Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

je heb gelijk er zijn amper nog cardan motoren toen de Yamaha XT 1200 van de markt is gehaald dat was een motor die best gewaagt was aan de GS

de Yamaha Tracer 900 ? goed is wel wat minder krachtig maar ook goedkoper , of een honda nt1100

Die machines word met node gemist maar wat dacht je van een honda nt1100 , lijkt me een behoorlijk alround toerder is geen groot tourist als een Pan en de FJR is meer een zeer snelle sport toerder op de Duitse snelwegen Porsche pesten.
Zowel de pan als de fjr zijn niet meer leverbaar, daarbij niet vergelijkbaar met een GS.
In mijn ogen is zelfs de pan 1300 niet 100% vergelijkbaar met de FJR ondanks dat het beide snelle sport toerders zijn.
 
Een Pan is beter te vergelijken met de K serie van BMW. De 1600 is misschien wat overkill maar de oude K1300 zat zeker in de hoek van een Pan of FJR.

In 2015 kocht ik een Yamaha 1200 XT, tot nu is dat in mijn ogen de enigste motor die aardig in de buurt kwam van de GS. (Met de tiger geen ervaring maar verwacht daar hetzelfde van)
De KTM 1290 Adventure heb ik in 2016 en 2019 gekocht gehad, eerder te vergelijken met de S1000XR en een Multistrada.
Om mee te downsizen heb ik vorig jaar op een F900XR gereden, leuke motor maar echt een stap terug qua comfort en gebruiksgemak.
Ook een lastige motor in de verkoop, een MT09 tracer gaat volgens mij beter in de verkoop. Vreemd eigenlijk want de F900XR heeft in mijn ogen veel meer te bieden Dan de Yamaha.
Na de 900XR serieus getwijfeld over een Guzzi 850TT, uiteindelijk toch weer terug naar een 1200GS.
 
de Yamaha Tracer 900 ? goed is wel wat minder krachtig maar ook goedkoper , of een honda nt1100

Je had het over de R-reeks he... met alle goede wil, en hoe fijn zo'n Tracer 900 ook mag zijn, die kan je echt niet vergelijken met de R-reeks van BMW. BMW heeft de F900XR die je ermee zou kunnen vergelijken.

De Honda NT1100 is een nobele poging om de klanten van de Pan binnenshuis te houden en dat lukt Honda ook niet zoals verwacht.
Die vergelijken met een R1250RT? Tja... 🤷‍♂️


wat dacht je van een honda nt1100 , lijkt me een behoorlijk alround toerder is geen groot tourist als een Pan en de FJR

Zoals ik al zei, een poging tot... niet meer dan dat en ook niet eens erg goed gelukt.. Het heeft er voor gezorgd dat veel Pan-eigenaars hun motor helemaal tot op het bot gaan rijden... velen van hun willen die NT niet hoor...



niet iedereen heeft 1250 a 1300 cc nodig en een pk pakhuis maar wil wel een boxer en een cardan

Da's waar, maar JIJ begon over de concurrenten van de R-serie.. en laat ons eerlijk zijn... die zijn er haast niet meer..
 
Eentje "voor erbij" in de zomermaanden :+
 

Bijlagen

  • 20230909_091844.jpg
    20230909_091844.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 2
  • 20230909_091821.jpg
    20230909_091821.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 2
Motor is een 5pk 4takt 2017 van yamahahahahaha :+
Voor het polyester bootje dat ik gisteren heb gekocht voor de jongens.
Knappe maat, 4 bij 1.70 voor een redelijke prijs.

Ze zijn 11 & 13 dus harder dan 13km/u mogen ze niet.
En om nu alleen voor mezelf er een 15pk achter te hangen 🤣
De heren moeten 'm zelf verven, en ervoor zorgen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan 🤔😀
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230909_101405_Chrome.jpg
    Screenshot_20230909_101405_Chrome.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 3
Bekijk die modellen ook eens samen met een duo,en dan laat je de duo beslissen na 500 km.
Daar heb je wel een punt , maar duo rijders vormen toch een minderheid, ze zijn er wel en ga je op vakantie met 2 of een ritje van een uurtje heen en terug en hoe vaak

Zowel de pan als de fjr zijn niet meer leverbaar, daarbij niet vergelijkbaar met een GS.
In mijn ogen is zelfs de pan 1300 niet 100% vergelijkbaar met de FJR ondanks dat het beide snelle sport toerders zijn.
een Pan en FJR zijn meer RT RS

Maar een FJR is wel stukken sportiever en sneller dan een Pan die eigenlijk niet sneller is dan een R maar meer een lange afstand machine , door de goede rij eigenschappen waren toch in handen van een goede rijder heel sportief door bochten te jagen, menig sport rijder is gekopt door een motor agent op zo'n ding

Een Pan is beter te vergelijken met de K serie van BMW. De 1600 is misschien wat overkill maar de oude K1300 zat zeker in de hoek van een Pan of FJR.

In 2015 kocht ik een Yamaha 1200 XT, tot nu is dat in mijn ogen de enigste motor die aardig in de buurt kwam van de GS. (Met de tiger geen ervaring maar verwacht daar hetzelfde van)
De KTM 1290 Adventure heb ik in 2016 en 2019 gekocht gehad, eerder te vergelijken met de S1000XR en een Multistrada.
Om mee te downsizen heb ik vorig jaar op een F900XR gereden, leuke motor maar echt een stap terug qua comfort en gebruiksgemak.
Ook een lastige motor in de verkoop, een MT09 tracer gaat volgens mij beter in de verkoop. Vreemd eigenlijk want de F900XR heeft in mijn ogen veel meer te bieden Dan de Yamaha.
Na de 900XR serieus getwijfeld over een Guzzi 850TT, uiteindelijk toch weer terug naar een 1200GS.
de K1300 was zeker een FJR tegen hanger

je heb gelijk met de XT 1200

2 en 4 cilinder is toch anders

vind je? ,, die 3 cilinder klinkt zo ontzettend lekker en de manier van vermogen af gifte zo ontzettend mooi en nog een stukje meer ook

de Guzzi TT85 vind ik een erg leuke machine ,, ook waarde vast, doet veel goed en toont aan dat een lichtere boxer echt wel vraag naar is, desnoods wat minder elektronica erop om de prijs meer te kunnen drukken , al is ABS wel een must

Je had het over de R-reeks he... met alle goede wil, en hoe fijn zo'n Tracer 900 ook mag zijn, die kan je echt niet vergelijken met de R-reeks van BMW. BMW heeft de F900XR die je ermee zou kunnen vergelijken.

De Honda NT1100 is een nobele poging om de klanten van de Pan binnenshuis te houden en dat lukt Honda ook niet zoals verwacht.
Die vergelijken met een R1250RT? Tja... 🤷‍♂️




Zoals ik al zei, een poging tot... niet meer dan dat en ook niet eens erg goed gelukt.. Het heeft er voor gezorgd dat veel Pan-eigenaars hun motor helemaal tot op het bot gaan rijden... velen van hun willen die NT niet hoor...





Da's waar, maar JIJ begon over de concurrenten van de R-serie.. en laat ons eerlijk zijn... die zijn er haast niet meer..
de NT1100 is minder een groot tourist dan de Pan , maar lijkt me toch een prettige machine waar je veel kanten op kan ,, ik snap de modellen politiek van Honda niet ,, mijn indruk is dat de focus minder op het westen is dan vroeger


de spoeling concurrenten R is idd veel dunner ,, moto Guzzi Twin en cardan ze maken nu ook een 1000 met de techniek van dat nieuwe 850 blok nog niet als 100 TT maar misschien komt die wel .



Als je weekend echt rottig begint ....

1694256249898.jpeg


Dan ben je niet blij ......-O-
 
2 en 4 cilinder is toch anders

vind je? ,, die 3 cilinder klinkt zo ontzettend lekker en de manier van vermogen af gifte zo ontzettend mooi en nog een stukje meer ook
In de cilinder aantallen zit het het verschil, maar het segment motor en daarbij vooral de zithouding, vermogen en zeker de aandrijftechniek.

De 3 cilinder maakt het verschil, in dat opzicht ook gewonnen door Yamaha. Op de andere vlakken is BMW een stapje voor met toch wel meer en moderne snufjes.

Guzzi waarde vast? Vrees dat het tegenvalt.
Maar ze kosten een stuk minder dus meer % afschrijving kan toch minder afschrijving in geld betekenen.
 
In de cilinder aantallen zit het het verschil, maar het segment motor en daarbij vooral de zithouding, vermogen en zeker de aandrijftechniek.

De 3 cilinder maakt het verschil, in dat opzicht ook gewonnen door Yamaha. Op de andere vlakken is BMW een stapje voor met toch wel meer en moderne snufjes.

Guzzi waarde vast? Vrees dat het tegenvalt.
Maar ze kosten een stuk minder dus meer % afschrijving kan toch minder afschrijving in geld betekenen.
voor een aantal modellen gaat dat zeker op maar een TT85 zakken maar heel langzaam
 
...maar de (basis) Honda nt kost je wel een rib minder!
En is ook volledig uit te rusten...


Klopt, maar geen cardan...

En ja.. ik begin alweer over die cardan, net als al die teleurgestelde Honda Pan - eigenaars die nu ook niet meer weten wat te doen... en eigenlijk in de armen van BMW geduwd worden..
 
de NT1100 is minder een groot tourist dan de Pan , maar lijkt me toch een prettige machine waar je veel kanten op kan ,, ik snap de modellen politiek van Honda niet ,, mijn indruk is dat de focus minder op het westen is dan vroeger

Ik zal nooit zeggen dat de NT1100 geen leuke machine is... maar het is GEEN Pan meer... 🤷‍♂️

Ik snap die politiek wel van Honda... de verkoop in Europa is altijd het minste van hun zorgen geweest. Honda verkoopt een PAK meer motoren dan BMW op jaarbasis.. alleen minder in Europa.

Het is onze "groene" politiek die alles naar de kl*ten helpt.. waarom zouden zo'n groten als Honda toch moeite doen voor een klein deel van hun verkoop? De grote verkoop zit elders, en daar hebben ze andere eisen dan de motorrijders hier... dusja.. dat betekende het einde van de zware Japanse toermotoren met grote cilinderinhouden en cardanaandrijvingen... voor de kleine verkoopsaantallen van de FJR en de Pan gaan ze echt geen EURO 5 normen meer trachten te halen.

BMW is Europees, logisch dat zij blijven innoveren en hun modellen levend willen houden... Ze krijgen tenslotte een hoop klanten bij, klanten die bij hun Japanse dealers op hun honger blijven zitten.
Ik heb het nog gezegd, de dag dat Yamaha een nieuwe Supertenere met cardan brengt sta ik bij de dealer om te kijken wat ik nog terug ga krijgen voor mijn GSA....

Niet omdat die Superten per definitie beter gaat zijn, dat wil ik niet gezegd hebben... voor we in een andere discussie verzeild geraken. :P


Bottem line.. eigenlijk heeft de R-reeks van BMW weinig tot geen concurrentie... goed gespeeld daar...
 
Laatst bewerkt:
Als een superduke 40K km's met een ketting set doet (en niet op is!) denk ik eigenlijk niet dat al dan niet cardan nog zo doorslaggevend hoeft te zijn.
Kettingen zijn ook met hun tijd mee gegaan.
 
Als een superduke 40K km's met een ketting set doet (en niet op is!) denk ik eigenlijk niet dat al dan niet cardan nog zo doorslaggevend hoeft te zijn.
Kettingen zijn ook met hun tijd mee gegaan.
Heb al jaren geen ketting meer op mijn primaire motorfiets. Belt of cardan heeft echt mijn voorkeur. Geen vette bende, stiller en onderhoudsarmer
 
Als een superduke 40K km's met een ketting set doet (en niet op is!) denk ik eigenlijk niet dat al dan niet cardan nog zo doorslaggevend hoeft te zijn.
Kettingen zijn ook met hun tijd mee gegaan.

Het gaat mij in principe niet zozeer over de levensduur... maar vettige wielen, ketting smeren, ketting spannen... dat heb je nu eenmaal niet met een cardan. 🤷‍♂️

En ok, 40K zal dan wel haalbaar zijn met een ketting, maar dan moet je ze wel onderhouden...
 
Ik heb me jarenlang druk gemaakt over cardan. Mijn motoren moesten cardan hebben. Dus onder andere een K100RS, K1100LT en toen een ST1100 gehad. En toen niet meer en nu heb ik zes motoren met ketting. En weet je wat ? Het lukt zo ook wel.
 
In de cilinder aantallen zit het het verschil, maar het segment motor en daarbij vooral de zithouding, vermogen en zeker de aandrijftechniek.

De 3 cilinder maakt het verschil, in dat opzicht ook gewonnen door Yamaha. Op de andere vlakken is BMW een stapje voor met toch wel meer en moderne snufjes.

Guzzi waarde vast? Vrees dat het tegenvalt.
Maar ze kosten een stuk minder dus meer % afschrijving kan toch minder afschrijving in geld betekenen.
Wat heeft die F900XR dan meer? Connectiviteit en display : akkoord, maar voor de rest?
 
En weet je wat ? Het lukt zo ook wel.

Tuurlijk lukt dat ook zo wel, zou maar erg zijn moest het niet lukken... 🙄
Mijn T700 heeft ook een ketting hoor, het is niet zo dat ik daar vies van ben.

Maar ieder maakt voor zich toch uit welke voorwaarden hij/zij stelt aan z'n motor? En voor mij is dat nu eenmaal een cardan voor mijn werkmotor..
En als ik de reacties lees/hoor vinden heel veel Pan European rijders dat net het ontbreken van de cardan het minpunt is van die nieuwe ST1100... 🤷‍♂️



We kunnen ook allemaal een 125cc kopen, daar lukt het ook wel mee hoor...
 
Wat heeft die F900XR dan meer? Connectiviteit en display : akkoord, maar voor de rest?

Als ik de F900XR zou vergelijken met de nieuwe Tracer 900GT denk ik niet dat de BMW meer te bieden heeft...
Het zit wel allemaal iets overzichtelijker in mekaar, zag van de week de knoppenwinkel op de stuurhelften van die Tracer... 🤪

Los daarvan, ik ben overtuigd dat de Tracer aangenamer is om mee te rijden, die driecyl is echt wel een fijne motor.
 
Als ik de F900XR zou vergelijken met de nieuwe Tracer 900GT denk ik niet dat de BMW meer te bieden heeft...
Het zit wel allemaal iets overzichtelijker in mekaar, zag van de week de knoppenwinkel op de stuurhelften van die Tracer... 🤪

Los daarvan, ik ben overtuigd dat de Tracer aangenamer is om mee te rijden, die driecyl is echt wel een fijne motor.
Dat was mijn punt :+ .
De 2dehands markt volgt zo te zien ook deze stelling, daarom dat het statement “De XR heeft veel meer te bieden” me de wenkbrauwen deed fronsen.
 
Tuurlijk lukt dat ook zo wel, zou maar erg zijn moest het niet lukken... 🙄
Mijn T700 heeft ook een ketting hoor, het is niet zo dat ik daar vies van ben.

Maar ieder maakt voor zich toch uit welke voorwaarden hij/zij stelt aan z'n motor? En voor mij is dat nu eenmaal een cardan voor mijn werkmotor..
En als ik de reacties lees/hoor vinden heel veel Pan European rijders dat net het ontbreken van de cardan het minpunt is van die nieuwe ST1100... 🤷‍♂️



We kunnen ook allemaal een 125cc kopen, daar lukt het ook wel mee hoor...
Mijn bericht was niet aan jou persoonlijk gericht hoor, ik bedoelde het meer in algemene zin.
En om aan te geven dat ik er voor mezelf achter ben gekomen dat ik me veel teveel beperkt heb in motorkeuze al die jaren dat ik van mezelf per sé een cardan moest hebben.

Ik denk dat veel ST110 / 1300 rijders inderdaad de cardan op die NT1100 missen maar ook moeite hebben met het uiterlijk. Het is gewoon geen logische opvolger, het is een trendbreuk. Persoonlijk vind ik het een gedrocht om te zien maar ja, wat weet ik er nou van, ik heb net in een ander topic gepost dat ik een XJ650 turbo uit de jaren tachtig heel gaaf vind ... :+
 
Ik zal nooit zeggen dat de NT1100 geen leuke machine is... maar het is GEEN Pan meer... 🤷‍♂️

Ik snap die politiek wel van Honda... de verkoop in Europa is altijd het minste van hun zorgen geweest. Honda verkoopt een PAK meer motoren dan BMW op jaarbasis.. alleen minder in Europa.

Het is onze "groene" politiek die alles naar de kl*ten helpt.. waarom zouden zo'n groten als Honda toch moeite doen voor een klein deel van hun verkoop? De grote verkoop zit elders, en daar hebben ze andere eisen dan de motorrijders hier... dusja.. dat betekende het einde van de zware Japanse toermotoren met grote cilinderinhouden en cardanaandrijvingen... voor de kleine verkoopsaantallen van de FJR en de Pan gaan ze echt geen EURO 5 normen meer trachten te halen.

BMW is Europees, logisch dat zij blijven innoveren en hun modellen levend willen houden... Ze krijgen tenslotte een hoop klanten bij, klanten die bij hun Japanse dealers op hun honger blijven zitten.
Ik heb het nog gezegd, de dag dat Yamaha een nieuwe Supertenere met cardan brengt sta ik bij de dealer om te kijken wat ik nog terug ga krijgen voor mijn GSA....

Niet omdat die Superten per definitie beter gaat zijn, dat wil ik niet gezegd hebben... voor we in een andere discussie verzeild geraken. :P


Bottem line.. eigenlijk heeft de R-reeks van BMW weinig tot geen concurrentie... goed gespeeld daar...
Een Pan heeft een betere stroomlijn . veel groter
zou het puur de emissie eisen zijn ? we worden de BEV hoek in geduwd maar wat denk je van die nieuwe synthetische brandstoffen die Co2 neutraal zijn, veel bestaande voertuigen kunnen er nu al op rijden, bizar wij worden gedwongen terwijl de rest van de wereld nog met 2 takt rijd en jaren 80 diesel in erbarmelijke staat , maar de EU lost alle milieu problemen wel op.... wat in de EU verkocht mag/kan worden kunnen ze vaak ook wel in de VS/Canada/Australië slijten en dat samen zou toch een behoorlijke markt kunnen zijn. het ding is op dure & grote motoren zit meer marge ze kunnen in Azië en africa veel van die 125 a 300 C machines verkopen maar de marge is ook stukken minder en soms zit er bv. wel een balans tussen 3 van die voor 1 hier zelfde winst...

Toen ik voor een DOHC ging heb ik serieus naar de XT 1200 gekeken maar wilde wel een face lift model omdat die gewoon beter reed en een aantal verbeteringen had t.o.v. de eerste generatie maar die kosten minstens zo veel als een DOHC en die R ken ik nu goed, heb redelijk wat gereedschap in loop der tijd gekocht wat ik kon gebruiken bij het onderhoud met een XT 1200 kon ik weer opnieuw beginnen en kleppen controleren en bougies vervangen is een eitje op een GS maar bij een XT ben je al een 45 min bezig om het klepdeksel te kunnen lichten , beplating eraf en tank en alles wat er nog zit , je hoeft het niet iedere beurt te doen maar bij een DOHC ook niet.

Mijn bericht was niet aan jou persoonlijk gericht hoor, ik bedoelde het meer in algemene zin.
En om aan te geven dat ik er voor mezelf achter ben gekomen dat ik me veel teveel beperkt heb in motorkeuze al die jaren dat ik van mezelf per sé een cardan moest hebben.

Ik denk dat veel ST110 / 1300 rijders inderdaad de cardan op die NT1100 missen maar ook moeite hebben met het uiterlijk. Het is gewoon geen logische opvolger, het is een trendbreuk. Persoonlijk vind ik het een gedrocht om te zien maar ja, wat weet ik er nou van, ik heb net in een ander topic gepost dat ik een XJ650 turbo uit de jaren tachtig heel gaaf vind ... :+
de NT1100 is ook geen Pan opvolger en dat uiterlijk moeten vele mensen aan wennen, maar als ze gereden hebben dan zijn ze wel gecharmeerd.
de Pan is een groot toerist en de NT een gewone sport/toerder

Honda heeft de Transalp en Africa twin rijder ook erg lang laten wachten met ook nog die erg matige XL 700 tussen door ,, ding zoop voor het vermogen , reed maar zo zo , en de liefhebbers van een Blackbird wachten ook ter vergeefs .
Ik weet het zeker als Honda weer een Pan maakt dit een succes zal zijn met een V4 en een cardan , als ze niet zo'n fout maken als met de St1300

machines als de Forza 350 /Sh350i en de NC 750 X verkopen heel goed in de EU ,, de ultieme forens . en zuid europa.
 
Wat heeft die F900XR dan meer? Connectiviteit en display : akkoord, maar voor de rest?
Je hebt inderdaad gelijk, ik was een beetje te snel. :$
In 2015 heb ik met de eerste 900 tracer gereden, was toen maar een kaal ding.
Zojuist eens naar de nieuwe tracer gekeken op het net en is inderdaad goed meegegaan met de elektronic en blijft er weinig over dan een fraaier display en connectiviteit in de verschillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan