook voor het slapen. Ideaal…
 
Terug
Bovenaan Onderaan