Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Die is TL......
als ie al afgeslagen was voor ie zo diep kwam te staan kon het wel mee vallen ,, je zal natuurlijk wel alles moeten spoelen en verversen , dat herhalen tot al het vocht eruit is. heb je wat in het blok terwijl ie liep dan is het over en uit dan zijn er dringen krom gedrukt en beschadigd door hydrolock en te plotselinge afkoeling.

Had een werkgever die zo'n M5 V10 nieuw kocht, maar na enkele jaren had ie zeer veel kosten, uit praktisch nut kocht ie een X5 met een 3.0 er naast en voor in de winter. Daar reed ie jaren mee , enkele tonnen met alleen gewoon onderhoud en soms een reparatie maar geen dikke ellende.

en wij inde buitendienst moesten het doen met Nissan's betrouwbaar maar niet geweldig als je een 60 a 100 K km per jaar rijd.
 
Had een werkgever die zo'n M5 V10 nieuw kocht, maar na enkele jaren had ie zeer veel kosten, uit praktisch nut kocht ie een X5 met een 3.0 er naast en voor in de winter. Daar reed ie jaren mee , enkele tonnen met alleen gewoon onderhoud en soms een reparatie maar geen dikke ellende.

en wij inde buitendienst moesten het doen met Nissan's betrouwbaar maar niet geweldig als je een 60 a 100 K km per jaar rijd.
Niet zo raar toch, ik kan wel een paar redenen bedenken waarom dit niet gek is.
 
Riemen, kettingen, misschien vanos kan ik inkomen. Maar we maken al een 100 jaar verbrandingsmotoren en bij heel veel andere hoog vermogen motoren kan je iniedergeval het onderblok dicht houden. Heb er stiekum nog wel even naar gekeken zo'n v10 omdat ze goedkoper waren dan een mooie E39 M5 ip een gegeven moment. Maar het is niet grappig wat er stuk kan gaan en ook gaat.....

Daarom heb ik als motor juist de 1200 DOHC gekozen. Zijn reputatie als degelijk hoge kilometerstand reisfiets.
 
Niet zo raar toch, ik kan wel een paar redenen bedenken waarom dit niet gek is.
Die Nissan's waren met matige stoelen en dan met die km's per jaar de wagens waren niet geleased maar eigendom en dan was het een paar ton voor de diesels de 2.0 en 2.2 diesel niet vooruit te branden en klonken als een tractor, de latere met een Renault diesel die waren beter maar de eerste 1.5 hadden de krukassen wel de nijging om te breken ook met voldoende olie, latere modellen waren wel goed.
ik had eerst een 1.6 op lpg die waren vlot genoeg maar zo'n klein pokken tankje ,, ik moest soms wel 3 tanken op een dag. en na 2,5 t was het blok wel het nieuwe er duidelijk vanaf , en kreeg ik een Almera met zo'n 1,5 diesel.

Ze hielden 0,0 rekening met wat mensen nodig hadden , je werd geacht een vergoeding voor privé gebruik te betalen maar als je gezin met 2 kinderen niet paste met de kinderwagens ( lpg tank ) geen stationwagens leverbaar , had je gewoon pech. je kon alleen de radio zender kiezen als er een radio inzat.
terwijl bij alle andere werkgevers kreeg je een lease budget mocht je kiezen wat je wilde in dat budget.
ik moest veel spullen mee slepen omdat ik servers repareerde met de achterbank plat paste het amper. stagiaire op de passagier stoel naast me met van alles in de voetbak en op schoot .....
Deed ik detachering met gewoon technisch beheer en consultancy dan was dat minder een probleem.

Sommige collega's kregen serieus last van de rug en hun arts adviseerde met klem een aangepaste autostoel te laten aanmeten , die collega's als ze geen vaste aanstelling hadden kregen gewoon geen nieuw contract en die het wel hadden , kregen soms een andere functie waar ze minder hoefde te rijden of op een zijspoor gezet tot ze zelf vertrokken.

Tot er teveel mensen opstapte, toen ik zelf ook vertrok , toen kon het wel ineens ,, zelf inspraak hebben wat je reed. en lease budgets.
 
Heb jij mazzel, zo eentje heeft hij net uit Finland opgehaald.
I know, volg hem al meer dan 2 jaar geloof ik :+ . Heb al jaren geen bmw meer maar 45 minuten kijken naar iemand die zo obsessief een auto kan terugbrengen naar nieuwstaat blijft mooi.
 
Vanmorgen de GS binnengebracht voor beurt, eens snel naar dé 1300 gekeken, maar te weinig tijd...
Straks wat vroeger door op werk, kan ik eens wat grondiger kijken.
Heb een 1250 GS mee als vervanger, liggen Anake Michelins op, wat een takke herrie vergeleken met mijn Dunlop's, pfff
 
Nou....ik hoorde van iemand die hem had geconfigureerd en kwam op ruim 37k......
Kanonne....
Een 1250 kon je toch dacht ik ook makkelijk over de 30k tillen tegenwoordig. En je hebt nu ook weer keus uit wat nieuwe opties. Die hoef je natuurlijk niet te nemen
 
3 x v strom voor 1 gs........😁
20230914_112842.jpg
 
Een 1250 kon je toch dacht ik ook makkelijk over de 30k tillen tegenwoordig. En je hebt nu ook weer keus uit wat nieuwe opties. Die hoef je natuurlijk niet te nemen

Als ik mijn Full Options GSA 40Y Ed. vergelijk met de 1300GS, met bijna alle vinkjes op de bestellijst, dan zit daar € 7k tussen.

Graaiflatie heeft dus daar ook al plaatsgevonden.
 
Liever één GS dan zes V-Stronds!

Met de wetenschap, je kan toch maar op één tegelijk rijden.. uiteindelijk heb je dan ook niets aan die andere 5 in de garage.

Maar motormaniac heeft wel een punt. Ik heb dit jaar meer genoten van de ritten op m'n Tenere 700 dan die met de GS... 🤷‍♂️
Prive zou ik zo'n GS nooit kopen. Dan liever een Tenere/V-strom/Tuareg/Transalp en zo'n XSR 900GP ernaast, kost wellicht ongeveer evenveel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan