Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Gisteren ook eens bij de dealer geweest en gevraagd naar de vervanging van de cardan op 60000km en of dit ook wordt gedaan als lange tijd je onderhoud niet bij een dealer heb laten doen. Hun antwoord was, dat ze dit verplicht zijn uit te voeren ook al laat je je onderhoud niet bij een dealer uitvoeren.

Wat betreft de R1300GSA of R1400GS: deze zou volgens een goede bron, hoekiger worden en meer op de R1250GSA lijken. Maar dat wordt nog afwachten. :)

Ik heb de R1300GS Trophy besteld en als je alle reviews van alle testrijders (officiële en niet officiële) leest, dan heb ik geen slechte koop gedaan. :P
 
Gisteren ook eens bij de dealer geweest en gevraagd naar de vervanging van de cardan op 60000km en of dit ook wordt gedaan als lange tijd je onderhoud niet bij een dealer heb laten doen. Hun antwoord was, dat ze dit verplicht zijn uit te voeren ook al laat je je onderhoud niet bij een dealer uitvoeren.

Wat betreft de R1300GSA of R1400GS: deze zou volgens een goede bron, hoekiger worden en meer op de R1250GSA lijken. Maar dat wordt nog afwachten. :)

Ik heb de R1300GS Trophy besteld en als je alle reviews van alle testrijders (officiële en niet officiële) leest, dan heb ik geen slechte koop gedaan. :P
We zijn zeer benieuwd,
Dat de 1300 een verkoop topper zal worden moet je niet aan twijfelen.
 
Gisteren ook eens bij de dealer geweest en gevraagd naar de vervanging van de cardan op 60000km en of dit ook wordt gedaan als lange tijd je onderhoud niet bij een dealer heb laten doen. Hun antwoord was, dat ze dit verplicht zijn uit te voeren ook al laat je je onderhoud niet bij een dealer uitvoeren.
Dat kreeg ik ook te horen.
Mijn Belgische en oorspronkelijk Engelse GS uit 2017 gaat bij 60k gewoon een nieuwe as krijgen bij de Nederlandse dealer.
Dat ie in zijn levensjaren niet altijd bij een dealer is geweest maakt niet.
Was een tip van de dealer, even doorrijden naar de 60k en je krijgt een nieuwe as.
Bij mijn huidige km stand van 55k zou het enkel een inspectie zijn.
 
Altijd een goed plan! *O*

Ondertussen heb ik nog wat hordes te nemen met mijn bootje. Er zit op een aantal plekken osmose in het laminaat en daar moet ik wat mee. Boot staat weer op de trailer, alleen het weer moet even meewerken.

1699189565765.png
 
Wat ik me afvroeg een K1600 heeft toch een stuk meer vermogen dan een R1250/1300
ruim 160 pk en 180 NM ,, dat zal meer zijn dan de R1300GS zal hebben vermoed ik en meer dan de ruim meer dan de 1250 heeft ,, en daar hoor je toch geen narigheid over dat de cardan zo vaak vervangen moet worden ?
 
Wat ik me afvroeg een K1600 heeft toch een stuk meer vermogen dan een R1250/1300
ruim 160 pk en 180 NM ,, dat zal meer zijn dan de R1300GS zal hebben vermoed ik en meer dan de ruim meer dan de 1250 heeft ,, en daar hoor je toch geen narigheid over dat de cardan zo vaak vervangen moet worden ?
Ik denk dat een k1600 per definitie niet offroad komt, uitzonderingen daargelaten! Dus dat…..
 
Veerweg? als een kruiskoppeling onder hoek moet draaien is er uiteraard meer wrijving dan wanneer die gewoon rechtuit draait zo als bij een 1600
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een k1600 per definitie niet offroad komt, uitzonderingen daargelaten! Dus dat…..
80% of meer van de gs’en denk ik ook niet, en toch is er bij velen gedoe met de as…

Overigens kun je je afvragen, of als je alle assen van de 1600 zou testen, of er daar niet ook een aantal uit zou komen met een kleine afwijking. Iets vinden leidt bij een terugroep tot vervanging. Maar dat betekent niet automatisch dat bij niet vervangen er uiteindelijk veel narigheid van zou komen.
 
Bij een 1600 6-pitter stampt er per ontploffing zo'n 266 cc op de kardan, bij een 1250 is dat per plof 625 cc, dus qua schokbelasting is dat ook een verschil.
(Ondanks dat vind ik het niet "BMW" waardig dat de cardan eigenlijk niet meer berekend is op zijn taak, dit was vroeger het uithangbord van BMW🙄🙄)
 
Bij een 1600 6-pitter stampt er per ontploffing zo'n 266 cc op de kardan, bij een 1250 is dat per plof 625 cc, dus qua schokbelasting is dat ook een verschil.
(Ondanks dat vind ik het niet "BMW" waardig dat de cardan eigenlijk niet meer berekend is op zijn taak, dit was vroeger het uithangbord van BMW🙄🙄)
Dat is ook de reden dat er op de KTM Superduke GT geen cardan zit.
650 cc per plof, maar ook nog eens 30 pk meer.
KTM zou destijds rijkelijk hebben geëxperimenteerd met een cardan,
maar uiteindelijk toch voor een ketting gekozen.
( zelf vind ik het niet erg: je kunt de eindoverbrenging wijzigen en onderhoud valt mee )
 
Bij een 1600 6-pitter stampt er per ontploffing zo'n 266 cc op de kardan, bij een 1250 is dat per plof 625 cc, dus qua schokbelasting is dat ook een verschil.
(Ondanks dat vind ik het niet "BMW" waardig dat de cardan eigenlijk niet meer berekend is op zijn taak, dit was vroeger het uithangbord van BMW🙄🙄)
Gaan er geen 2 cilinders gelijktijdig ontsteken ?
 
Denk je niet dat die keuze bij KTM eerder is dat het goedkoper produceren is met een ketting en dat de transmissieverliezen een stuk lager zijn?
Tjsa, de werkelijke beweegredenen zullen wij wellicht nooit weten.
Beide systemen hebben voors en tegens natuurlijk.
In dit geval bepaald de fabrikant voor ons.
 
Bij de K1600 zit niemand over het gewicht te janken, dus alles is zwaarder geconstrueerd. Bij de GS moet het alsmaar lichter en dan gaat het stuk. De cardan bij een BMW 3-serie gaat toch ook gewoon 4 tot 500.000km mee!
 
Bij de K1600 zit niemand over het gewicht te janken, dus alles is zwaarder geconstrueerd. Bij de GS moet het alsmaar lichter en dan gaat het stuk. De cardan bij een BMW 3-serie gaat toch ook gewoon 4 tot 500.000km mee!
Normaal gesproken wordt het een stuk makkelijker door iets als slijtdeel te zien.
 
een 6 in lijn loopt vreselijk mooi en is van zichzelf al heel mooi gebalanceerd .
maar een boxer onder de twins loopt ook vergeleken met een 45 graden V twin of een klassiek britse twin ook veel gladder.

zoals gezegd de meeste GS krijgen amper serieus off road. en met die hoek is wel wat te doen maar de as langer dan word het hoek ook kleiner .
 
een 6 in lijn loopt vreselijk mooi en is van zichzelf al heel mooi gebalanceerd .
maar een boxer onder de twins loopt ook vergeleken met een 45 graden V twin of een klassiek britse twin ook veel gladder.

zoals gezegd de meeste GS krijgen amper serieus off road. en met die hoek is wel wat te doen maar de as langer dan word het hoek ook kleiner .
Dat is nu net de taak van de "paralever",
Door de 2 verschillende kantelingen wordt het fictieve kantelpunt van de achterbrug ergens aan het voorwiel gezet, dus je "maakt" een lange achterbrug, maar effectief is die grote hoek in de cardan er dus nog steeds, en dat de 2 hoeken niet dezelfde zijn maakt dus ook dat er nog een (weliswaar kleine) schokbelasting is tussen achterwiel en versnellingsbak.
( het feit dat een boxer 2 regelmatige ploffen geeft op de cardan en een V2 (of de super10 met zijn crossplane krukas) doet in mijn ogen weinig of niets aan meer of minder belasting van een cardan, de kracht van 2 grote ploffen tegenover 6 kleine zal mijns inziens wel een verschil maken.)
(Raar vind ik ook dat zo veel "schuld" naar het off road gedragen wordt, door de mindere grip komt er mijns inziens net minder max frictie op de cardan.)
 
In een filmpje eerder in dit topic wordt uitgelegd dat de cardanas bij de 1200/1250 meer onder een hoek zit en daarom meer slijtage heeft.
Bij de 1300 is dat verandert door de bak onder het blok te plaatsen.
 
Even een vraag, heb een GS op het oog en zie op de site van het RDW het volgende staan met betrekking tot terugroep acties:

Zo te lezen dus nog niet uitgevoerd, motor staat niet bij een officieel BMW dealer, maar kan ik dan wel bij een BMW dealer terecht die dit dus kosteloos uitvoert?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231107_092911_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20231107_092911_Samsung Internet.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan