Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Omdat kopers van een LC1200 en 1250 niet wisten dat de cardan moeheid "kan" vertonen bij die kilometerstand, kopers van een 1300 worden geacht te weten dat er bij 80K een nieuwe in moet,
(Net zoals de distributieriem bij je auto, daar maalt niemand over, hoewel de oude systemen veel langer mee gingen)
Wisten veel kopers van de 1300 dat hun " onderhoudsvrije" cardan vervangen moet worden. Destijds bij de introductie repte de dealer er niet over.
Ben er evenwel nog steeds verbaasd over dat die vervangen moet worden.
Mijn ST1100 kreeg alleen nieuwe rubbers in de cardanklok en vet op de splines bij banden wissel, voor de rest was die na 224.000 km nog steeds prima.
 
Subaru ook hoor.
Bij het oude model nieuwe weet ik het niet.
Blok eruit om kleppen te stellen.
Als ik dergelijk idioterie hoor loop ik er al met een grote boog omheen.
Pas de cardan van m.n auto vervangen dat was ergens bij 280.000 km dan heeft gewoon goed z.n werk gedaan.
En een ditributie riem van rubber met beetje kevlar kan je niet vergelijken met een stuk staal van de cardan.
Ik blijf me erover verbazen.
 
Mijn auto rijdt als 460k met dezelfde cardanas. Ja die krijgt ook flink op z'n lazer.
Tijdje met een Peugeot 5008 gereden en daar moest al vrij snel een nieuwe distributieketting in omdat de spanrol niet goed was. Was een BMW blok 8)7
 
Nog gekker...
Bij de1250 is het om de 60.000 km en gratis
Bij de 1300 is het om de 80.000 en kost het 900 euro.
900,- per 80.000 km, wat de gemiddelde motorrijder in 10 jaar rijdt. Als hij dan al niet ingeruild is. Koop je hem 2e hands en zit het er aan te komen neem je het mee in je onderhandelingen. Er zijn mensen die kopen elk jaar nieuw en zijn het aan bpm al kwijt, los van de afschrijving. Storm in een glas water. Zeker omdat het een eerlijke presentatie is en het maakt dat je niet in de Alpen stil komt te staan.
 
Er zijn mensen die kopen elk jaar nieuw en zijn het aan bpm al kwijt, los van de afschrijving.
Dat was ook precies de reden waarom ik in de zomer van 2022 bijna alles aan mijn motor heb laten vernieuwen. Ik had ook een nieuwe kunnen kopen, dan was ik qua afschrijving plus hogere verzekeringspremie in een jaar al bijna meer kwijt geweest.
 
Huh, die cardan moet pas op 80K vervangen worden bij die nieuwe GS 1300? Welke doorsnee motorrijder haalt zo'n kmstand nog voordat 'm weer eens iets anders in huis haalt?

Voor mij zou dit voor z'n derde levensjaar zijn, maar goed.
Die nieuwe 1300 komt er hier niet omdat ik 'm echt niet mooi vind.. niet omdat ik kosten zou moeten steken in een nieuwe cardan op 80K.

De F750GS is vandaag getest en goed bevonden, volgende week dus eindelijk een nieuwe eigenaar hiervoor.
Mijn 1250 rijdt prima, moet na 17000km aan nieuwe bandjes, denk dat ik eens die nieuwe Mitas banden ga proberen... de Enduro Trail ADV.

De Mitas E07 Dakar's bevallen enorm goed op de Tenere 700 en die Enduro Trails zien er ADV waardig uit.

Morgen eens naar de Motorbeurs in Utrecht, eerste keer...
 
Dat was ook precies de reden waarom ik in de zomer van 2022 bijna alles aan mijn motor heb laten vernieuwen. Ik had ook een nieuwe kunnen kopen, dan was ik qua afschrijving plus hogere verzekeringspremie in een jaar al bijna meer kwijt geweest.
Dat zou ik ook het beste kunnen doen. Ik koop vaker nieuw, ben steeds voornemens om die dan compleet op te rijden maar dan komt er weer een motor die ik toch wil hebben. Net een Moto Guzzi Mandello gekocht maar wil nu eigenlijk een GS. Dat zou wel tweede hands worden. Jij pakt het slimmer aan vind ik Mike. 🤣
 
Ik moet er niet aan denken dat ik nu een andere zou moeten. Al die accessoires weer ombouwen, veel te veel werk-O-
 
Dat zou ik ook het beste kunnen doen. Ik koop vaker nieuw, ben steeds voornemens om die dan compleet op te rijden maar dan komt er weer een motor die ik toch wil hebben. Net een Moto Guzzi Mandello gekocht maar wil nu eigenlijk een GS. Dat zou wel tweede hands worden. Jij pakt het slimmer aan vind ik Mike. 🤣
Al naar de Stelvio gekeken?
 
Mijn GSA was geleverd op 20-2-2014.
Er staat me bij dat ergens in december 2013 de GSA werd geïntroduceerd op een avond bij Houtrust en dat wij elkaar daar zagen.
Volgens mij hadden we hem toen allebei al in bestelling staan.
FB_IMG_1708542403713.jpg
 
Vandaag dan eindelijk mijn nieuwe motor opgehaald! Toen ik op mijn oude wegreed van huis was het droog.. onderweg regen.. en op de terugweg bakken met regen.. Was toch even spannend op een nieuwe motor op de terugweg. Volle bak regen, maximaal file en dan filteren tussen de file.. Het aangrijpingspunt van de koppeling stond vrij laat, dus dat was behoorlijk wennen (wist toen nog niet dat ik deze kon stellen door aan het schuifje op de hendel te draaien... :+) Uiteindelijk besloeg mijn helm/pinlock ook nog eens, dus besloten om naar werk te rijden en daar even een bakkie te doen.

Na een uurtje naar huis gestuurd en veilig in de garage gezet. Wat een heerlijke machine om op te rijden zeg, laat die zomer maar komen!

Vraagje voor de kenners: Ik wil graag een Quadlock monteren op het middenstuk van het stuur, weet iemand toevallig wat de dikte is van dit stukje zodat ik het juiste opzet stukje kan bestellen?
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto rijdt als 460k met dezelfde cardanas. Ja die krijgt ook flink op z'n lazer.
Tijdje met een Peugeot 5008 gereden en daar moest al vrij snel een nieuwe distributieketting in omdat de spanrol niet goed was. Was een BMW blok 8)7
Een Peugeot 5008 met een BMW blok, nu ben ik wel heel benieuwd welke motor dat dan was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan