Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Alle BMW’s (behalve oldtimers) kunnen op Euro95 rijden. Wil je zuiniger dan de boxer, overweeg dan de F serie, staande twin.
ja ze kunnen erop op draaien de oudere modellen met een lagere compressie dan de 1200 DOHC die een hoge compressie hebben.
maar als ik er 95 in gooi loopt ie merkbaar minder mooi, de handleiding geeft dit ook aan. dat euro 98 toch wel te prefereren is. en met die compressie verhouding en lucht/olie koeling snap ik dat wel

ik heb een F800GS 2008 gehad maar op de lange duur werd ik er geen vriendjes mee , en ik ergerde me groen en grijs aan de lekkende waterpomp en steeds kreeg ik een gemodificeerde die wel wat beter was maar toch weer ging lekken ( dealer ) en die balshoofdlagers die maar stuk bleven gaan terwijl andere dat maar 1 x hadden . maar die F800GS liep prima op 95 en was ook lekker zuinig als je onder de 100 km bleef.
en omdat ik dunne smeermiddel gebruikte voor de ketting die super lang mee ging 30 K km , drupte toch wat op de collector uitlaat pot
 
Zadel van 1300 is smaller en voelt daardoor een stuk lager. Plus dat de motor an sich compacter is wat het ‘grote motor gevoel’ ook niet ten goede komt.

Bij MR stond ‘ie naast een S1000XR, moest 2x kijken maar laatstgenoemde zag er robuuster uit :X

Ben wel benieuwd naar de Adventure versie.
Liter of 25, wat meer body..

Valt wel mee als je puur naar de maten kijkt...... de 1300 is gelijk, zowaar "iets" "groter"..... :)

1701955227062.png
 
DJ Verhulst, ik stel me eigenlijk de vraag waarom jij zo graag die cardan hebt? Je motor staat heel de winter stil en met slecht weer rij je ook niet.
En daarnaast.. hoeveel km rij jij op een jaar?
🤔

Moest ik mijn motor enkel in die gunstige omstandigheden gebruiken, een cardan zou geen vereiste meer zijn.

En dan heb je zoveel goede motoren die je een GS (met bijhorende prijs) snel doen vergeten.



Voor mij is het al een uitgemaakte zaak, de huidige GS gaat ook mijn laatste zijn. Met deze kan ik nog jaren verder, en dan zien we wel weer...

Ben nu aan het zien om de GS 750 ergens gaan in te ruilen op een nieuwe motor met saloncondities, raak dat ding aan de straatstenen niet kwijt anders... |(
 
DJ Verhulst, ik stel me eigenlijk de vraag waarom jij zo graag die cardan hebt? Je motor staat heel de winter stil en met slecht weer rij je ook niet.
En daarnaast.. hoeveel km rij jij op een jaar?
🤔

Moest ik mijn motor enkel in die gunstige omstandigheden gebruiken, een cardan zou geen vereiste meer zijn.

En dan heb je zoveel goede motoren die je een GS (met bijhorende prijs) snel doen vergeten.



Voor mij is het al een uitgemaakte zaak, de huidige GS gaat ook mijn laatste zijn. Met deze kan ik nog jaren verder, en dan zien we wel weer...

Ben nu aan het zien om de GS 750 ergens gaan in te ruilen op een nieuwe motor met saloncondities, raak dat ding aan de straatstenen niet kwijt anders... |(

het grote voordeel van een cardan geen gedoe met smeren en spannen , bij een cardan kijk ik er alleen naar bij onderhoud, moet de olie vervangen worden van de klok , en eventueel de spinnes gesmeerd . wel tussen door kijken of er geen keerring lekt.

Ja m'n motor staat in de winter zodra er gestrooid word stil , dat geld voor veel motoren op MF
Als ik weet dat het weer slecht word ga ik niet ,, dat doen wel meer mensen , wat is daar raar aan ?
Als ik onderweg toch slecht weer krijg rij ik gewoon door hoor.
Ik rij een 5 K km per jaar maar dat kan variëren , tegenwoordig gebruik ik de motor niet meer voor woon werk.

Je heb een punt , ik weet ook niet of ik nog een boxer GS (kan/ga ) kopen , ik kan ook nog wel eens door met de GS

Tja, vind het vervelend voor je dat je 750 niet kwijt raakt,
 
Met de huidige status van de bmw Cardan kun je inderdaad afvragen wat is dat woordje onderhoudsvrij nog waard.
Er zal een tijd komen dat de 1300 rijders daarover hele fora gaan vol schrijven en klagen, of de kopers van de 2ehands 1300.
Maar voordat ze aan die 80.000 km zijn zullen ze beginnen over de Life Accu.

wie heeft hier trouwens een Life accu, of heeft problemen gehad met de originele gel accu?
Naar schijnt is er een tijd geweest dat die originele accus aan de lopende band kapot gingen.
 
Ja m'n motor staat in de winter zodra er gestrooid word stil , dat geld voor veel motoren op MF
Als ik weet dat het weer slecht word ga ik niet ,, dat doen wel meer mensen , wat is daar raar aan ?

Daar is niets raar aan, zo bedoel ik het niet.

Maar de voordelen van een cardan, het doorrijden zonder omkijken ongeacht de weersomstandigheden, het niet hoeven te spannen en smeren... dat zijn toch vooral voordelen voor kilometervreters en motorrijders die (zo goed als) dagelijks op de motor zitten?


Hoeveel km doe je gemiddeld op een jaar?
Met een motor die vooral gebruikt gaat worden voor plezier zou ik alvast geen probleem hebben als er een ketting op zou zitten.

En ik zou dan voor hetzelfde budget eerder een jonge (zoniet nieuwe) motor kopen ipv een overprijsde GS van +10 jaar oud.

Om bij het voorbeeld van motormaniac terug te komen, zo'n Suzuki Vstrom 800 kost in BE net iets over de 11K, hoe oud gaat de GS zijn die je voor dat geld gaat kunnen kopen?

(waarmee ik niet wil zeggen dat het "raar" is moest je toch liever dat geld spenderen aan een tweedehands GS, dat zijn keuzes)
 
Laatst bewerkt:
V strom 800 DE of de "gewone" inderdaad....
Maar wat dacht je van de 650XT....?
nog eens 2k goedkoper dan die 800..... En die 650 rijdt ook prima hoor..... Tja je trekt niet de stenen uit de grond als je gas geeft..... lekker belangrijk... dat is alleen leuk voor stoer doen aan de bar..
 
Ik vind het grootste nadeel van een ketting dat de achterkant van je motor enorm smerig wordt.

Ketting smeren is 1 minuut werk met een spuitbusje. Ketting spannen/stellen hoeft haast nooit. Dat doe je al met onderhoud en een bandenwissel. En nieuwe onderdelen zijn goedkoop, daar hoef je het ook niet voor te laten.
 
V strom 800 DE of de "gewone" inderdaad....
Maar wat dacht je van de 650XT....?
nog eens 2k goedkoper dan die 800..... En die 650 rijdt ook prima hoor..... Tja je trekt niet de stenen uit de grond als je gas geeft..... lekker belangrijk... dat is alleen leuk voor stoer doen aan de bar..
De 800 DE is echt leuk in het terrein (heb er op gereden), maar ik vind hem op straat niet goed vergelijkbaar met de 650XT. En dat zeg is als 1050XT owner ;) (met een 1300 in de bestelling).Qua vermogen viel mij de 800 niet tegen, terwijl ik bij de 650 echt een brommer gevoel kreeg...
 
Daar is niets raar aan, zo bedoel ik het niet.

Maar de voordelen van een cardan, het doorrijden zonder omkijken ongeacht de weersomstandigheden, het niet hoeven te spannen en smeren... dat zijn toch vooral voordelen voor kilometervreters en motorrijders die (zo goed als) dagelijks op de motor zitten?


Hoeveel km doe je gemiddeld op een jaar?
Met een motor die vooral gebruikt gaat worden voor plezier zou ik alvast geen probleem hebben als er een ketting op zou zitten.

En ik zou dan voor hetzelfde budget eerder een jonge (zoniet nieuwe) motor kopen ipv een overprijsde GS van +10 jaar oud.

Om bij het voorbeeld van motormaniac terug te komen, zo'n Suzuki Vstrom 800 kost in BE net iets over de 11K, hoe oud gaat de GS zijn die je voor dat geld gaat kunnen kopen?

(waarmee ik niet wil zeggen dat het "raar" is moest je toch liever dat geld spenderen aan een tweedehands GS, dat zijn keuzes)

Ook als iemand wat minder rijd dan die doorrijders kan iemand het gemak van een cardan waarderen , ondanks de progressie die bereikt is met kettingen en tandwielen. wel weet ik dat ik aan cardan onderhoud aanzienlijk minder uitgeef dan aan een ketting set ,, een flesje olie en ringetjes, vs een ketting set met tandwielen , daar kan ik heel wat keren de cardan olie van verversen en ook wel een keer een keerring vervangen als dat zou moeten. en wat gezegd word een ketting kan je motor behoorlijk versmeren .

als ik puur voor zo goedkoop mogelijk motor rijden zou gaan zou ik een Honda NC 750 X kopen of zo'n CB500X goedkoper kan je niet rijden als puur naar de knaken kijkt, maar ik ben gek op het boxer karakter ,, het geluid, de manier hoe het vermogen word afgeven , net zo als m'n K75 destijds ook vreselijk leuk maar op een gegeven moment wil je toch wat nieuwers, want goed ABS en moderne banden kunnen gebruiken is toch ook wel leuk.

Voor mijn budget zou ik aan de onderkant een nieuwe kunnen kopen maar dan heb je een relatief tamme 650 a 700 die flink minder koppel heeft .
een 800 heeft net dat beetje meer wat ik zoek maar niet die overmaat van een 1200.

voor 11 K koop je een LC van 2015 met 60 a 70 K km op de klop die gemiddeld in de opties zit of een leuke F 750 GS die aangekleed is,




V strom 800 DE of de "gewone" inderdaad....
Maar wat dacht je van de 650XT....?
nog eens 2k goedkoper dan die 800..... En die 650 rijdt ook prima hoor..... Tja je trekt niet de stenen uit de grond als je gas geeft..... lekker belangrijk... dat is alleen leuk voor stoer doen aan de bar..
die DL 650XT leuke motor ,, rijd best aardig ,, zeker de twin spark modellen ,, maar daar zit zo weinig all road DNA in ,, na een F800GS en een R1200GS mis je toch een stuk trekkracht. toen ik rond keek wat ik zoal voor een bepaald bedrag kon krijgen vond ik ze best aan de prijs als je een XT versie wil hebben ,, die oudere DL V strom zijn nog goedkoper maar rijden toch wat minder in vergelijk met de XT en de XT vind ik ook mooier. ik koop een motor puur voor mezelf en niet om indruk te maken , ben niet zo bezig wat een ander van me vind die niet in de binnenste cirkels om mij heen bevind.

heb ook gekeken naar een Yamaha Xt 1200 na de face lift , maar die zijn best aan de prijs daar kan je ook een R1200GS DOHC voor krijgen waar best wat spulletjes op zitten.

heb ook naar KTM gekeken maar zeker modellen als de 950 en 990 zijn mij te hard core. en die nieuwe modellen zijn te duur voor mij.
 
tja maar bij een zaak kan in inruilen en krijg ik garantie , ik vind het jammer dat je zo'n moeite heb om zo'n ding te kunnen slijten.

Inruilen kan ik u niet mee helpen, maar er zit fabrieksgarantie op dat ding he... t/m 04/2026 en overdraagbaar.

Nu, ik lig er niet erg van wakker, het is nu ook het moment niet.
Misschien ga ik 'm ook gewoon inruilen voor een andere... we zien wel.
 
het is relatief warm voor de tijd van het jaar 8 a 9 C, het is dat het steeds regent anders had ik de GS nog een rondje gedaan , alle zout was weg gespoeld door de gesmolten sneeuw en de regen.
 
Dan toch liever een nieuwe Honda XL750 of een Suzuki v-strom 800 , met 5 of 6 jaar garantie

Geloof ik, maar dat gaat niet pakken voor 9500€

Transalp kost in BE 10800€, maar dan heb je nog geen kofferset
Vstrom 800 zit op 11300 minimum en ook geen koffers.

Komt erop neer dat je toch nog altijd misntens 3000€ meer kwijt gaat zijn als we gaan vergelijken.
De GS hier heeft een volledige Vario kofferset en alle opties,

Een kale F800GS start hier ook al vanaf 11350, maar wil je al de opties erbij ga je ook een stuk hoger uitkomen.
 
Bij bijna elke (nieuwe) motor voegen mensen opties toe om het op smaak te maken.
Alleen bij het ene merk is er meer standaard dan bij de ander en moet je een groter % van de basis prijs uitgeven.

En dan presteren sommige merken het ook nog om het aller slechte schuim te gebruiken voor de zadels........
 
Bij bijna elke (nieuwe) motor voegen mensen opties toe om het op smaak te maken.
Alleen bij het ene merk is er meer standaard dan bij de ander en moet je een groter % van de basis prijs uitgeven.

En dan presteren sommige merken het ook nog om het aller slechte schuim te gebruiken voor de zadels........
Daar kiezen wij ook zelf voor.
Vroeger had je niets te kiezen en waren we tevreden met wat we hadden.
Alles wat we nu deden kon toen ook.
Nu heeft bijna elke motorrijder elke elektronische gadget en veiligheids uitrusting nodig om zich voort te bewegen.
Ik reed in de jaren 90 ook al met Corbin zadels omdat toen de zadels ook niet helemaal top waren.
Wel zaten ze beter als de huidige omdat ze vlakker en breder waren toendertijd.
 
Daar kiezen wij ook zelf voor.
Vroeger had je niets te kiezen en waren we tevreden met wat we hadden.
Alles wat we nu deden kon toen ook.
Nu heeft bijna elke motorrijder elke elektronische gadget en veiligheids uitrusting nodig om zich voort te bewegen.
Ik reed in de jaren 90 ook al met Corbin zadels omdat toen de zadels ook niet helemaal top waren.
Wel zaten ze beter als de huidige omdat ze vlakker en breder waren toendertijd.
Of kon onze krent meer hebben toen?
 
Daar kiezen wij ook zelf voor.
Vroeger had je niets te kiezen en waren we tevreden met wat we hadden.
Alles wat we nu deden kon toen ook.
Nu heeft bijna elke motorrijder elke elektronische gadget en veiligheids uitrusting nodig om zich voort te bewegen.
Ik reed in de jaren 90 ook al met Corbin zadels omdat toen de zadels ook niet helemaal top waren.
Wel zaten ze beter als de huidige omdat ze vlakker en breder waren toendertijd.

Toen ik mijn F800GS kocht ,, wilde ik toch erg graag de BC, ABS en een middenbok en handsvat verwarming hebben ,, dat was niet standaard.
en zeker zoiets als ABS zou standaard moeten doen , zit er nu wel standaard op inmiddels maar toch.

Op opties zit een ontzettende hoge marge , toen ik nog regelmatig aan VAG en BMW auto's werkte zag ik dat bepaalde opties aan onderdelen zoveel goedkoper waren dan in het optie pakket , dus als je een VAG had en je wilde een CC betaalde je daar als optie een 4 x hoger bedrag voor dan voor de stuur stengel links waar de CC knopjes in zaten ,, software matig aanzetten zodra je de schakelaar had gemonteerd en het werkte.
je koopt een BMW met een bepaald blok wat in een aantal verschillende vermogens varianten leverde en hardware matig waren er geen verschillen of alleen die relatief makkelijk achteraf aan te passen waren maar de prijs ook kaal catalogus was heel groot , dus kon je 114 simpel naar een 120i chippen , bij die mini's met het zelfde 2.0 blok net zo

Vroeger had je ook zulke opties niet ,
Ben ooit naar viking seats geweest voor mijn F800GS ,, om een nieuwe overtrek en vulling te laten maken ,, hij heeft me laten zien het verschil in kwaliteit dat was heel erg groot

De transalp en K75, hadden originele zadels maar waren ruim voldoende, vooral de K75 die een RT zadel had de beste die ik ooit gehad heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan