Het "mooie' voor de dealers is denk ik dat BMW zelf een soort boekwerk heeft met de tijden die je met een klus bezig zult zijn en in rekening brengt bij de klant. Jaren geleden had ik een 3-serie touring waarbij mijn achterwisser rechtop stil stond. Ik naar mijn dealer. Na 30 minuten kwamen ze naar mij toe dat ze hebben geconstateerd dat niet mijn ruitenwissermotor, maar het lagertje van de wisser stuk was. Ze hadden het onderdeel ook op voorraad en konden het terstond voor mij monteren. Ik vroeg hoelang ze ermee bezig zouden zijn. Het antwoord was 2 uur en 15 minuten volgens voorschrift van BMW. Ik was verbaasd dat het zolang zou duren (het uurtarief was toen al € 95,- per uur ex. btw) omdat ik vanuit ging dat de boel al open lag. "Nee, de boel is nog niet opengelegd. We hebben het geconstateerd met de diagnose apparatuur". Ik vond het erg lang en gaf aan dat ik het onderdeel wel mee wilde nemen en dat ik zelf wel op zoek ga naar een oplossing.Blijkbaar is dat voor minimaal twee dealers voldoende om er winst op te maken (mijn eigen dealer en die in Duitsland).
Mijn oud-buurjongen is zo'n handige Henkie. Ik liep 's avonds naar hem toe en vroeg hem of hij denkt dat hij dat voor mij kon vervangen. Hij had het nog nooit gedaan maar wilde er wel naar kijken. 20 minuten later was hij klaar ...
Dus, de richttijd die BMW zelf opgeeft is gewoon erg ruim genomen. De dealers verdienen er dan "omgekeerd' toch leuk aan....