Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Even een alarm vraagje.
Ik heb het alarm op mijn R 1300GS ingesteld op automatisch activeren. Wanneer ik vervolgens, met de sleutel in mijn zak, op de motor ga zitten en deze rechtop zet, gaat het alarm af. Klopt dat? Of is er een instelling die ik mogelijk over het hoofd zie?
Bij mijn vorige motor, een R1250 GSA uit 2019, werd het alarm namelijk wel automatisch gedeactiveerd als de sleutel binnen een zeer korte afstand van de motor was.
Als je hem eerst op contact zet voor je op stapt zou alarm dan niet worden gedeactiveerd.
 
Als het inderdaad zo is dat je het alarm eerst handmatig moet deactiveren, via het knopje op de sleutel of door de motor op contact te zetten, dan is het niet anders maar handig is het niet.

Ik zoek alleen even bevestiging bij de kenners dat dit écht zo is.
 
In de handleiding staat dat het activeren en deactiveren dmv het bedienen van de knop op de sleutel gaat, of door het op contact zetten van de motor.
Precies zoals het nu ook is dus.
Er wordt niet gesproken over het deactiveren van het alarm als de sleutel in de buurt is.
Het zal wel kloppen dus, maar ik wil het graag zeker weten.
 
Als je hem op alarm zet met de sleutel.... daarna op stapt..... gaat dan alarm af? nee

Gaat de motor "op" alarm d.m.v. automatische instelling van de motor..... stap je op..... gaat dan alarm af? ja
Dan zou het zo kunnen zijn dat de beveiliging anders is in de unit en daarom het alarm af laat gaan.

Ik zet hem op alarm met de sleutel en kan gewoon opstappen namelijk zonder dat hij afgaat.
De auto instelling doe ik niet.
 
Het alarm gaat niet af als de sleutel in de buurt is, maar echt gedeactiveerd is het volgens mij niet...

Deactiveren van het alarm gebeurt enkel als je zelf het commando geeft via de sleutel of het contact opzet.
 
Mijn 1250 alarm gaat gewoon af ook als sleutel in de buurt is. Ik moet de motor dus op contact zetten als ik deze de garage uit wil lopen.
 
Als mijn sleutel in de directe nabijheid van de motor (1250) is, met ingeschakeld alarm, dan gaat het alarm niet af.

De 1300 heeft een sleutel die naa een poosje stilliggen stopt met uitzenden. Die moet je dan bewegen om ‘m weer te activeren.
 
Als ik naast of op de 1250 zit gaat geen alarm af.
Als ik ff wat klooi aan de motor leg ik de sleutel altijd op het zadel, of het alarm volledig wordt gedactiveerd weet ik niet, maar de bewegingssensor wel.

Maar er is ook nog die optie met transport.....heeft bij mij ook eens voor verwaring gezorgd.
Je kunt de bewegingssensor uitzetten, terwijl het alarmsysteem verder in werking blijft.
 
Ik heb het niet getest, zal dat binnenkort wel even doen. Overigens is het mi inderdaad automatisch activeren en daarna uitzetten met de sleutel of door je contact aan te zetten. Was tenminste bij mijn 1250RT ook zo. Lijkt me eigenlijk ook logisch.
 
Gisteren ook nog even verward door de bediening van de BMW navigatie. Nadat ik iets op mijn TFT dashbord veranderd had, kon ik met mijn wieltje niet meer mij mijn navigatie bediening komen. Wat nu. Hoe bedien ik nu de navigator.

Een tiental kilometers later bedacht ik me dat ik iets gelezen had over het wat langer indrukken van de menu knop. En inderdaad, dan springt de wiel bediening weer over vanTFT naar navigator. Weer wat gevonden dus
 
Het filmke van 26/12
(Hou er rekening mee dat het verre van droog was en er nogal wat vuil op de weg lag, en dat de zoon slechts 19 paardjes kan mennen.
Mooie omgeving, en netjes dat jullie achter die motoragent 👮 blijven rijden😜! Leuk filmpje 👌🏼
 
Zag een hoopje natte bladeren en pulp.....dat heeft bij mij eens een onderbroek met dikke streep veroorzaakt in de Eifel, weet nu weer waarom ik nu niet rij.
 
Zag een hoopje natte bladeren en pulp.....dat heeft bij mij eens een onderbroek met dikke streep veroorzaakt in de Eifel, weet nu weer waarom ik nu niet rij.
Er zal altijd wel iets op je weg kunnen komen, al is het een paardenvijg of losse stenen,
Maar inderdaad is er in dit seizoen wel wat meer troep op de straat, maar het regende niet, de temperatuur was al dagen van die aard dat zout niet nodig was, dus...
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Zag een hoopje natte bladeren en pulp.....dat heeft bij mij eens een onderbroek met dikke streep veroorzaakt in de Eifel, weet nu weer waarom ik nu niet rij.
Ooit eens onderuit gegaan in de Eifel in een haarspeldbocht. Lag modder inderdaad. Met 30km per uur een schuiver tegen vangrail aan. Ribben gekneusd en blauwe plekken. En dan moesten we nog 3 dagen rijden. Nou, als een oude oma…Ook een keer in een rotonde doordat er olie op de weg lag..Je doet er niks aan helaas…
 
Ik ben regelmatig aan het glijden door blubber/spul/blaadjes op de weg of hier in Rotterdam over de tramrails.
Wat ik wel merk is dat het minder angstig is als je meer dit soort dingetjes hebt.
Soms zie je motorrijders op wegen ineens verstijven en of remmen als er iets op de weg ligt.
Dan is de kans groter op een schuiver of dat je op de andere weghelft komt.

Laten we eerlijk zijn in de herfst qua kleuren rijden is toch geweldig.
En lekker rustig 😉
 
Ik ben regelmatig aan het glijden door blubber/spul/blaadjes op de weg of hier in Rotterdam over de tramrails.
Wat ik wel merk is dat het minder angstig is als je meer dit soort dingetjes hebt.
Soms zie je motorrijders op wegen ineens verstijven en of remmen als er iets op de weg ligt.
Dan is de kans groter op een schuiver of dat je op de andere weghelft komt.

Laten we eerlijk zijn in de herfst qua kleuren rijden is toch geweldig.
En lekker rustig 😉
Klopt! In de Eifel kneep ik de voorrem in, daardoor gleed ik onderuit. In de rotonde gooide ik de motor plat en gleed ik uit door de olie…
 
Olie/ vette shit is iets waar ik ook een bijna ongeluk door gehad heb.
Ik reed in België van Luxemburg naar Brussel.
Voelde de motor een beetje van links naar rechts zwabberen/pendelen en dacht dat het eerst aan de snelheid lag in de regen.
Dus wat langzamer en door...
Toen kwam er weer beweging in de motor maar nu was het echt sturen van links naar rechts 😱
Alsof ik op een zwevend tapijt reed liet ik de motor uitrijden en hoopte niet onderuit te gaan.
Net voor de waterafvoer kwam ik tot stilstand op de vluchtstrook.
Bij inspectie van de banden, leek er een film overheen te zitten en aan de randen een ophoping van iets.

Daarna de afrit genomen en daar een goede controle uitgevoerd.
Boven aan de afrit een enorme klap.
Ga er kijken en is er een auto tegen de vangrail gereden.
Door de gladheid en na inhalen terugsturend gaan slippen.

Ik een maat gebeld die ook dezelfde weg nam om te informeren over de weg.
Niet opnemen..... wordt ik teruggebeld na een uurtje...
Was hij onderweg met de takeldienst, hij en zijn Harley waren een half uur eerder onderuit gegaan een kilometer verder als waar ik stond.

Ook bij hem zaten er gekke plekken op de band en spetters die vettig waren.
Op de randen van de band leek het een soort vettige
20191020_144229.jpg
20191020_145046.jpg
20191020_145317.jpg
20191020_145325.jpg
kauwgom
 
Ik ben regelmatig aan het glijden door blubber/spul/blaadjes op de weg of hier in Rotterdam over de tramrails.
Wat ik wel merk is dat het minder angstig is als je meer dit soort dingetjes hebt.
Soms zie je motorrijders op wegen ineens verstijven en of remmen als er iets op de weg ligt.
Dan is de kans groter op een schuiver of dat je op de andere weghelft komt.

Laten we eerlijk zijn in de herfst qua kleuren rijden is toch geweldig.
En lekker rustig 😉
Klopt, en aan de andere kant is er gewenning en overmoedig worden.
Na een VRO cursus, destijds door KLPD instructeurs op hun trainingscircuit, werd ik ook overmoedig....en dat was de eerste en enigste keer dat ik met nat weer onderuit ging omdat ik dacht...och die regen valt wel mee.

In de hefst rijden is absoluut super, zeker in de Eifel. Maar nu zijn die bladeren pulp, zeiknat en dan wat modder erbij.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan