Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Goedemiddag allen,

Al een lange tijd niet meer op dit forum geweest. Ben veel aanwezig op het Pan forum.

In de zoektocht naar een goede opvolger van mijn Pan ST1300 ga ik a.s. vrijdag rijden op een R 1200 GS Adventure van bouwjaar 2017 met 56.319 op de teller. Hij staat bij een BMW Motorrad dealer.

Zijn er zaken waar ik extra op moet letten? Zijn er zaken de ik echt moet bespreken? Wat vinden jullie van km's? Zijn er accessoires die echt nodig zijn (tanktas?) Grijze kofferset heb ik al bedongen, die ziet er bij.

Ik hoor graag jullie advies/feedback.Bekijk bijlage 1972757
Mooie fiets en de prijs is marktconform! Staat er wel een met minder km’s maar ouder type zonder TFT! Dus als deze bevalt gewoon doen….
 
Particulier is ook niets mis mee, er zijn er meer dan genoeg verkocht met 5 jaar garantie...
Ik verkocht mijn R1250GS en bood 'm aan bij de dealer, kreeg er 19 000€ voor, voor hoeveel denk je dat hij diezelfde motor, met dezelfde garantie in de showroom zou gaan zetten?
Ja dat kan. En wat dan met een cardan die na 60.000 km moeten worden vervangen?
 
Verlies niet uit het oog dat een terugroepactie het gevolg is van het leveren van een produkt wat niet volledig voldoet aan de eisen die je eraan mag stellen. Ze herstellen een fout op een produkt wat ze verkopen en jarenlang de nodige marges op hebben verdiend. En, deels is het m.i. ook weer een verdienmodel. Want, je wordt gedwongen langs de dealer te gaan. En met een beetje geluk wordt er weer geld besteed. Voorbeeld: ik rij een BMW 530D als daily driver. 1,5 jaar geleden moest de auto langs de dealer voor een terugroepactie. Omdat de auto daar een dag moest staan en de auto ca. 3.000 km's verwijderd was van een onderhoudsbeurt liet ik de beurt door hun uitvoeren. De kosten bedroeg (voor een kleine beurt) 850,- ... Vorige maand heb ik de auto zelf een beurt gegeven. Alles op internet gekocht (kwalitatief goede merken). Ik was circa 200,- kwijt ...
En ja, afgelopen december kreeg ik weer een melding voor een terugroepactie. Ik heb deze keer het onderhoud dus niet meer door hun laten doen.
En doordat zij mijn software opnieuw hebben geladen ben ik ook nog mijn tuning naar 440 pk's en 800 Nm's ook nog kwijtgeraakt (dat hebben ze van te voren gemeld. Ik had weinig keuze, want als ik het niet liet doen kan er een risico bestaan dat er brand zou ontstaan bij de katalysator. In dat geval kan ik het natuurlijk schudden om een beroep te doen op een claim als ik mijn software niet heb laten updaten ..).
vaak kan je bij de tuner kostenloos je tuning weer terug te laten zetten ,en er is een verschil tussen wat de motor afregelt en de rest canbus en de rest , een goede tuner weet daar wel om heen te werken
Op een terugroepactie verdient een dealer ook gewoon. Jaren geleden ging ik met mijn vorige GSA in Duitsland langs Motorrad Schek in Wangen ik Allgäu omdat ik nieuwe banden nodig had. Daar gekomen zeiden ze dat er ook een recall uitstond. Als ik even de tijd had om in de stad te lunchen konden ze het meteen regelen.

Bij thuiskomst lag de brief van BMW voor de recall in de bus.
nou in de tijd dat ik nog in de automotive zat rekende ze vaak onredelijke korte tijden om een klus te doen , altijd te weinig tijd.
en dan een werkgever die vond als ergens 2 uur voor stond had je lopen lanterfanten als je een half uur langer nodig had.
Wel eens met de baas een bepaalde klus gedaan toen was het gelijk over met dat gemekker .
 
vaak kan je bij de tuner kostenloos je tuning weer terug te laten zetten ,en er is een verschil tussen wat de motor afregelt en de rest canbus en de rest , een goede tuner weet daar wel om heen te werken
Dan zou mijn tuner wel geen "goede" tuner zijn ... Ze wilden het ook wel doen. Maar BMW blokkeert de toegang tot het systeem na zo'n software update. Het kost de tuners meestal iets meer dan een jaar voordat ze weer toegang vinden tot het systeeem. Mijn tuner heeft een poging gedaan met een andere 5-serie met het gevolg dat de hele computer naar de schrootjes was. Er moest een nieuwe computer geplaatst worden van een paar duizend euro .. Ze doen het daarom voorlopig even niet meer.
Mijn auto is van een G30. Naar het schijnt kunnen ze bij de oudere types er makkelijker in. Bij de jongere types blokkeert BMW de toegang iedere keer als ze een update doen (waarschijnlijk om het de tuners moeilijker te maken). Maar dat is wat ik verneem van mijn tuner. Misschien moet ik het een keer navragen bij een andere tuner. Maar, aan de andere kant, ook standaard is hij natuurlijk snel genoeg ;-).
 
Laatst bewerkt:
Dan zou mijn tuner wel geen "goede" tuner zijn ... Ze wilden het ook wel doen. Maar BMW blokkeert de toegang tot het systeem na zo'n software update. Het kost de tuners meestal iets meer dan een jaar voordat ze weer toegang vinden tot het systeeem. Mijn tuner heeft een poging gedaan met een andere 5-serie met het gevolg dat de hele computer naar de schrootjes was. Er moest een nieuwe computer geplaatst worden van een paar duizend euro .. Ze doen het daarom voorlopig even niet meer.
kijk dat is wat anders, als ze een nieuwe encryptie hebben toegepast , doen wel meer merken , het kost ze meestal een paar weken/maanden en soms wat langer eer ze er voorbij kunnen.

Zolang ze bij BMW wel Alpina hun huis tuner toestaan en wat andere bedrijven lekt de gewenste informatie vanzelf een keer naar de tuners,

de ECU echt gebricked ? of echt mechanisch beschadigd ? meestal kunnen ze wel terug naar een 0 versie . omdat zo'n rom wel eens onderuit gaat en dan ook niks meer doet tot ie een root flash krijgt.

het is maar net wat voor een tuner die van jou is. staan ze voor aan of zijn ze trendvolgers ,, ik ken ze wel die gewoon wat spulletjes hebben en wat roms van het net gevist of gekocht . die staan wel eens voor verrassingen .

een ECU van een voertuig is meestal niet complexer dan een A merk tablet met goede specs qua reken vermogen en de software , ik heb wel veel complexere code gezien.
 
Dit is echt gelul.
Dat heeft mijn eigen BMW dealer ook bevestigd. Dat was toen ik mijn motor voor de beurt bracht na die uitgevoerde recall in Duitsland. Dat zagen ze bij de werkplaats al direct in het systeem. Toen ik vertelde wel verbaasd te zijn geweest dat ze zelf in Duitsland spontaan aanboden die recall uit te voeren was het antwoord dat zij dat ook deden, want dat recall werkzaamheden voor hen volledig betaald werden. Was wel met mijn vorige GSA, dus het is 2013 of eerder geweest.
 
BMW stelt zelf wat het aan onderdelen en arbeid mag kosten. Onderdelen is nog tot zo ver maar arbeidstijden die bij vele acties gesteld worden zijn in mijn ervaring echt wel bedenkelijk.
 
BMW stelt zelf wat het aan onderdelen en arbeid mag kosten. Onderdelen is nog tot zo ver maar arbeidstijden die bij vele acties gesteld worden zijn in mijn ervaring echt wel bedenkelijk.
Dat is toch bij het normale onderhoud ook zo? Dat BMW bepaalt hoeveel tijdseenheden berekend mogen worden en de dealer alleen kan spelen met zijn uurtarief.
 
Dat is toch bij het normale onderhoud ook zo? Dat BMW bepaalt hoeveel tijdseenheden berekend mogen worden en de dealer alleen kan spelen met zijn uurtarief.

Dat is alleen van toepassing bij een servicecontract zoals dat nieuwe inclusief nogwat verhaal. Als een monteur schrijft wat er hoe meer tijd kost bij regulier onderhoud kan je dat schrijven. bij een service/terugroepactie is dat gewoon deze tijd en onderdelen en joeeee
 
Blijkbaar is dat voor minimaal twee dealers voldoende om er winst op te maken (mijn eigen dealer en die in Duitsland).
hangt er ook van af wat moet je doen ? met name de meer arbeidsintensieve klussen ,, en die je niet kan combineren met onderhoud
maar ik heb dat nog nooit mee gemaakt vaak lopen dealers te mopperen
 

Bijlagen

  • Xx.jpeg
    Xx.jpeg
    91,9 KB · Weergaven: 0
Dit is echt gelul.
Dat ligt eraan,Ik heb 40 jaar bij een dealer gewerkt en deed veel garantiewerk.
Je krijgt voor een garantiereparatie een vaste tijd en vergoeding van de importeur en die is zeer krap.
De eerste paar moest er meestal geld bij maar na een stuk of vijf ging de volgende altijd sneller dan de opgegeven tijd en verdiende je eraan.
Tel uit je winst na een stuk of 60 garantie reparaties.
 
Dat ligt eraan,Ik heb 40 jaar bij een dealer gewerkt en deed veel garantiewerk.
Je krijgt voor een garantiereparatie een vaste tijd en vergoeding van de importeur en die is zeer krap.
De eerste paar moest er meestal geld bij maar na een stuk of vijf ging de volgende altijd sneller dan de opgegeven tijd en verdiende je eraan.
Tel uit je winst na een stuk of 60 garantie reparaties.

Ik zal wel alle acties hebben gehad die alleen maar tegenvielen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan